Graiul Sălajului, octombrie-decembrie 2022 (Anul 33, nr. 7671-7730)

2022-11-08 / nr. 7697

ACTUALITATE www.graiulsalajului. ro Marți - 8 noiembrie 2022 9 GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro Liber la credite pentru familii tinere și studenți. Dobânzile sunt subvenționate de Guvern, prin Ministerul Familiei de Andreea Mureșan începând de luni, 7 noiembrie, familiile tinere și studenții pot cere credite garantate de stat și cu dobânda subvenționată, în cadrul programelor Family Start și Student Invest. Concret, băncile pot acorda credite de 10.000 de euro pentru studenți și de 15.000 de euro pentru tinere familii, cu garanția statului și dobândă subvenționată. Convențiile de creditare și implementare a celor două programe guvernamentale au fost semnate zilele trecute, în prezența liderilor coaliției de guvernare - prim-ministrul României și președinte PNL, Nicolae Ionel Ciucă, președintele Camerei Deputaților și al PSD, Marcel Ciolacu, și vicepremierul Kelemen Hunor, președintele UDMR. ”Le mulțumesc tuturor pentru susținere. A fost un consens politic pentru aceste două programe încă de la început. De asemenea, le mulțumesc pentru ajutor ministrului Finanțelor, Adrian Câciu, președintelui Directoratului Fondului Român de Contragarantare, Alin Văleanu. Ne-au fost alături și directorii primelor bănci prin care vor fi derulate cele două programe - Bogdan NEACȘU, Director General CEC Bank, Adrian MORAR, Director General Băncii Centrale Cooperatiste CREDITCOOP și alți directori din rețeaua CREDITCOOP. Din 7 noiembrie, băncile sunt pregătite să primească solicitările tinerilor care vor să beneficiez de aceste programe de creditare cu garanția și dobânda subvenționată de stat”, este anunțul făcut de ministrul Gabriela Firea, inițiatoarea programelor. Cine și pentru ce acordă creditele Prin programul „Family Start”, tinerii până în 45 de ani și cu venituri nete până la 7.500 de lei pe familie/lună pot obține un credit în valoare de maxim 75.000 lei. Banii vor putea fi folosiți pentru cheltuieli legate de cununia religioasă sau civilă (dar nu mai mult de 20.000 de lei), pentru educația copiilor, pentru achiziția de autoturisme familiale noi cu 7 locuri, taxe de studii sau activități extrașcolare pentru copii, plata chiriei, avans din achiziția unei locuințe etc. în programul național „Student Invest”, tinerii cuprinși în sistemul de învățământ superior autorizat de către Ministerul Educației Naționale pot obține un credit în valoare de maxim 50.000 lei. Banii pot fi cheltuiți pentru taxe de studii, pentru publicarea unor cărți sau a studiilor de specialitate, plata locurilor de cazare în căminele studențești, etc. Pentru ambele programe, perioada maximă de rambursare este 10 ani, dublă față de orice alt credit de nevoi personale pe piață acum. Potrivit Gabrielei Firea, băncile care au solicitat deja plafon sunt CEC Bank, băncile cooperatiste afiliate CREDITCOOP și Libra Bank. Ministerul Familiei mai are discuții avansate cu Raiffeisen Bank și cu Alpha Bank. Pentru un credit de 50.000 de lei rata lunară ajunge la 417 lei, în Programul „Student Invest”. în cel de-al doilea program, pentru un credit de 75.000 lei, rată lunară ajunge la 625 de lei. Primăria Zalău închiriază spațiu de 50 mp pe strada Gheorghe Doja. Preț de pornire: 2 lei/mp pe Alina Rad Primăria Zalău organizează licitație publică pentru a închiria un spațiu în suprafață de aproximativ 50 metri pătrați, situat pe strada Gheorghe Doja, în blocul DI 15. Cei interesați pot trimite ofertele până în data de 18 noiembrie. Ședința publică de deschidere a ofertelor va avea loc în 24 noiembrie, la sediul primăriei. Prețul de pornire este de 2 