Hajdú-Bihari Napló, 1968. június (25. évfolyam, 127-152. szám)

1968-06-01 / 127. szám

mma Tizenhárman Tizenhárman vannak, és kaláká­ban dolgoznak. Vidámak, pajkosak, fiatalok. A legfiatalabb — Bakk Gizella — még csak most lesz 15 esztendős. A „legöregebb” Sza­­lánszki Katalin is mindössze 19 éves. No persze ő már felnőtt, ko­moly lány. Egyedüli is a brigádban, aki mezőgazdasági szakiskolát vég­zett. És — mert ezt is hozzá kell tenni — ő lesz az első, akinek ta­lán nem is olyan sokára — egy hó­nap múlva — bekötik a fejét, férj­hez megy. Az egész brigád paradicsompa­lántát ültet most a szövetkezet né­­­­hány idősebb tagjával együtt. A homok most nem hullik szét, nem porlik, nem morzsálódik. Egy kicsit megáztatta az előző éjjel esett eső,­ vagyis ez kimondottan palántázni való időjárás. Sajnálják is a lá­nyok. — Miért nem egy nappal későb­ben tetszett jönni? — mondja a szöszkés sajtófelelős. — akkor ugyanis földiepret szedünk, és szí­vesen kínálnánk meg belőle. Sáros a kezük, a lábuk, ahogyan ez már ilyen munkában lenni szo­kott. Egyikükön kardigán van, a másikon bemelegítő, a harmadikon pedig az iskolai köpeny, amelyben még az elmúlt évben járta a nyol­cadik osztályt. Meglátják a fényképezőgépet. Mire feleszmélünk, már alig van körülöttünk lány a brigádból. El­szaladtak a fasorhoz, ahol a cso­magjaikat lerakták, előkerül a fésű, a kendő, s nagy részük talál valami igazítani valót a ruháján, a haján. Csak egy baj van, hogy tükör nincs. Anélkül pedig... De ezek a lányok úgy látszik mindenütt feltalálják magukat. A gépkocsi vezetőjét ve­szik körül: engedje már meg ne­kik, hogy a visszapillantó tükörben megnézhessék magukat. Rövid néhány „borbélyperc”, s aztán mégis csak rendbeszedi ma­gát a brigád. Illetve csak a lány­tagjai. Mert fiúk is vannak a bri­gádban, ők a palántaszállítók, az ő feladatuk, hogy a meghúzott so­rokban szépen, katonás rendben le­tegyék a palántákat, oda, ahova majd elültetik, ők nyugodtan, szé­pen, csendben várnak. Jónás Já­nos ugyan el-­ elmosolyodik a lá­nyok nagy készülődése láttán, de nem szól egy szót sem. Lehet, azt gondolja, nem is érdemes ennyi sok lány között. Míg a fénykép készül a párttit­kárral beszélgetünk. — Nagyon rendes gyerekek — mondja csendesen, hogy esetleg meg ne hallják. — Pajkosak, hun­cutkodnak, játszanak is, amikor úgy jön ki a lépés. De nagyon szor­galmasak. . — A múltkoriban egyszer több munkát végeztek el, mint a felnőt­tek. Látták volna, hogy milyen öröm volt ezeknek a gyerekeknek az arcán! Mert bizony nem kis do­log az, hogy gyakorlott, mestersé­get ismerő felnőtteket is le lehet hagyni. A brigád tagjai most megint kö­­rénk gyűlnek. — Tessék mondani — kérdi az egyik lány —, aztán csakugyan be­lekerülünk az újságba? — Hát az attól függ, hogy tud­­nak-e válaszolni a kérdésekre — mondom én is kissé húzódozva, mint a lányok, amikor a fényké­pezőgép elé kellett állni. A fekete hajú, barna brigádve­zetőt, Szalánszki Ilonát bíztatják is. Válaszoljon, hiszen ő a legille­tékesebb. — Hogyan alakult meg a brigád? — Hát az úgy volt, hogy... — s közben néz a párttitkárra, mintha éppen azt várná: segítsen már a beszédben. A párttitkár azonban ahelyett, hogy átvenné a szót, csak bíztatja: — Mondjad csak úgy, ahogyan történt. — Szóval — kezdi lassan Ilona — akik a brigádban vagyunk, azok­nak nagy része tavaly fejezte be az iskolát. Valamennyien termelőszö­vetkezeti tagok vagyunk, és egyben KISZ-tagok is. Április végén hatá­roztunk úgy, hogy először a hosszú­­pályi Vörös Hajnal Tsz történeté­ben megpróbálkozunk valamivel. — Valamivel? — Hát azzal, hogy megalakítunk egy ifjúsági kertészbrigádot, és mindjárt be is nevezünk a szocia­lista brigád címért küzdők verse­nyébe. — No, de ahhoz jól is kell ám dolgozni. — Miért? Talán azt mondta va­laki, hogy nem dolgozunk