Hajdú-Bihari Napló, 1961. március (18. évfolyam, 51-77. szám)

1961-03-01 / 51. szám

A bizalom jegyében Amiről a hajdúhadházi tanácsülésen is szó volt Az a­­kibővített tanácsülés, amelyet a napokban tartottak Hajdúhadházon, nagyon is időszerű és szükséges volt. Nem volt ennek csak egyetlen napirendi pontja: a termelő­­szövetkezetek megszilárdítása, a tsz-ek problémáinak megbe­szélése. S hogy Hajdúhadhá­zon ennél fontosabb dolog nincs, nincs olyan kérdés, amely jobban érdekelné az embereket, arra bizonyság az a 180—200 ember, aki megje­lent a kibővített tanácsülésen, kérdezett, vitázott, a tanács­üléstől vártak feleletet sok­sok problémára. Mi is tulajdonképpen most a helyzet Hajdúhadházon, miért érdekli legjobban az embereket a szövetkezeti probléma, a sok-sok, néha ap­rónak tűnő kérdés? Egy hónappal ezelőtt szö­­vetkezeti község lett Hajdú­­hadház is. A dolgozó parasz-­­tok túlnyomó része a szövet­kezet, gazdálkodás útjára­­ lé­pett. Az egy régi, Bocskai Tsz mellett — ez is nagymérték­ben felfejlődött — három ér A szövetkezeti gazdálkodás­ba vetett bizalom sok paraszt­­emberben megvan. Erre lehet legalább következtetni a ta­nácsülésen elhangzott egyes felszólalásokból is. Az egyik idős parasztember például rö­viden így fogalmazta meg fel­szólalását: — Ne topogjunk már. Vagy feküdjünk le, vagy kezdjünk hozzá, de teljes lendülettel lássunk a munkához. Minden elszalasztott nap a mi kárunk­ra megy. Több felszólaló beszélt még hasonlóképpen: — Ha a szövetkezeti utat választottuk, akkor most már tegyünk is meg mindent an­nak érdekében, hogy gazdag, erős legyen a szövetkezet, jó termést takarítsunk be már az első esztendőben. Jó egy hónap telt el azóta, hogy szövetkezeti község lett Hajdúhadház. Sok feladatot oldottak meg a szövetkezetek azóta. De mégsem eleget. A munkaszervezetek a legtöbb helyt még nincsenek kialakít­va, a tavaszi vetéshez szüksé­ges magvakat még nem ad­ták össze stb. Pedig most már valóban itt van a tavaszi mun­kák kezdésének ideje, szánta­ni, vetni kellene, megkezde­ni az építkezéseket, szorgal­­matoskodni valamennyi tag­nak, akinek csak munkát tud­nak biztosítani. Azt írtuk, sok feladatot oldottak meg a szövetkezetek. Valóban így van. Felleltároztak, fakiterme­lést végeztek, előkészítették az építkezéseket. De mégis azt mondjuk, hogy az eltelt hó­napot egy kicsit elfecsérelték. Sürgős munkákat nem végez­tek el, s hogy ez így történt — bár meg kell jegyezni: nin­csenek égbekiáltó­­hibák —, az elsősorban a bizalmatlan­ságnak tulajdonítható, amely egy-egy tag esetében meg­nyilvánul. Kölcsön­ vetőmag Egyik legfontosabb dolog most például a vetőmagvak bevitele, összeadása, hogy mi­nél előbb ki tudják cserélni minőségi magvakra, megkezd­hessék a vetést. S most szá­mos tag éppen ettől húzódo­zik, mondván, nincs, vetőmag­nak való terménye. Ha egyé­nileg gazdálkodók maradtak volna, nyilván nem maradt volna talpalatnyi vetetlen té­rütét sem a földjükön, tehát mindenki tartalékolt. Nyilván­való, hogy most sem marad­hat vetetlen egyetlen hold sem, s a vetőmagot a tagok­nak kell biztosítaniuk. Ezt a szövetkezetek nem úgy aján­dékba kérik