Gyergyói Hírlap, 2012. szeptember (3. évfolyam, 168-187. szám)
2012-09-11 / 174. szám
) Gyergyói ff Jap 1 Kedd 2012. szeptember 11. Euró Dollár 100 forint 4,4792 Gyergyói Fizessen elő most! Hívja a 0266~36L201at és lapkihordóink felkeresik Önt otthonában! 3,5049 1,5744 1 hónap 3 hónap 6 hónap 12 hónap 15 lej 40 lej 80 lej 160 lej Szárhegyet, Ditrót is érinti az autómLyar Az önkormányzatok asztalán van már az autópálya terve, látható, melyik birtokok kerülnek kisajátításra. Bár még nem tudni biztosan, mikor és mennyi pénzt kapnak a földtulajdonosok birtokaik megcsonkításáért, az biztos: mihamarabb rendezniük kell a tulajdonjogi aktákat. Szárhegyen és Ditróban előnyt jelenthet, hogy itt egy lehajtót is kiépítenek. Balázs Katalin Még nyugodtan el lehet vetni az őszbúzát, jövőben is lehet mezőgazdasági tevékenységet végezni a földeken. Az autópálya építésének kezdete 2015-16 előtt nem várható. Ennek ellenére folynak az előkészületek, sor került az útvonal kijelölésére, Szárhegy és Ditró önkormányzata pedig felkéri a lakosságot, hogy rendezze birtokviszonyát, egyébként a kisajátításért járó kárpótlást nem igényelheti. Alfalu felől érkezik, a Tatárdomb közelében, Szárhegy adminisztratív területén épül ki a lehajtó rész a 12-es országútra. A ditrói külső temetőtől 50 méterre fog elhaladni az út, érintve Borzóka oldalát, Bene részét, a tengelléri utászház alatt egy alagúton megy át majd a forgalom, és halad Orotvaága-pataka mentén Tölgyesig, majd át a megyehatáron. Tölgyes felé nagyjából a 127-es megyei úttal párhuzamosan halad. Szárhegyen 211, Ditróban 327 tulajdonost érint az autópálya-építés. Ennyi személy birtoka esik egybe az új út nyomvonalával. Puskás Elemér ditrói polgármester elmondta, számtalanszor értesítették a községlakókat, hogy telekkönyveztessék a birtokot, mert a tulajdont csak okirattal lehet bizonyítani. A polgármesteri hivatalban van a térkép, bárki megnézheti, földje egybeesik-e a tervezett útvonallal. Ugyanakkor arra is intette a községvezető az érintett családokat, hogy ne adják el területüket ebben az időszakban: „Megjelenhetnek területspekulánsok, akik első hallásra kedvező árat ajánlanak, ám több mint valószínű, hogy kevesebbet, mint amennyi a kisajátításért járó kárpótlás lesz. Türelem kell tehát." Nem lehet még felmérni, mit jelent majd Szárhegynek, Ditrónak, hogy lehajtó létesül a két település között. Ami támpontot adhat, hogy milyen fejlődést hozott olyan települések életében, ahol már kiépült az autópálya. „Biztos, hogy logisztikai központok jönnek létre a leszállóknál, raktárak épülnek, megnő a tranzit- és turistaforgalom is" - vélekedik Puskás Elemér, Gábor László szárhegyi elöljáró pedig azt vallja, több előnye lesz az építésnek, mint hátránya: „az autópálya vonzza majd a befektetőket". Hátrányokkal is kell számolni, hisz nem lehet majd akárhol átszelni az autópályát, így a birtokos lehet, nagyobbat kell kerüljön, mint most, hogy földjét megközelíthesse. „Lesznek olyanok is, akiknek birtoka kettéválik, érdemes előre gondolkodni, hogyan fogja az új helyzetben hasznosítani azt" - javasolja a ditrói polgármester. Az önkormányzatok feladata a térkép alapján ellenőrizni, majd visszajelezni, hogy a beazonosítás a valóságnak megfelelően történt-e. Egy példányt láttamozva már vissza is küldtek mindkét településről. Egyébként a kivitelezési terv 2013 végére kell készen legyen, ezt követi a pénzforrás megkeresése, majd a versenytárgyalás a kivitelező kiválasztására. Kérdés az is, hol kezdik el, mert ha a három szakaszon, Marosvásárhely-Ditró-Târgu Neamț-Iași párhuzamosan kezdik el, akár 2016-ban már dolgozhatnak is. Itt Puskás Elemér az autópálya tervét ismerteti. Több előnyre, mint hátrányra számít II lllll II Ilii llllll II Ilii llllll II Ilii Ilii llllll II III Gyergyói Hírlap Al Ilii llllll II Megjelenik munkanapokon. Kiadó: Udvarhelyi Híradó Kft. ISSN: 1844-4318 Lapigazgató: Dénes László Vezető szerkesztő: Gergely Imre Ügyvezető: Székely Róbert Szerkesztőségi tagok: Balázs Katalin (Aktuális) Csata Beáta (Aktuális) Gergely Imre (Aktuális, Sport) Pethő Melánia (Aktuális) Tördelőszerkesztés: Portik Csaba Korrektúra: Szőcs Levente Apróhirdetés: Szentjobbi Mária Lapterjesztő: Zsigmond András Reklám: Nagy László Tel.:0740-030.739 E-mail: laszlo.nagy@szh.ro Az (X)szignóval ellátott szövegek fizetett reklámok, közlemények. A megjelent írások nem feltétlenül a szerkesztőség véleményét tükrözik! Szerkesztőségünk fenntartja a jogot, hogy a beérkezett levelek és másféle írások közléséről döntsön. Kéziratokat nem őrzünk meg,és nem küldünk vissza! ELŐFIZETÉSEKÉRT HÍVJANAK! A Gyergyói Hírlapra előfizethet lapkihordóinknál és a szerkesztőségben. Ha a szerkesztőség telefonszámát, a 0266-361.201- et tárcsázza, és bemondja pontos címét, lapkihordóink felkeresik Önt otthonában, náluk megrendelheti lapunkat. 