lei/mp/lună. Chiriașul va fi obligat să suporte toate cheltuielile cu utilitățile și va efectua pe cheltuiala sa lucrările de deratizare, dezinsecție și dezinfecție. Spațiul, situat pe strada Gheorghe Doja nr. 93, bl. Dl 15, ap. Bl/3, are o suprafață utilă de 50,12 mp și cotă parte teren de 39 mp, având o valoare de inventar de 206.219 lei. Chiriașul va putea desfășura activități specifice organizațiilor nonprofit, pe o perioadă determinată de 10 ani cu posibilitate de prelungire. „Mikláittea Ägestei Mai multe comunități din județul Sălaj sunt incluse în acțiunea demarată de Ministerul Sănătății privind depistarea activă a tuberculozei. Programul .Abordarea provocărilor sistemului de sănătate privind controlul tuberculozei în România”, care urmărește depistarea precoce și tratarea tuberculozei, costă 3,5 milioane de euro, bani nerambursabili, proveniți de la Fondul Global. Acțiunea urmărește identificarea precoce a cazurilor posibile de tuberculoză (TB), pentru stabilirea diagnosticului de certitudine și asigurarea tratamentului adecvat. Depistarea precoce reduce transmiterea tuberculozei în gospodărie, la locul de muncă, la școală sau mediu comunitar. Prin realizarea acestui proiect, cresc șansele de vindecare ale pacienților și scade probabilitatea de a suferi complicații sau sechele ale tuberculozei, implicit consecințele sociale și economice asociate tuberculozei. Programul este destinat persoanelor de peste 18 ani, cu factori de risc pentru tuberculoză, indiferent de statutul de asigurat, și se va realiza în comunități la risc, prin echipe mobile organizate și coordonate de către direcțiile de sănătate publică județene. Persoanele depistate ca fiind suspecte de tuberculoză sunt trimise la dispensarele de pneumoftiziologie teritoriale și beneficiază de tratament și alte drepturi prevăzute de legislația în vigoare, indiferent de naționalitate sau de statutul de asigurat. România continuă să înregistreze cele mai multe cazuri de tuberculoză dintre toate statele din Uniunea Europeană: în timpul pandemiei de COVID-19, cazurile de tuberculoză s-au redus cu aproximativ o treime, dar această scădere este posibil să fie cauzată de lipsa depistării și a reticenței la accesarea serviciilor medicale în această perioadă. în octombrie 2021, o acțiune asemănătoare, derulată de Institutul de Pneumoftiziologie “Marius Nasta” din București, a avut loc în comunele Crasna, Sâg, Horoatu Crasnei, Cristolț și Letca. Comunele unde a poposit caravana de depistare activă a tuberculozei, parte din proiectul ’’Screening TB”, derulat cu fonduri europene, au fost cele în care au fost înregistrate în ultimii ani cazuri noi de tuberculoză. Conform datelor statistice, incidența tuberculozei în Sălaj este de 21,8 cazuri la suta de mii de locuitori. Tuberculoza este o boală gravă, contagioasă, cu transmitere aeriană, iar experiența medicală arată că în spatele fiecărui caz de tuberculoză activă depistat se mai află încă 10 cazuri nediagnosticate. Tuberculoza se vindecă, dar e nevoie să fie diagnosticată la timp și pacientul să beneficieze de tratament complet. Tuberculoza este cauzată de o bacterie și se transmite prin aer, prin picături de salivă eliminate de bolnav prin tuse, strănut sau vorbit. Teoretic, orice persoană se poate îmbolnăvi de tuberculoză. Există însă anumiți factori care cresc probabilitatea de infectare cu această bacterie: un sistem imunitar slăbit, pe fondul unor afecțiuni sau al urmării anumitor tratamente medicamentoase, unele forme de cancer, chimioterapia, medicamentele pentru prevenirea respingerii organelor transplantate, malnutriția, diabetul, vârsta înaintată, consumul excesiv de alcool, fumatul sau folosirea de droguri.