tagjaiktól... ősszel majd visszakapják. Lényegé­ben tehát önmaguknak köl­csönöznek. A fiatalok A bizalmatlanság jele az is, hogy nagyon sok szülő nem arra neveli fiát, a lányát, hogy lépjen be a közösbe, hanem valahogy így beszélnek: Mi, fiam, majd eldolgozgatunk a közösben, de te csak menj, keressél magadnak valami más megélhetést. Ha pedig volt valamikor is lehetőség a fiatalok előtt a falvakban, most van. Nem azt mondjuk, hogy most már a fiatalok tel­jesen elvándorolnak. Nem is­­mondhatjuk, hiszen a három szövetkezet alakult: Új Ba­rázda, Új Élet és­­Béke né­ven. Ki tagadhatná azt i­s er­ről a tanácsülésen is beszél­tek —, hogy egyik napról a másikra nem lehet szakítani a régivel. Maga a belépés is hosszú vívódási folyamat, de az újnak a megszokása, az emberek gondolkozásának az átalakulása sokkal hosszabb folyamat. A szövetkezetek lét­rehozása az emberek boldo­gulásának­­csak a feltételét biztosítja és­ teremti meg. Az, hogy milyen lesz a gazdaság, hogyan élnek benne az­­em­berek, azt mindenkor, a közös­ség munkája határozza meg. Az tehát, hogy miképpen lát­nak munkához a tagok, mi­lyen szorgalommal, milyen a nagyüzemi gazdaságba vetett bizalmuk. Hajdúhadházon egyes emberek részéről pedig éppen ez a jövőbe vetett bi­zalom nem teljes, nem ismer­te még fel sok szövetkezeti­ tag, hogy ahogyan dolgozik, olyan­ lesz az élete a­­ jövőben, olyan lesz a szövetkezet, új tsz-ben KISZ-szervezet van már, s több mint 60 fiatal, tagja ebben a három tsz-ben az ifjúsági szövetségnek. De egyeset­ mégis elmennek. Itt persze elsősorban a szülők fe­lelősségét kell keresni. Nem beszélve arról, hogy egyes szö­vetkezetben — éppen az el­vándorlás következtében — felléphet olyan állapot: a föld, a gazdálkodási lehetőség biz­tosítva van, csak éppen nincs kellő erő a megműveléshez. Tény­­pedig, hogy ha minden tag szorgalmasan dolgozik, a fiatalok az idősekkel együtt, akkor már az első esztendő­ben mindegyik hajdúhadházi szövetkezet legalább azt a megélhetést tudja biztosítani a fiatal szövetkezeti tagok szá­mára is, mind amilyen kere­setet az ipari üzemben elér­het. S nem vándorol,­­nem ta­­risznyázik, ott él szülei, roko­nai, ismerősei körében. Amit tíz- és tízezer példa bizonyít Az új élet, amelynek útján most elindultak a hajdúhad­házi emberek, szorgalmat és bizalmat is kíván. Miért hang­súlyozzuk a bizalmat? Azért, mert néhányan Hajdúhadhá­zon még mindig hisznek a rémhíreknek, a különböző mendemondáknak. Például ilyeneknek: az idősek, akik elérték már a kort, nem kap­nak öregségi járadékot. Az or­vosi ellátás nem lesz ingye­nes, s a zárt területen levő szőlőket és gyümölcsösöket nem tarthatják meg — pár száz négyszögölről van szó —, hanem be kell vinni a szövet­kezetbe. Ezeknek a mende­mondáknak pedig nagyon is sokan hisznek. Pedig mind­ezek ellenkezőjét tízezrek bi­zonyítják. Azok a tízezrek, akik nyugdíjat élveznek, aki­ket ingyen kezelnek a kórhá­zakban. A háztáji gazdaságokra to­vábbra is támaszkodik az ál­la­m, annak érdekében, hogy még jobb legyen a közellátás. S éppen azért van az, hogy kérik a parasztembereket, a szövetkezeti tagokat, egy kö­vér sertéssel és tíz kiló