Hadtörténelmi Közlemények, 17. évfolyam, Hadtörténelmi Intézet (Budapest, 1970)
1. szám - Munk Károly: Felszabadulásunk évfordulójára. – 1970. 1. sz. 3–6. p.
FELSZABADULÁSUNK ÉVFORDULÓJÁRA Mank Károly Ha végigtekintünk népünk történetén, azt tapasztaljuk, hogy az a szabadság utáni vágy, illetve e vágy realizálásáért folytatott harc története. E megállapítás nem újszerű, hiszen Marx már több mint egy évszázaddal ezelőtt kimutatta, hogy az egész emberiség története az osztályharcok története, ami lényegét tekintve az emberi szabadságért folyó harc történetét jelenti. Ha e rövid megemlékezést mégis a fenti gondolattal indítjuk, csupán azt szeretnénk vele ismételten kiemelni, hogy a magyar nép is — hasonlóan oly sok más testvér néphez — évszázadok során szüntelen harcban állt emberi életének értelméért : a szabadságért, az alkotó munka biztosításáért. A történelemtudomány megtisztelő feladata, hogy az objektív valóság feltárásával kimutassa e harc minden fontos mozzanatát, hogy a körülmények, az okok és okozatok, a múlt reális ábrázolásával tapasztalattárat adjon az újabb nemzedékek jövőt alakító munkájához. A magyar marxista történelemkutatás — s benne a hadtörténeti kutatás is — már sokat tett, hogy megfeleljen e követelménynek. De még nem eleget! Az eltelt negyedszázad kevésnek bizonyult, hogy tudományos érveléssel megcáfoljuk a sok-sok évtizedes történelemhamisítást és egyben az igazságnak megfelelő valót állítsuk a helyébe. A ma nemzedékének éppen olyan fontos a megalapozott történelemismeret, mint volt az az elődök számára, de talán még annál is fontosabb, mert a mai és a további nemzedékek már tudatosan formálják saját történelmüket, amihez a marxista történelemszemlélet — magától értetődően — az egyik legfontosabb formáló eszköz. Úgy véljük, hogy a ma tevékenykedő történelemkutatók felelőssége ezért olyan fontos. Sokszorosan nem mindegy, hogy ifjúságunkban milyen történelemszemlélet alakul ki, hogy történelmünk egyes eseményeit, alakjait hogyan ítélik meg, és hogy az eléjük állított történelmi hősök alapján bennük milyen eszményképek alakulnak ki. Számunkra nem lehet közömbös, hogy ifjúságunk a múltat tanulmányozva mire büszke, mit vall a magáénak és mit ítél el! A helyes történelemszemlélet kialakítása és annak hasznosítása nem csupán a távoli múlt, de a jelen, sőt a jövő reális megítélése