Hajdú-Bihari Napló, 1964. május (21. évfolyam, 101-126. szám)

1964-05-04 / 102. szám

A debreceni zenei élet vendége: KODÁLY Z­OLTÁN •­­ Debrecen zenei élete min­dig kedves vendégként üdvözli a városban évenként megje­lenő világhírű zeneszerzőt, Ko­dály Zoltánt, akinek nevét a zeneművészeti szakiskola és a debreceni kórus viseli. Most is e két intézmény hívta meg. Kodály Zoltán május 1-ét választotta látogatása napjául, hogy meghallgassa, hogyan énekelnek a debreceni fiata­lok és felnőttek ezen a napon, amikor huszadik ízben ünne­pelheti szabadon és boldogan a magyar nép május elsejét. Kodály Zoltán megjelenése mindenütt ünnepi esemény, ahol énekszó hangzik fel az országban. Az a gondolat, amit útravalóul adott a róla elne­vezett iskolának a névadó ün­nepségen: „A környékre kisu­gárzó működéssel énekre bírni a néma berkeket”, ma már or­szágosan megmutatja hatását. Mostani látogatása még job­ban bizonyítja, hogy zenei ne­velő programját az egész dol­gozó népnek szánja. A megérkező mestert május 1-én délelőtt a városi tanács vb nevében Balogh József, a művelődésügyi osztály vezetője fogadta a zeneművészeti szak­iskolában. Kodály Zoltán a művelődésügyi osztály képvi­selőinek, valamint Gulyás György igazgató társaságában ezután fogadta a szakiskola, kollégiumában, az iskola tanári­­ karának és a kollégium ifjú­,­ságának üdvözlését. Ezt köve­­­tően meghallgatta a szabadtéri' színpadon az iskolai kórusok' . Éneklő ifjúsági hangverse­­yét. , A nap ünnepi eseménye az, •­sti hangverseny volt a Bar-' ok-teremben. A terembe lépő' •Kodály Zoltánt — aki Nagy­ Tibornénak, a» városi pártbi-, zottság titkárának és dr. Szi-­ lágyi Gábornak, a városi ta-­ nács vb elnökének .társasága-' ban jelent meg — meleg ün-] neplésben részesítette a kö-ö­zönség, majd a fellépő ifjú­, sági kórusok nevében úttörők­ köszöntötték az iskolai ének-­ oktatás nagy megújítóját. Az'­­ esten négy ifjúsági kórus —­ a Kossuth általános iskola, a, Péterfia utcai és a Bányai. Ju­, fia zenetagozatú általános is­­kola és a Mester utcai általá­' nos iskola kórusa­­, továbbá] a Kodály-kórus és a buda-] pesti férfikar működött közre.) Az iskolai kórusok műsorán­­ak hallattán örömmel és' büszkeséggel nyugtázhattuk' azt a fejlődést, ami munká-] jukban tapasztalható és ami­] ről elismeréssel nyilatkozott­ Kodály is. A hangverseny második rég­­sze előtt a debreceni Kodály-, kórus és a budapesti férfikar, nevében köszöntötték a hár­­romszoros Kossuth-díjas zene-­ szerzőt. A debreceni Kodály-k kórus­ nőikara Gulyás György kar-] nagy vezénylésével ismét re­­­mekelt az általa bemutatott, Hegyi éjszakák IV. énekének­ „langolleni színvonalú” elő-' adásával. A vegyeskar egészen' új színekkel szólaltatta meg] igen szuggesztív előadásában, Kodály Norvég lányok című] művét. (Nem értjük, miért­ hagyta ki a Filharmónia mű­sorpolitikai okokból Kodály-­ nak a fasizmus áldozatai em­lékére írt Siratóénekét?) Deb­receni bemutató volt Farkas­ Ferencnek Tóth Árpád versei­re írt két kórusa. Örömmel üdvözöltük a pá­lyafutása elején álló és máris nagyon szép eredményt felmu­tató budapesti férfikart Bán­hegyi Sándor vezénylésével. Finom hangvételű madrigáljai és egészséges, erőtől duzzadó karádi nótái előadása emléke­zetes marad a közönségnek. A hallgatóság az egyes mű­veknél is, a műsor befejezése­kor is lelkesen ünnepelte Ko­dály Zoltánt. A két