Hajdú-Bihari Napló, 1968. október (25. évfolyam, 230-256. szám)

1968-10-18 / 245. szám

A MAGYAR SZOCIALISTA MUNKÁSPÁRT HAJDÚ-BIHAR MEGYEI BIZOTTSÁGÁNAK LAPJA XXV. ÉVFOLYAM, 245. SZÁM • ÁRA: 80 FILLÉR • 1968. OKTÓBER 18., PÉNTEK f az országgyűlés csütörtöki ülése A vasutakról szóló törvényjavaslat Az országgyűlés szerdai ülésén, a kormány beszámolója feletti vitában felszó­lalt Péter János külügyminiszter. Felszólalása elején kitért a csehszlovákiai hely­zetre. Kifejezte kormányunk reményét, hogy a szovjet-csehszlovák egyezmény a szovjet csapatok ideiglenes csehszlovákiai tartózkodásáról tovább mélyíti a szoca­­lista országok szövetségét és együttműködését. Beszéde további részében a bonyo­lult nemzetközi helyzetből fakadó új feladatainkra, és aktív békepolitikánk szá­mára megnyíló új lehetőségekről szólt. Érintette az európai biztonság problémáját is. Erről a következőket mondotta: ,,Bármilyen tárgyaláson is vettünk részt, bele­értve a nyugatnémet kormány képviselőit is, mindig világossá tettük, hogy amíg a két Németország létezésének ténye, a két Németország határainak érvényessége, az Odera—Neisse-határ és a két Németország közötti határ érvényessége, valamint Nyugat-Berlin sajátos státusza kellő formában nemzetközi elismerést n­em nyer, mindaddig az európai nyugalom csak felszínes jelenség és bármely pillanatban ki­törhet új hidegháborús, sőt fegyveres konfliktus is Európában. A továbbiakban a külügyminiszter utalt arra, hogy a mostani tárgyalások be­fejezése után mód nyílik félreérthetetlen tárgyalásokra a NATO és a Varsói Szer­ződés tagállamai között. Kifejezte a Magyar Népköztársaság külpolitikájának egyértelműen békés jellegét, és utalt arra, hogy hazánk a Duna-völgyi népek együttműködéséért, az európai biztonságért, a nemzetközi feszültség enyhítéséért küzd a nemzetközi politika küzdőterein, és felhasznál minden fórumot - így leg­utóbb az ENSZ közgyűlését hogy ezt kifejezze a világ közvéleménye előtt. Csütörtök délelőtt 10 órakor foly­tatta tanácskozását az országgyűlés. A plenáris ülésen részt vett Lo­­sonczi Pál, a Népköztársaság Elnö­ki Tanácsának elnöke, Kádár Já­nos, az MSZMP Központi Bizottsá­gának első titkára, Fock Jenő, a forradalmi munkás-paraszt kor­mány elnöke, továbbá Apró Antal, Biszku Béla, Gáspár Sándor, Kállai Gyula, Komócsin Zoltán, az MSZMP Politikai Bizottságának tagjai, valamint a Politikai Bizott­ság póttagjai, a Központi Bizottság titkárai és a kormány tagjai. A diplomáciai páholyokban a bu­dapesti diplomáciai képviseletek számos vezetője foglalt helyet. Az ülést az elnöklő Kállai Gyula nyitotta meg. Bejelentette, hogy na­pirend szerint Fock Jenő, a Minisz­tertanács elnöke válaszol a kor­mánybeszámolóval kapcsolatban szerdán elhangzott felszólalásokra, említést tett a miniszterelnök a nyereségről, illetve nyereség­­részesedésről is. Mivel a vál­lalatok nyeresége körülbelül 20 százalékkal nagyobb lesz a terve­zettnél, a tavalyihoz képest kere­ken egymilliárddal több lesz a ki­fizetésre kerülő nyereségrészesedés is. A kormány egyetért a szovjet—csehszlovák egyezménnyel A Minisztertanács elnöke beveze­tőben köszönetet mondott a vitában felszólalt képviselőknek. Ezután arról beszélt, örömmel vette a szerdán este érkezett hírt, hogy aláírták a csehszlovák—szov­jet egyezményt a szovjet katonai alakulatok ideiglenes csehszlovákiai tartózkodásának feltételeiről. — A Magyar Népköztársaság kormánya nevében üdvözlöm az egyezményt, s kifejezem kormá­nyunk egyetértését — mondta. — Nagy örömmel olvastam Koszigin és Cerník elvtársak beszédét. Tel­jes mértékben azonosíthatjuk ma­gunkat szavaikkal, azzal, hogy mindketten pozitívan értékelték az egyezményt. Bizonyos, hogy az egyezmény meg fogja gyorsítani a kibontakozást, megerősíti a testvér­­pártok, a szocialista országok egyet­értését. Ezen túlmenően — meg­győződésem szerint — a béke őszin­te hívei szerte a világon pozitívan fogják megítélni a megállapodást, amely tulajdonképpen egy koráb­ban megnyitott szakasz folytatását elenti. Karlovy Varyban, Buka­­estben meghirdetett politikánk, az európai béke és biztonság megszi­­árdítását célzó kezdeményezésünk folytatását.