Hajdú-Bihari Napló, 1964. január (21. évfolyam, 1-25. szám)
1964-01-14 / 10. szám
SAJDÚ-BIHARI Világ, ftxaieláxfalj igye&ultetek1xxi. évfolyam, io. szám jBT JfE|§fl jEaT Mm JSOARA: 60 FILLÉR Jfc| Wm&r HQ H «64. JANUÁR 14. KEDD jEggjy jjjl |g| «MB 888» Hősies küzdelem a rendkívüli Meleggel Rengeteg akadály a MÁV-nál Az elmúlt huszonnégy óra rendkívüli próba elé állította embereinket — mondotta kérdésünkre Szabó Béla főtanácsos, a Debreceni Vasútigazgatóság helyettes vezetője. — Általában mínusz 20, mínusz 25 fokos kemény fagy uralta az egész igazgatóságot. — Milyen intézkedéseket igényelt a közlekedés biztosi-] tása? — A hideg, a kemény fagyi miatt állandó ügyeletet tart] tunk minden állomáson és, szolgálati helyen. Sajnos, min-, den intézkedés ellenére az igazgatóság területén a sze-' mélyvonatok egyharmada kés] re érkezett a rendeltetési állomásra. Erről a vasutasok nem tehetnek. A szolgálati most különösen nagy áldozat-' készséget, figyelmet követel.] Záhonytól Debrecenig vagy, Szolnokig elvezetni a vonatot, igazán nagy akaraterőt igé-' nyel. A mozdonyszemélyzetet' nem lehet megvédeni a hideg-etől, a metsző szél szabadon, éri őket. — A legtöbb gondot egyébként a fagy okozta. Lefagy,tak a legtöbb vonatnál a fűtésberendezések, a légfékek. Úgy kellett fáklyákkal kiolvasztani a fagyot. Némely helyen a vízdarukat képtelenség volt használni, annyira elfagyott a vezeték. Másutt, például tehervonatoknál kéziféket kellett alkalmazni. Képzelheti, a vonatkísérők dolga így mennyire megszaporodott. A rendezőpályaudvarokon a gurítókat alig lehetett használni, ez a szerelvények összeállítását késleltette. Fényeslitkén vezetékszakadás miatt megbénult az áramszolgáltatás, úgyszólván alig lehetett használni a pályaudvart. Az egyvágányú vonalakon a munkásvonatok torlódtak öszsze, így a csatlakozó állomásokon sokat kellett várni. Érthető ilyen körülmények között, hogy például az 1716. számú személyvonat 79 percet késett, amíg Debrecenbe érkezett. A legnagyobb késések a Nyíregyháza Debrecen—Szolnok vonalon voltak. — Sajnos, amíg a hidegfront el nem vonul, nem sok jót ígérhetünk. Az bizonyos, az igazgatóság beosztottai mindent megtesznek,, hogy a minimális időre szorítsák a késéseket. ki a felelős ? Tegnap, hétfőn délelőtt Debrecenben, a Nyomtató és Vár utca sarkán összeütközött az AB 00—94 rendszámú személygépkocsi az FA 60—38 rendszámú teherautóval. A baleset következtében csak a két gépkocsi sérült meg könynyebben. A baleseti járőr kiszállt a helyszínre, hogy a karambolt kivizsgálja és a felelősséget megállapítsa. Mi szeretnénk a pénkocsi vezetők felelőssége mellett a köztisztasági hivatal felelősségét is felvetni. Az utak nincsenek eltakarítva rendesen és a balesetnél ez is közrejátszott. Nemcsak a város külterületén, de a város ,"a pontjában levő mellékutcákban is némely helyen a hó felhalmozódott. Két gépkocsi egymás mellett veszélytelenül nem tud elmenni. A klinika előtt, ahol a mentőkocsik súlyos betegeket szállítanak, az úttest annyira hepe-hupás, hogy nem egy gépkocsi, amely lassan halad (!), száznyolcvan fokos fordulatot tesz. Az utak felszórása is hiányos s ezt is sürgősen pótolni kell. A vagongyáriakról van szó. — Nyáron valósággal lerohad rólunk az ing a tűző napon — mondotta az egyik, futón dolgozó ember. — Most meg? Nézzen csak szét. A járműjavítóban nem lehet elbújni a hideg elől. A csarnokokat fűtik ugyan, de hát a csarnokok magassága nyolc-tíz méter körül van, egyik egyik 100—150 méter hosszú, 40—50 méter széles is van. Hiába a szén, nem lehet felfűteni a munkahelyet. S amikor betolnak 20—30 jeges, zúzmarás, deres vagont, egyszeriben elmegy az a kis enyheség is. Itt a csarnokban sem lehet mindenki. A tengelyeket, a rugókat a szabad ég alatt kell szállítani és nem lehet minden vagont bevontatni a csarnokba sem. Hát még a mozdonyokat... A szerelők