felnőtt kórus lenyűgöző hatású közös éneke után (Kodály, Marseil­laise és A magyarokhoz — az utóbbit meg kellett ismé­telni.) a zeneszerző Gulyás György kíséretében megjelent a dobogón, magához kérte a hangverseny vezénylő karve­zetőit ,és néhány szót szólt a közönséghez: — Kétszáz évvel ezelőtt élt már itt, Debrecenben egy Ma­­róthy György, aki meg akarta valósítani a „harmóniás ének­lést”. Én ezt most beteljesülve látom a gyakorlatban is. Sze­ressék és becsüljék meg azo­kat, akik ezt az éneklést ta­nítják, és ezért munkálkod­nak. Szávai befejeztével kezet szorított az esten vezénylő karnagyokkal, Gulyás György­­gyel, Bánhegyi Sándorral, Kissné Weiser Katalinnal, Szabó Mártával, dr. Irházy Ambrusnéval és Térnyey And­rással. Május 2-án délelőtt Kodály meglátogatta a nevéről elne­vezett zeneművészeti szakisko­lát. Gulyás György igazgató üdvözlő szavaiban elmondotta, hogy az intézet minden taná­ra ér, növendéke fáradozik azon, amit a névadó számuk­ra megjelölt: „A zenét gyö­keréből értő és érző zenésze­ket és zeneértőket nevelni.” Sikereik vannak ezen a terü­leten, s ha néha nem is sike­rül minden maradéktalanul, akkor ez csak sarkallást jelent a munka megjavítására. Kodály válaszában arra in­tett, hogy sohase legyenek megelégedve önmagukkal, amint hogy Toscanini, a vi­lághírű karmester is minden koncertje után elégedetlen volt önmagával. Ez egyben titka is minden fejlődésnek. Ezek után Kodály részt, vett a tiszteletére — az iskola nö­vendékei által — rendezett szolfézs versenyén. A verseny végeztével a nyerteseknek odaadta a saját maga által erre az alkalomra írt példá­kat, hogy ezek párosával való leéneklésével pályázzanak az ő külön díjáért, amelyet át is adott az ifjú zenészeknek. Kodály Zoltán látogatása befejeztével elismeréssel nyug­tázta azt a fejlődést, amely Debrecen kóruséletében az el­múlt években végbement. Sza­vai találkoztak a város veze­tőinek azon­­ törekvéseivel, hogy Debrecent a kór­usfeszti­­válok városává tegyék, egye­sítve a magyar kórusmozifalom legszebb hagyományait a kor­szerűséggel, a művészet mai követelményeivel. Kodály Zoltánt virággal köszöntik az úttörők A Kossuth utcai általános iskola énekkara énekel a Ko­dály Zoltán tiszteletére rendezett díszhangversenyen Már nem olyan időket élünk (ÚJ MAGYAR FILM) Évtizedekkel ezelőtt vált szállóigévé a mondat, mely természetesen az akkori idők szellemi színvonalát is kife­jezi: „Járt-e Cecil a Török utcában?” A színdarabot, melyből a kérdés való, szé­riákban játszották, de­­a mű hatása és tanulsága aligha ter­jedt túl a ma már paródiába illő mondás keretein: a leg­főbb vitatémát az jelentette, hogy megcsalta-e Cecil imá­­dottját, s történt-e valami ab­ban a bizonyos Török utcá­ban? Az új magyar film alkotói arra vállalkoztak, hogy a szó­kimondóbban megfogalmazott kérdés ürügyén: „Járt-e Zol­tán Éva ágyában?” a kérdés társadalmi vetületét vizsgálják meg, hogy „in flagranti” érjék — nem a botcsinálta szerelmi partnereket, hanem a közvéle­ményt, mely szívesen szeret ezer idegen ügybe és ágyba pillantani. Az egykori sikerdarab első­, sorban szórakoztatni akart, és arra vállalkozott, hogy a kis­polgár pikantéria-igényét ki­elégítse. a Már nem olyan idő­ket élünk mértéktartó alapál­lással s egyértelműen nem a hálószobatitkokat fürkészi, ha­nem­ egy megtörtént (vagy nem ♦őriért?) eset tragikomikus következményeit. Nem „az” az érdeke— vallja a rendező, s igazat kell adnunk neki —, hogy tulajdonképpen mi is történt azon az éjszakán, ha­­van a folytatás s a hullámok­, melyek hosszú hónapok múl­tán is gyűrűznek, s majdnem összecsapnak a vétlenek feje fölött. Nem az ügy pikáns részleteit látjuk tehát, hanem azt a fölösleges társadalmi ügybuzgalmat, melyet főkép­pen a Sinkovits Imre által megformált jellem képvisel a maga rosszul értelmezett vér­szerződésével és segítőszándé­­kával. Már-már a tragé­dia körvonalai bontakoznak ki, a körülmények szerencsétlenül alakulnak s legkedvezőtleneb­bül éppen a „szerelmesek” számára. Az utolsó, megmere­vedett állóképet a torz emberi tartás következményei fölött tör pálcát a rendező, s a végső tanulságot is összegezi. Kitűnő és kifejező ez a megoldás, ha nem is eredeti; a film hatá­sát mindenesetre fölerősíti. A tétel, melyet a film hir­det, mindenképpen igaz: a problémát csak az jelenti — s tulajdonképpen ez a legfőbb kifogásunk a feldolgozás el­len —, hogy érzésünk szerint az elképzelt erkölcsi sum­m­á­­zathoz kerestek „storyt”, s nem a történet diktálja a szükséges tanulságokat. A fo­lyamat fordítottjával állunk szemben (eléggé elterjedt ez filmgyártásunkban): egy előre elhatározott gondolat keresett magának cselekményes kidol­gozást, s nem a történet su­gallta a következtetéseket. Hogy mennyire így van, azt az eléggé szegényes meseszö­vés s a helyenként erőltetett fordulatok bizonyítják: egyik sincs arányban a Már nem olyan időket élünk rokonszen­ves alapgondolatával. A szán­dék és a megvalósulás kettős­sége ezúttal elég sajátos for­máiban jelentkezik: a „tan­mese” jó meg időnként nagyon is érezhető. Még akkor is szó­vá tesszük ezt, ha egyébként a tételes bizonyítás helyenként ragyogó is — a filmbeli „ve­zér” portréja vagy a Rajz János által életrekeltett figu­ra lett.Am­­ig a leghatásosabban a vérbő iróniát, a karikírozó szándékot, melyet az írónak és a rendezőnek következete­sen vállalnia kellett voln­a. Ezzel el is érkeztünk a mű­faj kérdéseihez: egyetértünk azzal a véleménnyel, hogy a téma leginkább szatírai hang­vételt és feldolgozást igényel­ne. Az a csipkelődő humor, mely az idézett vezér pom­pás félhataidallaban kulminál, s telitalálatnak bizonyult, saj­nos csak kivéted, s Marton Enrire még az érzelmes melo­dráma színeitől sem riad visz­­sza. A rendezés­­korrekt, de­­ semmi több. Vérbeli filmötle­­tek­kel alig találkozunk, s ha akad egy-két merészebb vágás (mint az atombomba-snitt), az sem a legszerencsésebb. A legmaradandóbb munkát a ki­váló szereplők végezték: Sin­kovits Imre, Gábor Miklós, Rajz János, Bárány Frigyes tetszett elsősorban. A Már nem olyan időket élünk szándékában jelentős és őszinte, megvalósulását te­kintve közepesen sikerült al­kotás. S hogy a film címének szó­játékával éljünk, ma már nem olyan kritikákat írunk, hogy ne mondjuk meg őszin­tén: merészebb és következe­tesebb, frissebb és modernebb formára van szükség ahhoz, hogy a színpadtól a filmhez került rendezők is korszerű művekkel gazdagítsák a ma­gyar filmirepertoárt. (v. j.) tCfPrájU2UMl -■­­— , _ 5. oldal —­ 1964. május 4* Műszaki ismeret az üzemekben Manapság gyakran, idézik a „tudomány termelő erővé vá­lik” fogalmat. Sokan úgy gondolják, hogy ennek gya­korlati megvalósítása a tudó­sok, az ipari kutatással fog­lalkozó szakemberek és az ipar magánügye: a kutató