Hajdú-Bihari Napló, 1977. január (34. évfolyam, 1-25. szám)

1977-01-01 / 1. szám

itt..-', HAJDÚ-BIHARI Világ proletárjai, egyesüljetek! • ' ^0 1. SZÁM ^ ^p^ÁRA: 1,20 FORINT || szombat^^^^P A MAGYAR SZOCIALISTA MUNKÁSPÁRT HAJDÚ-BIHAR MEGYEI BIZOTTSÁGÁNAK LAPJA *­­/*5 ■ Cf Boldog új évet! Mától kezdve másik naptár kerül használatba. Az 1977-es. Időszerű a kívánság: Boldog új évet! Az új év persze nem attól lesz boldog, hogy elmondjuk egy­másnak, hogy óhajainkkal adunk külön nyomaté­­kot az esztendő kezdetének. A cselekedeteink kelle­nek hozzá, a munkánk, az erőfeszítésünk. A lélek, s a test együttes akarata, hogy a közösség, s az egyén tervszerű összehangolásából szülessenek az eredmé­nyek. Egy pillanatra azonban mégis álljunk meg és töp­rengjünk rajta: mi a boldogság általában, és ki a boldog ember konkrétan? Avagy szélesebb perspek­tívát nyitva, honnan veszi az emberiség azt a re­ményt, hogy minden évben konokon ismételje: bol­dog új évet, önmagát áltatja, avagy megvannak a reális feltételei ? A boldogság, mint minden elvont dolog, önmagá­ban véve megfoghatatlan. Csak akkor lényegül em­berszabásúvá, ha mint társadalmi kategóriát vizs­gáljuk. Akkor fejez ki emberi érzéseket, lelkiálla­potokat. S ha a boldogságot társadalmi viszonyok közepette elemezzük, mindjárt közelebb férkőzünk a lényegéhez. Megértjük jelentését, felfedjük tartalmi milyenségét. A boldogság az emberiség történetében sokféle módosuláson ment keresztül. Nagyon sokáig — az egyház jóvoltából — az irracionalizmus körébe tar­tozott. A túlvilág birtoklását ígérte, azzal kárpótol­ván majdan a földi siralomvölgyért Az emberiség azonban mihamar átlátott a fonákján. Tiltakozásá­val nemcsak a boldogság, a földi boldogság utáni igényét jelentette be, de vétót is mondott azokra az ellentmondásokra, amelyek az osztálytársadalmak mélyében megbújtak. Az úz októberi szocialista for­radalom nyitotta fel végül is a szemünket. A győz­tes szocialista forradalom bizonyította be, hogy a boldogság utáni vágyat, igényt társadalmi méretek­ben is konkréttá lehet tenni. Történelmi szerencsénk, hogy olyan korban élünk, amikor objektíve nálunk senkit se fenyeget a bol­dogtalanság veszélye. A fejlett szocialista társada­lom olyan nemzeti programot hirdet, amelyet, ha megvalósítunk, a biztos élet fedezetének tekinthe­tünk. S itt elsősorban nem is csak anyagi jólétről van szó, bár a társadalom közérzetében az sem el­hanyagolható szempont. Ha ugyanis a társadalom­ban az emberek rendezett életkörülmények között élnek, belső hangoltságuk, lelki magatartásuk fel­ismerhető jegyeket ír a mindennapok margójára. Olyan intézkedéseink például, mint a GYES, vagy a társadalombiztosítás minden állampolgárt érintő realitása nemzetközi méretekben is a figyelem kö­zéppontjában van. S ez ma már természetes, ko­rántsem tekinthető valamilyen félszeg illúziónak. Igaz, az ilyen célkitűzések megvalósításához követ­kezetesség kell. A politikában is, a munkában is. A párt mindkettőt biztosítja. Hogy honnan szerzi hozzá a képességet? A marxista eszmeiségből. S abból a mindennél többet jelentő tényből, amely ne­vében összegződik. A mi pártunk kommunista párt, szocialista munkáspárt A közösség lelkiismerete, s amikor vezet és irányít, szolgálatot is teljesít. A