Haditechnikai Szemle 8. (1974)

1974 / 1. szám - Dr. Sándor Imre: Gépjármű motorok javítás utáni minősítése

DR. SÁNDOR IMRE oki. gépészmérnök egyetemi docens A gépjárműmotorok javítási technológiájának fon­tos része a javítás minőségének meghatározása. A javí­tási folyamat egyes szakaszai számottevő mértékben befolyásolják a javítás minőségét és gazdaságosságát. A motorok javítása során az egyes technológiai fo­lyamatok közé beiktatott ellenőrzések ellenére a minő­ség nem azonos, akadnak olyan motorok is, melyek nem felelnek meg minden szempontból a követelmé­nyeknek. A javított motorok meghatározott bejáratási idő után kerülnek járműbe építhető állapotba. A javítás és bejáratás minőségének megállapítása nélkül minden motort azonos ideig kellene próbapadon járatni, annyi ideig, amennyit a gyenge minőségű javított motorok igényelnek. Ez feleslegesen leköti a motorpróbapado­­kat, korlátozza a javítási kapacitást, azonkívül indo­kolatlanul növeli a tüzelőanyagfelhasználást is. A mo­torok minősítése, valamint az így lehetővé váló diffe­renciált bejáratási időtartamok bevezetése tehát köz­vetve növeli a javítási kapacitást és csökkenti a költsé­geket. Elsődleges minősítés A javított, felújított motorok elsődleges minősítése a motor hangjának, zörejeinek megfigyelésén kívül legmegbízhatóbban a mechanikai, valamint a tömí­­tetlenségi veszteségek mérésével történik. Az adott motortípusra statisztikai úton meghatározottnál na­gyobb mechanikai veszteség arra enged következtetni, hogy a motor egyes alkatrészeinek illesztése, az egymá­son elcsúszó felületek minősége nem megfelelő, vagy a motor szerelésekor hibát követtek el. A motor bejáratása során a rossz minőségű javítás következtében megnőtt mechanikai-súrlódási vesz­teségek csökkennek ugyan, értékük azonban nagyobb a helyesen javítotténál. Ezeket a motorokat tartósan még bejáratott állapotban sem lehet terhelni, berágó­­dásra, besülésre hajlamosak, élettartamuk kisebb. A mechanikai-súrlódási veszteségek mérése, a motor élettartamát döntően meghatározó forgattyús mecha­nizmus állapotát mutatja. A dugattyúgyűrűk állapota a kartergáz-veszteség, valamint a kompresszió-végnyomásmérés alapján ér­tékelhető. Az adott motortípusra statisztikai úton meghatározott kartergáz-veszteségnél mért nagyobb érték a gyűrűk (részben a dugattyú) nem megfelelő illesztésére, besülésére, törésére, illetve a helytelen bejáratásra enged következtetni. Ugyanez mondható el a kisebb értékű kompresszió-végnyomás esetén is. A mechanikai-súrlódási és a tömítetlenségi veszte­ségeket a javított motor bejáratásának különböző fázisaiban kell megmérni. A mérések segítségével így a motor mechanikai állapotának alakulása jól követ­hető. Kellő időben intézkedés tehető a hiba kijavítá­sára, vagy a differenciált bejáratási időtartam végre­hajtására. A mechanikai-súrlódási veszteséget célszerű mérni a motor beindítása előtt, az esetleges durva hibák azonnali kiszűrése céljából, az üresjárati bejáratáskor, továbbá a motorfékpadon. A tömítetlenséget - a kartergáz-veszteségeket és a kompresszió végnyomást - pedig az üresjárati bejára­táskor, továbbá fékpadon javasolt megmérni. A bejáratási idő függvényében a bartergáz mennyisé­ge állandóan csökken, a kompresszió-végnyomás érté­ke pedig nő, mérésük tehát megfelelő támpont a be­­járatottság fokának megítélésére és a minősítésére. Minősítés motorindítás nélkül A motor mechanikai rendszere az első beindítás előtt bizonyos fordulatszámon történő átforgatással ellenőrizhető. Átforgatás közben mérhető az egyenle­tes szögsebességhez szükséges nyomaték, mely egye­nesen arányos a motor mechanikai-súrlódási veszte­ségével, ez a Pn mechanikai középnyomással jelle­mezhető. E két jellemző közötti kapcsolat a következő módon határozható meg. A motor forgatáshoz szükséges teljesítmény: [LE] (1) 716 ahol: Mf a forgatáshoz szükséges nyomaték [mkp]: n a motor fordulatszáma (f/min). haditechnikai szemle Gépjárműmotorok javítás utáni minősítése

Next