Graiul Sălajului, ianuarie-martie 2021 (Anul 32, nr. 7233-7295)

2021-02-23 / nr. 7269

ACTUALITATE GRAIUL SĂLAJULUI | www.graiuUaUjulai.ro____________________________Marți - 23 februarie 2021________________________________ email: graiulsigunisys.ro________ ^ Alina Rad După ce au făcut valuri și au strâmit nemulțumiri în rândul angajaților de la stat, anunțând tăierea sporurilor, guvernanții ies acum pe rând la rampă să ne explice că, de fapt, nu se va întâmpla nimic de acest fel. Cel puțin în 2021, sporurile rămân neatinse pentru că, spun cei de la putere, au promis anul trecut că anul acesta veniturile bugetarilor rămân la nivelul celor din 2020. Povestea micșorării sau eliminării sporurilor, multe nejustificate, a fost legată de adoptarea legii salarizării, lucru care nu se va întâmpla mai devreme de anul viitor. „Nu în 2021 vor fi eliminate și acest lucru trebuie să vă spun, fiindcă noi, în decembrie, am spus un lucru extrem de clar: salariile, în 2021, vor fi la nivelul anului 2020, luna decembrie. Acest lucru înseamnă că salariul, plus sporurile, înseamnă venitul lunar pentru fiecare angajat. Dacă noi am spus acest lucru în decembrie, înseamnă că trebuie să fie valabil și în februarie. Noi am luat încă o decizie, vom amenda legea salarizării unice și acolo trebuie să vedem care sunt acele sporuri care trebuie incluse în venitul de bază”, a explicat Kelemen Hunor, liderul UDMR, formațiune aflată la putere alături de PNL și USR-PLUS. Toată lumea vorbește despre o analiză riguroasă a sporurilor, depre anumite reguli și principii clare după care acestea ar trebui acordate, însă nimeni nu spune, concret, care ar fi acestea. Astfel, subiectul spoturilor devine la fel de abstract precum cel al deja faimoasei și mult pomenitei digitalizări. Auzim de ani de zile despre digitalizare și beneficiile ei, dar noi încă plimbăm hârtii, depunem declarații online la ghișeu și nu simțim vreo reducere a birocrației în vreun domeniu. Cam așa stă treaba și cu analiza acestor sporuri și acordarea lor „doar cui le merită”. Politicienii vorbesc de păstrarea sporurilor care au justificare, dar nu spun cine, cum și în ce fel va stabili acest aspect. „In ceea ce privește reforma în domeniul sporurilor, ea va fi făcută odată cu adoptarea legii salarizării. Din punctul meu de vedere, trebuie o analiză foarte serioasă a acestor sporuri. Sunt niște sporuri care nuși au justificare. Sporul de condiție vătămătoare, dacă este considerată radiația antenei sau radiația calculatorului condiție vătămătoare, din punctul meu de vedere nu se poate acorda acest spor. Problema este că pe lângă revizuirea legislației, este necesară o revizuire a actelor normative de rang secundar. Parlamentul nu poate să abroge hotărâri de guvern sau ordine de ministru în care s-a hotărât ca să se acorde spor de condiții deosebite, de toxicitate pentru antenă pe bloc sau pentru calculator sau pentru praf sau alte condiții deosebite. Acestea trebuie să facă parte dintr-un proiect de lege elaborat serios de Ministerul Muncii și care să fie făcut cu o consultare publică amplă și care să păstreze doar acele sporuri care au justificare”, a declarat săptămâna trecută Ludovic Orban, președintele PNL. De la ministrul Muncii am aflat că România ar putea avea o nouă lege a salarizării peste un an. Raluca Turcan spune că aceasta trebuie să fie „într-adevăr unitară” și să elimine unele sporuri, precum cel de confidențialitate sau pentru munca la calculator. Potrivit ministrului, cine se angajează la stat trebuie să fie atras de salariu, nu de sporuri. Raluca Turcan dă asigurări că veniturile bugetarilor nu vor scădea, chiar dacă vor dispărea din sporuri, în concluzie, oricum e bine să muncești la stat. „Atunci când cineva își negociază un venit și își stabilește un venit, inclusiv în sistemul public, să fie atras în primul rând de salariu și mai puțin de partea de suplimentare a salariului cu sporuri. Chiar dacă operăm modificări pe sporuri, nu intenționăm să scădem venituri, ci dimpotrivă, salariile să fie oarecum egalizate, iar acestea să fie suplimentate, doar pe bază de principii foarte clare, cu sporurile”, a afirmat ministrul Muncii. Sporurile în sistemul bugetar nu vor dispărea, însă vor fi acordate „doar acolo unde este sunt justificate", a precizat și ministrul Muncii. Premierul Florin Câțu spune că nu și-a făcut un scop în sine din a elimina ceva, vrea doar să „reașeze” lucrurile. „Obiectivul meu nu este de a elimina ceva, este acela de a reașeza modul în care veniturile sunt alocate în sectorul public. Dorim să facem această legătură între performanță și venituri. Despre asta este vorba, în același timp avem și alte câteva