feladata az új termelési tech­nológia kidolgozása, melyet szerencsés esetben az ipar si­kerrel alkalmaz. Ezen túlme­nően azonban számolnunk kell azzal a ténnyel, hogy bármilyen eljárás gyakorlati megvalósítsa munkások közre­működésével történik. S a gyors üzemesítés titka többek között abban is rejlik, hogy a dolgozó milyen mértékben látja­ a bevezetés, az alkal­mazás szükségességét. Nem vitás, az új technoló­giát alkalmazó dolgozónak alapos szakmai ismeretekre van szüksége. Megtanulhatja ezeket szakmunkás-tanfolya­mokon vagy technikumok elő­adásain. Jelenleg minden iparágban erőteljesen folyik a dolgozók beiskolázása a szak­mai oktatási formákra. De a részletekbe menő szakmai ismeretek elsajátítása mellett létfontosságú az egyes szakmai vagy alaptudományi tárgykörök közötti kölcsönös összefüggések megismerése is. Szükséges továbbá az is, hogy kialakuljon a szemlélet a szűkebb értelembe vett szak-, mai ismeretek és azok gya­korlati alkalmazásának nép­­gazdasági kihatásai között. A különböző oktatási for­mák módszereit tekintve ki­tűnik, hogy a legtöbbjükben az analitikus, elemző módsze­rek vannak túlsúlyban. Ez természetes, hiszen az új is­meretek elsajátításához szük­séges az elmélyült, elemző munka. Mégis meglepő, meny­nyire keveset törődünk a már részekre bontott, analizált is­meretanyagok közötti összefüggések bemutatásával. Ezt leggyakrabban, a tanulóra bízza a pedagógus , anélkül, hogy a szintézis módszerta­nával előzőleg megismertetné tanítványát. Többek között az üzemi szakmai oktatási rend­szer példázza a fenti gondo­latmenetét. Például a vegy­iparban folytatott 400 órás szakmai oktatás anyagában egyetlen olyan előadás sincs, mely a különbért­­helyesen ré­szeire bontott tananyag szin­tézisére törekedne, mondjuk az egyes termelési folyama­tok népgazdasági összefüggé­seinek bemutatása szempont­jából. Az 1001—1964. között eltelt oktatási évek munkájának elemzése során nyilvánvalóvá vált, hogy a tudományos isme­­reterjesztés alkalmasnak lát­szik arra, hogy a szintetikus, a kölcsönös összefüggdéseket be­mutató oktatási forma szere­pét betöltse. Azok a törekvé­sek, melyek különösen, az iparban (de 1983-ban már a mezőgazdaságban is) az egye­di előadásokról az előadásso­rozatokra való áttérést kí­vánták elérni, már a fenti célkitűzés nyomait viselték magukon. A fentiek ismeretében nem érdektelen­ megvizsgálnunk, hogyan áll jelenleg az isme­retterjesztés helyzete megyénk ipari üzemeiben. Különösen fontos ennek a kérdésnek elemzése amiatt, mert az ipar­ban folytatott — különösen a műszaki tárgyú — ismeret­­terjesztés, a műszaki propa­ganda egy része, s mint ilyen a termelést közvetlenül is se­gítő erővé válhat. A számszerű adatok mutat­nak bizonyos eredményeket: amíg pl. az 1961-ben megtar­tott 105 műszaki tárgyú elő­adás közül csak 19 (18%), ad­dig az 1963-ban tartott 218 előadásból már 106 (49%) hangzott el­­ ipari dolgozók előtt. Sőt, 1963-ban az összes iparban elmondott műszaki tárgyú előadást a magasabb ismeretterjesztési formát kép­viselő munkásakadémiákon tartották. 