Gyöngyszöv, 1999 (1-3. szám)
1999-01-01 / 1. szám
A mi márciusaink Március. Egyenlő: tavasz. Amikor megújhodik a természet. A világ megremeg a szürkeségbe burkolt hó alatt. A nap kibújik a vastag felhő mögül, és fénylő sugaraival végigpásztázza a földet. A fák kérge megduzzad, és éltető nedvek áramlanak szét benne. Tavasz. Egyenlő: március. Egyenlő: 1848. Petőfi. „Sehonnai bitang ember, Ki most, ha kell, Halni nem mer. A magyarok istenére esküszünk, hogy rabok tovább nem leszünk!” 1848. március 15. - rohanás a forradalomba. Rohanás a szabadságharc dicsőséges csatáiba, amelyek végül Világosba torkoltak, a nemzet fekete gyászába süllyedtek. Vigasztalhatjuk magunkat azzal, hogy két nagyhatalom összefogására volt szükség ahhoz, hogy a honvédseregek letegyék a fegyvert. Mert a maroknyi magyar akkor is csukott szemmel rohant a falnak. Mit képzelt? Hogy az osztrák birodalom eltűri Kossuthék packázásait? Lehajtott fejjel veszi tudomásul a Habsburg-ház trónfosztását? Ugyan. Az ifjú császár inkább térdet hajtott az orosz cár előtt, csakhogy elnyerje annak ,, atyai” segítségét. Mert ilyen ez a nyakas magyar. Inkább belepusztul, de akkor sem enged a 48-ból. Inkább belepusztul, de akkor sem hajlandó eltűrni a láncot a nyakán. Szabadság? Ha már ez a végcél, akkor kezdődjék minden azzal, hogy sajtószabadság. A nyomdában az ifjak lefoglalnak egy gépet, hogy kinyomtassák a 12 pontot, a Mit kíván a magyar nemzet? Legyen sajtószabadság - büszkélkedett a hőn óhajtott kívánság a nyomtatott sorok élén. Manapság, ha 1848. márciusára emlékezünk, nyomatékosan hangsúlyozzuk a sajtószabadságot. De sokat szenvedtek is meg érte az eltelt márciusok során, és szenvednek meg ma is azok, akik nem értik meg, hogy az írott és az elektronikus hírközlés ma sem mentes a pártpolitikától. Igaz, nem az a szabadság, amikor mindent megtehetünk minden megfontolás nélkül. Hogy is írta Petőfi? ,,Ne fogjon senki könnyelműen a húrok pengetéséhez. ” Mert a szabadság mindenek előtt felelősség. Felelősség azok iránt, akik érdekében fog tollat kezébe az író. Esetünkben: felelősség szövetkezetünk iránt. Március, egyenlő: a magyar sajtó napjával is. G. Molnár Ferenc Számadás az év végén, elképzelések az év elején Ahhoz még messze vagyunk, hogy az 1998-as évről minden tekintetben kiértékelést végezhessünk, mert a mérlegkészítés határideje május 31.; a múlt évi munkát és az idei terveket jóváhagyó küldöttgyűlésre is csak május második felében kerül sor. Az adatok jelentős része azonban már véglegesnek mondható, s így például a múlt évi forgalmazás tapasztalatait számokkal alátámasztva lehet levonni, azaz összegezhetők. Formálódnak az idei évre vonatkozó elképzelések is, hiszen az élet nem áll meg a naptári napokhoz kötött határidők miatt. Tari József kereskedelmi főosztályvezető vetett számot az elmúlt év legfontosabb tapasztalatairól, a főbb tendenciákról és a jövőbeni kiemelt feladatokról. Az elmúlt évben tovább keményedtek a piaci verseny feltételei, és még kedvezőtlenebbé váltak, mint az azt megelőző évben. A multinacionális cégek tovább terjeszkedtek; 1997. decemberében a Penny Market, 1998. áprilisában pedig a Plusz Diszkont áruház kezdte meg üzemelését - ráadásul az utóbbi közvetlenül a Sláger ABC Áruházunk mellett. Ezzel számuk hatra növekedett a városban. De nem csak az egyre bővülő, korszerű üzletláncokkal kellett a versenyt folytatnunk, hanem az egyre erőteljesebben terjedő kisbolti hálózattal is. Az élelmiszerbolti tevékenység mellett az iparcikk szakmában is egyre több üzlet nyílt, vagy gázcsere telep kezdett el forgalmazni - foglalja össze bevezetőként az egy év alatt is sokat változott helyzetet a főosztályvezető. - A feketekereskedelem ellen évekkel ezelőtt meghirdették az állami