kesztyűje egyszerűen odaragad a vashoz, az az átkozott hideg elgémberíti a kezet, van aki képtelen tartani a kalapácsot, kiesik a kezéből... Fel ütenek a mozdonyosztályon egy kazánt, s mire próbálnának, észreveszik, hogy elfagytak a vezetékek. Úájra kell kezdeni az egészet elölről! A vagongyárban mégsem esett vissza a termelés. Hétfőn délután már a köd is gátolta a munkájukat, de a terv, az terv, nem engedik, hogy a hideg legyen náluk az úr. Megérdemlik, mindanynyian megérdemlik a dicséretet, kivétel nélkül mindenki! Tíz start alatt 500 vonalszzakadás a postánál A rendkívüli hideg időjárás a posta dolgozóinak munkáját is növelte és nehezítette. Az erős zúzmaraképződés több telefonvonalon vonalszakadást okozott. Főleg a légvezetékeknél gyakori az üzemzavar. Debrecenben az elmúlt napokban a Hatvan utcán, a járműjavító környékén, a Széchenyi utcán történt több vonalszakadás. Hétfőn délelőtt a Debrecen—Hajdúszoboszló vasúti távbeszélő vonalról jelentettek üzemzavart. Az év első tíz napján a megye területén csaknem 500 vonalszakadáshoz kellett kimenni a szerelőknek. A hideg idő a postafejlesztési, építési munkákat is erősen gátolja. A Debrecen—Balmazújváros telefonvonal földalatti kábelesítése is csak lassított ütemben folyik, hiszena szerelők a szabadban képtelenek dolgozni. A vonaljavításoknál dolgozó munkásoknak naponta többször visznek forró teát. Egész éjjel dolgoztak a SITISZ szerei A Tiszántúli Áramszolgáltató Vállalat szerelői sem tétlenkedtek vasárnap és hétfőn. Szinte óráról órára jelentették a város különböző pontjairól a vonalszakadásokat. Főleg a külsőségi városrészben növekedett meg az üzemzavar. A szerelők egész éjjel munkában voltak. Nappal pedig a zárlatok miatt meghibásodott transzformátorokat, villamosberendezéseket javítottak. I GÁZMŰVEK A Gázmű Vállalathoz a[hétfői nap folyamán közel fél,száz bejelentés érkezett a vezeték meghibásodása miatt. Az vállalat szerint az idei télen i* Lényegesen kevesebb fagyási hiba volt, mint a megelőző 1, esztendőkben s nagyobb méretvű panaszokra csak akkor lelhet számítani, ha a fagy 80—90 centi mélységbe lehalt tol. A jelenlegi hibák abból '(Származnak, hogy a lerakódósi jégréteg miatt szőkébbre vés lik a vezetékek keresztmetszete, aminek következtében' gyengébb lesz a nyomás. '( A bájt azonban el lehet keerülni, ha ott, ahol pincében halad a vezeték, az ajtókat, ablakokat jól bezárják. Ugyanakkor azokon a helyeken, ahol a gázmérő az udvaron, vagy más olyan helyiségben van, ahol a hőmérséklet a fagypont alá süllyedhet, szükséges, hogy az órát beburkolják, így elejét lehet venni annak, hogy a csöveken belül fagyás, vagy pláne, régi dugó keletkezzék. MÉK A szokatlanul hideg időjárás miatt a Szövetkezetek Hajdú- Bihar megyei Értékesítő Központja többféle áru vidékre való szállítását megszüntette, így — többek között — hétfőtől kezdve nem szállítanak Debrecenen kívül répát, gyökeret, karalábét, zellert, fejes- és kelkáposztát mindaddig, amíg a hőmérséklet valamelyest nem emelkedik. Ezek, a prizmákban tárolt áruk ugyanis szállítás közben megfagynak s így értékesítésüket nem vállalja a kiskereskedelem. Ugyanez vonatkozik az almára is, amiből nagy menynyiséget tárol a MÉK. Kiszállítása azonban mindaddig nem megoldható, amíg az időjárás nem enyhül. A burgonyával nincsen baj a jelenlegi körülmények között sem, mert a zsák, amiben tárolják, védi a fagyás ellen. Debrecenben az áruszállításokat a MÉK a déli órákban oldja meg, amikor a hőmérséklet V-' -'mivel magasabb. Vonalszakadás a villamosnál Hétfőn hajnalban a zúzmarától roskadoztak a villamosvasút felső vonalai. Hat óra után néhány perccel Debrecenben, a MÁV Igazgatóság épülete előtt, egyszerre két helyen leszakadt a vezeték, s a sínhez érve néhány méter (Folytatás a 2. oldalon) Csomagolják a kerti magvakat Az idén mintegy 18 és fél millió tasak