Hajdú-Bihari Napló, 1964. január (21. évfolyam, 1-25. szám)

1964-01-14 / 10. szám

SAJD­Ú-BIHARI Világ, ftxaieláxfalj igye&ultetek1­­­xxi. évfolyam, io. szám jBT JfE|§fl jEaT Mm JSO­ARA: 60 FILLÉR Jfc| Wm&r HQ H «64. JANU­ÁR 14. KEDD jEggjy jjjl |g| «MB 888» Hősies küzdelem a rendkívüli Meleggel Rengeteg akadály a MÁV-nál Az elmúlt huszonnégy óra rendkívüli próba elé állí­totta embereinket — mondot­ta kérdésünkre Szabó Béla fő­tanácsos, a Debreceni Vasút­­igazgatóság helyettes vezető­je. — Általában mínusz 20, mínusz 25 fokos kemény fagy uralta az egész igazgatóságot. — Milyen intézkedéseket­ igényelt a közlekedés biztosi-] tása?­­ — A hideg, a kemény fagyi miatt állandó ügyeletet tart] tunk minden állomáson és, szolgálati helyen. Sajnos, min-, den intézkedés ellenére az­ igazgatóság területén a sze-' mélyvonatok egyharmada kés­] re érkezett a rendeltetési ál­­­lomásra. Erről a vasutasok­ nem tehetnek. A szolgálati most különösen nagy áldozat-' készséget, figyelmet követel.] Záhonytól Debrecenig vagy, Szolnokig elvezetni a vonatot, igazán nagy akaraterőt igé-' nyel. A mozdonyszemélyzetet' nem le­het megvédeni a hideg-e­től, a metsző szél szabadon, éri őket.­­ — A legtöbb gondot egyéb­­­ként a fagy okozta. Lefagy­,­tak a legtöbb vonatnál a fűtésberendezések, a légfékek. Úgy kellett fáklyákkal kiol­vasztani a fagyot. Némely he­lyen a vízdarukat képtelenség volt használni, annyira elfa­­­gyott a vezeték. Másutt, pél­dául tehervonatoknál kézifé­ket kellett alkalmazni. Kép­zelheti, a vonatkísérők dolga így mennyire megszaporodott. A rendezőpályaudvarokon a gurítókat alig lehetett hasz­nálni, ez a szerelvények össze­állítását késleltette. Fényes­­litkén vezetékszakadás miatt megbénult az áramszolgálta­tás, úgyszólván alig lehetett használni a pályaudvart. Az egyvágányú vonalakon a munkásvonatok torlódtak ösz­­sze, így a csatlakozó állomásokon sokat kellett várni. Érthető ilyen körül­mények között,­­ hogy pél­dául az 1716. számú személy­­vonat 79 percet késett, amíg Debrecenbe érkezett. A legna­gyobb késések a Nyíregyháza Debrecen—Szolnok vonalon voltak. — Sajnos, amíg a hidegfront el nem vonul, nem sok­ jót ígérhetünk. Az bizonyos, az igazgatóság beosztottai min­dent megtesznek,, hogy a mi­nimális időre szorítsák a késé­seket. ki a felelős ? Tegnap, hétfőn délelőtt Deb­recenben, a Nyomtató és Vár utca sarkán összeütközött az AB 00—94 rendszámú sze­mélygépkocsi az FA 60—38 rendszámú teherautóval. A baleset következtében csak a két gépkocsi sérült meg köny­­nyebben. A baleseti járőr ki­szállt a helyszínre, hogy a karambolt kivizsgálja és a felelősséget megállapítsa. Mi szeretnénk a pénkocsi veze­tők felelőssége mellett a köz­­tisztasági hivatal felelősségét is felvetni. Az utak nincse­nek eltakarítva rendesen és a balesetnél ez is közreját­szott. Nemcsak a város kül­területén, de a város ,­"a pont­­jában levő mellékutcákban is némely helyen a hó fel­halmozódott. Két gépkocsi egymás mellett veszélytelenül nem tud elmenni. A klinika előtt, ahol a mentőkocsik sú­lyos betegeket szállítanak, az úttest annyira hepe-hupás, hogy nem egy gépkocsi, amely lassan halad (!), száznyolcvan fokos fordulatot tesz. Az utak felszórása is hiányos s ezt is sürgősen pótolni kell. A vagongyáriakról van szó. — Nyáron valósággal lero­had rólunk az ing a tűző na­pon — mondotta az egyik, futón dolgozó ember. — Most meg? Nézzen csak szét. A járműjavítóban nem le­het elbújni a hideg elől. A csarnokokat fűtik ugyan, de hát a csarnokok magas­sága nyolc-tíz méter körül van, egyik­ egyik 100—150 méter hosszú, 40—50 méter széles is van. Hiába a szén, nem lehet felfűteni a mun­kahelyet. S amikor betolnak 20—30 jeges, zúzmarás, de­res vagont, egyszeriben el­megy az a kis enyheség is. Itt a csarnokban sem le­het mindenki. A tengelye­ket, a rugókat a szabad ég alatt kell szállítani és nem lehet minden vagont bevon­tatni a csarnokba sem. Hát még a mozdonyokat... A szerelők