munkásosztályt fejezi ki, annak karakterét vési rá a társadalom egészére. Három évtized tapasztalatában gazdag tanulságok vannak. A legfontosabb persze maga a tény, ame­lyet barátaink örömmel, ellenfeleink a tényeknek kijáró tárgyilagossággal ismernek el: Magyarorszá­gon a szocializmus épül. Olyan társadalom, amely i­s itt visszakanyarodunk eredeti gondolatmene­tünkhöz — az emberi boldogság alapja. De épp ez figyelmeztet, hogy emberi boldogság nincs közösség nélkül. Álmaink, vágyaink létalapja csakis az a kö­zösség, amelynek tagjai vagyunk. Ebben valósíthat­juk meg személy szerint is önmagunkat, s minél tel­jesebben és minél gazdagabban, annál inkább a társadalom hasznára. Illetve, ha megfordítjuk a té­telt, minél élőbb és melegebb egy közösség, tagjai annál határozottabb és gazdagabb egyéniséget nyer­nek. József Attila figyelmeztet: csakis „a közösség, amely e részeg ölbecsaló anyatermészet férfitár­saként él”— képes a lehetetlenre is. A költő az idé­zett sorokat a magyar nép legtragikusabb korszaká­ban írta, s egészében idézve így hangzik: „a közös­ség, amely a részeg — ölbecsaló anyatermészet — férfitársaként él komor — munkahelyeken károm­kodva — vagy itt töpreng az éj nagy­odva — mé­lyén, a nemzeti nyomor”. A látleletre a költőnek megvolt a maga alternatívája , épp a közösség ter­mékeny szükségletére hivatkozva fogalmazta a prog­ramot. Ezt: „Fel kéne szabadulni már”. Személyes tragédiája, hogy ezt nem érhette meg. Nemzeti örö­münk, hogy jóslata beteljesült. Felszabadultunk, le­hetőséget kaptunk az emberi életre. Ma talán már túlságosan is sablonosan hangzik, hogy éltünk a lehetőséggel. De ha visszagondolunk mindarra, amit munkában, energiában, hitben és tévedésben, akaratban és felelősségben vállaltunk, akkor a sablon életet nyer, akkor verejtékünknek súlya lesz, eredményeinknek értéke. Mert az, ami mögöttünk van, népünk történelme, a társadalom boldogulásának megannyi mérföldköve. A társadalom pozitív közérzete nemcsak az ered­mények feletti ünneplésben nyer kifejezést. A prob­lémák, a gondok vállalásában is. Aki benne él a munka sűrűjében, közelről is láthatja, hogy egy-egy nehezebb helyzet, időszak milyen érzelmet vált ki az emberek lelkéből. Nos, minden túlzás nélkül le­írhatjuk: népünk tudatban is egyre inkább szocia­lista tulajdonságokat hordoz. Az elmúlt években épp elég sok természeti csapás sújtott bennünket, amikor egy emberként kellett megmozdulnunk. Az összefogásnak azokban az időkben szép példái szü­lettek. S nemcsak azt igazolva, hogy gondban is­merszik meg, ki a jó barát, hanem, azt is, hogy a szocializmus mindennapi gyakorlata az emberi szí­vekben is mind természetesebb, mind otthonosabb, s olyan tulajdonságokat fakaszt, amelyek a közösségi morál új jegyei. S ezek a jegyek ma már mind gaz­dagabbak, mind nagyobb kollektívákban válnak életgyakorlattá. Végülis tehát a boldogság társadalmi tényezőihez visszakanyarodva az objektív kritériumok a mi tár­sadalmunkban mindenképpen jelen vannak. De az emberi boldogságnak megvan a maga szubjektív ol­dala is. Mert ha csak az eddigieket vennénk figye­lembe, úgy kellene következtetnünk, hogy nálunk ma mindenki boldog ember. S ez tudjuk, nem így van. A lehetőség ugyanis nem egyenlő a valósággal. Ma még nálunk is nagyon sok