Szent Benedek-rendi katolikus gimnázium, Győr, 1933

Római kis bronz szobrok a győri bencés Rómer Flóris-múzeumban. 1. Az emberi léleknek boldogságra való vágyódása az emberi tevé­kenység legfőbb hajtóereje volt mindenkor. Kettős lényünk, a lélek és a test együttessége, természetszerűen kettős boldogságra való törekvést eredménye­zett. A lélek nem elégedett meg a múló boldogsággal, maradandó, örök bol­dogságra vágyódott. Az erre vivő utat a vallás mutatta meg az embernek. Az ember cselekvéseinek egyik mozgató ereje tehát a vallás, az Isten felé való törekvés, a másvilági boldogság vágya volt. A földön elérhető boldogság gyarló természetünk, anyaghoz kötött létünk folytán durvább vagy finomabb alakban jelent meg az ember képzelete előtt. Nem tagadható azonban, hogy az érte való küzdelemben legnemesebb megnyilvánulásaink a művészetek terén tapasztalhatók. Merésznek tűnik fel, de bizonyára van abban igazság, hogy az örök, lelki boldogságra való törekvés és a léleknek a földön is el­érhető lelki gyönyörűsége, a művészet, közel határos egymással. Talán épen ez a közelség magyarázza meg, hogy miért volt a művészetnek egyik leg­erősebb termő talaja a vallásos érzés, miért utalható az ősember, vagy a mai kezdetleges műveltségű népek művészi tevékenysége — a tánctól, zenétől kezdve az alakábrázolásig — a vallás körébe. Ma már emancipáltuk magun­kat ebből az egyetlen körből művészi téren is, de igazán lélek szerint való alkotások, a szépnek olyan megnyilvánulásai, amelyek megfelelnek a régi iskola szépről vallott meghatározásainak, csak a vallásos művészet körében találhatók fel Ezzel nem mondjuk azt, hogy minden vallásos tárgyú művészi munka maradék nélkül „érdek nélkül" tetszik, de igazán tiszta lelki gyönyö­rűséget nyújtó művészi alkotások itt találhatók fel első­sorban. A léleknek boldogságot adó, szépséget óhajtó vágyai és teremtő ké­pességei nem mindig maradnak az örök értékek, a vallással kapcsolatos esz­mék terén. A vallásos lélekből fakadó művészkedés mellett a földi, profán boldogság is megnyilvánulni akar művészi alkotásokban. Tiziano Vecellinek, a nagy olasz festőnek gyönyörű képe, az „Égi és földi szerelem", talán szűk­szavúan, de mégis rámutat erre a kettősségre. De közös mindkettőben a

Next