principii, unul care a fost anunțat de foarte multe ori în spațiul public, era vorba ca salariul președintelui să fie cel mai mare în sectorul bugetar. Dar aici au fost tot felul de excepții. Vrem să corectăm aceste excepții. Vreau să fim foarte clari, noua lege a salarizării unitare vrea să facă această modernizare”, a declarat prim-ministrul. Angajații la stat primesc, printre multe altele, sporuri pentru munca pe ture, pentru condiții vătămătoare și periculoase, spor de suprasolicitare neuropsihică, spor de antenă, spor pentru păstrarea confidențialității. „7 familii ocupaționale de funcții bugetare (învățământ, sănătate și asistență socială, cultură, diplomație, justiție și Curtea Constituțională, apărare, ordine publică și securitate națională, administrație). Peste 50 de tipuri de sporuri (încă mai documentez) - de la spor pentru condiții de stres/suprasolicitare neuropsihică, la spor pentru munca în ture, spor pentru gestionarea informațiilor clasificate sau pentru păstrarea confidențialității. Și vechimea în muncă aduce o majorare a salariului la nivelul posturilor cu aceleași cerințe/responsabilități. Și dacă ești nominalizat în proiecte din fonduri europene ești avantajat - primești o majorare a salariului de până la 50%”, a explicat fostul ministru al Muncii, Violeta Alexandru. Nu contestă nimeni acordarea acestor sporuri acolo unde dificultatea muncii justifică un ban în plus. Dar, atunci când toți angajații dintro instituție primesc un spor, cu nicio diferență între responsabilități, e limpede că acest lucru nu are nicio legătură cu performanța sau gradul de răspundere. Nu par a fi compatibile nici sporurile pentru condiții periculoase sau vătămătoare și pentru condiții grele de muncă acordate în instituțiile de cultură sau sporurile pentru condiții grele de muncă la Curtea Constituțională, unde găsim și sporuri pentru păstrarea confidențialității, ca și cum acest aspect nu ar fi de la sine înțeles în exercitarea meseriei . Valoarea acestor sporuri pornește de la 5 la sută și poate ajunge până la sută la sută; în plus, bugetarii mai beneficiază de majorarea indemnizației în funcție de vechimea în muncă și de norma de hrană. Anul acesta au rămas, totuși, fără voucherele de vacanță, 15% condiții periculoase sau vătămătoare (pentru personalul contral administrația publică) 20% pentru izolare (pentru personalul contractual din administrația încadrat în anumite instituții) 20% pentru izolare (personalul contractual din administrația publică și locul de muncă în localitățile din Rezervația Biosferei "Delta Dur 15% pentru personalul de specialitate din cadrul Administrației Prezi și al Secretariatului General al Guvernului, care desfășoară acti reprezentarea interesului institulor statului în relația cu terții 15% pentru personalul de specialitate implicat în procesul legislativ și Secretariatului General al Guvernului, serviciilor Parian Consiliului legislativ și Administrației Prezidențiale 15% gestionarea datelor și informațiilor clasificate (Consiliul Conc Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, Națională pentru Integritate) 25% gestionarea datelor și informator clasificate (Oficiul Registrului I al Informațiilor Secrete de Stat, Curtea de conturi) Familia Cuantum ocupațională um Condiții de acordare Administrație SpCr 15% pentru complexitatea muncii (funcționarii publici din cadrul al Ministerului Finanțelor Publice, Ministerului Muncii și Justiției Ministerului Mediului, Ministerului Dezvoltării Regionale și Admii Publice, Ministerului Fondurilor Europene, Ministerului , Ministerului Educației Naționale, Casei Naționale de Asigi Sănătate și din instituțiile aflate în subordinea, coordonarea , autoritatea acestora, funcționarii publici din cadrul al Administrației Prezidențiale, Secretariatului General al Gu\ Ministerului Apelor și Pădurilor și Ministerului Justiței, Naționale pentru Restituirea Proprietăților, Agenției Naționale Achiziții Publice, precum și funcționarii publici parlamentari din Parlamentului, funcționarii din serviciile publice deconcentr instituțiilor din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea Min Mediului, Ministerului Sănătății, Ministerului Educației Națio Ministerului Muncii și Justiției Sociale, personalul Agenției Nație Cadastru și Publicitate Imobiliară, Agenția Națională pentru Intel 10% pentru complexitatea muncii (Consiliul Concurenței, Oficiul Naț Prevenire și Combatere a Spălării Banilor) 20% spor de izolare pentru personalul din cadrul Administrației Re« Biosferei «Delta Dunării» și comisariatul Rezervației Biosferei Dunării» din cadrul Gărzii Naționale de Mediu, care își des activitatea în teritoriul rezervaței