ba­romfival járuljanak hozzá az ellátás megjavításához a ház­tájiból. S mit mondanak egye­sek? Még jóformán meg sem alakultunk, s már ilyeneket kérnek. Ingyen. Holott csak arról van szó, hogy az ország ellátásában kellene segíteni s mindezekért jó pénzt fizet a felvásárlási szerv. Nagyon sok mindent felso­rolhatnánk­­még, amely az új­tól való félelmet, a bizonyta­lanságot mutatja. Többek kö­zött az is, hogy most majd­nem minden parasztember annyi trágyát hordott ki a szőlőjére, hogy félő, ki is sül. Pedig ha a közös földre hord­ják, ott is maguk látják hasz­nát, a tagoknak terem többet a föld és nem másoknak. • Hibákat soroltunk fel. S ezt nem azért tettük, mintha csak ezek lennének. Vannak ered­mények is. Elsősorban azon­ban azt akartuk­­ bemutatni, hogy az emberek gondolkozá­sának a formálása nem olyan, könnyű. Sok-sok szó kell még addig, míg mindenki meggyő­ződik: ha a közösben jól, szor­galmasan dolgozik, az első­sorban a maga és társai hasz­nát szolgálja. H­a időben elvé­geznek mindent, abból elsősor­ban, nekik, a szövetkezeti ta­goknak lesz haszna. Termelőszövetkezeti prob­lémákat vitattak meg a ta­nácsülésen. Olyan problémá­kat, amelyekre választ vártak a faluban. S ez a tanácsülés bizonyára ismét hozzájárult ahhoz, hogy nagyobb biza­lommal induljon a munka. Olyan bizalommal, amely biz­tosítani fogja, hogy már az első esztendőben jól gazdál­kodó szövetkezetek legyenek Hajdúhadházon, és olyan szö­vetkezeti tagok, akik nem visszafelé kacsingatnak, ha­nem előre. Mert meglátják az újban a jobbat és erről gya­korlatban is meggyőződnek. Rácz Béla Tegyünk meg mindent a jó termésért Az életre neveljük őket Beszélgetés a politechnikai oktatás céljairól Debrecenben is, akárcsak másutt szerte az országban, évről évre egyre több iskola tanulói vesznek részt a poli­technikai oktatásban. Ördögh Lászlót, a Debre­ceni Városi Tanács v. b. mű­velődési osztályának vezető­jét kerestük fel, hogy nyilat­kozzék a debreceni iskolák politechnikai oktatásának helyzetéről. Elsőnek azt kérdeztük meg, hogy Debrecen hány iskolá­jában és milyen mértékben folyik politechnikai oktatás. — Debrecen huszonhét ál­talános iskolájában folyik po­— Mivel foglalkoznak az általános­ iskolások a gya­korlati ipari oktatásokon? — A fő cél, hogy általá­nos politechnikai képzést ad­junk a legkülönbözőbb ipar­ágakból. Az ötödik osztályo­sok papírmunkákkal kezdik, majd textiljátékok készítésé­vel folytatják, később jön a bádog- és fémmunka. A ha­todikosok már komolyabb fa­megmunkálással is foglalkoz­nak, a hetedik osztályban pe­dig már különböző fa- és fémfeldolgozások: gyalulás, forrasztás, hidegkovácsolás a feladat. Végül az általános iskolák nyolcadik osztályá­ban a nehezebb fémmunkák, acéledzés, zár, vízvezeték ja­vítása, különböző gépszerelé­sek és elektrotechnikai gya­korlatok, szerepelnek a poli­technikai oktatás tanrendjén. A lányok persze varrást és egyéb házi munkát tanulnak. Az általános iskolások az iskolák házi műhelyeiben végzik gyakorlati munkáikat, ezzel szemben a középisko­lákban már elkezdődnek az üzem­­gyakorlatok. Itt már egy kiválasztott szakma is­mereteinek elsajátítására