Hajdú-Bihari Napló, 1981. január (38. évfolyam, 1-26. szám)

1981-01-01 / 1. szám

D MEGYE TANÁCSI V. ÖTÉVES TERVÉNEK EREDMÉNYEI Immár egy napja, hogy be­fejeződött hazánkban az V. ötéves tervidőszak. Hogyan lehet minősíteni az eredmé­nyek tükrében ezt a fél évti­zedet? Minden bizonnyal többféleképpen is, elsősor­ban a gazdaságpolitikusok dolga, hogy az értékelést el­végezzék. A magunk szűkebb világában azonban megtesz­­szük mi is, és hajlamosak va­gyunk rá, hogy sommás meg­állapításokat fogalmazzunk meg, amelyekben a fő szere­pet a bérek és az árak össze­hasonlítása játssza. Ilyen alapon pedig sokan nem so­rolják ezt az öt esztendőt az érezhető életszínvonal-emel­kedést hozók közé. Az életszínvonalnak azon­ban nem lehet egyetlen fok­mérője, hogy mennyi van a borítékban, s mennyit kell az üzletek pénztáraiban hagyni a napi bevásárlások alkalmá­val. Életkörülményeink ala­kulása is legalább olyan mértékben­­ meghatározza közérzetünket, elégedettsé­günket vagy éppen elégedet­lenségünket. Talán egyetlen példa is elég ennek érzékel­tetésére: hiába kapna a fiatal házaspár nagyobb fizetést, ha a gyereket nem tudják óvo­dában elhelyezni, gondjaik olyan mértékben sűrűsödné­nek, hogy azon a valamivel több pénz aligha segítene. Igaz, amikor a gyerek már óvodában van, amikor az új lakásba már beköltöztünk, s reggelenként kevesebbet kell várni a buszra, s csak a víz­csapot kell megnyitni ahhoz, hogy fürödni lehessen, na­gyon hamar természetesnek vesszük a körülményeink könnyebbé válását. A havon­ként kapott fizetés számolá­sakor nem szoktuk hozzáad­ni, hogy kaptunk még ennyit vagy annyit kommunális be­ruházások formájában. Bár tudjuk, mennyi lenne az az összeg. Lássuk tehát a szá­mokat! A Hajdú-Bihar megye ta­nácsai az V. ötéves terv idő­szakában 7 milliárd 764 mil­lió forintot fordíthattak kom­munális beruházásokra. Ha ezt elosztjuk a­ megye lakos­ságának számával, 14 ezer fo­rintot kapunk fejenként. Ez havonként 233 forintot jelent. A fizetéseket azonban ennél lényegesen nagyobb összeg­gel növelhetjük meg gondo­latban, hiszen a számításkor a nyugdíjasokat, gyerekeket, eltartottakat is figyelembe vettük. Két dolog azonban még fel­tétlenül idekívánkozik. Az előzőekben statisztikai ada­tokkal „játszottunk”, ered­ményként tehát átlagot kap­tunk. Mint minden esetben, most is természetes, hogy egyesek sokkal nagyobb, má­sok sokkal kisebb mértékben élvezhetik azokat az életkö­rülményeket javító létesítmé­nyeket, amelyekkel megyénk az V. ötéves terv idején gaz­dagodott. Másrészt pedig a 7 milliárd 764 millió forint csak magát a beruházást je­lenti, az új és régebbi óvo­dák, iskolák, kórházak, szo­ciális otthonok fenntartása, működtetése ugyancsak tete­mes összeggel növelné a kép­zeletbeli borítékot, ahol művelődési központtal építették együtt. Balmazújvá­roson tíz, Szoboszlón és Derecskén tizenkét tantermes az új iskola. Ezek a legna­gyobbak az újak közül, de például Kismarján, Konyá­­ron vagy Körösszegapátiban minden bizonnyal a kétte­­remnyi bővítés is sokat javí­tott a helyzeten. Igaz azon­ban, az iskolák közül is elég sok elavult, meg kellett szün­tetni őket, így nem tiszta a „nyereség”. Tanyán lakó kisiskolások részére 320 hellyel tervezték bővíteni az általános iskolai kollégiumokat, ebből eddig csak 222 valósult meg, a százszemélyes hortobágyi kollégium átadása késik va­lamennyit, de meglesz. A szakmunkástanulók kollégiu­mi elhelyezése azonban sokat javult — nagyon rossz volt —, a tervezett 580-as növe­kedéssel szemben 596 új kol­légiumi hely készült el. A tantermek száma a megye szakmunkásképző, intézetei­ben 38-cal nőtt, a terv 36 volt. A 866 új bölcsődei férőhely tizenkilenccel kevesebb