kesztyűje egysze­rűen odaragad a vashoz, az az átkozott hideg elgémberí­­ti a kezet, van aki képtelen tartani a kalapácsot, kiesik a kezéből... Fel­ ütenek a mozdonyosztályon egy kazánt, s mire próbálnának, észreveszik, hogy elfagytak a vezetékek. Úájra kell kez­deni az egészet elölről! A vagongyárban mégsem esett vissza a termelés. Hétfőn délután már a köd is gátolta a munkájukat, de a terv, az terv, nem enge­dik, hogy a hideg legyen ná­luk az úr. Megérdemlik, mindany­­nyian megérdemlik a dicsé­retet, kivétel nélkül min­denki! Tíz start alatt 500 vonalszzakadás a postánál A rendkívüli hideg időjárás a posta dolgozóinak munkáját is növelte és nehezítette. Az erős zúzmaraképződés több telefonvonalon vonalszakadást okozott. Főleg a légvezetékek­nél gyakori az üzemzavar. Debrecenben az elmúlt na­pokban a Hatvan utcán, a járműjavító környékén, a Szé­chenyi utcán történt több vo­nalszakadás. Hétfőn délelőtt a Debrecen—Hajdúszoboszló vasúti távbeszélő vonalról je­lentettek üzemzavart. Az év első tíz napján a megye terü­letén csaknem 500 vonalsza­kadáshoz kellett kimenni a szerelőknek. A hideg idő a postafejlesz­tési, építési munkákat is erő­sen gátolja. A Debrecen—Bal­­­mazújváros telefonvonal föld­­alatti kábelesítése is csak las­sított ütemben folyik, hiszen­­a szerelők a szabadban kép­telenek dolgozni. A vonalja­­­vításoknál dolgozó munká­soknak naponta többször visz­­­nek forró teát. Egész éjjel dolgoztak a SITISZ szerei A Tiszántúli Áramszolgálta­tó Vállalat szerelői sem tét­lenkedtek vasárnap és hétfőn. Szinte óráról órára jelentet­ték a város különböző pont­jairól a vonalszakadásokat. Főleg a külsőségi városrész­ben növekedett meg az üzem­zavar. A szerelők egész éjjel munkában voltak. Nappal pe­dig a zárlatok miatt meghi­básodott transzformátorokat, villamosberendezéseket javí­tottak. I GÁZMŰVEK­ ­ A Gázmű Vállalathoz a­­[hétfői nap folyamán közel fél­­­,száz bejelentés érkezett a ve­­­­zeték meghibásodása miatt. A­z­ vállalat szerint az idei télen i* Lényegesen kevesebb fagyás­i hiba volt, mint a megelőző 1, esztendőkben s nagyobb mér­­etvű panaszokra csak akkor le­lhet számítani, ha a fagy 80—90 centi mélységbe leha­lt tol. A jelenlegi hibák abból '(Származnak, hogy a lerakódó­si jégréteg miatt szőkébbre vé­s­ lik a vezetékek keresztmetsze­­­­te, aminek következtében­­' gyengébb lesz a nyomás. '( A bájt azonban el lehet ke­­­erülni, ha ott, ahol pincében­­ halad a vezeték, az ajtókat, ablakokat jól bezárják. Ugyanakkor azokon a helye­ken, ahol a gázmérő az ud­varon, vagy más olyan helyi­ségben van, ahol a hőmérsék­let a fagypont alá süllyed­het, szükséges, hogy az órát beburkolják, így elejét lehet venni annak, hogy a csöveken belül fagyás, vagy pláne, rég­­i dugó keletkezzék. MÉK A szokatlanul hideg időjárás miatt a Szövetkezetek Hajdú- Bihar megyei Értékesítő Köz­pontja többféle áru vidékre való szállítását megszüntette, így — többek között — hét­főtől kezdve nem szállítanak Debrecenen kívül répát, gyö­keret, karalábét, zellert, fe­jes- és­ kelkáposztát mindad­dig, amíg a hőmérséklet va­lamelyest nem emelkedik. Ezek, a prizmákban tárolt áruk ugyanis szállítás közben megfagynak s így értékesíté­süket nem vállalja a kiskeres­­­kedelem. Ugyanez vonatkozik az al­mára is, amiből nagy meny­­nyiséget tárol a MÉK. Kiszál­lítása azonban mindaddig nem megoldható, amíg az időjárás nem enyhül. A bur­gonyával nincsen baj a jelen­legi körülmények között sem, mert a zsák, amiben tárolják, védi a fagyás ellen. Debrecen­ben az áruszállításokat a MÉK a déli órákban oldja meg, amikor a hőmérséklet V-' -'mivel magasabb. Vonalszakadás a villamosnál Hétfőn hajnalban a zúzma­rától roskadoztak a villamos­vasút felső vonalai. Hat óra u­tán néhány perccel Debre­cenben, a MÁV Igazgatóság épülete előtt, egyszerre két helyen leszakadt a vezeték, s a sínhez érve néhány méter (Folytatás a 2. oldalon) Csomagolják a kerti magvakat Az idén mintegy 18 és fél