Állami Gimnázium, Gyöngyös, 1879
nyugaton a szellőiül élet talaját termékenynyé tevék. Szerencse fekvése még aztis eredményezte, hogy a tengeri főhatalom keze közé jutott, mely őt méltán meg is illető. Ettől fogva Göröghon két világrész közvetítője lett, mit Európaban a világhírű események színhelye s mellette Ázsia eseményei oly gyéren tűnnek fel, mint a sűrű ködön átpislogó verőfény. Ezek után arra van hivatva, hogy a keleti művészet s tudó mártyaisak az ő észjárásán átszűrődve juthasson el nyugatra, s mivel egyedül ő fogta fel helyesen az emberiség magasztos célja s rendeltetését, csakhamar az emberiség életének lelke és központi lett. Azért mondja Lubrich: „A görög szépség és öszhangzás leheletét mindenki megérzé, ki vele érintkezésbe jő, azért nem csuda ha a lelki táplálék után epedező tisztultabb férfiak Hellas mosolyg ege alá zarándokolnak , ha oly nagyra becsülik azon műveltsége mely elpusztulásával sem halt el, hanem örök ifjú életet él s az aggotakat is új, friss életre ébreszti.“ Ily szerencsés körülménye között Görögországban a műveltség fejlettségének legmagasabb foka érte el. Mivel azonban feladatunk szerint nem szándékunk az általánosan vett görög szellemi életet s annak fénykorát ecsetelni, mivt nem az egészet, hanem alkotó részeit s azok kezdetleges állami életét, amennyiben a családi élet és köznevelésre befolyással bírtal óhajtjuk tárgyalni , szabadjon az olvasó figyelmét Göröghon ké ■mind tekintélye, mind törvénykezése szempontjából, legnevezeteseb tartományára Spárta és Attikára kikérnünk.