a tervezettnél, a hiányzók át­adása áthúzódik az új esz­tendőre. Miben tért el ez az ötéves terv a megelőzőktől? Min­denekelőtt abban, hogy a ta­nácsok mintegy ötven száza­lékkal több beruházást ter­vezhettek és valósíthattak meg, mint az előző öt évben, s általában többet, mint bár­mikor korábban. A másik jellemző pedig az, hogy soha még ilyen jól nem alakult a mérleg, mint most. Ha azt a kimutatást nézzük, amelyen a tervben szereplő fejlesztések legfőbb tételei vannak felsorolva — a böl­csődei helyektől a csatorna­­hálózat bővítéséig —, akkor azt láthatjuk, hogy a tizen­négy tétel közül a terv és a tény számai csak egy helyen egyeznek! Hat sorban a terv nagyobb volt a megvalósult­nál — a miértekről majd ké­sőbb szólunk —, hét tételnél pedig túlteljesítés mutatkozik. Van, amelyiknél elképesztően nagy! Szokás szerint kezdjük az­zal, ami a legjobban érdekli az embereket. 25 ezer lakás felépítése szerepelt a megye tervében, felépült 24 ezer 62. Itt valóban van lemaradás, de elsősorban a magánerős és családiház-építésnél, ami nem a tanácsok munkáján — vagy csak kisebb mérték­ben azon — múlik, hanem az emberek szándékán és anya­gi lehetőségein, illetve a tár­sasházak szervezésével fog­lalkozó szervek tevékenysé­gén. Ez utóbbiak közül leg­inkább a MESZÖV-öt illeti az elmarasztalás, a legna­gyobb lemaradás az általuk szervezett társasházaknál van.­­ Célcsoportos lakás — taná­csi és tanácsi értékesítésű — 8 ezer 590 szerepelt az ötéves tervben, ebből felépült 8 ezer 581. A kilenc elmaradá­sának sincs más oka, mint hogy a lakótelepi bérházak lakásszámába nem tudták be­leilleszteni ezt a kilencet. Az új lakásoknak csaknem a fe­le Debrecenben épült fel, ám ezzel is csak azt sikerült elér­ni, hogy a megyeszékhelyen a száz lakásra jutó családok száma 120-ról 117-re csök­kent. A megye kisebb váro­saiban és kiemelt nagyközsé­geiben száz lakásban 104 csa­lád lakott az év végén. A lakáshelyzet nagyobb ütemű javulását az V. ötéves terv­időszakban is akadályozta, hogy mintegy 12 ezer lakást kellett lebontani. A belvíz csaknem minden évben tete­mes károkat okozott a lakás­­állományban. A lakáshelyzet alakulásában nem elhanyagolható tényező, hogy az öt év alatt csak fele annyi egyszobás lakás épült, mint előző időszakban (az összes új lakás 4,5 százalé­ka), s az új lakások egyhar­­mada nagyobb kétszobásnál. Az átlagos alapterület 4—5 négyzetméterrel nőtt, jelenleg 66—67 négyzetméter, igaz, ezen belül a célcsoportos la­kásoké csak 53. Óvoda, óvoda, óvoda — ez volt a refrén öt évvel ezelőtt és tulajdonképpen öt éven át mindig. Mindannyian ismer­tük a gondokat, s a legtöbben megértettük, hogy nem néz­hetjük tétlenül, amíg a hiva­talos szervek megoldják a problémákat. A társadalmi összefogás nagyon sokat je­lentett. Kern kevesebbet, mint hogy jelenleg a megyében minden felvételre jogosult gyereknek juthat hely az óvo­dában (bár gyakran nem a lakáshoz legközelebb esőben). Ha pedig azt is tudjuk, hogy a következő években már egyre kisebb lesz az óvodás korú gyerekek száma, akkor nyugodtan mondhatjuk, né­hány éven belül a jelenlegi zsúfoltság is megszűnik. Csak néhány konkrét adat a legjelentősebbek közül: Hajdúböszörményben 200, Nánáson 250, Szoboszlón és Biharkeresztesen 150—150, Balmazújvároson 175, Pol­gáron 125, Hajdúdorogon, Hajdúsámsonban, Derecs­kén, Vámospércsen 100—100 gyerekkel többnek van most hely óvodában, mint öt évvel ezelőtt. A legnagyobb szám természetesen Debrecenben található: 2850-el gyarapo­dott az óvodai helyek száma. A megyei eredmény pedig: a tervezett 7 ezer 195-tel szem­ben 7 ezer 437! A gyerekek azonban nőnek, jön az újabb gond, tanterem kell az általános iskolákban. Épült is