Hajdú-Bihari Napló, 1970. október (27. évfolyam, 230-256. szám)

1970-10-18 / 245. szám

sz, aki már korábban több ak­­kban, október folyamán ismét L­ermi kiállításán akvarellspro­­cet s városunk romantikus táji I­ . : ' \* VERSEI: Egy megszokott szék nem kisebb varázs mint fent a csillagok. A SZÉLCSEND IS A szélcsend is mond valamit. Sorakozódnak bennem a szavak s tűzfalakat őrzünk a zuhanástól. Kiáltozunk mi is. at, megittuk a még egy kört, k velem a bo­­rdoltam, csem­­pek se akarnak ból,­színkéket. Mert még mindig azt is jó. Hát nem e csempe kell és rassák velem a­­jukat. Mert az , jó ez, mit ért , örül a rosseb­­z ördögnek. Én pe lesz, hát ne­­mmilyen nekem ember. Amikor k és sörösüveg­­ig ugrottam egy 11 üveget, aztán­­ anyjuk terem­er megjött, már bikahizlalásról. Na szóval, már egy hónapja hitegetnek ezek a csempé­­sek, de most aztán megmondtam nekik a magamét. Egy hét múlva teherautóval jövök be, de ha csempe nem lesz, két hétre bezárhatják az üzletet. De felmegyek én Pestre is, ha kell. Megmondom én ott is a magamét: ne próbálják már a paraszt nyakába sózni a bóvlit, mert már úgyse vesszük meg. Az elnök is a nyakukba sóz­hatna ezeknek, hiszen ő is téeszes volt, ismerhet ben­nünket jól. Újabb kör. Jutka piros egyenruhájában kétszer is el­surran asztalunk mellett. Csippent a szemével. Intek, hogy majd visszajövök. Vállának remegését tegnap este óta itt érzem a tenyeremben. — Csinos ez a lány — mondja váratlanul Tóth Antal. — Szép tompoja van, mint az én üszőmnek. Meg jó tartása. Mert azt tudod, hogy én most jószágtartásra áll­tam át. Most is leadtam egy hízott bikát. Abból telik a csempére is. Itt van mi, egy marék százas, de mi az úristent csináljuk vele, ha nem akarnak égszínkék csempét adni? Hát ezért dühöngök én pajtás! Hiába, úgy látszik ilyen az élet, az ember sohasem lehet elé­gedett, mert megkeserítik az életét ezek a vásári hand­­lék. De én, egyszer... öklét megrázza a levegőben. Fenyegeti a világot. Én meg mosolygok, boldogan nézem, hogy lázadozik, és elé­gedetten hallgatom, hogy nem jó neki, ami volt, hogy olyasmit akar otthonában, amiről nemrég még álmod­ni sem mert és nem engedi, hogy a bóvlit a nyakába, sózzák. Jutkának intek, hogy ne számoljon, majd, ha vissza­jöttem. — Menjünk — mondtam Tóth Antalnak — megpró­bálok segíteni, mert igazad van: nincs szebb az égszín­kék csempénél. Indulunk. Vitte a boldogság, a hite, hogy mégiscsak lesz égszín­kék csempéje a fürdőszobában. Biztató szemléletváltozás AZ V. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS A FELNŐTTNEVELÉSKÖZMŰVELŐDÉS ÉS A kongresszus előkészületeinek korábbi stádiumában és a szekció­ülések által megvitatott témabi­zottsági jelentések első megfogal­mazásából úgy tűnt, hogy a harma­dik országos népművelési-közmű­velődési konferencia és a X. párt­­kongresszus között összeülő neve­lésügyi kongresszus csupán a fel­növekvő nemzedék nevelés-okta­tásügyére korlátozza figyelmét és munkáját. A kongresszusra meg­hívott felnőttoktatási-nevelési, népművelési és közművelődési szakemberek — s közülük külö­nösen a debreceniek — megelége­déssel tapasztalhatták, hogy nem így történt. Az V. nevelésügyi kongreszus plenáris és szekció­ülé­sein szinte „frontáttörésszerűen” polgárjogot nyert a modern szocia­lista társadalmi nevelés­ egyik leg­fontosabb rendező elve, szemléleti alappillére, a felnövekvő és felnőtt nemzedékre egyaránt kiterjedő permanens nevelés és művelődés eszméje. Ezt azért is érdemes hang­súlyozni, mert abban, hogy odáig eljutottunk, nagy része van az ép­pen Debrecenből és Hajdú-Bihar megyéből kiinduló, országos je­lentőségű kezdeményezéseknek. Ha annak idején látszólag nem sok konkrét