jól? Gyorsan meg kell nyugtatni a lá­nyokat: nem, ilyet senki sem mon­dott. Sőt nagyon dicsérték lelkese­désüket, szorgalmukat. — Jaj, majdnem elfelejtettem mondani — teszi hozzá a brigadé­­ros —, Gagarinról neveztük el a brigádot. — És mit csináltak eddig? Újból egy kis némaság áll be, s megint csak a párttitkár bíztatásá­ra­ van szükség: mondják csak el nyugodtan, mit végeztek. — Fásítottunk a községben, metszettünk, meszeltünk. A fásí­tást társadalmi munkában végez­tük — teszik hozzá gyorsan — de a metszésért és a meszelésért már pénzt kaptunk. — Az úgy van, beszéli most az egyik kislány, hogy vállaltuk: min­den hónapban egy napot a tran­zisztoros akcióért dolgozunk. — Tranzisztoros akcióért? — Igen. Tudniillik ami pénz így összegyűl, abból a brigád tranzisz­toros rádiót vásárol, és elküldjük a vietnami fiataloknak. — És mennyi gyűlt már össze? — 520 forint. — A szocialista cím elnyerésé­hez azonban nemcsak jól kell dol­gozni, hanem úgy is kell élni. Ta­nulni, egymást segíteni — jegyzem meg. A feleletből pedig kiderül, hogy ezt sem felejtették ki a terv­ből. — Minden héten többször is ren­dezünk klubdélutánt, ahol előadá­sokat hallgatunk, és aztán tánco­lunk is. Nemrég Bagosról volt itt egy kertészmérnök, aki egy évet töltött Kubában, ő mondta el, hogy milyen ott az ifjúság helyzete, ho­gyan élnek, dolgoznak. — És a tanulás? — Én már ősszel szeretnék a nyíregyházi kertészeti technikumba járni — mondja Ilona, a brigádve­zető. De valamennyien, akik a bri­gádban vagyunk — ha mód lesz rá — elvégezzük a szakmunkásiskolát is. A föld végében az idősebb szö­vetkezeti tagok már új sorokat fog­tak fel a palántálásban. Mennek a fiatalok is: le ne maradjanak, ne­hogy kifogás legyen a munkájukra. A brigádvezetőtől így tehát még csak egyet kérdek. Elnyerik-e a szocialista címet? — Rajtunk nem fog múlni — válaszolja szinte teljes határozott­sággal. A következő percekben már ők is ott hajlonganak, palántálnak. Hát ha ilyen lelkesek lesznek továbbra is — mondja a párttitkár — akkor lesz is szocialista brigád. Rácz Béla Jobbra fent: a brigádvezető, Sazsánszki Ilona. Balra fent: két fiú a brigádból, akinek a palánta szállítása jutott. Az alsó képen: a brigád a 180 holdas kertészet minden területén dolgozik Jirwwnram Legfeljebb az irigyelheti a peda­gógusokat, aki nem ismeri a mun­kájukat. Mert aki ismeri, inkább tisztelettel adózik nekik, nemcsak a pedagógusnapon, hanem az iskola­év hétköznapjaiban is. Nem az anyagi gondokat akarom felemle­getni, ez talán a legkevesebb. De az utóbbi évtizedekben — bár az oktatás alapvető célja, a szocialista iskola megteremtése, alig változott — az oktatás-nevelés módszerei olyan gyakran s nem is mindig egy irányban alakultak, módosul­tak, hogy a pedagógus néha zavar­ba jött, ha minden követelménynek eleget akart tenni. Mi maradt ilyen­kor is biztos eligazítónak? Aki ko­molyan vette a munkáját, nagyon mélyre nyúlt saját lelkiismerete tiszta forrásáig, ellentmondások és bürokratikus szempontok szövevé­nyében a nevelői meggyőződés tar­totta szilárd keretek között, a hi­vatásának és tanítványainak sze­­retete. Minderről azért kell éppen az ün­nepen beszélni, mert a pedagógu­sokról sokféle vélemény hangzik el itt is, ott is, megalapozatlan és nagyon figyelemre méltó, felületes és őszinte egyaránt. Ennek persze társadalmi magyarázata van, töb­bek között például a szocialista emberformálás követelményének általánossá válása, az új nemzedé­kért érzett felelősség, vagy éppen a szülői aggódás és tapasztalat, amely mindent saját gyermeke helyzetén, eredményein mérlegel. Kétségkívül igaz, hogy nem min­den pedagógus hibátlan, de hát gondolom, így van ez az orvosok­kal, vízvezeték-szerelőkkel, vagy éppen a szülőkkel is. Ezért is kell nyomban itt megfogalmazni, hogy a pedagógus még olyan pontos és