Haditechnika 38. (2004)
2004 / 1. szám - Dr. Turcsányi Károly - Vartman György: A francia könnyűfegyverzetű harcjármű (VBL) műszaki megoldásai és katonai értékelése
Bevezetés 1984-ben mutatta be a Panhard összkerék-meghajtású kétéltű terepjáróját, a VBL-t. A harcjármű felépítményének konstrukciós kialakítása, különösen a védettség és az úszóképesség alapján nemcsak az általános hordozójármű feladataira, de az összfegyvernemi és a csapatfelderítő alakulatok feladatainak ellátására is kiválóan alkalmas. A francia cég a XIX. sz. végétől, a járműgyártás hőskorától kezdve foglalkozik „civil” járművek készítésével. A katonai harcjárművek gyártását kicsit később, csak a múlt század elején, 1904-től kezdte el. Az első géppuskával felszerelt katonai járművet Gentyl százados tervezte (1. ábra) - a Panhard 1904-ben gyártott 24 LE-s járműve - a francia hadsereg első lovashadosztályának. Ma a világ négy földrészén, Dél-Amerikában, Afrikában, Ázsiában és Európában, mintegy negyvenhét országban kb. hétezer, általuk gyártott katonai harcjármű szolgál különböző hadseregekben (2. ábra). Csak a bemutatásra kerülő VBL 4x4-es típusból, amely a francia hadseregben 1989-től mutatkozott be, eddig ezerkétszáz és további tizennégy nemzeti hadseregekben még ötszáz darab eszköz került rendszeresítésre. Európában a francia hadseregen kívül az ír, a görög, a portugál és a spanyol hadsereg vásárolt Panhard cég által gyártott eszközt. A VBL részt vett a délszláv válságban az IFOR-erők kötelékében és ENSZ-feladatok végrehajtásában. A rendszeresítés helyeit végignézve látható, hogy az eszköz a sivatagi viszonyoktól kezdve egészen a hegyvidéki terepig, szélsőséges hőmérsékleti határok között is jól ál A francia könnyűfegyverzetű harcjármű (VBL) műszaki megoldásai és katonai értékelése Dr. Turcsányi Károly, Vartman György г. ábra: A Panhard Gentyl 1904-ből Főbb műszaki adatok „ ,,,,, 1. táblázat Teljes hossz póttartály nélkül: 3,925 m Jármű szélessége: 2,02 m Jármű magassága: 1,7 m Hasmagasság: 0,35 m Jobb oldali keréktávolság: 2,655 m Bal oldali keréktávolság: 2,705 m Első kerekek nyomtávolsága: 1,687 m Hátsó kerekek nyomtávolsága: 1,693 m Mellső terepszög: 60° Hátsó terepszög: 80° Szerkezeti tömeg: 3015 kg Harci tömeg: 4000 kg 2 HADITECHNIKA 2004/1 40 mm-es automata gránátvető Milan Tow 2. ábra: A különböző fegyverekkel igényelhető változatok