Gyöngyszöv, 1999 (1-3. szám)

1999-01-01 / 1. szám

A mi márciu­saink Március. Egyenlő: tavasz. Amikor megújhodik a termé­szet. A világ megremeg a szürkeségbe burkolt hó alatt. A nap kibújik a vastag felhő mögül, és fénylő sugaraival végigpásztázza a földet. A fák kérge megduzzad, és él­tető nedvek áramlanak szét benne. Tavasz. Egyenlő: március. Egyenlő: 1848.­­ Petőfi. „Sehonnai bitang ember, Ki most, ha kell, Halni nem mer. A magyarok istenére es­küszünk, hogy rabok tovább nem leszünk!” 1848. március 15. - ro­hanás a forradalomba. Ro­hanás a szabadságharc di­csőséges csatáiba, amelyek végül Világosba torkoltak, a nemzet fekete gyászába sül­­­lyedtek. Vigasztalhatjuk magunkat azzal, hogy két nagyhatalom összefogására volt szükség ahhoz, hogy a honvédsere­gek letegyék a fegyvert. Mert a maroknyi magyar akkor is csukott szemmel rohant a fal­nak. Mit képzelt? Hogy az osztrák birodalom eltűri Kos­sut­hék packázásait? Lehaj­tott fejjel veszi tudomásul a Habsburg-ház trónfosztását? Ugyan. Az ifjú császár inkább tér­det hajtott az orosz cár előtt, csakhogy elnyerje annak ,, atyai” segítségét. Mert ilyen ez a nyakas magyar. Inkább belepusztul, de akkor sem enged a 48-ból. Inkább belepusztul, de akkor sem hajlandó eltűrni a láncot a nyakán. Szabadság? Ha már ez a végcél, akkor kezdődjék min­den azzal, hogy sajtószabad­ság. A nyomdában az ifjak lefoglalnak egy gépet, hogy kinyomtassák a 12 pontot, a­­ Mit kíván a magyar nem­zet? Legyen sajtószabadság - büszkélkedett a hőn óhaj­tott kívánság a nyomtatott sorok élén. Manapság, ha 1848. már­ciusára emlékezünk, nyoma­tékosan hangsúlyozzuk a saj­tószabadságot. De sokat szen­vedtek is meg érte az eltelt márciusok során, és szenved­nek meg ma is azok, akik nem értik meg, hogy az írott és az elektronikus hírközlés ma sem mentes a pártpolitikától. Igaz, nem az a szabadság, amikor mindent megtehetünk minden megfontolás nélkül. Hogy is írta Petőfi? ,,Ne fogjon senki könnyelműen a húrok pengetéséhez. ” Mert a szabadság mindenek előtt felelősség. Felelősség azok iránt, akik érdekében fog tol­lat kezébe az író. Esetünk­ben: felelősség szövetkeze­tünk iránt. Március, egyenlő: a ma­gyar sajtó napjával is. G. Molnár Ferenc Számadás az év végén, elképzelések az év elején Ahhoz még messze va­gyunk, hogy az 1998-as évről minden tekintetben kiérté­kelést végezhessünk, mert a mérleg­készítés határideje má­jus 31.; a múlt évi munkát és az idei terveket jóváhagyó küldöttgyűlésre is csak má­jus második felében kerül sor. Az adatok jelentős része azonban már véglegesnek mondható, s így például a múlt évi forgalmazás tapasz­talatait számokkal alátámaszt­va lehet levonni, azaz össze­gezhetők. Formálódnak az idei évre vonatkozó elképze­lések is, hiszen az élet nem áll meg a naptári napokhoz kötött határidők miatt. Tari József kereskedelmi főosz­tályvezető vetett számot az elmúlt év legfontosabb ta­pasztalatairól, a főbb tenden­ciákról és a jövőbeni kiemelt feladatokról.­­ Az elmúlt évben tovább keményedtek a piaci verseny feltételei, és még kedvezőtle­nebbé váltak, mint az azt meg­előző évben. A multinacio­nális cégek tovább terjesz­kedtek; 1997. decemberében a Penny Market, 1998. áp­rilisában pedig a Plusz Disz­kont áruház kezdte meg üze­melését - ráadásul az utóbbi közvetlenül a Sláger ABC Áruházunk mellett. Ezzel szá­muk hatra növekedett a vá­rosban. De nem csak az egy­re bővülő, korszerű üzletlán­cokkal kellett a versenyt foly­tatnunk, hanem az egyre erő­teljesebben terjedő kisbolti hálózattal is. Az élelmiszer­bolti tevékenység mellett az iparcikk szakmában is egyre több üzlet nyílt, vagy gázcse­re telep kezdett el forgalmaz­ni - foglalja össze bevezető­ként az egy év alatt is sokat változott helyzetet a főosz­tályvezető. - A feketekereskedelem el­len évekkel ezelőtt meghir­dették az állami szervek