áldozatos munkája is kevés, ha nincs összhang az iskolai nevelés és a társadalmi nevelés tartalma, módszerei, aránya között. Lehet a gyereket gyönyörű mesevilágban tartani, az iskola, az osztály üveg­burájában, de az üvegbura nagyon hamar összetörik, ha alóla kilépve a gyerek mást talál, mást tapasz­tal. A pedagógus hivatása, munkája korántsem egyetlen tényező hát a gyerekek nevelésében. S amikor az utóbbi években az iskola és szülői ház kapcsolata élénkebb intenzitás­sal és tartalommal került az okta­tás középpontjába, nem azért tör­tént, hogy a pedagógusok visszahá­rítsák a gyerek nevelésének gond­ját a szülőkre. Tán nem is volt he­lyes, hogy csak az iskola és a szü­lői ház kapcsolatára szűkítették ezt le, helyesebb lett volna iskola és társadalom, iskolai és társadal­mi nevelés egyensúlyáról, össz­hangjáról beszélni. Hiszen az utca, a szórakozóhely, a mozi éppen lát­ványos jellegénél fogva nagyon sokszor hatásosabb, mint az iskola, s még csak nem is biztos, hogy en­nek az iskolák gyönge nevelőmun­kája az oka. Lehetséges, hogy nem értékeljük eléggé a „külső” ténye­zőket pedagógiai szempontból, s nem is minősítjük őket. Látszólag persze máris eltávolod­tunk az ünnepi hangulattól, de úgy hiszem, nem is lehet a valóság igaz és komoly gondjaitól elvonatkoztat­­ni ezt az ünnepet. Egyetlenegyet sem lehet, de talán a pedagógus­napot legkevésbé. A virágcsokrok, kitüntetések, jutalmak ugyan né­hány órára kiemelhetik a nevelőt az iskolai és társadalmi munka fo­lyamatából, de azt hiszem, még ezek a világok is figyelmeztetnek inkább. Mire? A pedagógus felelősségére. S ez nagyon konkrét tartalmakat takar. Többek között a pályaválasz­tás, továbbtanulás felelősségét, amelyet nagymértékben vállal ma­gára az iskola és a pedagógus. Nemcsak azzal, hogy minősít, java­sol vagy nem javasol valakit a to­vábbtanulásra, s nem is csak azzal, hogy a felvételnél milyen normá­kat alkalmaz. Sokkal inkább azzal, hogy a gyerekkel együtt töltött évek során próbálja kialakítani azt a szemléletet, magatartást, amely­­lyel a gyerek saját képességeit, cél­jait, a társadalom igényeit egység­be hozza. De talán ez a legnehezebb. A pe­dagógus jószívű, a legritkább eset­ben tudja megtagadni a gyerektől, hogy segítsen neki vágyai elérésé­ben. De hogyan alakulnak ki ezek a vágyak? Honnan táplálkoznak, milyen forrásból? Erre ki tud vá­laszt adni? És ki tudja megfelelően ellensúlyozni azokat a hatásokat, amelyek ellentétesek az iskola szándékaival, a gyerek és a társadalom érdekeivel? Mind­ezt ma még elsősorban a pedagó­gus vállára rakjuk, az iskola fel­adatává tesszük. Jó intézkedések és rendelkezések már vannak, ame­lyek élet és pályaválasztás harmó­niáját hivatottak elősegíteni. De ezek az intézkedések önmagukban keveset változtatnak az általános szemléleten. Nem elsősorban a pe­dagógusén, hanem a szülőkén és a diákokén. Vágyak és célok, ideális elképzelések úgy lebegnek néha a végzősök előtt, mintha csak ők ma­guk élnének a világban, senki és semmi rajtuk kívül. Mit tehet ilyenkor a pedagógus? De jelentkezik a pedagógus fe­lelőssége más területen is. Például a nevelés és oktatás arányainak, helyes megoszlásának kialakításá­ban. Egyre inkább követelménnyé válik, hogy a pedagógus ne csak ta­nítsa a gyereket, ne csak a tantár­gyat sajátíttassa el vele, hanem alakítsa, formálja, nevelje is világ­nézetét, szemléletét, magatartását, erkölcsiségét. De az sem mindegy, hogyan teszi. A nevelésközpontú iskolai munka ugyanis nemcsak hogy nem jelentheti az oktatás, az ismeretek átadásának háttérbe szo­rítását, hanem még az is elképzel­hetetlennek tűnik, hogy a kettőt különválasszuk. Meggyőződésem, hogy nem tud igazán nevelni az a pedagógus, akinek nincs szakmai tekintélye, aki tudásban, ember­ségben, magatartásban a gyerekek előtt bizonyítja be napról