Hadtudomány 17. (2007)

2007 / 1. szám - HADTUDOMÁNY, HONVÉDELEM, REFORM - Ács Tibor: „Borúra derű"

Hadtudomány, honvédelem, reform A Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából szervezett rendezvénysorozat keretében 2006. no­vember 27-én került sor A tudomány, honvédelem, reform címmel, az MTA IX. Osztály Had­tudományi Bizottsága és köztestületi tagsága 11. tudományos konferenciájára. A konferencián több előadás hangzott el, amelyek közül az alábbiakban közreadjuk: dr. Ács Tibor, a Hadtudo­mányi Bizottság elnökének a konferencián elhangzott előadását, amelyben az MTA reformtö­rekvéseinek sorába helyezve, felvázolja a HB új követelményeknek megfelelő tevékenységét és a hadtudományi kutatás főbb irányait; és dr. Kőszegvári Tibor A hadtudomány mai problémái, területei és új fogalma című előadását; valamint az előadásokban és a vitában elhangzott véle­mények alapján a konferencia, a Hadtudományi Bizottság és köztestületének állásfoglalását. Ács Tibor „Borúra derű" Köztudott, hogy Széchenyi István, a magyar tudomány nélkülözhetetlen szerepét a nemzet életében és fejlő­désében, a Magyar Tudományos Akadémia jelképével is ki akarta fejezni. A Képes Teremben látható a Magyar Tudományos Akadémia Allegóriája és jel­mondata - „Borúra derű" - kettő­s címen ismert, nagyméretű olajfestménye. Johann Ender­nek ezt a művét Széchenyi 1834 májusában ajándékozta az Akadémiának. A jelen borongós állapotaink jellemzésére, úgy vélem találóan ráillik, a ritkán hangoztatott „Borúra derű" akadémiai jelmondat. Napjainkban nem kis megrázkód­tatásokkal éljük át a 21. század eleje fő sajátosságát, a világban és az országunkban bekövetkező gyors és állandó változásokat. Ma mindnyájan részesei vagyunk a tár­sadalmi, gazdasági, tudományos, hadügyi és más területek hihetetlen ütemű átala­kulásának. Naponta érzékeljük, hogy milyen módon,­­ kritikák kereszttüzében­­ zajlik az Akadémia nem könnyű reformfolyamata, hogy merre fejlődik a magyar tudomány ügye. Közvetlenül tapasztaljuk, hogy milyen markáns változásokon megy át honvé­delmünk és haderőnk, a katonai felsőoktatás rendszere és a hadtudomány feladat­köre, művelésének kérdései. Nem kevés problémát okoz bokrosodó diszciplínánk fej­lődése, a határait feszegető köztes övezet ágai művelésének dilemmái. Vita folyik arról is, hogy miként lehetne hatékonyabban felhasználni a tudományos eredményeket. HADTUDOMÁNY 2007/13

Next