Haditechnika 33. (1999)
1999 / 1. szám - A hazai fejlesztésű légtérellenőrző információs rendszer az ASOC-al I. rész
мсматяат A hazai fejlesztési éss légtérellenőrző információs rendszer a Légtérszuverenitási Hadműveleti Központtal (ASOC) I. rész A nemzetközi politikai és katonai helyzet megváltozása (a világ katonai polirizáltsága megszűnt a Varsói Szerződés feloszlásával) és a magyarországi rendszerváltás maga után vonta a Magyar Honvédség, és azon belül a légvédelem felépítésének és filozófiájának idegváltozását is. Egy átmeneti időszak után világossá vált, hogy a közelgő KIATO-csatlakozás, meglévő fegyverzetünk elavultsága és gyorsuló amortizációja miatt országunk átfegyverkez zése elkerülhetetlen. Mivel a költségvetésből a honvédségre és az átfegyverzésre elkülöníthető összeg meglehetősen szűkre szabott, ezért a Magyar Honvédség légvédelmének korszerűsítése csak úgy képzelhető el, hogy meglévő fegyverzetünket és az új beszerzésű korszerű fegyverzetet egy hosszabb átmeneti időszakon keresztül együtt üzemeltetjük. Meg kell oldani ebben az átmeneti időszakban, hogy a régi és az új eszközök képesek legyenek együttműködni, ezzel lehetővé téve a folyamatos harckészültség mellett a régi berendezések kivonását. A HM Haditechnikai Intézet (HM HTI) Automatizálási és lokátor osztályán dolgozó fejlesztőmérnökök együttműködve a szakmai főnökségekkel (BT, KÉT, FVTSZ) időben felismerték, hogy milyen irányban kell kutatási-fejlesztési tevékenységet folytatni az átmeneti időszak zökkenőmentesebbé tételének érdekében. Az ASOC-hoz kapcsolódó hazai fejlesztésű légtérellenőrző információs rendszer kifejlesztése befejezéshez közeledik.A HM HTI irányításával hazai vállalatok megtervezték, legyártották és bevizsgálják a sükséges berendezéseket a hozzájuk tartozó programokkal együtt.1998 nyarán elkezdődött a rendszer csapatpróbája, ezzel párhuzamosan az amerikai fél letelepítette Veszprémbe a Légtérszuvereni-tási Hadműveleti Központot (ASOC). A végleges felhasználói program installálására és a magyar légtérellenőrző rendszerhez való integrálására 1998 júliusában és augusztusában került sor. Várhatóan 1998-ban az amerikai és a kifejlesztett magyar rendszer együttes csapatpróbáját követőért alkalmazásba veszi a Magyar Honvédség Légierő Vezérkara az országos légtérellenőrző rendszert, amely meglévő radarjaink információit automatikusan, valós időben juttatja el az ASOC-ba. flO)*VT IAXAH ! Előzmények 19V090m ívj Vp3 5 I 1994 januárjában, Prágában Clinton elnök a visegrádi j országok csúcstalálkozóján a „Partnerség a békéért” program részeként a négy országra kiterjedő közös regionális légtérellenőrzési és légtérszuverenitási rendszer kialakítására tett javaslatot. 1995 januárjában, Trencsénben az USA védelmi miniszterhelyettese bejelentette, hogy az USA kormánya a rögzített feltételek teljesítése után hozzájárul a rendszer kialakításához(1125 millió dollárral Magyarország számára). Az amerikai kormányjavaslatot (több országra kiterjedően a Légtérszuverenitási Hadműveleti Központ [Air Sovereignty Operations Cen- ter]t(ASOC) telepítését), a kormány elfogadta és az Országgyűlés elé terjesz■tettea légvédelemmel kapcsolatos ha- tározati’javaslatát. Az Országgyűlés 1995 szeptemberében határozatot hozott [94/1995. (IX. 28.) OGYJ] a légvé- delem rápriólokációs felderítő-, informá-ciós és fizetési rendszere fejlesztéséről, amelynek során egyetértőleg tudomásul,vette a nemzeti és regionális légtérszuverenitási és légiforgalom-irányítási rendszeri létrehozásáról szóló amerikai kormányjavaslatnak a Magyar Köztátáságjázormánya részéről történő elfogadását) Egyetértett a légvédelem rádiólokációs,felderítő-, információs és vezetési rendszere fejlesztésének szükségességével, és támogatta, hogy a Honvédelmi Minisztérium fejlesztési programt indítsort,és ennek keretében nemzetközi,payirat útján korszerű rádiólokációs/felderítő-, információs és vezetéstechnikai, eszközöket szerezzen be. Az ASOC telepítésére vonatkozó kormányközi egyezmény (LOA) megköző rés végén került sor. Az ASOC-rendszer megfelelő működéséhez szükséges,hogy meglévő radarjaink információit plot vagy track-formátumban (az amerikai fél által megadott protokollban) biztosítani tudjuk. A HM HTI kutatás-fejlesztési (K+F) tervében évek óta szerepelnek olyan témák, amelyek a magyar honvédség rádiótechnikai (rt) rendszerének komplex korszerűsítésére irányulnak. Ezeknek a K+F témáknak a megvalósításában jó eredményeket értek el a HM HTI és a vele együttműködő vállalatok. A sikeresen végrehajtott, az ASOC hazai felhasználását előkészítő HM HTI által végrehajtott fejlesztési témák közé tartoznak:'!: “ Az 1993-ban rendszeresített Automatizált Repülés Tervező Rendszer (ARTR-II), amely az ország légterében történő polgári és katonai közforgalmon kívüli repüléseknek, légtér-igénybevételeknek az automatizált, tervezését. 2 HADITECHNIKA 1999/1