az olyan ember, aki egyénileg sok gonddal, bajjal, sérelemmel, szomorú­sággal küszködik. Statisztikák figyelmeztetnek je­lenlevő problémáinkra. Az alkoholfogyasztásban szinte listavezetők vagyunk. A válással, a széthulló családi kapcsolatokkal se éppen dicsekedhetünk. A kettő valahol összefügg, s amikor személy szerint je­lent konfliktusokat, társadalmi tennivalókra kell hogy serkentsen bennünket. Pedagógusok a meg­mondhatói, hogy a felnőttek önzését, elvakult szen­vedélyét legtöbbször a gyerek sínyli meg. És ezek a gyerekek nemcsak anyagilag hanem lelkileg is hát­rányos helyzetbe kerülnek. Életüknek a legfogéko­nyabb szakaszában borul árnyék rájuk s lehet, hogy ez kihat a további életükre. S bár igaz, hogy ezek végül is társadalmi jelenségekké erősödnek, de a megoldás alapvetően mégiscsak az emberi természet egyéni törvényeiben keresendő. Az akaratban, a ma­gatartás humánus értékeiben. S ez kiben-kiben ben­ne van, csak felelősséggel kell élnünk az életet., S ennek a vállalása már több mint csak önmagunk fe­lelőssége. Gyermekünk, családunk sorsa van letéve a kezünkbe, s a boldogság belső értékrendjei akkor teljesedhetnek ki, ha józan szigorúság, fegyelem, ön­mérséklet jellemzi magatartásunkat. S ha ezt ön­magunkban megvalósítjuk, már példát is mutatunk, azt sugározva szét környezetünkre, ami a közösségi társadalmat figyelembe véve a legfontosabb.­­ Aztán: a boldogság személyes értelmezését sok minden motiválja. Van, akit az tesz boldoggá, ha hatalmát, összeköttetését fitogtathatja, van akit az éltet, ha mások ellen intrikálhat, ha embertársait leszólhatja. Mások az anyagiak mindenhatóságára esküsznek, s vannak olyanok is, akik a törtetés ál­landóságában szabják meg életcéljukat. Boldogság? Törékeny szubjektivizmus, híján a legcsekélyebb örömnek is. Olyan magatartásforma, amely méltán­­ingerel bennünket. S nemcsak azért, mert ellent­mond a szocialista normáknak, hanem azért is, mert felborítja az értékrendeket. Sokan ugyanis erre a felfogásra esküsznek, ennek adnak hitelt, ezt köny­velik el sikeres karriereknek. Az ilyen értékrend könnyen zavart kelthet, pláne, ha nem sikerül ide­jében helyére tenni, a jelenségeket a maguk mivol­tára visszaszorítani. Emberi hajlandóságunk végül is­­a boldogság egyéni változataiban is azt tartja követendőnek, amely nem az önzés törvényeire épül. Azt mindany­­nyian tudjuk és elismerjük: az ember egyénileg ak­kor tesz jó szolgálatot magának, a társadalomnak, ha képességeit a legnagyobb mértékben kibontakoz­tatja, ha a jó iránti szenvedélyét a legnagyobb tény­erőre állítja. Ezáltal világít, ezáltal alkothat köz­hasznút. Az emberi boldogság a szocializmusban is kettős töltetű. Egyfelől a társadalom, másfelől az egyén igényére épül. A kettő egymást erősíti, összhangban a fejlődés igényével. S ez a progresszió erkölcsi, eti­kai értékű is, állandó hangsúlyt adva a jó és nemes törekvéseknek. A szocializmusban élő ember ezért vallja programjának Jevtusenko szavait: „Buzdítsa ki-ki magát, hadd­­ tenne dicsőt, remeket. — Nagg­­gyá nem lenni gyalázat. — Mind naggyá legyetek." Igen, személy szerint is ez a feladatunk. Naggyá kell tennünk, hogy nagy célkitűzésünket, a kommunista társadalmat megvalósíthassuk. Szilveszter éjszakáján, minden évben, amikor az