Állami gimnázium, Gyöngyös, 1929
Domokos, Gyöngyös kitűnő szülötte, akkori egri gimnáziumi igazgató foglalta össze intézetünk múltját, rövidsége ellenére is igen tartalmas cikke keretében, amelyben fényt derített számos, addig homályos részletre, és már az államosítás főbb mozzanataira is kiterjeszkedett. Az 1898/99. tanévi értesítő „A gyöngyösi gimnáziumnak és államosításának rövid története" címen összegezte az addigi legfontosabb adatokat. Végül Pásztor József az 1900/901. tanévi értesítőben „A gyöngyösi állami gimnázium új épülete" cím alatt ismertette az államosítás és az építkezés mozzanatait, és közölte az épület összes alaprajzait és méreteit. Mindennek ellenére szükségesnek mutatkozik a történet újból való feldolgozása: 1. az immár 32 éves állami korszakbeli működésének vázolása, 2. a világháború és a forradalom, valamint az 1917-es gyöngyösi tűzkatasztrófa együttes hatásának ismertetése, végül 3. az iskolaszervezetben történt fontos változás, a reálgimnáziummá alakulás bemutatása céljából. Ezenkívül a régebbi múltra nézve is tisztábban láthatunk manapság azoknak a mélyreható kutatásoknak jóvoltából, amelyeket az egykori jezsuita gimnáziumok millenniumi történetírói intézetek jezsuita korszakára vonatkozólag végeztek; továbbá Fináczy Ernő: „Magyarország közoktatásügye Mária Terézia korában" című korszakos műve alapján, amelynek I. kötete mintegy amazok betetőzéséül tekinthető. A II. kötet viszont, valamint Kornis Gyula: „A magyar művelődés eszményei" című nagy munkája gimnáziumunk történetének II. időszakára, a ferences korszakra nézve szolgáltat, ha nem is speciális, hanem általános iskolatörténeti érdekű, de mindenesetre számos, megvilágítatlan kérdést megfejtő, elvi jelentőségű adatokat. Különösen szükséges és hasznos volt a történeti analógiák segítségéhez folyamodnom a 139 évig tartó jezsuita korszak megírásában. Már Pap Melkizedek is panaszolja e korszakra vonatkozólag a „kútfők hiányát“ és a fennmaradt adatok gyér voltát. Forrásaiul megemlíti ugyan Jabanai Balázs latin szerkezetű kéziratát, a gimnázium irattárát, a Szent Ferenc-rendiek és Gyöngyös város levéltárának némely iratait; azonban a jezsuita tanárokról nyújtott kimutatásának hézagossága s még inkább az a megállapítása, hogy a tanulók szá