Állami Leánygimnázium, Győr, 1946

LÉVAI SÁNDOR­­ 1946. december 24. Az elhunyt kortárs az iskolának lelkes, kötelességét mindenkor lelkiismere­tesen elvégző, példaadó tanára volt. Eltávozását fájlalják a tanulók is, akikkel szeretettel, megértéssel foglalkozott. Mélységes fájdalommal vettük körül kopor­sóját és kísértük utolsó útjára. Emlékét méltóképpen megőrizzük. Az 1946—47. iskolai év története 1. AZ ISKOLAI ÉV LEFOLYÁSA. Az alakuló értekezletet 1946. augusztus 21-én tartottuk. Aug. 21-én voltak a javítóvizsgálatok, aug. 21-én, 22-én és 23-án a magán- és felvételi (különbözeti) vizsgálatok; aug. 24-én volt a pótbeírás, 25-én a tanév ünnepélyes megnyitása, 26-án kezdődött a rendes tanítás. Nagy lelkesedéssel indult a munka ebben a tanévben is — nemcsak a szellemi hanem a fizikai újjáértés terén is. Szorgalmas, áldozatos tanárkezek dolgoztak az épület, szertárak, könyvtárak rendbehozatalán, s ebben a munkában lelkesen közreműködtek a segítségre önként jelentkezett tanulók. A hűvös idő beállta előtt szükségessé vált­ az üvegnélküli ablakok rendbehozatala. Az iskola Ifj. Vö­röskereszt-csoportja által az épület rendbehozatalára rendezett s mindig szépen sikerült házi mulatságokon befolyt adományokból sikerült a tantermek ablakai­nak egy részét nehezen beszerezhető üveggel, a többi részét pedig legalább házilag elvégzett módszeres papírral bevonni. Súlyos gondot okozott a fűtőanyag hiánya s beszerzésének nehézsége. A szülők áldozatkészségével, pénzbeli adományaival sikerült itt is némi megoldást találni s fűtőanyagot beszerezni, amellyel a tanítás folytonosságát a karácsonyi szünetig biztosítottuk. Január 2-től február 8-ig azonban szénszünetet voltunk kénytelenek tartani. A tanítást február 10-én foly­­tathattuk, de egyelőre április 3-ig (a húsvéti szünet megkezdéséig) váltott taní­tással a rövidebb ideig tartó tanítási órákban, miután a VKM-tól kevés fűtő­anyagot kapott az iskola. A szénszünet ideje alatt is voltak tanárok, akik az önként jelentkezett tanulóknak a maguk által fűtött teremben szorgalmi órát tartottak. Április 8-tól a tanév végéig rendtartásszerűen tanítottunk. Június 14-én volt az utolsó tanítási nap. Június 16-tól 21-ig tartottuk meg az összefoglalásokat. Június 25-én volt az ünnepélyes tanévzárás s a bizonyítványok kiosztása. 2. OKTATÁS. Az oktató munkánk folyamán állandóan figyelembe vettük az elméleti és gyakorlati tanítás terén mutatkozó új eszméket. Tanításunkban állandóan az egész osztály munkáját vettük igénybe, s igyekeztünk, hogy az anyag lényeges részét a tanulók már az iskolában sajátítsák el, nehogy a növen­dékeket szellemileg megterhel­jük. Ezért leginkább a tanulók öntevékenységét érvényre juttató munkáltató oktatás helyesen értelmezett s használt módszerével könnyítettük meg tanulóink munkájét. Ezen módszer s az egységes eljárás biz­tosítására a tanév első felében Dévai E. Gizella tanár a VII. osztályban a magyar nyelv- és irodalomból, a tanév második felében Maróti Lajosné Fodor Erzsébet tanár a IV. A. osztályban a történelemből mintatanítási órát tartott. Nagyon hiányoltuk a tanítás folyamán a filmeket és a szemléltető eszközöket. Az oktatás szolgálatába állítottuk a tanulmányi kirándulásokat, az üzemlátogatásokat, kén­­tárak­ megtekintését stb. is. A pályaválasztás megkönnyítésére VIII. o. tanulóink tanári vezetéssel a budapesti lélektani intézet pályaválasztási tanácsadóját keres­ték fel. A köteles munka elvégzése után a tanulóknak szórakozási alkalmat is adtunk az iskolában, különösen a farsangi időben (tánctanfolyam 2 csoportban Kantos Mihály vezetésével, osztálymulatságok stb.). 3. NEVELÉS. Nevelő munkásságunk középpontjában a jellemnevelés, lélek­­formálás állott. A tanárok és tanulók közti kapcsolat közvetlen volt. Tanítvá­nyaink egymáshoz való viszonya mind az iskolában, mind az iskolán kívül igen!

Next