1961-től megnégyszereződött a műszaki ismeretterjesztést hallgató ipari dolgozók szá­ma (1961-ben 906, 1963-ban 3985 hallgató). Az előadások és a hallgatók számának ala­kulása megyei viszonylatban az országos átlag fölött van. A fejlődés gyors­ üteműnek látszik tehát, mégsem mentes a gondoktól. Megyénkben a műszaki is­meretterjesztés elsősorban a gépipar, a mezőgazdasági gép­ipar, a könnyűipar és a hír­adástechnika tárgykörében fo­lyik. Ez nagyjából megfelel a megye jelenlegi ipari­ szerke­zetének. Annál meglepőbb, hogy a műszerezéssel, az automatizálással és a vegy­iparral kapcsolatos előadások száma az 1961—1964. évek kö­zött kevés volt. A jelenlegi helyzet elemzé­sekor úgy tűnik, az üzemek inkább foglalkoznak a köz­vetlen ,haszonnal” járó szak­munkásképzéssel (melynek te­matikája,­­ mint mondottuk, nélkülözi a kölcsönös össze­függések ismertetését) és ke­vesebbet az esetleg nehezen mérhető gazdasági eredménye­ket­ hozó műszaki ismeretter­jesztéssel. Egyes miniszté­riumi rendeletek határozottan előírják, hogy a vállalati ok­tatási bizottságban a tudomá­nyos ismeretterjesztést szerve­ző aktivisták is helyet kapja­nak. Ez esetenként, főleg a nagyobb vállalatoknál (MGM, járműjavító, mezőgazdasági­gép-gyár, BIOGAL) meg is történt. De egyetlen üzemet sem találtunk a megyében, ahol a vállalati oktatási prog­ram számolt volna a tudomá­nyos műszaki ismeretterjesz­tés lehetőségével. Az elmúlt években létre­hozott és az azóta egyre sza­porodó számú munkásakadé­miák sikere és eredményei biztatást jelentenek, hogy az ipari dolgozók igénylik a tu­dományos ismeretterjesztést és ezen­ belül többek között a műszaki tárgyú előadások­at. Most már a vállalatok okta­tási intézményein múlik, hogy milyen hatásfokkal képesek ezt a lehetőséget az említett szempontok alapján termelést segítő tényezővé változtatni. Korunk egyik jellemző fel­adata a szervezés. Találkozunk viszont olyan je­lenségekkel, melyek arra utal­nak, hogy a szervező gyakran a szervezés elemi szabályai­val sincs tisztában. Az elmúlt három év ismeretterjesztési tapasztalatai megmutatták, hogy különösen üzemen belül hangsúlyosan ismertetni kelle­ne a szervezés alapelveit. Er­re a célra az információel­mélet és a kibernetika szé­lesebb k­­örű­­ tudatosítása lát­szott alkalmasnak. Több, már említett munkásakdémián kí­sérletképpen egyszerűbb for­mában ismertettük az infor­mációelmélet és szabályozás­­technika kérdéseit A munká­sok és az értelmiségiek kö­rében érdeklődés mutatkozott e témák iránt. Úgy látszik, ezeken keresztül a jövőben le­hetőség nyílik nemcsak a mű­szerezés, az automatizálás, ha­nem a korszerű ipari szerve­zési módszerek széles­ebb körű ismertetésére is. További problémaként je­lentkezik, hogy a rendszeres üzemi ismeretterjesztés főleg a megye nagyüzemeire, mint­egy 10—15 vállalatra terjed ki. A középvállalatoknál rend­­szertelen ez a munka, a kis létszámmal dolgozó vállalatok­nál és a kisipari termelőszö­vetkezeteknél pedig alig tör­ténik valami a műszaki is­meretterjesztés érdekében, no­ha a szakmai beiskolázás ott is megtalálható. Kivételesen rossz a helyzet a különben nagy létszámmmal dolgozó építőiparban, ahol alig van ismeretterjesztő előadás. Az országos viszonylatban tapasz­talható hasonló jelenség szá­munkra nem vigasztalás. Az elmúlt évek során szo­kássá vált, hogy az ismeret­­terjesztés helyzetét, egyes te­rületeinek problémáit (pl munkásakadémiák, műszaki ismeretterjesztés) nyilvánosan is­ megvitassuk. Különösen lé­nyegesnek látszik ez most, amikor a TIT országos kül­döttgyűlésének előkészítése fo­lyik. dr. Nyíri László, a TIT Hajdú-Bihar megyei szervezete műszaki szakosztá­lyának elnöke NAPLÓ

Next