535 500 - Gyergyószentmiklós, Szabadság tér 15. szám. Telefon: 0266-361.201 E-mail: hirlap@gyergyoi-hirlap.ro hirdetes@gyergyoi-hirlap.ro Fax: 0266-361.513 Hirdetésfelvétel és terjesztés a fenti címen hétköznap 8-16 óra között. Honlap: www.gyergyoi-hirlap.ro efonszolgálat: 0266-361.201 Észrevételét, panaszait, megjegyzéseit a szerkesztői fogadják naponta 8-18 óra között! Is Oláh István A márka neve Valami egészen furcsa, mondhatom, értelmezés fölötti kapcsolat van köztem és az órások között. Illetve csak volt. Az igazi órások soha nem halnak meg, legfönnebb kihalnak. Mint a dinók vagy akármelyik, a nagy jégkorszak előtt élt, és ma már nem létező fajta. Kedvenc Omegám elromlott. Huszonhárom köves automata, naptári mutatója sérült, letört két fogacska a kerékről, tizenhetedikéről tizennyolcadikára és huszonegyedikéről huszonkettedikére nem fordítja át a napot, dehogy, az éjszakát. Karórám szerint megrekedtem az örök sötétség valahányadik bugyrában. Mi segíthet? A Teremtő és persze az órás. Ami így, ebben a tálalásban kész istenkáromlás. Tényleg? Tulajdonképpen mindkettő egy szuverén, az ember által nem befolyásolható dimenzió révén működik. Szcsotka Zoltán régi barátom, ő ebben a történetben az órás. 2006-os, a Csíkszeredai Pallas-Akadémia Könyvkiadónál megjelent könyvemben, a Zsebregényben ezt írtam róla: teljesen lesötétített szoba közepén ült ragyogó munkaasztalánál. Köröskörül papírellenzők fekete kartonból, a fény mint egy örökösen nyugvó szarvasbogár, feje fölött kapaszkodott a sötét s a csend indáján. Akár ezt is mondhatta: az én kozmogóniám egy tökéletesen zárt rendszert modellez, ahol nincs el s beszivárgás. A teremtés története makulátlan, és az lesz az utolsó ítélet napján is. Az emberiség örökös bűntudatát a kétely kritikája, máskor ellenkezőleg, a kritika kétkedése kapcsolja a bűnbeesés felkavaró mítoszához. E ponton akár a filozófusok is megszülethettek, ha ki akartak nyomulni a pillanat örvényéből. Utólag is belátom, nem rossz leírás, már csak a fölsejlő párhuzamok okán sem. Elromlott tökéletes karórám. A mai órásokhoz (óriásokhoz, hahaha), hiába is viszem, rettenetesen lezüllött a szakma. Legfönnebb elemcserélgetők, még bár az az örömük sincs, ami szakmai öregapjuknak megvolt. Hogy szép, nagy márkájú, drága szerkezetekben gyönyörködjenek. Az óra tömegcikké válása ugyan nem most kezdődött, hanem egész pontosan a szovjet óraipar felfuttatásával, közvetlenül a második világháború után, amikor a hadizsákmányként leszerelt és keletre telepített finommechanikai üzemekben ráálltak a nagybani termelésre. A Pobeda, Volna, Kirovszkije, Mir, és aztán a Poljot mind nagyon jó minőségű szerkezet volt, úgyhogy csakhamar sikerült megtörni a piacon a svájciak hegemóniáját. A mai tömegáru viszont, amit kilóra vesztegetnek három lejért, a bóvlik bóvlija, javítani se kell, mert ha elromlik, eldobjuk és újat veszünk. Akár maroknyit! Ezért sincs a szakmát értő órás mostanában és ezért kellene legalább Kolozsvárig, de inkább Budapestig elmennem, hogy megjavítsák időmérőm. Szerencsére itt él Udvarhelyen, Szcsotka Zoli, igaz, hogy már nyugdíjas, de ha szépen megkérem, mint mindig, most is megkönyörül rajtam. Hirtelen arra gondolok, ha svájci honpolgár, kézműves tehetségével és fantasztikus ráérzéseivel sokra viszi. Lehet, hogy akárcsak a nagy mestereknek, eddig már neki is óragyártó kisüzeme lenne, amúgy nem mindennapi forgású családneve márkanévként futna, és kis sorozatban méregdrága órákat gyártana, legfönnebb néhány százat évente a világ nagymenőinek. Az ilyen s hasonló óráknál harminc-negyvenezer euró az alsó és akár félmillió a felső határ. De ő itt él a nem is gazdag s főleg nem méregdrága keleten. Épp most találkoztunk. Rámnéz, na, melyik óráddal van valami baj. A pillanatnyi hatásszünetet kihasználva átadom neki a sérült Omegát. Megoldjuk, mondja, aztán majd hívlak három nap múlva. r^rrsmtnrrTrrrrrl