eredményt hoztak, mégis beérni látszanak a korábban Debre­cenben tartott két országos népmű­velési konferencia és a legutóbbi felnőttoktatási tájértekezlet első gyümölcsei. Jelentős szerepe volt ebben a tekintetben a Kossuth Egyetem neveléstudományi tan­székének is, amely a kongresszus előzetes téziseiről rendezett vitában határozottan állást foglalt a per­manens nevelés elvének érvényesí­tése és a neveléstudomány korsze­rűsítése érdekében Végül — de nem utolsó­, hanem elsősorban — közvetlenül a Magyar Pedagógiai Társaság felnőttnevelési szakosztá­lya végezte el azt a nagyarányú el­méleti és szervező munkát, amely­nek eredménye lett — ha nem is a kongresszus önálló felnőttnevelési szekciójának életrehívása — a per­manens nevelés, az egész életen át tartó tanulás, nevelés és művelő­dés gondolatának a kongresszus ál­tal történő elfogadása és ezzel mint­egy hivatalos nevelés- és oktatás­ügyi koncepció szintjére való eme­lése. A felnőttoktatás és -nevelés, a közművelődést is magába foglaló permanens művelődés kérdései el­sősorban „A gazdasági-társadalmi és tudomány­technikai fejlődésnek az iskolai nevelésre és oktatásra kiható fő tényezői” problémaköré­vel foglalkozó I. szekció és „A ne­veléstudomány helyzete, feladatai, intézményei, kapcsolatai más tudo­mányokkal" című témát vizsgáló és feldolgozó IV. szekció jelentéseiben, ülésein és vitáin szerepeltek. Ezek közül itt csak a legfontosabbakat emelhetjük ki: " Korunk egyik nagy feladata a szocialista társadalmi forra­dalom, a tudományos-techni­kai forradalom és a kulturá­lis-pedagógiai forradalom ösz­­szekapcsolása.­­ A tudományos-technikai for­radalom mélyreható átalakító befolyása messze túlterjed a termelésen, a társadalomnak és az életnek úgyszólván minden területén érvényesül. A gyors fejlődés az ismeretek, a szel­lemi és testi képességek és készségek folyamatos fejlesz­tését igényli, ami nem zárul le az iskola vagy főiskola elvég­zésével. Mind kevésbé válik el az emberi életben az isme­retek megszerzésének és fel­­használásának, a tanulásnak és a munkának a korszaka. A társadalmi viszonyok mé­­lyenszántó változásai nagy ha­tással vannak az ifjúság és a felnőtt nemzedék oktatására, nevelésére, illetve művelődé­sére.­­ Az iskolai tanításon túl nö­vekszik az iskolán kívüli, il­letőleg az iskolát követően folyó továbbtanulás jelentősé­ge, amit a tömegközlő eszkö­zök pedagógiailag tervszerűbb kihasználásával, a folyamatos önképzés lehetőségének meg­teremtésével, az egész életen át tartó tanulás kialakításával kell elősegíteni.­­ A nevelés, következésképpen a neveléstudomány fogalma, területei korunkban nagymér­tékben kiszélesedtek, s ma már kiterjednek a csecsemő­neveléstől a felnőttnevelésig, a neveléselmélettől a testne­velés-tudományig. Interdisz­ciplináris kapcsolatai során a neveléstudomány érintkezés­be jut az elméleti (matemati­ka) és kísérleti természettudo­mányokkal (kísérleti pszicho­lógia), sőt a műszaki tudomá­nyokkal is (audovizuális pedagógia). A szocialista ne­veléstudományok, mint sok rész és speciális pedagógiai tudományterület, egész tudo­ ,­mánycsoportok összefoglaló ágazatának, új, a különböző területek belső integrációját és együttműködését is jól tük­röző tudományelméleti mo­dellre van szüksége. Erre az új, a neveléstudomány hagyo­mányos rendszerét kitágító rendszerre kell ráépülnie az eddiginél sokkal szélesebb, személyileg és anyagilag jól ellátott kutatóbázisnak. A ne­veléstudomány csak így tud megfelelni a szocialista társa­dalom növekvő szükségletei­nek és várakozásainak. Az Új nevelésügyi kongresszus gyakorlati jellegű, „a párthoz, a ne­velésügy irányításában illetékes ál­lami és társadalmi