­­ Expozémban említettem, de most, az egyezmény aláírása után sokkal határozottabban beszélhetek róla, hogy Csehszlovákiában levő katonáink rövidesen hazajönnek. Két szempontból is örülünk en­nek. Az első politikai szempont: Csehszlovákiában annyira normali­zálódott a helyzet, hogy lehetővé vált katonáink hazahozatala. A má­sik: örülünk azért is, mert a sor­katonák, a hivatásos tisztek és a tartalékosok egyaránt családos em­berek, akikért családjuk — velünk együtt — aggódott. Bejelentette:" a kormány — tel­jes összhangban a többi négy test­véri országgal­­ intézkedik a csa­patok hazatéréséről. Ezután a gazdasági kérdésekkel foglalkozó felszólalásokra válaszolt. Megemlítette, hogy jónéhány ütem­ben még korántsem foglalkoznak úgy a munkaerő-gazdálkodással, ahogyan azt a reform előkészítése során elgondoltuk. A továbbiakban — már a jövő évi terv jóváhagyásakor — a sza­bályozókon úgy kívánunk módo­sítani, hogy munkanélküliség ez­után se legyen, de kialakuljon egy erőteljesebb, okos irányú munka­erőmozgás. El kell érni, hogy a vál­lalatoknak ne legyen érdemes meg­tartani vagy felvenni dolgozókat például gazdaságtalan gyártmá­nyaik további termeléséhez. Tovább folyik a vidéki ipartelepítés Több képviselő foglalkozott a vi­déki ipartelepítéssel. Válaszában hangsúlyozta Fock Jenő: a kor­mány kötelességének tekinti, hogy az eddiginél is erőteljesebb intéz­kedéseket hozzon, további gazdasá­gi ösztönzőket alkalmazzon, hogy érdemes legyen Budapestről üze­meket kitelepíteni és vidéken ipart­­ fogadni.­­ Többen beszéltek arról, hogy a lakosság örült a reformnak, az em­berek szívesen dolgoznak sikeréért. Ma már mindenki tudja — a ta­pasztalatok bizonyítják —, hogy a­­reform az életszínvonalat nem ve­szélyezteti. A jövőben is minden­­cselekedetünkkel azon leszünk, h­ogy erősítsük a lakosságnak ezt a biztonságát és nyugalmát, s a re­form segítségével is még jobb ered­ményeket tudjunk elérni. A mezőgazdasággal kapcsolatos észrevételekre válaszolva a minisz­terelnök kiemelte: a reform elő­készítése és megvalósítása során mindig nagy gondot fordítottak ar­ra, hogy tovább erősödjék rendsze­rünk alapja, a munkás-paraszt szö­vetség. Ezt sikerült is elérni. A továbbiakban az állattenyész­tés érdekében hozott intézkedések­ről szólt. Ezek kedvezően hatottak. Nagy erőfeszítéseket tettünk a szükséges takarmánymennyiség elő­teremtésére, takarmányakciót hir­dettünk meg. Most ügyeljünk, ne­hogy lemészárolják az állatállo­mányt, különösen a szarvasmarhát. A gazdasági kérdések sorában Politikánk változatlan A vitában elhangzott arra a meg­jegyzésre, hogy a kormánybeszá­moló lényegében a párt 12 éve folytatott politikáját tükrözte, a miniszterelnök kijelentette: meg­tisztelőnek tartja az összehasonlí­tást. A párt- és a kormányvezetés munkája minden tekintetben a nép­pel való kölcsönös bizalomra épül. A pártunk kongresszusán kidolgo­zott politikai vonalat képviselni az élet minden területén — azt hi­szem — senkinek sem esik nehe­zére — tette hozzá. — A vitában megemlítették a nép körében felvetődött azt az ag­godalmat, hogy nem fog-e megvál­tozni ez a politika, hogy nem kö­vetkezik-e a „kemény kéz” politi­kája. Másféle vélemények is lehet­nek, de elmondhatjuk, hogy ezek abszolút kisebbségben vannak. Egyesek így fogalmaznak: csak így maradjon, ne változzék meg a poli­tikai vonal, ne változzanak a mód­szerek. Pártunk politikája alapel­veiben változatlan marad a