a ke­mény harcot. Változott-e e téren valami? - Azon kívül, hogy meg­hirdették szinte semmi, a fe­ketekereskedelem ma is vál­tozatlanul virágzik. Ezek el­len nagyon nehéz védekezni, többnyire kiszámíthatatlanok, a tervek, elképzelések kiala­kításánál sem lehet előre fel­mérni a hatásukat. - Az éves tervet nem is sikerült teljesíteni? - A lemaradás a feszített tervhez képest illetve a közel 1,1 milliárdos árbevételünk­höz viszonyítva jelentékte­len, alig valami­vel több, mint 10 millió forint. Ennél csak a gázcseretelepünk forgalom­kiesése is jóval nagyobb volt. Fontosabbnak tartom, hogy az előző év árbevételéhez ké­pest csupán 4 kisebb egység­nél volt kevesebb az 1998. évi, összesenjében azonban megközelítőleg 100 millió­val több, mint 1997-ben. A nagyobb forgalmazóink - mint több ABC vagy a me­zőgazdasági kisáruház - je­lentős forgalombővülést ér­tek el az előző évihez képest, helyenként 10-15 milliós, vagy még nagyobb összeg­ben. -Az elmúlt évben egymást követték a különböző kedvez­ményes akciók, vásárok - ezek kedvezően hatottak a forgalmazásra ? - A múlt év során rendsze­ressé és szervezettebbé vál­tak a COOP szervezetekkel bonyolított akciók, amelyek során mintegy 700 milliós volt a forgalom, az árenged­mények 10-15 százalék kö­zött mozogtak. Tovább nö­veltük a COOP üzlethálózat­hoz tartozó egységeink szá­mát -jelenleg már 12 COOP boltot üzemeltetünk, de meg­kezdtük a többi élelmiszer­­bolt integrációját is. A COOP boltoknál létrehoztuk az elő­írás szerinti külső arculatot, növeltük a felszereltségüket. A COOP HUNGARY illetve a TISZA-COOP a legna­gyobb szállító partnereink, ahol egyre bővül a választék. Az országos beszerzési szer­vezet jelentős összegeket képes fordítani az egységes reklámra és propagandára. Sokféle módon hirdeti az ÁFÉSZ-ek által forgalmazott árucikkeket, az akciókat. Ez a propagandamunka rendsze­resebbé vált, a plakátokat idő­ben megkaptuk, a szóróla­pokat szervezettebben és nö­vekvő számban tudtuk eljut­tatni vásárlóinkhoz. A pro­paganda a TV-ben, az orszá­gos sajtóban is hatékonyabbá vált, ami fokozta a verseny­­képességünket. A COOP há­lózat folytatta a boltvezetők és helyettesek képzését, fel­készítését országos szakmai szempontok alapján. Az or­szágos és regionális, COOP szervezetek az ÁFÉSZ-ek­­kel jelentős erőt képviselnek a piaci versenyben való helyt­állásban. Az összefogás ré­vén az ÁFÉSZ-ek szerepe és súlya az ország kereskedelmi forgalmában évről-évre nő­­уеке [UNK]к. - És a többi szállítónál mi a helyzet? - A többi szállítónknál is szorgalmaztuk a kedvezőbb fizetési feltételeket, enged­ményeket, vagy az év végi visszatérítések rendszerét ki­­sebb-nagyobb mértékű sike­rekkel. Ezt annál inkább is meg kell tennünk, mert a ver­senytársak is szolid árpoliti­ka folytatására kényszeríte­nek bennünket, fogyasztói árainkban ezek a kedvezmé­nyek természetesen megje­lennek. A vevőink, a piaci­ozícióink megtartása érde­­kben több árucikk fogyasz­tói árát most már központilag alakítjuk ki. - A piaci helyzet alaku­lásában várható-e valami­lyen változás az idei évre? - A környezet, a piaci fel­tételek számunkra előnyös változására nem lehet számí­tani, a külső feltételek tehát nagyjából azonosak lesznek, a már kialakult helyzetet kell figyelembe venni. Ezt és más lehetőségeinket is számba véve erre az évre 9-10 szá­zalékos forgalomnövekedést tervezünk, ami 2-3 százalék­kal meghaladja a múlt évit. Az átlag mellett azonban egyes üzleteinknél az előző évinél is kisebb forgalommal számolunk. Fő beszerzési for­rásunk továbbra is a PRO­­COOP szervezet, a napi friss­­áruk és több iparcikk vonat­kozásában azonban újabb beszerzési forrásokat is ke­resünk. Az akciós vásáraink ez évben már folyamatosak lesznek úgy, hogy két héten át az országos, majd a követ­kező két héten a regionális szervezettel