szervek a kemény harcot. Változott-e e téren valami? - Azon kívül, hogy meghirdették szinte semmi, a feketekereskedelem ma is változatlanul virágzik. Ezek ellen nagyon nehéz védekezni, többnyire kiszámíthatatlanok, a tervek, elképzelések kialakításánál sem lehet előre felmérni a hatásukat. - Az éves tervet nem is sikerült teljesíteni? - A lemaradás a feszített tervhez képest illetve a közel 1,1 milliárdos árbevételünkhöz viszonyítva jelentéktelen, alig valamivel több, mint 10 millió forint. Ennél csak a gázcseretelepünk forgalomkiesése is jóval nagyobb volt. Fontosabbnak tartom, hogy az előző év árbevételéhez képest csupán 4 kisebb egységnél volt kevesebb az 1998. évi, összesenjében azonban megközelítőleg 100 millióval több, mint 1997-ben. A nagyobb forgalmazóink - mint több ABC vagy a mezőgazdasági kisáruház - jelentős forgalombővülést értek el az előző évihez képest, helyenként 10-15 milliós, vagy még nagyobb összegben. -Az elmúlt évben egymást követték a különböző kedvezményes akciók, vásárok - ezek kedvezően hatottak a forgalmazásra ? - A múlt év során rendszeressé és szervezettebbé váltak a COOP szervezetekkel bonyolított akciók, amelyek során mintegy 700 milliós volt a forgalom, az árengedmények 10-15 százalék között mozogtak. Tovább növeltük a COOP üzlethálózathoz tartozó egységeink számát -jelenleg már 12 COOP boltot üzemeltetünk, de megkezdtük a többi élelmiszerbolt integrációját is. A COOP boltoknál létrehoztuk az előírás szerinti külső arculatot, növeltük a felszereltségüket. A COOP HUNGARY illetve a TISZA-COOP a legnagyobb szállító partnereink, ahol egyre bővül a választék. Az országos beszerzési szervezet jelentős összegeket képes fordítani az egységes reklámra és propagandára. Sokféle módon hirdeti az ÁFÉSZ-ek által forgalmazott árucikkeket, az akciókat. Ez a propagandamunka rendszeresebbé vált, a plakátokat időben megkaptuk, a szórólapokat szervezettebben és növekvő számban tudtuk eljuttatni vásárlóinkhoz. A propaganda a TV-ben, az országos sajtóban is hatékonyabbá vált, ami fokozta a versenyképességünket. A COOP hálózat folytatta a boltvezetők és helyettesek képzését, felkészítését országos szakmai szempontok alapján. Az országos és regionális, COOP szervezetek az ÁFÉSZ-ekkel jelentős erőt képviselnek a piaci versenyben való helytállásban. Az összefogás révén az ÁFÉSZ-ek szerepe és súlya az ország kereskedelmi forgalmában évről-évre nőуеке [UNK]к. - És a többi szállítónál mi a helyzet? - A többi szállítónknál is szorgalmaztuk a kedvezőbb fizetési feltételeket, engedményeket, vagy az év végi visszatérítések rendszerét kisebb-nagyobb mértékű sikerekkel. Ezt annál inkább is meg kell tennünk, mert a versenytársak is szolid árpolitika folytatására kényszerítenek bennünket, fogyasztói árainkban ezek a kedvezmények természetesen megjelennek. A vevőink, a piaciozícióink megtartása érdekben több árucikk fogyasztói árát most már központilag alakítjuk ki. - A piaci helyzet alakulásában várható-e valamilyen változás az idei évre? - A környezet, a piaci feltételek számunkra előnyös változására nem lehet számítani, a külső feltételek tehát nagyjából azonosak lesznek, a már kialakult helyzetet kell figyelembe venni. Ezt és más lehetőségeinket is számba véve erre az évre 9-10 százalékos forgalomnövekedést tervezünk, ami 2-3 százalékkal meghaladja a múlt évit. Az átlag mellett azonban egyes üzleteinknél az előző évinél is kisebb forgalommal számolunk. Fő beszerzési forrásunk továbbra is a PROCOOP szervezet, a napi frissáruk és több iparcikk vonatkozásában azonban újabb beszerzési forrásokat is keresünk. Az akciós vásáraink ez évben már folyamatosak lesznek úgy, hogy két héten át az országos, majd a következő két héten a regionális szervezettel