Gyermekgyógyászat, 1992 (43. évfolyam, 1-4. szám)

1992 / 1. szám - Miltényi Miklós: Néhány adat és gond(olat) gyermekeink helyzetéről: Schöpf-Merei Emlékelőadás 1988. XI. 17.

vagy Európa sok országában, Angliában vagy a Szovjetunióban. A jog — kisebb-na­­gyobb adminisztratív különbségektől eltekintve — a következő alapokon áll: A felszabadult nő szabadságát korlátozza a magzat. A nő joga tehát annak eldönté­se, hogy magzatát megtartja-e, vagy elpusztítja. Az egészségügy kötelessége az abor­tuszok végrehajtásának korszerű technikai feltételeit biztosítani. Ebben a jogrend­szerben 100%-ig a nők döntenek (joguk van dönteni, — vagy döntésre vannak kény­szerítve). A férfitársadalom — érzésem szerint hipokrita módon — kivonul a döntés­ből, mint akinek e kérdésben felelőssége nincs. A kör közepén levő embriónak jogai nincsenek, következésképpen jogvédelme szóba sem jöhet. Az embrió jogairól, sze­mélyéről van azonban néhány megjegyzésem: 1. Az ENSZ 1955-ös Emberi Jogok Dokumentumában olvasható: „minden em­bernek joga van arra, hogy életét tiszteletben tartsák. A fogantatás pillanatától kezdve senkit nem lehet az élettől önkényesen megfosztani.” 2. Ezzel szemben a tények: Az NSZK orvosi kamarájának elnöke mondta tavaly: „Társadalmunkban egy gyermek számára a legveszélyesebb hely az anyaméh”. Az USÁ-ban sincsenek az embriónak jogai. A törvény lehetővé teszi elpusztításu­kat. Kivéve, ha a fertilizáció Petri csészében történik. Akkor életüket egészségügyi tör­vény védi, elpusztításuk büntetendő. 4. Nagy-Britanniában is legális az abortusz. Mikor azonban Lawrence Lawn 1970- ben a Cambridge-i laboratóriumában 16—18 hetes, életjeleket mutató, abortált foetu­­sokon kísérleteket kezdett, akkor a tudományos világ — ugyanúgy, mint a társadalom sok más rétege — felhördült: „ Élő emberen kísérletezni?” 5. Hazánkban évente 4—5 visszaeső gyilkost végeznek ki hosszas eljárások után, többszintű ítéletek alapján. Mostanában több vezető jogászunk szólalt fel a halálbün­tetések eltörlése érdekében. Idézem egyiküket: „Mint alkotmányjogász meg kell álla­pítanom, hogy a halálbüntetés ellentétben áll az ember élethez való alapvető jogával. ” Kérdésem: hogy viszonylik az ember élethez való alapvető jogával az évi 85000 abortusz? A kérdés magva: ember-e az embrió? Miért kérdezi ezt egy gyermekorvos? Ez a kérdés napjainkban gyakorló gyermekorvos számára nem mint elvont filozó­fiai, netán vallási kérdés jelentkezik. Mikor 1951-ben gyermekorvosi munkámat el­kezdtem, akkor a gyermekorvosok szerte a világon az újszülöttkortól kezdve gondoz­ták pácienseiket. Az elmúlt 40 év alatt gyökeresen változott a helyzet. Ma egy gyer­mekorvosnak genetikusokkal és szülészekkel kollaborálva rutinszerűen foglalkoznia kell az embrió egészségügyi állapotával is. Prenatális diagnózisokat kell felállítani, ke­zelési javaslatot kell tenni. A materialista természettudományok alapján állva is hu­mán személyként kezeljük az embriókat. Természetesnek tartom, hogy Claude Lévi- Strauss (etológus, — a strukturalizmus egyik hangsúlyozottan ateista atyja) azt írja „Tristesse tropical” című munkájában: „A gyermeket születése előtt vagy után megöl­ni — nincs etikai különbség”. C. Everett Koop, az USA „surgeon general”-ja — egyébként gyermekorvos — erről a kérdésről így beszél: „Az eutanáziához vezető első lépés a védtelen baby­ben elkövetett emberölés.” „A védtelen baby” ebben az idézet­ben az ő nomenklatúrájában a magzatot jelent. Ezt a kérdést, melyről az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában hevesen vi­táznak, hazánkban fel sem vetjük. Márpedig a kérdéssel minden érintettnek konfron­­tálnia kellene. Most szexuális felvilágosítás címén a tanító néni azt mondja a kislá­nyoknak: „A magzat megölése ugyanolyan dolog, mint egy pondró elpusztítása”. Többen haragudtak erre a tanító nénire. Pedig szegény nem mondott mást, mint amit lát — és, mint jó tanítónő, plasztikus hasonlattal fejezte ki magát. A gyermekorvosok szerte a világon küszködnek az intrauterin, majd extrauterin életet élő gyermekekért. Hazánkban is jelentősen csökkent és folyamatosan csökken a 4

Next