Haditechnikai Szemle 15. (1981)

1981 / 1. szám - Oravecz János: A katonai tehergépjárművek korszerű zárt felépítményei

A hordozó jármű meghibásodása, elhasználódása, sérülése esetén a javításra - kivonásra - kerülő­ alváz­zal együtt az esetleg sértetlen felépítmény - benne sok esetben nagyfontosságú és értékű technikai vagy egyéb berendezéssel, függetlenül műszaki állapotától a hordozó jármű ismételt alkalmazásba vételéig nem használható eredeti rendeltetése szerint. A cserélhetőség megoldásával a felépítmény - technikai berendezéseivel együtt - egyszerűen áthe­lyezhető az eredeti hordozójármű típusának vagy a teherbírási kategóriának megfelelő más típusú hordo­zójárműre. Ez hangsúlyozottan előny a nehezen pótol­ható technikai eszközöket magába foglaló felépítmények­nél, ahol a járművek átcsoportosítással, vagy népgazda­sági gépkocsik igénybevételével aránylag könnyen és gyorsan pótolhatók, a nagyértékű vagy nagyfontossá­gú technikai berendezések azonban nem. A hadsereg jelentős számban vesz igénybe, illetőleg tárol olyan haditechnikai eszközt melyek használa­tára csak mozgósításkor vagy gyakorlatokon kerül sor. Ezek készletezése, tárolása eddig a hordozójár­művel együtt történt. A cserélhetőség megteremtésével a felépítményben történő védett készletezés megold­ható azzal, hogy a katonai vagy a népgazdasági bá­zisról származó hordozójármű csak a felhasználáskor kerül a felépítmény alá. Ezzel elkerülhető az összességében nagy értéket képviselő hordozójárművek állásból származó elhasz­nálódása is. A cserélhetőség lehetőséget ad a felépítmények, illetőleg a bennük elhelyezett technikai eszközöknek a járműtől független alkalmazhatására is az esetben, ha szükségessé válik a hordozójármű valamely más célra történő igénybevétele vagy a felépítményben lévő technikai eszközök alkalmazásához szükség van a szétválasztásra és az önálló telepítésre. Fontos jellemzőként kell megemlítenünk az alváz és a felépítmény kapcsolatrendszerét. A cserélhetőség és az alváztól való függetlenítés előírásának csak akkor van létjogosultsága, ha ez a kapcsolatrendszer megbízható, a jelentkező statikai és menetdinamikai igénybevételeket elviseli, ugyanakkor gyorsan és egyszerű módon valósítható meg a szét­választás, vagy csatlakoztatás. Ennek hangsúlyozása azért fontos, mert a jelenleg alkalmazásban lévő zárt felépítmények egyes típusai is - szükség esetén - azonos típusú hordozó jármű­veken cserélhetők, a merev rögzítés oldható, a felépít­mény telepíthető vagy készletezhető. Mindez azonban csak bonyolult, munka, idő és eszközigényes alkalmi megoldást jelent és nem pedig alkalmazástechnikai rendszert. A cserélhetőségre módot adó megbízható alváz­felépítmény kapcsolatot a konténer rendszerű csatla­kozások jelentik. Alkalmazásuk azon alapul, hogy az új típusú felépítmények konténer jellegűek, vagyis - ebben az értelemben - a felépítményekbe beépítésre kerülnek a konténer építésben kialakított és szabvá­nyosított csatlakoztató elemek (ún. sarok elemek), melyek lehetővé teszik a sima rakfelületű hordozójár­műhöz, a rakfelület nélküli önjáró alvázhoz, vagy mindkettőhöz való csatlakoztatást. Mechanikai szilárdság, korrózióállékonyság A katonai célú felhasználásra tervezett technikai eszközök mindegyike olyan igénybevételek elviselé­sére készül, amelyek a katonai alkalmazás sajátos­ 2. kép: Önálló üzemeléshez vagy tároláshoz telepített új típusú zárt felépítmény 3. kép: Sima rakfelületre helyezett és azon rögzített zárt felépít­mény. A rögzítéshez felhasználásra kerül a beépített konténer sarokelem 4. kép: A felépítmény oldalfalaiba és a padozatba épített ,,C" profilú rögzítő sínrendszer

Next