Szent Benedek-rendi katolikus gimnázium, Győr, 1851

é­ szen érdektelen; nektek pedig­, kedves ifjak! emlékül szolgáland, melly bennetek a' múltra nézve az ön­tudat vigasztaló, vagy üdvösen szemrehányó érzeteit ébreszthetendi föl,­­ a' jövőre nézve pedig tudo­mányos pályátokon nemes irányt adandhat. Az előbbiektől szives béketűrést kérek; tőletek pedig­, sze­retett ifjak! kellő figyelmet várok. Az Isten mindenható keze az embert, a' teremtés eme remekművét, a' legszebb tehetségekkel és tulajdonokkal fölruházva állította e' világba, föladatul tűzvén ki neki, hogy nyert jeles tehetségeinek czél­szerű használata és tulajdonainak gondos fejlesztése által magát folytonosan tökéletesítse, 's így, a' meny­nyire véges természetének korlátjai engedik, megközelítse az Isten képe ama hasonlatosságát, mellyre alkotva van, 's erkölcsi méltóságának föntartása és emelése által magát végrendeltetésére szünet nélkül képezze, érdemesítse. E' képzés főleg az ő jelesebb alkat­részének, a' léleknek, — az értelem és aka­rat helyes művelése által történhető — tökéletesítését igényli. Ezen művelődésnek pedig, ha bár nem egyedüli, de bizonnyára egyik leghathatósabb emeltyűje gyanánt tekinthetjük a' tudományokat, és azon intézeteket, mellyek az embernek kellőleg rendezett tudományos képzésére különösen rendeltetvék;' 's azért ezeknek mindenki előtt, ki magát a' szó nemesebb értelmében embernek tartja, méltán a' legfen­ségesebb becsben kell állaniok. Sőt azt tapasztaljuk, hogy az ismeretek és tudományok utáni vágy, mi­ként már Cicero megjegyzé (Lib. 5. de Fin. bon. et mai.) mintegy velünk született, 's azok után termé­szeti ösztönünk által ragadtatunk. Látjuk, hogy a' gyermekek még veréssel sem tartóztathatok vissza a' dolgok vizsgálásától, 's elűzetve is arra visszatérnek, és örülnek, midőn valamit tudnak 's másoknak el­beszélhetnek. Némellyek pedig a' tudományok és művészetekbe olly gyönyör-élvezettel merülnek, hogy e' miatt egészségükről 's házi dolgaikról is egészen megfelejtkeznek. Mind­ez arra mutat, hogy az em­ber tanulásra született. — De alig is találhatni valamit, minek olly leírhatatlan hatása volna az ember lel­kületére és életpályájának érdemesítésére, mint a' tudományoknak, akár tekintsük az embert, mint önálló szellemi é s erkölcsi lényt, akár mint tagját ama társulatnak, mellybe őt az isteni gondviselés helyezé, hogy a' magán és köz czélra kitelhetőleg helyesebben munkálkodhassék. A' tudományok az ész homá­lyos fellegeit szétoszlatják, 's ha a' helyes irány el nem tévesztetik, a' szivet nemesítik, nagyszerű tet­tekre lelkesítik. A' tudományok a' természettől nyert jeles tulajdonokat fényesebb ruhába öltöztetik, 's helyezetünkben biztosítékot, irányt 's tekintélyt kölcsönöznek; az okost megtanítják, mikép legyen böl­csebb; a' főnököket megtanítják, mikép kelljen népeiket helyesen kormányozni; a' bíráknak tanácsot ad­nak az igazság részrehajlatlan kiszolgáltatására; a'harczfiat oktatják bajnoki bátorságának növelésére; és mindennemű hivatalnoknak, sőt egyeseknek is értelmi világot gyújtanak, hogy kötelességeik szövevényes útjain a' botlástól magukat megóvhassák; — az egész társadalom szerkezetét 's törvényeit tökéletesítik, 's ezeknek szabatosabb megtartását a' köz czél elérésére hatályteljesen elősegítik. 'S ha a' szerencse bármi néven nevezendő javai és sokféle szeszélyektől függő kedvezményei elhagynak is minket: a­ he­lyes rend és irányban gyűjtött tudományos ismeretek, mint ha követök, elválhatlan társak, bölcs tanács­adók és nyájas vigasztalók velünk maradnak, és a­ viszontagságok által okozott fájdalmas sebekre eny­hítő balzsamot öntenek. A' tudományoknak e' jótékony hatását minden — tudatlanság homályaiból és vadság békéiból ki­bontakozott — nemzetek elismerték, 's kortársaikat azoknak gondos tanulására serkentették; a' tudós férfiakat pedig nagy becsben és tiszteletben tartották. Nem szándékom itt az ó­kor valamennyi művel­tebb népeire egyenkint hivatkozni, ismeretes lévén előttetek ezeknek buzgalma a' világ történelméből; mindazonáltal legyen szabad mégis némelly — a' tudományok becsét kiemelő és ajánló — mondataikat és tetteiket emlékezetbe hoznom. Thales, az ó­kor egyik nevezetes bölcse, mondani szokta: „az arczot rendbe szedni semmi je­lesség; de sokkal jelesebb a' lelket szelid tudományokkal kiművelni." Midőn pedig kérdeztetnék, kit tar­tana boldognak? felesé: azt, ki testére nézve ép, szellemére nézve pedig tanult. (Laert. I. c. ) Ha­sonlólag Socrates egy alkalommal legszebb állatnak mondá a' tudománynyal ékeskedő embert; más alka­lommal pedig, midőn látna egy igen gazdag, de egészen tudatlan embert, fölkiáltott: „ime az aranyos rabszolga, mert a' tudatlan rabja vágyainak, 's azoknak, mikkel bir." (Erasm. L. 8. apoph.) — Aristippus

Next