követ­kező években is. — Politikánk változatlansága természetesen nem a tétlen nyugal­mat jelenti, hiszen tele vagyunk újabb és újabb elgondolásokkal. Egész közéletünk demokratizmusát tovább akarjuk erősíteni. Meggyő­ződésünk: az a kívánság, hogy ma­radjon meg ez a politika, egyben további reformok, a további szabad gondolkodás, a bátor és ugyanak­kor higgadt, nyugodt, a szocializ­mus talaján maradó cselekedetek igenlését jelenti a népünk részéről — mondta a miniszterelnök, majd befejezésül ismételten kérte az or­szággyűlést, hogy fogadja el a kor­mány beszámolóját. Ezután az elnöklő Kállai Gyula javasolta: az országgyűlés vegye tudomásul, erősítse meg a kormány beszámolóját, valamint a Minisz­tertanács elnökének a felszólalá­sokra adott válaszát. Hagyja jóvá a kormánynak a gazdasági reform megvalósítása során tett intézkedé­seit, a népgazdaság fejlesztése to­vábbi terveinek elkészítésével, az államigazgatás korszerűsítésével kapcsolatban kifejtett elgondolá­sait; hagyja jóvá a kormány kül­politikai tevékenységét, azokat az intézkedéseket, amelyekkel inter­nacionalista kötelezettségünket tel­jesítve, a Szovjetunióval és a töb­bi szocialista országgal együtt se­gítséget nyújtunk a baráti Cseh­szlovák Szocialista Köztársaság né­peinek, szocialista vívmányainak védelméhez; az országgyűlés bízza meg a kormányt, hogy folytasson tárgyalásokat, és tegyen intézkedé­seket a Varsói Szerződés megerő­sítéséről, a KGST-ben tömörült szocialista országok gazdasági együttműködésének további fejlesz­téséről. Az országgyűlés egyhangúlag el­fogadta az elnök javaslatát. Ezután Kállai Gyula bejelentette, hogy napirend szerint következik a vasutakról szóló törvényjavaslat és a magyar közlekedéspolitika fej­lesztési koncepciójának vitája. In­dítványára az országgyűlés úgy ha­tározott, hogy mivel a két téma szorosan összefügg, együtt tárgyal­ja őket. Dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszter emelkedett szólásra, aki expozéjában beterjesz­tette a törvényjavaslatot és a köz­lekedéspolitika fejlesztési koncep­cióját. Szabó István, Győri Sándor és Loson­czi Pál az ülés szünetében. (MTI Fotó:Vigovszki felv.) Dr. Csanádi György beszéde A miniszter utalt arra, hogy a közúti járművek elterjedésével új lehetőségek nyíltak a közlekedés korszerűsítésére, gyorsítására. Eh­hez modern úthálózatot kell építe­ni, s új alapokra kell helyezni a vasúti és a közúti közlekedés együttműködését. A miniszter ezután több példával illusztrálta azokat az erőfeszítése­ket, amelyeket az ország a közle­kedés fejlesztése érdekében tett. Jelentősen haladt a vasútrekonst­rukció, a villamosított vonalak hossza ma már meghaladja az 560 kilométert, és Záhonytól Hegyes­halomig ma már összefüggő villa­mosított hálózaton bonyolódik le a forgalom. 1960 óta több mint 300 új villa­mos- és Diesel-mozdonyt, csaknem 24 000 vasúti teherkocsit és majd­nem 1700 személykocsit helyez­tek üzembe. Ennek eredményeként a vasútnál a vontatás 60 százalé­kát ma már villamos- és Diesel­mozdonyok végzik. A legfontosabb vonalakon a kor­szerű, úgynevezett hézag nélküli felépítmény hossza már megközelí­ti a 3000 kilométert. A hálózat mintegy 30 százaléka nagy teherbí­rású. A forgalom 70 százaléka már ezeken a korszerű vonalakon bo­nyolódik le. Az országos közúti hálózat kor­szerűsítésének ütemét is számotte­vően sikerült gyorsítani. Az 1950- ben még hiányzott bekötőutaknak a fele megépült. Majdnem 5000 ki­lométer hosszú pormentes utat épí­tettünk. 1960-ban az aszfaltburko­latú utak aránya még csak 20 szá­zalék volt, ma már 12 000 kilomé­teres hosszával eléri a 40 száza­lékot. Megkezdtük az ország első autópályáinak, az M 1-es és az M 7-es utaknak az építését is. Ily módon az országos úthálózatnak több mint 80 százaléka ma már pormentes, illetve portalanított. 