bonyolítjuk azokat. Más beszállítóinkkal helyi kezdeményezésű akciókat is szerveztünk, azokba csak a GYÖNGYSZÖV ÁFÉSZ üzletei kerülnek bevonásra. Ilyen akciókat már le is bonyolítottunk a Húsiparral és a Tejiparral, a következőt a Szőlőskert Szövetkezettel tartjuk meg az általuk forgalomba hozott mirelit árukra. Ezeken az akciókon általában 10 százalékos az árengedmény. A forgalom növekedése érdekében többnyire szinten kell tartani, több cikk vonatkozásában azonban bővíteni kell a választékot, színesíteni akarjuk az árukínálatunkat, amellett, hogy a múlt évben megkezdett profiltisztítást is folytatjuk. A beszerzésben és a készletgazdálkodás területén jobban kell érvényesíteni a központi irányítást, hatékonyabbá kell tenni a bolti gazdálkodást. A tőlünk függetlenül kialakult és változó piaci helyzethez még jobban alkalmazkodva kell kihasználni a lehetőségeinket, és keresni az újabbakat. kS Ára: 5,50- Ft A GYÖNGYSZÖV ÁFÉSZ LAPJA 1999.1. negyedév Nehéz a talponmaradás Gyöngyösön, a vasútállomással szemben, a Kossuth Lajos utcában található szövetkezetünk 119-es ABC áruháza. Bognár Ferencné egységvezető barátságosan fogad a szerényen berendezett irodájában. - Érezni a bolt forgalmán a vasútállomás közelségét? - kérdezem a vezetőnőt. -A vevőkör nyolcvan százaléka az átmenő forgalomból származik, a maradék húsz százalék csak a törzsvásárló. - Régen, úgy nyolc-tíz éve, innen az ABC elől indultak a munkás autóbusz járatok. Most is így van ez? - Ez már nem jellemző. - Úgy tudom, hogy az egységhez igen közel van a konkurencia, így van ez? - Igen, így van. Háromszáz méterre a COOP diszkont áruház, 100 méterre egy italdiszkont, a vasútállomás melletti volt felvásárló telep helyén. Ráadásul ez utóbbi nem is kimondottan italdiszkont, mert üdítők, dohányáruk és alapvető élelmiszerek, például cukor is forgalmazásra kerül. - A vevők a kiegészítő vásárlásaikat bonyolítják az egységben? - Igen. A forgalom felét a tej, tejtermékek és a sütőipari készítmények eladása teszik ki. -A vásárlóerő gyengülése hogyan jelentkezik a gyakorlatban? Néhány példával érzékeltetné ezt? - A vevőszám elég magas, vásárolt érték viszont kevés, óvatosabban vásárolnak a vevők. A csemegés pultnál is a kért mennyiséghez ragaszkodnak a vásárlók. -Mit lehet még tenni a talpon maradás érdekében a több, mint huszonöt éves kereskedelmi tapasztalat birtokában? - Az akciók számát nem lehet növelni, mivel két hétig van az országos akció, két hétig COOP akció. Nagyon nehéz a multinacionális kereskedelmi egyséek megjelenése után, hiszen az komoly, nagy alapterületű élelmiszerdiszkont áruház működik a 37 ezer lakosú városunkban. Folyamatos utánrendeléssel próbáljuk tartani a széles választékot, természetesen a minél olcsóbb termékek beszerzésével. - Gondolkoztak az osztott nyitvatartás bevezetéséről? - Felmerült gondolatként, de ezt itt városban nem lehet megvalósítani. - A forgalom növelésére milyen lehetőség van ? - A propaganda, reklámtevékenység erősítése segítene a forgalom emelésében, azt kívánom megjegyezni, egységünk nagy alapján fekszik. A rezsiköltségek az utóbbi időben jócskán megnőttek, tehát még nehezebb lett a helyzetünk. Sokat gondolkoztunk a vasárnapi nyitvatartáson. Sajnos ezen a nap nincs átmenő forgalom. A húsz százaléknyi törzsvásárló vasárnapi áruvásárlása kevés a duplán számító bérköltség fedezésére. - A jövővel kapcsolatban mit tudna mondani? - A boltunkon nagyban segítene az új autóbusz pályaudvar megnyitása. Az ismert tervek szerint ez 150- 200 méterre lenne ettől az egységtől a vasútállomás közelében. Mindenképpen javítaná a forgalmunkat. További jó munkát és sok sikert kívánva búcsúzom el az egységvezetőtől és a kis kollektívától. Kő - Van miből választani (Fotó: Szalay Iván)