millió tasak konyhakerti zöldség- és virágvetőmagot csomagolnak a tavaszi idényre. A 280 fajta vetőmagból eddig 14 millió tasakot szállítottak a földművesszövetkezeti és vetőmagboltokba, a háztáji és nagyüzemi primőrkészletek részére. A zöldségtermelő szö­vetkezeteknek és állami gazdaságoknak január 1-től szállít­ják a zsákos vetőmagokat. Havas Ferencné és Bedák János­­né szállításhoz készítik a paradicsommag tasakokat. " (MTI Fotó : Bereth Ferenc felvétele) Ülést tartott az MSZMP hajdúnánási városi bizottsága A Magyar Szocialista Mun­káspárt hajdúnánási városi bizottsága 1964. január 13-án ülést tartott. A pártbizottság Gádor Ferencnek, a megyei pártbizottság első titkárának előterjesztése alapján Kapás Sándort, a városi pártbizott­ság titkárát felmentette tit­kári tisztsége alól és vissza­hívta a pártbizottságból, mi­vel pártfőiskolai tanulmányok folytatására három esztendőre a Szovjetunióba megy. Bírt Antalné 1928-ban szü­letett Hajdúdorog község­ben. Pedagógiai főiskolát végzett. 1949—1954-ben Bo­­da­szőlőskert tanyai iskolá­ban tanított, ma­­d 1954— 56-ban Hajdúböszörményben tanító, illetve úttörő vezető. A pártbizottság egyidejűleg Biri Antalnét, az MSZ­­MP kétéves pártfőiskolájának hall­gatóját a pártbizottságba be­hívta és a pártbizottság tit­kárává megválasztotta. Biri Antalné júliusban — a párt­főiskola elvégzése után — veszi át tisztségét. A pártbi­zottság addig Pallagi Jánost, a párt-végrehajtó bizottság tag­ját bízta meg a titkári teen­dők ellátásával. 1956—59-es években iskola­­igazgató, majd tanulmányi felügyelő volt. 1959-től a megyei pártbizottság mun­katársa, jelenleg kétéves pártfőiskolán van Budapes­ten. Férje Debrecenben pos­tai alkalmazott. Eurégia hidegkóca • Magyarország JÉGMEZŐ A DUNÁN Csaknem egy hónapja „ül” Európa középső területein a hideg légpárna, amely útját állja a légkörzés télszelidítő áramlatainak. Körülöttünk mindenütt enyhébb a hideg: Európa legészakibb országai­ból hétfőn reggel mínusz 4, mínusz 8 fokos minimumokat jelentettek a megfigyelők, csu­pán az Ural vidékén voltak 30—34 fokos fagyok. A hideg megülepedésére kedvező anticiklonális helyzet­­­ a legutóbbi meteorológiai térképek szerint — hamaro­san megváltozik: erősen süly­­lyed a légnyomás, s egy Észak-Skandinávia felett ki­alakult új ciklon viszonylag enyhe hideghullámot indított el délnek, amely hétfőn elérte a Szovjetunió Balti-tenger melléki területeit. A meteoro­lógusok szerint a következő 36 órában még nem remél­hetünk lényeges változást az időjárásban. "A gyenge hava­zás szórványosan kedden is tart, a szél azonban — főleg a Dunántúlon — erősödik, he­­lyenként eléri a 20—25 kilo­méteres órán­kénti sebességet. Az éjszakai hőmérséklet or­szágosan mínusz 12—16, a ke­leti megyékben mínusz 20 fokig süllyed és nappal is csak mínusz 6 — mínusz 10 fokig enyhül a hideg. A fokozódó hideg jelentő­sen sűrítette a zajlást a Duna osztrák szakaszán, ahol né­hány nappal ezelőtt még csak­nem jégtelen­ volt a víz. A magyar szakaszon három nap alatt mintegy 50 kilométeres új „szalaggal” hosszabbította meg a zajlás a Duna jégpán­célját, így több mint 300 kilo­méter hosszú jégtakaró fedi a Dunát Esztergomtól a Dráva torkolatáig. A jégmező sem teljesen mozdulatlan, időn­ként megcsúszik, a Duna alsó szakaszán, Jugoszláviában és Romániában általában erős zaj­lás uralja a folyót, de Újvidéktől a Tisza torkola­táig majdnem 50 kilométer hosszú jégmező alakult ki. A meteorológiai és vízügyi szak­emberek véleménye szerint egyelőre hideg marad az idő, s így néhány nap múlva már az egész magyarországi sza­kaszon befagy a Duna. A téli kim.t.-ben a kemény hideg gyorsan hizlalja a je­get, s ez azzal a veszéllyel jár, hogy a vastag jég meg­­roppantja a hajók bordáit, el­töri a k-­ényszer­kezeteket. Ennek megelőzésére a hatósá­gok a téli kikötőkben éjjel­­nappal vágják, fűrészelik a jeget, csatornáikat alakítanék ki, hogy szabad vízfelületet teremtsenek. (MTI) .

Next