konyhakerti zöldség- és virágvetőmagot csomagolnak a tavaszi idényre. A 280 fajta vetőmagból eddig 14 millió tasakot szállítottak a földművesszövetkezeti és vetőmagboltokba, a háztáji és nagyüzemi primőrkészletek részére. A zöldségtermelő szövetkezeteknek és állami gazdaságoknak január 1-től szállítják a zsákos vetőmagokat. Havas Ferencné és Bedák Jánosné szállításhoz készítik a paradicsommag tasakokat. " (MTI Fotó : Bereth Ferenc felvétele) Ülést tartott az MSZMP hajdúnánási városi bizottsága A Magyar Szocialista Munkáspárt hajdúnánási városi bizottsága 1964. január 13-án ülést tartott. A pártbizottság Gádor Ferencnek, a megyei pártbizottság első titkárának előterjesztése alapján Kapás Sándort, a városi pártbizottság titkárát felmentette titkári tisztsége alól és visszahívta a pártbizottságból, mivel pártfőiskolai tanulmányok folytatására három esztendőre a Szovjetunióba megy. Bírt Antalné 1928-ban született Hajdúdorog községben. Pedagógiai főiskolát végzett. 1949—1954-ben Bodaszőlőskert tanyai iskolában tanított, mad 1954— 56-ban Hajdúböszörményben tanító, illetve úttörő vezető. A pártbizottság egyidejűleg Biri Antalnét, az MSZMP kétéves pártfőiskolájának hallgatóját a pártbizottságba behívta és a pártbizottság titkárává megválasztotta. Biri Antalné júliusban — a pártfőiskola elvégzése után — veszi át tisztségét. A pártbizottság addig Pallagi Jánost, a párt-végrehajtó bizottság tagját bízta meg a titkári teendők ellátásával. 1956—59-es években iskolaigazgató, majd tanulmányi felügyelő volt. 1959-től a megyei pártbizottság munkatársa, jelenleg kétéves pártfőiskolán van Budapesten. Férje Debrecenben postai alkalmazott. Eurégia hidegkóca • Magyarország JÉGMEZŐ A DUNÁN Csaknem egy hónapja „ül” Európa középső területein a hideg légpárna, amely útját állja a légkörzés télszelidítő áramlatainak. Körülöttünk mindenütt enyhébb a hideg: Európa legészakibb országaiból hétfőn reggel mínusz 4, mínusz 8 fokos minimumokat jelentettek a megfigyelők, csupán az Ural vidékén voltak 30—34 fokos fagyok. A hideg megülepedésére kedvező anticiklonális helyzet a legutóbbi meteorológiai térképek szerint — hamarosan megváltozik: erősen sülylyed a légnyomás, s egy Észak-Skandinávia felett kialakult új ciklon viszonylag enyhe hideghullámot indított el délnek, amely hétfőn elérte a Szovjetunió Balti-tenger melléki területeit. A meteorológusok szerint a következő 36 órában még nem remélhetünk lényeges változást az időjárásban. "A gyenge havazás szórványosan kedden is tart, a szél azonban — főleg a Dunántúlon — erősödik, helyenként eléri a 20—25 kilométeres óránkénti sebességet. Az éjszakai hőmérséklet országosan mínusz 12—16, a keleti megyékben mínusz 20 fokig süllyed és nappal is csak mínusz 6 — mínusz 10 fokig enyhül a hideg. A fokozódó hideg jelentősen sűrítette a zajlást a Duna osztrák szakaszán, ahol néhány nappal ezelőtt még csaknem jégtelen volt a víz. A magyar szakaszon három nap alatt mintegy 50 kilométeres új „szalaggal” hosszabbította meg a zajlás a Duna jégpáncélját, így több mint 300 kilométer hosszú jégtakaró fedi a Dunát Esztergomtól a Dráva torkolatáig. A jégmező sem teljesen mozdulatlan, időnként megcsúszik, a Duna alsó szakaszán, Jugoszláviában és Romániában általában erős zajlás uralja a folyót, de Újvidéktől a Tisza torkolatáig majdnem 50 kilométer hosszú jégmező alakult ki. A meteorológiai és vízügyi szakemberek véleménye szerint egyelőre hideg marad az idő, s így néhány nap múlva már az egész magyarországi szakaszon befagy a Duna. A téli kim.t.-ben a kemény hideg gyorsan hizlalja a jeget, s ez azzal a veszéllyel jár, hogy a vastag jég megroppantja a hajók bordáit, eltöri a k-ényszerkezeteket. Ennek megelőzésére a hatóságok a téli kikötőkben éjjelnappal vágják, fűrészelik a jeget, csatornáikat alakítanék ki, hogy szabad vízfelületet teremtsenek. (MTI) .