VILÁGIRODALMI FIGYELŐ 6. ÉVFOLYAM (1960)

1960 / 1. sz. - ROGER GARAUDY: Az ateista egzisztencializmus

ROGER G A R A U 1) Y Az ateista egzisztencializmus* •Jean-Paul Sartre Sartre elsősorban korunk figyelmes szemtanúja szeretne lenni. Korunk zűrzavarát ki is fejezi. Meg azt a szándékát is, hogy kiutat talál­jon e zűrzavarból. Ez az alapvető feszültség művének intenzív életet kölcsö­nöz, s ennek pátosza annál valóságosabb, minthogy egyre jobban telítődik tár­sadalmi valósággal. Eklekticizmusa, belső ellentmondásai, hirtelen fordulatai és megtérései , mind csak egy mélyebb folyamat külső megnyilvánulásai, olyan fejlődésé, amelynek eredményeként az egzisztencializmus végül is túl­jut önmagán, akár úgy, hogy a vallásos érzésben, akár úgy, hogy a marxiz­musban „vállal részt". Sartre felfogása szerint korunk leglényegesebb filozófiai feladata „Marx és Kierkegaard összebékítése".1­ 1. Korunk szemtanúja Sartre színdarabjai és regényei Sartre első regénye, A Csömör, olyan filozófiának a kiindulópontja, amely az igenlés, az érték klasszikus filozófiájával szemben a tagadást és az értel­metlenséget hirdeti. A filozófiai kiáltványnak beillő regény mondanivalója az, hogy mihelyt nincs többé célom, a világ azonnal megszűnik bármit is jelenteni. Az a kivételes élmény, amelyet Sartre A Csömörben elemez végig, még Iheideggeréhez nagyon közelálló világot tár elénk. Heidegger ezt írja a Mi a metafizikai című művében: „A lét feneketlen szakadékaiban csöndes ködként terjengő mélységes unalom különös módon mindent valami általános közöny­ben mos egybe: a tárgyakat, az embereket és magunkat is. Ez az unalom a létezőnek a maga teljességében való felfedezése." Ez a „felfedezés" tör rá A Csömör hősére, Antoine Roquentinra is. Ro­quentinnak nem kellett más, csak az, hogy egy napon feltegye a kérdést, miért is él; megkérdezze magától, mi ő tulajdonképpen, s mi az őt körülvevő világ, hogy azonnal megrohanja a szorongás, az értelmetlenség érzése: a csömör. * Fejezet R. Garaussy Perspectives de l'homme Paris, 1959. P. N. L. c. tanul­mánykötetéből. 1 E. Mounier: t bevezetés az egzisztencializmusokba. Donoël 1946. 90. 1 Világirodalmi Figyelő . 1

Next