Állami gimnázium, Gyöngyös, 1905

ság a kérdést, hanem mivel azokban, nagy arányai miatt, nem vehe­tett részt minden egyes arra felhívott egyén, a pontokba foglalt, nem minden célzatosság nélkül felállított kérdéseket megküldötte ezenkívül még többeknek, kik azután írásbeli észrevételekben adták meg a feleletet. E feleletekből, valamint a vita folyamán tartott előadásokból egy jókora kötet kerekedett ki, melyet a Tár­saság utóbb kiadott.2) Olvasva e könyvet, el kell ismernem, hogy igen becses ismereti anyagot tartalmaz, és pedig nemcsak azok számára, akiket csak általánosságban érdekelhet, de azok számára is, akikr­e meg már kötelességszerűleg is tartozik a nemzeti műve­lődés egyik legjelentősebb szervének, a középiskolának ügye. Van ugyanis az itt fölvetett eszmék közt sok új és megszívlelésre méltó, sok olyan, amelynek esetleg része lehet a létező bajok orvoslásá­ban; de van másrészt sok szertelen is, mint jellemző tünete annak, hogy mily megtévelyedésbe eshetnek egyesek, valahányszor — nem vonom kétségbe a jóhiszeműséget — a régi alap teljes lerontásá­val akarnak egészen újat építeni. És van végül sok régi, amit már gyakran hallhattunk, olyan közhelyi ítéletek, melyekből más téren is rendszerint kialakul az ú. n. közvélemény. Szóval sok olyan valósítható és elfogadható javaslat, valamint másfelől cél­szerűnek kevésb­é tartható terv is, melyek együttvéve érdemesek arra, hogy felettük elmélkedjünk, hogy velük jelentőségük súlya szerint foglalkozzunk. S jelen soraimnak ez is az egyik célja. A lefolyt viták vezéreszméit kívánom az alábbiakban röviden össze­gezni, hozzá fűzve itt-ott szerény észrevételeimet, melyeket azok mintegy kiváltottak belőlem. Eredetit ezekkel a megjegyzésekkel, beismerem, alig mondok, és a vitába se hozok valami új szem­pontot. Szolgáljon azonban mentségemül, hogy oly kérdésben, mint épen a mai középiskola ügye, amely a szó igaz értelmében ala­posan tárgyalt kérdések közé tartozik, meddő és szinte lehetetlen is valami eddig még nem hallott dolgot mondani. Úgy, hogy a nézetek kialakulásának jelenlegi állapotában legfennebb csak vala­melyik irányban való állásfoglalásról lehet szó. S én nem is késem kijelenteni, hogy közleményem megírására is másodsorban ez vezetett. Vallom, hogy mélyreható közművelődési átalakulások minden irányban kielégítő megoldása s épen a középiskola olyan szervezése, mely — mint sokan kívánják — „a mindenkori ismeretekéhez minden tekintetben alkalmazkodnék, vagyis a mai középiskolának — a gimnáziumnak és reáliskolának — oly gyökeres átalakítása, mely a régit alapjában megváltoztathatná, a messze és beláthatatlan jövő munkája, vagy talán mindenkorra egyszerűen kivihetetlen. Mivel pedig ily nagy határidő áll rendelkezésre, az eszmék és gondolatok, a vélemények és tervek élcelődésének e korlátok közé nem rekesztett idejében létjoga van minden nézet megnyilvánulásának, mely a magyar középiskola ügyével közelebbi vagy távolabbi vonatkozásban áll.­­­ ­) A középiskola reformja. Bpest, 1906.

Next