Graiul Sălajului, ianuarie-martie 2021 (Anul 32, nr. 7233-7295)

2021-01-13 / nr. 7240

GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro Miercuri - 13 ianuarie 2021 Fără acces la cursuri online, aproximativ 65.000 elevi riscă să rămână cu mediile neîncheiate .Sa Anamaria Tempe Ministerul Educației face un anunț îngrijorător și transmite că aproximativ 65.000 elevi sunt în situația de a nu avea mediile încheiate pe semestrul I, din cauza faptului că nu au avut dispozitive sau internet pentru acces la școala online. „La acest moment, conform datelor transmise de către unitățile școlare prin intermediul inspectoratelor școlare județene/ISMB, se estimează că un număr de circa 65.000 de elevi se află în situație de risc cu privire la neîncheierea mediei pe semestrul I, din cauza imposibilității de acces la resursele tehnologice-factor principal, la care se adaugă și alte motive, precum neparticiparea la cursuri, situații medicale, etc”, anunță reprezentanții instituției. Această situație nefericită se datorează în principal perioadei pandemice în care cursurile s-au mutat cu preponderență în mediul online. Este un procent îngrijorător , de peste 4 ori mai mare, deoarece anii trecuți numărul elevilor care rămâneau cu situația neîncheiată la învățătură era în jur de 15.000 pe an. Astfel că în urma întâlnirii avute cu inspectorii școlari în 11 ianuarie, MEC a elaborat un document prin care se stabilesc modalitățile și măsurile necesare pentru ca elevilor să le poată fi încheiată situația școlară. Vor fi desfășurate activități remediate pe parcursul semestrului al II- lea cu identificarea surselor de finanțare pentru plata profesorilor. Va fi posibilă încheierea mediilor cu minimum 2 note calificative, indiferent de numărul orelor alocate săptămâni a fiecărei discipline. Și, poate cel mai important lucru, se prelungește perioada de încheiere a situațiilor școlare neîncheiate în semestrul I de la 4 până la 8 săptămâni de la revenirea la cursuri, în semestrul al II-lea. „In funcție de amploarea rezultatului va trebui să stabilim măsurile remediate. Va trebui să modificăm, spre exemplu, regulamentul de organizare și funcționare, care dă dreptul profesorilor să încheie media pe semestrul I, cel mai târziu la 4 săptămâni de la începerea semestrului II, 8 februarie până pe 7 martie, sunt cele 4 săptămâni. Și, pentru a avea timp ca acele acțiuni remediate să se poată face 1-2 luni va trebui să decalăm acest termen legal pe care profesorii îl au la dispoziție pentru a încheia mediile în așa fel încât să încheie situațiile după ce au reușit să repare ceea ce au pierdut și să aibă un rezultat în favoarea elevului”, a declarat ministrul Sorin Cîmpeanu. Cert este că ultimele 3 săptămâni ale semestrului I se vor desfășura online. Se dorește reluarea semestrului II în format clasic, din data de 8 februarie, dar acest lucru este direct influențat de evoluția epidemiologică a cazurilor de coronavirus. ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Amnistie fiscală pentru persoanele fizice Contribuabilii care aveau datorii la buget în 31 martie 2020 pot cere anularea dobânzilor și a penalităților de întârziere până în 31 martie 2021, inclusiv. Debitorii care doresc să beneficieze de amnistierea fiscală prevăzută de OUG nr.69/2020 trebuie să achite integral obligațiile fiscale principale restante la data de 31 martie 2020 până la data depunerii cererii pentru anulare, să achite integral obligațiile fiscale principale și accesorii restante exceptate de la amnistia fiscală și să depună toate declarațiile fiscale obligatorii completate corect și conform cu realitatea. O altă facilitate fiscală menținută de Ministerul Finanțelor până la 31 martie 2021, inclusiv, este eșalonarea simplificată, acordată pentru sume de peste 500 de lei, în cazul persoanelor fizice, respectiv 5.000 de lei, în cazul persoanelor juridice. Contribuabilii care doresc să beneficieze de această facilitate fiscală trebuie să solicite acest lucru până la 31 martie 2021, să fi depus toate declarațiile fiscale obligatorii completate corect și conform cu realitatea, să-și fi plătit toate obligațiile bugetare restante la data declarării stării de urgență, să nu se afle în procedura insolvenței sau în dizolvare sau să i se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară. Pot beneficia de eșalonarea simplificată și debitorii care beneficiază deja de eșalonare la plată, conform Codului de procedură fiscală. Eșalonarea simplificată presupune plata unei dobânzi de 0,01% pe zi de întârziere, jumătate din dobânda uzuală prevăzută de Codul de procedură fiscală, fără constituirea de garanții. De asemenea, prin același act normativ, sfera obligațiilor principale restante pentru care contribuabilii pot beneficia de mecanismul restructurării prevăzut în OG nr. 6/2019 se extinde și la cele restante în perioada 31 iulie-31 decembrie 2020. Termenul-limită pentru notificarea intenției de a beneficia de acest tip de restructurare a obligațiilor fiscale este 31 martie 2021, iar cel pentru cererea de restructurare este 30 iunie 2021. Alina Rad Câți bani au cheltuit românii anul trecut? ) "ga. Anamaria Tempe Potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică, venitul total mediu al unei familii de români a fost de peste 5300 lei în ultimul trimestru al anului trecut. La 2068 de lei de persoană, venit total mediu lunar pe trimestrul III din 2020, o treime din bani s-au dus pe produse alimentare și băuturi nonalcoolice (33,5%). De asemenea, 83,8% din nivelul veniturilor totale au reprezentat cheltuielile totale ale populației (4444 de lei lunar pe gospodărie, 1733 de lei pe persoană). Acești bani provin din salarii și celelalte venituri asociate lor, care au reprezentat un procent de 68,9% din veniturile totale ale gospodăriei. Veniturile din prestații sociale reprezintă 18.9%, cele din activități neagricole independente 2,1%, veniturile din agricultură sunt de 1,9% , cele din proprietate și vânzarea de active din patrimoniul gospodăriei 1,1%, veniturile în natură 6,4%, iar contravaloarea consumului de produse agroalimentare din resurse proprii 5,3%. Românii cheltuie cam toți banii pe bunuri alimentare, nealimentare, servicii și transferurile către administrația publică și privată și către bugetele asigurărilor sociale sub forma impozitelor, contribuțiilor, cotizațiilor, precum și cheltuieli legate de hrana animalelor și păsărilor din gospodărie, plata muncii pentru producția acesteia, produse pentru însămânțat și servicii veterinare. Doar 0,7% din cheltuieli au fost alocate pentru cumpărarea sau construcția de locuințe, cumpărarea de terenuri și echipamente necesare producției în gospodărie sau cumpărarea de acțiuni. Nici de sănătate nu prea avem grijă, alocând un procent de 6% din chletuieli, pentru recreere, sport și cultură 3,8% iar pentru educație o infimă cheltuială de 0,2%. Ca și concluzie, venitul lunar al unei gospodării din România a crescut cu 430 de lei în tri mestrul III al anului 2020 față de perioada și crescut cu 240 de lei, precizează Institutul Numilară a anului anterior dar și cheltuielile național de Statistică.