Szent Benedek-rendi katolikus gimnázium, Győr, 1877

I. Menhelyek a kereszténység korát megelőző időkben. A vallás mindenha egyik legfontosabb tényezője vola az emberi társadalomnak. Történelem igazolta tapasztalás, hogy a népek mindenkor bizonyos szent félelemmel vegyes tisztelettel viseltettek az Istenségnek szentelt helyek iránt, akár öntudatos, s magasabb, akár alantabb fokú s homályosabb volt legyen képzetük az Istenséget, mint az emberinél magasabb hatalmat ille­tőleg. Akár bálványkép vagy szobor alakjában imádák, akár va­lamely szent helyen, hol az Istenséget láthatlanul jelenlenni hitték, az emberiség vallásnéz­ete a legfőbb lénynek szentelt helyet min­denkor a sérthetetlenség jellegével ruházta föl; azt megrabolni, valamitől megfosztani vagy bármi módon megszentségteleníteni tilos vala. E felfogás, mely kezdetben pusztán az emberiség vallásos ér­telmében lelte tapadó gyökerét, lassanként általánosan elfogadott jogelvvé fejlődött ki s annál is inkább, minthogy a legelső vallás­alapítók egyszersmind törvényhozókul is szerepeltek, s az ókor ál­lami életében is a vallás és állam szoros viszonyban állottak egy­mással. Így származott a menhelyből a menhelyjog, mely szerint a halandó földi hatalom hatálya az istenség (templomok, bálványszobrok, oltárok stb.) közelében vagy szentélyében megszűnt, úgyhogy nem csupán a jogtalanság, hanem a társadalom által ér­vényre emelt törvényszerű eljárás is — ily helyen gyakorolva — azonos a szentségtöréssel. A menhelyek és menhelyjog kifejlésére egyébként a vallásos elemeken kívül egyéb tényezők is bírtak be­folyással. A barbár szigort lehető törvények s durva erkölcsök közepette az emberben rejlő habár fejletlen, de nemesi emberiség érzete már az ősidők homályában mint társadalmi szükséget karolta föl ez intézményt. Világosan kitűnik az a zsidók történetéből. A vérboszu joga általános szokás vola az őshajdan népeinél s így a zsidóknál is. Szemet szemért, fogat fogért, szóval a viszonzás elve a bűnügyi törvénykezés uralkodó vezéreszme volt : a vérboszú sújtotta úgy a szándékos gyilkost, mint a szándéktalan emberölőt. A zsidóknál a testvér vagy legközelebbi rokon becstelennek tartatott mindaddig.

Next