bonyolítjuk azo­kat. Más beszállítóinkkal helyi kezdeményezésű ak­ciókat is szerveztünk, azok­ba csak a GYÖNGYSZÖV ÁFÉSZ üzletei kerülnek be­vonásra. Ilyen akciókat már le is bonyolítottunk a Húsiparral és a Tejiparral, a következőt a Szőlőskert Szövetkezettel tartjuk meg az általuk forga­lomba hozott mirelit árukra. Ezeken az akciókon általá­ban 10 százalékos az áren­gedmény. A forgalom növe­kedése érdekében többnyire szinten kell tartani, több cikk vonatkozásában azonban bő­víteni kell a választékot, szí­nesíteni akarjuk az árukíná­latunkat, amellett, hogy a múlt évben megkezdett profiltisz­títást is folytatjuk. A beszer­zésben és a készletgazdálko­dás területén jobban kell ér­vényesíteni a központi irá­nyítást, hatékonyabbá kell tenni a bolti gazdálkodást. A tőlünk függetlenül kialakult és változó piaci helyzethez még jobban alkalmazkodva kell kihasználni a lehetősé­geinket, és keresni az újabba­kat. kS Ára: 5,50- Ft A GYÖNGYSZÖV ÁFÉSZ LAPJA 1999.1. negyedév Nehéz a talponmaradás Gyöngyösön, a vasútállo­mással szemben, a Kossuth Lajos utcában található szö­vetkezetünk 119-es ABC áru­háza. Bognár Ferencné egység­­vezető barátságosan fogad a szerényen berendezett irodá­jában. - Érezni a bolt forgalmán a vasútállomás közelségét? - kérdezem a vezetőnőt. -A vevőkör nyolcvan szá­zaléka az átmenő forgalom­ból származik, a maradék húsz százalék csak a törzsvásárló. - Régen, úgy nyolc-tíz éve, innen az ABC elől indultak a munkás autóbusz járatok. Most is így van ez? - Ez már nem jellemző. - Úgy tudom, hogy az egy­séghez igen közel van a kon­kurencia, így van ez? - Igen, így van. Három­száz méterre a COOP disz­kont áruház, 100 méterre egy italdiszkont, a vasútállomás melletti volt felvásárló telep helyén. Ráadásul ez utóbbi nem is kimondottan italdisz­kont, mert üdítők, dohány­áruk és alapvető élelmisze­rek, például cukor is forgal­mazásra kerül. - A vevők a kiegészítő vá­sárlásaikat bonyolítják az egységben? - Igen. A forgalom felét a tej, tejtermékek és a sütőipari készítmények eladása teszik ki. -A vásárlóerő gyengülése hogyan jelentkezik a gyakor­latban? Néhány példával ér­zékeltetné ezt? - A vevőszám elég magas, vásárolt érték viszont kevés, óvatosabban vásárolnak a ve­vők. A csemegés pultnál is a kért mennyiséghez ragasz­kodnak a vásárlók. -Mit lehet még tenni a tal­pon maradás érdekében a több, mint huszonöt éves kereske­delmi tapasztalat birtokában? - Az akciók számát nem lehet növelni, mivel két hétig van az országos akció, két hétig COOP akció. Nagyon nehéz a multina­cionális kereskedelmi egysé­­ek megjelenése után, hiszen az komoly, nagy alapterüle­tű élelmiszerdiszkont áruház működik a 37 ezer lakosú vá­rosunkban. Folyamatos utánrendelés­­sel próbáljuk tartani a széles választékot, természetesen a minél olcsóbb termékek be­szerzésével. - Gondolkoztak az osztott nyitvatartás bevezetéséről? - Felmerült gondolatként, de ezt itt városban nem lehet megvalósítani. - A forgalom növelésére milyen lehetőség van ? - A propaganda, reklám­­tevékenység erősítése segíte­ne a forgalom emelésében, a­zt kívánom megjegyezni, egységünk nagy alap­ján fekszik. A rezsi­költ­ségek az utóbbi időben jócs­kán megnőttek, tehát még nehezebb lett a helyzetünk. Sokat gondolkoztunk a va­sárnapi nyitvatartáson. Saj­nos ezen a nap nincs átmenő forgalom. A húsz százalék­nyi törzsvásárló vasárnapi áruvásárlása kevés a duplán számító bérköltség fedezésé­re. - A jövővel kapcsolatban mit tudna mondani? - A boltunkon nagyban segítene az új autóbusz pá­lyaudvar megnyitása. Az is­mert tervek szerint ez 150- 200 méterre lenne ettől az egységtől a vasútállomás kö­zelében. Mindenképpen javí­taná a forgalmunkat. További jó munkát és sok sikert kívánva búcsúzom el az egységvezetőtől és a kis kollektívától.­ ­ Kő - Van miből választani (Fotó: Szalay Iván)

Next