Gramofon, 2014 (19. évfolyam, 1-4. szám)

2014 - Tavasz / 1. szám

Mesés izlandi hangszerek Izland varázslatos világ. 7­ tűz és a jég, a gleccserek, a gejzírek, a vízesések, a vulkánok, a csodás tavak és a sarki fény hazája. A­z ott élők többsége hisz a természet­­felettiben, büszkén őrzi kultúráját, műveli zenéjét és dédelgeti anyanyel­vét. 7­ kezdetekben „pogány”, később katolikus, ma főként lutheránus hitvilágú nemzet - amely mindössze 260-300, más becslések szerint 320-350 ezer lelket számlál - igen fontosnak tartja gyökereit, nagy tisztelettel viseltetik a természet iránt, és értőn gondozza hagyományait, írásunk bepillantást enged egy különleges ország zenekultúrájába: bemutatjuk Izland tradicionális hang­szereit, illetve a hozzájuk kapcsolódó legendákat, történeteket. Cikkünk szerzője énekművész és zenepeda­gógus, aki évekig élt Reykjavikban. Varga Ildikó Rita Anna Az ország nagy része - lévén gleccserek borítják — lakha­tatlan, s nem ritka a szeparált, „tanyasi” életmód, amely­nek művelői főként a kistermetű, eredeti viking­ vérvo­­nalú izlandi lovak és a különleges gyapjú izlandi birkák tartásával foglalkoznak. Hagyományai megtartása mel­lett azonban Izland már modern világ, s mint ilyen, nem­csak az előbbiek és a halászat, hanem a légiközlekedés is komoly részét teszi ki gazdaságuk bevételeinek. És mivel az izlandi anyaföld sok geotermikus energiát termel, a háztartások fenntartása relatíve olcsónak mondható, amire szükség is van - tekintve, hogy Izlandon minden más igen drága. Az országról már jóval a viking idő­k előttről vannak em­lékeink. Valószínűleg a görög Pütheász (Pytheas) említette első­ként, aki i.e. 330 körül hajózott ki Massailából (Mar­seille), kerülte meg a brit szigeteket, és járt Norvégia nyu­gati partjainál. Ő írt egy Ultima Thule nevű szigetről, ami az akkori brit szigetektől kb. 6 napi hajóútra lehetett. A vi­king kor körülbelüli kezdetétől, a 8. század elejétől már biz­tosan éltek ír szerzetesek a szigeten, mivel egy Ducuil nevű honfitársuk írt róluk De mensura orbis terrae (talán így for­dítható: Egy mérhetetlen bekerített föld) című földrajzi mun­kájában. A szerzetesek emlékét a 9-10. század környékéről származó Landnámabók (A telepesek vagy A letelepedések könyve) című középkori emlék, illetve két izlandi helynév: Papafjördur (Szerzetes-öböl) és Papey is őrzi. A szerzetese­ket az előbb említett Landnámadók szerint „Papar”-nak hívták, így a helynevek talán valóban az ő ottlétük emlékéről tanúskodnak. Izlandot először Hóföldnek (Snjörland), majd Jégföldnek (Island) nevezték el az arra járó hajósok, pedig 850 körül még voltak sűrű erdők a területen, amelyeket a később betelepülő norvégok, skótok és írek kiirtottak. Ingólfur Arnasson alapította a mai fővárost, Reykjavikot (jelenté­se: Füstölgő völgy, nevét a gejzírekből feltörő gőz nyomán kapta), 874 körül. Izland arról is nevezetes, hogy 930-ban itt hozták létre a világ első parlamentjét, az Altringit (Allthing) az észak-amerikai és az európai kontinensek tö­résvonala felett. A ma is látogatható Pingvellb­en (Az országgyűlés földjén) 1944. június 17-én Izlandot köztársa­sággá kiáltották ki, és kimondták Dániától való független­ségét is. Tán érdemes megjegyezni, hogy mivel Izland az említett törésvonalon fekszik, alapterülete minden évben kb. 22 milliméterrel nő. Izlandon — norvég befolyásra — 1000 körül kezdett el ter­jedni a kereszténység, bizonyos pogány, ősi törvények megőrzésével. Az ország az 1200-as évek végén a norvég királyság, az 1300-as évektől pedig a dánok uralma alá tartozott, akik terjeszteni kezdték a reformációt, és 1550- ben kivégezték Izland utolsó katolikus püspökét, Jón Arasont (1484-1550), két fiával együtt. Izland leghíre­sebb szülöttje azonban mégsem az előbb említett püspök, hanem Vörös Erik és fia, Leifur Eiriksson voltak, akiknek Grönland felfedezését tulajdonították. Mára bebizonyo­sodni látszik, hogy Vörös Erik előtt ketten is jártak Grön­­landon, de az kétségkívül igaz, hogy a hírhedett viking

Next