óra elüti az éjfélt, meghatottan mondjuk egymás­nak: Boldog új évet! Így volt ez tegnap is, emberi természetünkből következően. De a meghatottságunk mögött ott van annak a bizonyossága is: kívánsá­gunkat a szocializmus valósága indokolja. Éljünk jobban lehetőségeinkkel 1. oldal A szocialista tudatosság erejével 3. oldal Közügyben — Vasárnapi riport — Egy év a popzenében — Keresztrejtvény — Újévi kari­kás­­­1I. oldal Mai számunkban: Felavatták a főváros új metróvonalát Pénteken délelőtt ünnepi külsősé­gek között átadták rendeltetésének a főváros észak-déli vonalának I. szakaszát a Nagyvárad téren. Az avatáson Szépvölgyi Zoltán, a Fővá­rosi Tanács elnöke köszöntötte a vendégeket; megjelent Lázár György, az MSZMP Politikai Bizott­ságának tagja, a Minisztertanács elnöke, Borbély Sándor, a Központi Bizottság titkára, dr. Trautmann Rezső, a Népköztársaság Elnöki Ta­nácsának helyettes elnöke, Cseter­­ki Lajos, az Elnöki Tanács titkára, Borbándi János, a Minisztertanács elnökhelyettese, Katona Imre, a Bu­dapesti Pártbizottság első titkára, Bondor József, Keserű Jánosné, Po­­linszky Károly és Pullai Árpád, a kormány tagjai. Az ünnepségen ott volt állami és társadalmi életünk sok ismert személyisége, részt vet­tek a metró építésében közreműkö­dő tervező- és kivitelező vállalatok vezetői és dolgozói. Az avatáson megjelent J. A. Koselov, a szovjet közlekedési és építési minisztérium metrófőosztályának vezetője. Szépvölgyi Zoltán ünnepi beszé­dében hangsúlyozta, hogy az új metróvonal forgalombaadása jelen­tős állomásnak számít Budapest tö­megközlekedési életében. Megnyitá­sával jobb, kényelmesebb utazási körülmények biztosíthatók, az uta­sok az eddiginél gyorsabban érik el úticéljukat. A Nagyvárad teret a Deák térrel összekötő 3,7 kilométer hosszú útvonalon naponta a számí­tások szerint mintegy 360 000-en utaznak. Az észak-déli metróvonalat az építők határidőre, míg az ehhez kapcsolódó aluljárók és felszíni cso­mópontok jelentős részét határidő előtt készítették el. A hat esztendős nehéz, erőfeszítésekkel teli munká­ban csaknem félszáz vállalat több­ezer dolgozója vett részt._ — Most, amikor a Fővárosi Ta­nács nevében örömmel és büszke­séggel átveszem az építőktől a met­rót — mondta Szépvölgyi Zoltán — és átadom használóinak, a budapes­tieknek, kérem, fogadják örömmel és szeretettel, tekintsék magukénak, óvják és becsüljék mint valameny­­nyiünket szolgáló kényelmes, gyors, biztonságos és kulturált közlekedést biztosító közös tulajdonunkat, az építők nagyszerű műszaki alkotását, az észak-déli metróvonalat. A beszédet követően Szépvölgyi Zoltán felkérésére Lázár György miniszterelnök elvágta az avatósza­lagot, majd az ünnepség résztvevői metróra szálltak, s végig utaztak az átadott új szakaszon. A vendégek valamennyi állomást megtekintet­ték. Az észak-déli metró első szaka­szán az új négykocsis szerelvénye­ket 2,5—5 percenként indítják majd; az útvonalat a vonatok hét perc alatt teszik meg; a kocsik irányon­ként és óránként 17 000 utast szál­lítanak. A vendégek útjukon elismeréssel szóltak a metróépítők áldozatkész munkájáról, arról az összefogásról, amelynek eredményeként elkészítet­ték és átadták az észak-déli metró I. szakaszát, amelyen a forgalom ja­nuár 1-én délben megindul (MTI)

Next