nyí­lik alkalma a diáknak. És mennyiben nyílik le­hetősége a kedve szerinti szakma kiválasztására? — A középiskolákban egy­­egy osztály tanulói lehetőség szerint egy iparágban dol­goznak. A felvételnél termé­szetesen megbeszélik a szü­lőkkel, hogy a gyerekek mi­lyenféle iparhoz, munkához vonzódnak. Persze, azért nem minden kívánságot le­het teljesíteni, mert figye­lembe kel vennünk a még eléggé korlátozott üzemi adottságokat és más lehetősé­geket is. A középiskolák diák­jait többek között híradás­­technikai, lakatos, műanyag, litechnikai oktatás, ezek kö­zül­ tizenegy van ipari, tizen­hatban pedig mezőgazdasági jelleggel, heti két óra idő­tartammal. A debreceni gim­náziumok huszonnégy osztá­lyában folyik úgynevezett öt plusz egyes oktatás, ami azt jelenti, hogy öt napi tanítás mellett egy napot fordítunk a termelőmunkában való gyakorlásra. Ezenkívül egy gimnáziumi osztályban kísér­letképpen autó- és motor­­szerelő szakközépiskola jel­leggel, a tanítással párhuza­mosan ipari képesítést nyújtó képzést adunk a diákoknak, könyvkötő és más szakmák­ra tanítják. S mint említet­tem, hetenként, egynapos üze­­­­mi gyakorlaton vesznek részt.­­ Ez számukra nem jelent még hivatalos szakképzettséget,­­ de a vizsgadarabok arról ta­­­­núskodnak, hogy közülük igen sokan elsajátítják a szakmai ismeretek jelentős részét. A legsikerültebb vizs­­gadarabokat kiállításokon mutatják be. Nemrég volt egy ankéttal egybekötött ilyen kiállítás a Kossuth ut­cai általános, iskolában. Az üzemekben Hogyan segítik az üzemek az iskolák erőfeszítéseit a politechnikai oktatás minél szélesebb körű alkalmazására, megkedvel­tetésére? — A gyakorlati szakmákra való oktatás­ állandóan szé­lesedik Debrecenben is. Ez persze minden évben újabb osztályoknak elhelyezésével jár az üzemekben. Sok szak­munkás idegenkedett eleinte a középiskolás diákok poli­technikai oktatásától, hiszen ez bizonyos időkieséssel járt. Persze ez csak kezdeti ne­hézség, mert ahogy a diákok a szakmát fokozatosan elsa­játítják, komoly segítséget je­lentenek oktatóiknak a ter­melésben és így fáradságuk végül is jó eredménnyel jár. Ebben a kérdésben, mint más hasonlókban is, a végle­ges megoldást hozza a most előkészítés alatt levő iskola­törvény. Milyenek a politechnikai oktatásban részesülők tanul­mányi eredményei és össze­gezve mik az oktatás céljai? — A gyerekek nagyon ha­mar elsajátítják a szakmá­kat, a politechnikai munka kihat az iskolai tanulásra is, a gyerekek fegyelmezetteb­bek, segítőkészebbek lesz­nek. Igen érdekes az a tény, hogy ahol politechnikai ok­tatás folyik, nagyon sok eset­ben az iskolai tanulmányi eredmények is jobbak. A szülők véleménye Mi a szülők véleménye er­ről az oktatási módszerről? — A szülők nagy többsége helyesli. Szülői értekezlete­ken nemegyszer hangzott el olyan vélemény: a szülő saj­nálja, hogy gyermek miért nem most kerül az első osz­tályba, mennyi mindent tud­nak akkor már. Azt is el­mondották a szülők ezeken a megbeszéléseken, hogy az üzemi munka jó hatással van a gyerekek otthoni viselkedé­sére, hogy azok élénk­eb­bek, frissebbek.