1960 óta a személyautók száma hazánkban ötszörösre növekedett, s ma már eléri a 150 000-et. Ezen­kívül félmillió motorkerékpár köz­lekedik az országban. Rohamosan nőtt az autóbuszok és a teherautók száma is. A rendszeres autóbuszjá­ratok jelenleg 2600 települést szol­gálnak ki, az autóbuszhálózat hosz­­sza pedig 20 000 kilométer fölé emelkedett, tehát kétszer olyan hosszú, mint vasúthálózatunk. A közelmúltban megvalósított egysé­ges darabáru-fuvarozási rendszer eredményeként 3400 települést kap­csoltunk be a menetrendszerű da­rabáru-szállításba. — Légijárataink útjának hossza 1960 óta megkétszereződött, és el­érte a 28 000 kilométert, miközben légi kapcsolataink a világ minden része felé kiépültek. — Mind a teljesítmény, mind a műszaki felkészültség szempontjá­ból jelentősen fejlődött a belvízi ha­józásunk, valamint dunai—tengeri hajózásunk — mutatott rá a mi­niszter, majd arról szólt, hogy a műszaki fejlesztés, a korszerű mun­kaszervezés, valamint a berendezé­sek és eszközök jobb kihasználásá­nak összhatásaként a munka ter­melékenysége a különböző közle­kedési ágazatokban évi 4-8 szá­zalékkal növekedett. Továbbra is a vasút az első . A közlekedéspolitikai koncep­ció kidolgozásakor abból indultunk ki, hogy a személy- de főleg az áruszállításban belátható ideig to­vábbra is a vasút viseli a legna­gyobb terhelést. Földrajzi adottsá­gainknál fogva és gazdasági meg­fontolások alapján is a belföldi utas- és áruszállítást döntően a vasúttal, illetve a vasút és a közúti közlekedés kooperációjával elégítik ki. A hajózást, a repülést és a cső­­vezetékes szállítást sajátos, illetve kiegészítő jellegű rendeltetésüknek megfelelően kívánjuk fejleszteni. A vasút rekonstrukciója kereté­ben folytatjuk a vonalak és a moz­gatás korszerűsítését. Felszámol­juk a gőzüzemű­ vontatást, felfris­sítjük és a szükséges mértékben bővítjük a járműparkot. A vona­lak átbocsátóképességének növelé­se érdekében mind a pályát, mind a járműparkot alkalmassá tesszük a lényegesen nagyobb sebességű és terhelésű vonatok közlekedésére. A járműparkot automatikus kap­csolókészülékkel szereljük fel. Szé­les körben alkalmazzuk a modern hírközlő és biztosítóberendezése­­­ket, s gépesítjük az építési, javítá­si munkákat. — A közlekedéspolitikai koncep­ció külön fejezetet szentel a kis­forgalmú vonalak és állomások for­galmának átterelésére, a körzeti állomási rendszer kialakítására. Régi hiányt pótló törvényjavaslat Dr. Csanádi György ezután a kis­forgalmú vasútvonalak és vasút­állomások problémáiról, a vasúti tarifáról és a munkaerőgondokról beszélt, majd így folytatta: " A beterjesztett vasúti törvény­­javaslat törvényerőre emelésével igen régi hiányt pótolunk. A vas­utakra vonatkozó alapvető rendel­kezéseket átfogóan tartalmazó tör­vény ugyanis a felszabadulás előtt sem volt. A fuvarozási tevékenységre vo­natkozó jogszabályoktól eltekintve a vasutakra vonatkozó jogszabályok jelentős része elavult. Más részük: (Folytatás a 2. oldalon) Ankét a gyenge termelőszövetkezetek megszilárdításáról A Magyar Agrártudományi Egye­sület Agrárgazdasági Társasága és Hajdú-Bihar megyei szervezete Debrecenben a Technika Házában ankétot tartott a kedvezőtlen ter­mőhelyi adottságú mezőgazdasági termelőszövetkezetek megszilárdí­tásának főbb tennivalóiról. Dr. Fülöp Imre, a megyei tanács vk mezőgazdasági és élelmezésügyi osztályának vezetője mondott meg­nyitót, majd Kővári Miklós, a MÉM munkatársa tartott vitaindí­tó előadást. A tanácskozáson részt vettek, a vitában felszólaltak ter­melőszövetkezeti vezetők, járási mezőgazdasági szakemberek, a te­rületi szövetségek küldöttei. Hasz­nos tapasztalatokat összegeztek, ja­vaslatokat mondtak el, hogyan le­hetne minél gyorsabban megszilár­dítani a ma még gyenge termelő­­szövetkezeteket.

Next