szervekhez” in­tézett Ajánlásaiban — szintén deb­receni javaslatra — került be az alábbi fontos követelés: — Gondoskodni kell az iskolás­kor utáni folyamatos önkép­zés és továbbképzés iskolai és kötetlen formákban kiala­kítandó rendszerének megter­vezéséről, intézményeinek korszerű fejlesztéséről mint az iskolákban megalapozott per­manens művelődés folyamatá­nak fontos feltételéről, vala­mint ennek érdekében a fel­nőttnevelés alapvető rendszer­tani, tartalmi és módszertani kérdéseinek kísérleti alapon , történő kidolgozásáról. A felnőttoktatás és -nevelés, a népművelés és a közművelődés szempontjából tehát az V. nevelés­ügyi kongresszus biztató szemlélet­­változást, tudományos megalapo­zottságú állásfoglalásokat hozott, eredményezett. Most már „csak” azon múlik minden, hogy a kong­resszus dokumentumaiban felhal­mozott gazdag elméleti anyag, idő­szerű gondolatok és következteté­sek, valamint javaslatok hogyan és milyen ütemben mennek át szocia­lista nevelésünk és közművelődé­sünk­ gyakorlatába. Ebben a tekin­tetben sokat várhatunk a párt kö­zelgő X. kongresszusától. Igen nagy a várakozás természetesen a ma­gyar nevelésügy állami és más tár­sadalmi irányító szerveinek az el­következő hónapokban teendő ne­velés- és művelődéspolitikai lépé­sei iránt. Végül, de nem utolsósor­ban nagy és áldozatos munka rár a kongresszus után az egész magyar pedagógustársadalomra, a közmű­velődés minden munkájára. A ma­gyar népgazdaság negyedik ötéves tervtörvényének elfogadása óta már tudjuk azt is, hogy előrelátha­­tólag mennyi jut az elkövetkező öt évben a nemzeti jövedelemből közművelődésügyre. Az anyagi le­hetőségek nyilvánvalóan — gazda­sági fejlettségi szintünknek megfe­lelően — korlátozottak. De nincse­nek korlátai — illetve ha vannak, azok jórészt szubjektív jellegűek — a kongresszuson érvényesülő szem­léletváltozás általános érvényesülé­sének. Dr. Soós Pál egyetemi adjunktus A SÁRRÉT VILÁGÁRÓL A hajdú-bihari Sárrét ma már se nem sár, se nem rét, hanem szántott-vetett terület. Neve annak emlékezetét őrzi, hogy több megye szomszédos részeit is elfoglaló hiatalmas ősmocsár volt itt. A múlt század derekán csapolták le, a Kö­rös és a Berettyó szabályozásával kap­csolatosan. Annak előtte vadászi körök­ben úgy ismerték, mint valóságos madár­paradicsomot. Se vége, se hossza sűrű náderdeinek, bokros, f­ás szigetein tö­­méntelen madár fészkelt. Nem volt Euró­pában olyan, amelyik itt otthonos nő lett volna. Az­­év valamelyik szakában mindenfajta szárnyas ellátogatott ide. Télen még a fagyos észak madárhegyeiről is eljöttek idáig. Korabeli feljegyzések mesés adatokat közölnek a madarak sokaságáról. Ralamb Kolos svéd királyi követ, aki 1658-ban Konstantinápolyba menet itt utazott át, azt írja a madarak seregéről, hogy „szin­te elfedik a földet és olyan tömegben repülnek, akár egy felhő". A napot is eltakaró repülő madárra­jokról Birtalan Szilágyi János bajomi pap is szólt 1827-ben készült emlékiratában: „Sehol az ember a madaraknak annyi sokaságát nem látja egy rakáson, mint a Sárrét költő helyein." Rétes emberek vezetésével gyakran csolnakázott a rét­ben. Egyik alkalommal egy szélesen ter­jedő ,nagy tó mellett járt, melynek „szí­ne a szárcsáknak sűrűsége miatt feke­­téllett”. A vadludak­ról írja, hogy „ősszel, ködös időben micsoda panaszkodó lár­mával tévelyegnek a levegőben, sokszor olyan alantan, hogy a puskások szeren­csés vadászatot tesznek ezen, már akkor szépen meghízott madarakban”. De igazában véve nem a durrogtató vadászok eldorádója volt a nádasok rengetege, hanem a madarászodé! Ama régi madarászokról Kik voltak ezek a madarászok? Afféle szegényemberek, akik a rétből élelmes­­kedtek. Ezt