öt év alatt összesen 318 a tervben szereplő 262 helyett. Ebből Debrecenben 108, egy-egy nyolc tantermes új iskola Hajdúböszörmény­ben, Nánáson, Hosszúpályi­­ban, Rábán, Polgáron, Haj­dúsámsonban, Hajdúhadhá­­zon, Komádiban és Földesen. Vannak létesítmények, amelyeket már megszoktunk, s talán kicsit csodálkozunk, hogy azok is ebben az ötéves tervben épültek. Ilyen Deb­recenben a Kölcsey Ferenc megyei Művelődési Központ, a városi sportcsarnok és a központi piac. Elkészültek, működnek, hozzá tartoznak az életünkhöz, leginkább ter­mészetesen a nagyvárosban lakókéhoz, de az is biztos, hogy a művelődési központ egy-egy rangos rendezvénye más helységekben élőket is vonz, csakúgy, mint egy ki­emelkedő sportesemény, s a háztáji termékeket­ piacra hozóknak sem közömbös, hogy nem kell a szabad ég alatt ácsorogniuk. A megyei kórház új 304 ágyas belgyógyászata még nem ilyen megszokott, bete­geket a következő hetekben fogadnak itt először. A Beth­len utcai rendelőintézetben azonban már sokaknak volt alkalmuk tapasztalni, hogy valamivel kisebb a zsúfolt­ság, kevesebbet kell vára­kozni. Ez annak köszönhető, hogy új szárny építésével, belső átalakítással 25 szak­orvos számára létesítettek új munkahelyet. Berettyóújfa­luban a kórház új infúziós laboratóriuma és a 60 szemé­lyes nővérszállás jelentette az egészségügyi fejlesztés zömét. Ha azt mondjuk: a szo­ciális otthoni helyek­­ száma 155-tel emelkedett öt év alatt, a legtöbben valószínű­leg kevésnek találjuk. A le­hetőségeket előzetesen reá­lisan számításba vevő terv­ben azonban harminccal ke­vesebb szerepelt, így ez eset­ben is túlteljesítésnek örül­hetünk. Van egy adat a megye V. ötéves tervi eredményei kö­zött, amit kétszer is meg kell nézni, mert első látásra hi­hetetlennek tűnik. De igaz. A tervben úgy szerepelt, hogy a megye vízvezeték­hálózata 273 kilométerrel fog növekedni. Nagyjából annyi­val, mint Nyíradonytól Bu­dapestig a távolság Ezzel szemben viszont elkészült 539 kilométer vezeték! Ez pe­dig Debrecentől körülbelül Bécsig érne el. Hogy lehet egy tervet csaknem a duplájára teljesí­teni? Nem a tervezésben volt a hiba. Legfeljebb annyiban hibáztathatók a tervezők, hogy nem voltak elég opti­misták, amikor a lakosság áldozatvállalását kellett megsaccolni. Pénz ugyanis nem volt több, mint ameny­­nyit eredetileg szántak rá, a kiemelkedő eredmény úgy születhetett, hogy pénzbe gyakorlatilag csak az anyag került. A munkát elvégezték azok, akik nagyon várták már, hogy az utcájukba, la­kásukba is eljusson a jó ivó­víz. Ez egyben azt is jelenti, hogy Hajdú-Bihar megyében ma már nincs egyetlen köz­ség, sőt egyetlen jelentősebb lakott terület sem, ahol ne lenne vezetékes víz. A kö­vetkező évek feladata az, hogy — talán most már bát­rabban számítva a lakosság­ra — azokba az utcákba vi­gyék el a vizet, ahova még nem jutott, s hogy a hatal­mas méretű vezetékhálózat­hoz a szükséges vízmennyi­séget is biztosítsák. A víztermelő kapacitás növekedése ugyanis nem tu­dott lépést tartani a vezeték­­hálózattal, sőt a tervhez ké­pest is bizonyos lemaradás van. Naponta 42 ezer köb­méterrel több egészséges tiszta vizet termelnek most a vízművek, mint öt évvel ez­előtt, ez azonban 16 ezerrel kevesebb a tervezettnél. A Keleti-főcsatorna bevezeté­sének második üteme késik, ha az idei nyár nem lett vol­na ilyen esős, komolyabb problémák is adódhattak volna a vízellátásban. A másik nagy gond pedig a csatornahálózat hiánya. Amilyen öröm, hogy jelen­leg már a megye lakosságá­nak 80 százaléka vezetékes ivóvízhez juthat, olyan nagy probléma, hogy a szenny­víztisztítás és a csatornahá­lózat még a tervezett mér­tékben sem növekedett. A 30 kilométeres megvalósult fej­lesztés