napra, hogy csak bizonyos feladatot old meg, amikor „nevel”, de nem belső meggyőződésből cselekszik. Rend­kívül veszélyes tendenciák alakul­nak ki iskolaügyünkben azáltal, hogy elszakítjuk egymástól az ok­tatást és nevelést, s nagyon sok­szor olyan pedagógusok próbálnak „élére állni” a nevelési célok meg­oldásának, akik korszerű oktatási munkára kevésbé alkalmasak. Úgy hiszem én, s ezt tanúsítja a pedagó­gia története is, hogy a nevelésnek elsősorban a tanár módszereiben, személyében, magatartásában kell olyan hőfokra eljutnia, amely már nemcsak önmaga fényesebbé téte­lére képes, hanem kisugárzó ereje van. A diák az ilyen tanárt szere­ti, erre emlékezik vissza, tőle tanul, bevallva, bevallatlanul. Szokták a pedagógusokat fáklyá­nak nevezni. Dehát lehet-e fáklya, aki önmagában nem gyújtotta fel a legfényesebb tüzeket? Lehet-e jó nevelő, aki nem jó oktató? Lehet-e jó oktató, aki nem jó nevelő? Ott kell annak a fáklyának lakoznia valahol a tanító szívében, ott kell meggyújtania valami szikrát, ami­től nagy-nagy tüzek gyúlnak majd a gyerekek szívében. Először az volt a tervem az ün­nep alkalmából, hogy egy tanító­nőről írok egy riportot, akit jól is­merek, nagyon szeretek és tiszte­lek. Lemondtam róla. Mert tudom, hogy szerény és csöndes, halk és szolid, keveset tud beszélni, csak a gyerekek nyelvén ért, s hiába ra­gaszkodnak hozzá évtizedekig tartó szeretettel a tanítványai, látványos dolgokat nem tud felmutatni. Csak szeretik. Csak tisztelik. Csak úgy fordulnak mostani s régi tanítvá­nyai arca felé, mintha tényleg ra­gyogna ott valami fáklya. A hiva­tásszeretet és a munka szeretete ez. Azzal kezdtem, hogy aki ismeri a pedagógusok munkáját, nem irigyli őket. Én irigylem. Irigylem, mert mindennap megújulnak a figyelem forrásától, mert úgy építhetik ön­magukat át a többi emberbe, olyan rendszerességgel és téglák egymás­hoz illeszkedő törvényeivel, aho­gyan senki más. Irigylem, mert a padok szögletes sorai közé zárva úgy teremthetik újjá a világot, ahogyan ők látják, s úgy adhatják át tanítványaiknak, hogy azok nemcsak a világot tükrözik vissza, hanem őket is. Irigylem, mert a pedagógus élete olyan, mint a száz­fele szakadó hegyi forrásé, ezer és ezer ágban folytatódik s ömlik, sodródik előre feltartóztathatatla­nul. S irigylem őket, mert van ere­jük napról napra meggyújtani szí­vükben azt az elolthatatlan fák­lyát. A szeretetét és a tudásét. Bényei József A mezőgazdasági gépjavítások és gépi munkák díja A mezőgazdasági és élelmezés­­ügyi miniszter rendeletet adott ki a mezőgazdasági gépjavítások és gépi munkák díjának megállapítá­­st állami és szövetkezeti gazdálko­­dáról. A rendelet hatálya kiterjed­­a szervezetek mezőgazdasági gép­javítási és gépi munkát végző te­vékenységére. A rendelet a mezőgazdasági gép­javítások díjánál kétféle árformát különböztet meg. Hatósági előírás figyelembevételével kialakított dí­jakat kell alkalmazni a mezőgaz­dasági gépek és szerkezeti egysé­gek, részegységek, fődarabok fel­újításánál. A megállapított díjak­ból lefelé bármilyen mértékben, felfelé pedig legfeljebb 10 százalék­kal lehet eltérni. Szabad árforma érvényesül a karambolozott vagy más erőszakos hatás miatt javítás­ra szoruló traktorok felújítása ese­tén. Ez az árforma alkalmazható akkor is, ha a termelőszövetkezetek, az egyszerűbb mezőgazdasági szö­vetkezetek, illetve a nem mezőgaz­dasági tevékenységet folytató álla­mi gazdálkodó szervezetek egymás részére végeznek javítást. A mezőgazdasági gépi munkák díját a felek állapítják meg. A díj összegét minden esetben pénzben kell meghatározni és kiegyenlíteni. A rendelet értelmében a szabad ár­formába tartozó javítási és gépi munkadíjak megállapítására a vál­lalkozók árverést készítenek. (MTI) HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ , 1968. JÚ­NIUS 1.

Next