­­ Persze, ezek után már eleve nyilvánvaló, de mégis megkérdezzük, hogy a gyere­kek között általában milyen népszerűségnek örvend ez az új rendszerű gyakorlati ok­tatás.­­ Hogy a gyerekek meny­nyire kedvelik ezt az okta­tást, arra csak egy jellemző esetet mondok el. Az egyik középiskolában az üzemi ter­melőnap (amikor a heten­kénti üzemi gyakorlaton vesznek részt) éppen tanítási szünet napjára esett. A tanu­lók ennek ellenére önkénte­sen bementek a gyárba dol­gozni. Mindamellett nem le­­becsülődő a pedagógiai előny. Sok iskolában akad olyan diák, aki az iskolai tantár­­gyakban elmaradt, de kivá­lik a manuális munkákban és ez visszaadja önbizalmát, biztonságérzetét. Milyen hatással van a po­litechnikai oktatás a diákok szakma-, hivatásválasztására? — A gyerekek nagyon sok esetben megszeretik a középiskolákban tanult szak­mát, ami alapot nyújt tovább­képzésükhöz és nemegyszer egy egész életre szóló szövet­séget jelent a megismert iparággal. Tehát látható mind­ebből, hogy mennyire fontos és jelentős az oktatásnak ez az új módszere. Hadd fűzzem hozzá még a beszélgetésünk elején közölt adatokhoz, hogy a politechnikai oktatásban részt vevő általános iskolai tanulócsoportok száma száz­huszonegy, ez pedig három és fél ezer általános iskolai tanulót telepít. A középisko­lák politechnikai oktatottjai­­nak létszáma közel ezer diák. Üzem és iskola kapcsolata Találkoznak-e az üzeni dolgozók a diákokkal üzemen kívül is? — A kapcsolat elsősorban a diákok és az üzemi kislis­­ták közt válik egyre szoro­sabbá. Ennek gyakorlati meg­nyilvánulásai, hogy az üze­mi KISZ-fiatalok az iskolák­ban különböző munkákkal segítenek, patronálják az is­kolát, a diákok pedig az üzem rendezvényeit támogatják­­ műsoraikkal. E téren arány­lag még kevés a kezdemé­nyezés. Jó lenne, ha üzemek és középiskolák ilyen irányú szocialista szerződést kötné­nek egymással. Végezetül még egy néhány szót kérünk a politechnikai oktatás általános és távolab­bi céljairól.­­ A cél: az iskolareform szellemében megteremteni az iskola még közelebbi kapcso­latát az élethez és így is erő­síteni a gyerekek szocialista világnézetre való nevelését. Szóval, a szó legigazabb ér­telmében az életre neveljük őket. Fülöp György Mit tanulnak az iskolások a gyakorlati órán? Közgyűlést tart a Magyar Autóklub debreceni csoportja Március 5-én, délelőtt 10 órai kezdettel a debreceni Dé­ri Múzeum előadótermében küldöttválasztó közgyűlést tart a Magyar Autóklub Debrecen­ben működő csoportja. Ez a helyi csoport, mely a Szabolcs- Szatmár, Hajdú-Bihar és Szol­nok megyei autósokat fogja össze, az Országos Autóklub helyi csoportjaként 1959. jú­lius 28-án alakult Debrecen­ben. Közel hatszáz tagjának érdekvédelmét látja el, emel­lett bel- és külföldi autótúrá­kat szervez. Az érdekvédel­men kívül többek között tá­mogat minden mozgalmat és törekvést, amely a magyar gépjárműipar és közúti közle­kedés fejlesztését segíti elő. A külföldi, mindenekelőtt a ba­ráti országok autóklubjaival és hasonló szerveivel nemzet­közi kapcsolatot tart fenn. Az autóklubnak nemcsak autótulajdonosok lehetnek a tagjai, hanem mindazok, akik érdeklődnek az autóvezetés iránt és amatőr módon foglal­koznak