mondja a nótájok is. Ha tavasszal kimegyek a sásra, Találok itt sok madártojásra. Tarisznyámat tele­szedem vele, Ebéd, vacsora is kitelik belőle. Hajnalban üres szeredással ballagott ki a nádasba és este megrakottan tért haza. Szeredásában madártojás, vállán, hátán összekötözött vadliba, ruca. Nem csupán háznépét látta el élelemmel, ha­nem piacra is jutott belőle. Felesége ál­landó árusa volt a környékbeli falvak heti vásárjainak. Még Debrecenbe is el­­járogatott. Városszéli utcákon még kiál­tott is egyszer-egyszer: „Tojást, vadka­csát, libát!” Ha lerakni való pénz nem is, de sűrű garast hozott ez a „kereske­delem”. Hiába incselkedett hát a mada­rásszal némelyik falubelije, nem volt egészen igaz a csúfolódó rigmus: Éhenkórász pákász, madarász,­­ üres tarisznyában kaparász! Ne gondoljuk, hogy a madarász pus­kával lőtte a madarat. Még az úri vadá­szokra is haragudott, amiért a rét szélén lövöldözve felverték a nádas csendjét, riogatták az ő madarait. Meg aztán az akkori törvény nem is engedte, hogy pa­rasztnak lőfegyvere legyen, ősi formájú szerszámai voltak: nyíl, parittya, hajító­fa, főleg pedig igen változatos hurkok, csapdák, borító kosarak. Jól ismerte a madarak természetét, utánozni tudta hangjukat. Ha kiáltottak, válaszolt ne­kik, így csalogatta oda őket kivetett csapdáihoz, hurokjaihoz. Valóságos mű­vészet volt az ő mestersége - bátran mondhatjuk. Ámde azt is meg kell vallani, hogy e „művészet” szép sikeréhez szükséges volt a sárréti „madárparadicsom". Bajomi öreg Szabó András bácsi erre így emlé­kezett vissza kisgyerekkoromban: „A Földláp mellékén, az Óberettyónál te­mérdek vadruca fészkelt. Mikor bemen­tem a nádas belsejébe nagy robajjal reb­bentek fel. Leütötték a fejemről a ka­lapot. Puszta kézzel is foghattam volna, de a szememet féltettem.” Pedig az ő ide­jében a mérnökök már vérét vették a mocsárnak, halódott a nádas.­­ A fész­kekből fiókákat szedett össze, s otthon felnevelte őket. Szelídek lettek, a jó tar­tástól elnehezedtek. Nehogy őszi vonu­láskor mégis szárnyra keljenek, csapó­­tollaikat néhány öltéssel összeakasztot­ta.­­ Rucára, libára hajítófával vadászott. Botvastagságú volt ez, 40-45 cm hosszú, mindkét végén kihegyezett. A magasban repülő madarat is eltalálta vele. A veresgyűrűbokor vesszejéből és juh­bélből készített hurok volt még másik alkalmatos szerszám. Tucatjával rakták ki az úszványokra, ahol a madarak a fészkeikről kijártak a mocsár nyílt vízé­re. Furcsán hangzik bár, de a madará­szok azzal tartottak, hogy a vadrucák „unatkozni” is szoktak. Ilyenkor csapa­tosan álldogáltak, ténferegtek a gyepes lápok térségein. Híres rézjáró öreg Kóti Sándor bácsi az h­ázi nádasokban bu­vácskolva, ilyen unatkozó kacsákat pillan­tott meg. Idetördelte, vízösszehordta nád csörme volt éppen a közelében. Nem volt rest, megbújt alatta, s utánozva a rucák hangját, odacsalta őket. Mikor megszáll­ták a nádszemét garmadáját, gyakorlott, gyors mozdulattal kettőt elkapott közü­lük. Azt sajnálta, hogy az embernek csak két keze van. Sárrétudvariban a már szintén csak volt Nagy Jakab bácsi is tudott a mada­rak nyelvén. A kis rucákat, libákat ki­hívta a fészekből a partra, gyékénykosár­ba szedte, vitte piacra. Mindig akadt rá­juk vevő. Azt mondta, hogy megfigyelé­se szerint a madarak köret a vadruca, a vízityúk meg a szárcsa a legvigyázatla­nabb. Ezeket csalimadárral, békalencsés vizen kobaktökkel is fogta. Ez is igen leleményes módszer volt. Dehát ha a régi madarászok madár­fogó fortélyait szerbe-számba szedném, nem nyúlfarknyi cikk kerekedne belőle, hanem vastag könyv. Szűcs Sándor HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ — 1970. OKTÓBER 18.)

Next