vele. A sokrétű fel­adatot ellátó autóklub többek között foglalkozik az autóve­zetéssel kapcsolatos technikai ismeretek népszerűsítésével, a tagság szakmai nevelésével, az autós szakirodalom ismerteté­sével. Évi autósport-programot állít össze, a gépjárműközle­kedéssel kapcsolatban előadá­sokat rendez és tanfolyamo­kat szervez azok részére, akik a gépjárművezetéssel nem élethivatásszerűen kívánnak foglalkozni. Az állandó bal­esetelhárítási propaganda mellett felvilágosítást nyújt a gépjárművekkel és a közleke­déssel kapcsolatos­­ technikai, jogi, igazgatási kérdésekben és elősegíti a kölcsönös autós idegenforgalmat, nemzetközi szervezetekben való részvétel útján. A második ötéves terv első időszakában az Országos Terv­hivatal adatai szerint 38 000 gépkocsi behozatalára kerül sor magánosok részére, így a magángépkocsi tulajdonosok száma a következő években a mai 18 000-ről 55 000 fölé emelkedik majd. Igen sokan takarékoskodnak, hogy belát­ható időn belül kocsit vásá­roljanak. A kocsitulajdonosok között egyre több munkás, termelőszövetkezeti dolgozó, bányász, tanító is akad. Az autóklub, mint említet­tük, bel- és külföldi túrák egész sorát szervezi az autó­­sok számára. 1960-ban Len­gyelországba, Csehszlovákiá­ba, Ausztriába szerveztek ilyen túrát, 1961-ben pedig Lengyelországba, az NDK-ba, Romániába és a Szovjetunió­ba nyílik ilyen lehetőség. A március 5-én megtartan­dó közgyűlésre az autóklub tagjain kívül várja a klub mindazokat, akik szeretik az autósportot. A közgyűlés na­pirendjén szerepel többek kö­zött az idei program, a külföl­di és belföldi túrák ismerteté­se, valamint a szakmai okta­tás kérdései és a balesetmen­tes vezetésért plakett adomá­nyozása. Ugyanis a baleset­­mentes vezetésért járó kitün­tetés nemcsak a hivatásos autóvezetőknek jár. Ez alka­lommal választják újjá a he­lyi csoport vezetőségét és vá­lasztják meg a Magyar Autó­klub közgyűlésére a küldötte­ket. Műtrágya ásványosaiból Azerbajdzsán: tudósok az olajipar hulladékanyagaiból olyan preparátumot készítet­tek, amellyel bepermetezve a gyapot hektáronként 7 mázsá­val nagyobb termést hoz. A preparátum nem tűzveszék­es és jól tárolható. Az Azerbajdzsáni Tudomá­nyos Akadémia talajtani és agrokémiai intézetébe”?A vég­zett kísérletek azt mutatták, hogy 0,05 százalékos oldattal permetezve a rizs 9,7 mázsá­val, a burgonya 19 mázsával, a zöld tea csaknem 1 kilo­grammal több termést hoz hektáronként. Megállapították továbbá, hogy a preparátum az állatok hozamát jó név?"­ A baromfi­­eleséghez mi­kro-dózi­sokban hozzákeverve, az élősúly 6— 12 százalékkal, a tojáshozam pedig 13—18 százalékkal emel­kedik. Az azerbajdzsáni tudó­sok az olajfinomító hulladék­anyagaiból olyan komplex szerves ásványi trágyát ké­szít­ettek amely rezet, cinket, mangánt, vasat, alumíniumot és több más mikroelemet tar­talmaz. Sorsolják a totó-tombolát ! Vasárnap délután, a DVSC—Vasas labdarúgó-mérkőzés szü­­t­­őjében to­tó-tombol­asorsol­ás volt a debreceni stadionban. A­­sorsolás érdekessége, hogy a főnyereményt — egy mosógé­­­­pet — egy kisvárdai drukker nyerte, aki a labdarúgó-mér­kőzés kedvéért jött Debrecenbe.

Next