elsősorban az új la­kótelepek ellátását jelenti, holott a környezetvédelmi, egészségügyi szempontok egyre több településen meg­kívánnák a csatornahálózat kiépítését is. A felsoroltak természete­sen csak a legjelentősebb fejlesztéseket tartalmazzák. Egy- egy kis község lakóinak nagyon sokat jelenthet azon­ban az is, ha az elmúlt években például felújították az orvosi rendelőt, új autó­buszvárót építettek vagy korszerűsítették az iskola fű­tését. Arról nem is beszélve, mennyi naponkénti bosszú­ságtól szabadultak meg azok, akiknek az utcájában elké­szült a járda, vagy szilárd burkolatot kapott az­ úttest Mennyivel kevesebb veszély fenyegeti a gyerekeket, ha van játszótér. * * * A kommunális létesítmé­nyek jellemzője, hogy meglé­tüket magától értetődőnek tekintjük, csak a hiányukat szoktuk érezni, szóvá tenni. Egy kicsit így vagyunk­ a tervszerűséggel is. Rossz, be­idegződés következtében va­lóban az eredeti határidőre elkészülnek. Úgy tűnik, ezt a véleményünket hamarosan meg kell változtatnunk. A jelen esetben a tanácsok gondos tervező, előkészítő, szervező munkáját dicséri, hogy minimális a határidő­eltolódás, hogy a többletle­hetőségek kihasználására is találtak módot, kivitelezőt, tudtak társadalmi erőket mozgósítani. Ez is bizonyítéka annak, hogy a tanácsok egyre job­ban képesek ellátni a nép­képviseleti-önkormányzati jellegből adódó feladataikat. S a község-, városfejlesztési munkában bátran támasz­kodhatnak a helyi pártszer­vek, tömegszervezetek, a Ha­zafias Népfront mozgósító, se­gítő tevékenységére. Mint ismeretes, a mai nap­pal kezdődő VI. ötéves terv­ben ugyancsak legjelentő­sebb feladatként a kommu­nális beruházások szerepel­nek. Ha az elmúlt öt eszten­dőt tekintjük, a jövőre néz­ve is optimisták lehetünk. Nagy Zsuzsa Mit tettek a fiatalok? A tervciklus megyei feladatainak végrehajtásáért Napjaink egyik legtöbbet és nem alaptalanul tárgyalt témája a gazdaságpolitika. Gazdaságpolitikánktól, a ter­vek teljesítésétől, a minősé­gi munkától, a­ termelékeny­ségtől függ életszínvonalunk, jólétünk, jövőnk. Az ötödik ötéves népgazdasági terv céljainak megvalósításában komoly feladatokat kellett megoldanunk, és úgy tűnik, a jövőben sem egyszerűsödik a helyzet. Mindennek a fele­lősségét érezve jelentést tárgyalt meg a napokban a megyei KISZ-bizottság arról a tevékenységről, amelyet a KISZ-szervezetek a megye ötödik ötéves terve céljai­nak megvalósításáért fejtet­tek ki. Gazdaságpolitikai felvilágosító munka A KISZ kiemelt feladata volt az elmúlt időszakban, hogy agitációs munkájában ismertesse, magyarázza nép­gazdaságunk célkitűzéseit a fiatalok körében, mozgósít­son a feladatok megoldására. A politikai képzési rendszer­ben, az akcióprogramokban, a határozatokban a népgaz­dasági terv végrehajtásával kapcsolatos feladatok mindig központi helyen szerepeltek. Az agitáció köztudottan annyit ér, amennyit a való­ságban, a végrehajtott fel­adatok alapján mérni tu­dunk. Márpedig a teremtett érték, a végzett munka nem kevés. Mégsem ez a legje­lentősebb eredmény, hanem az a szemléletbeli változás, amely a fiatalokban az évek során kialakult, és remélhe­tőleg idősebb korukban sem kopik ki belőlük: a munka tisztelete, szeretete. Az ifjú nemzedék tisztában van gaz­dasági helyzetünkkel, már szinte alig van, aki ne tud­ná, mit jelentenek az olyan fogalmak, mint az egyensú­lyi helyzet, eladósodás, beru­házás, struktúraváltás. Az alapszervezeti akcióprogra­mok a megoldást tükröző konkrét javaslatokkal élnek. Mindez azt mutatja: a fiata­lok tudják, hogy azzal tehe­tik a legtöbbet, ha közvetlen környezetükben állnak helyt. Időben lekapcsolják a vil­lanyt, teljesen kihasználják a munkaidőt, a drága gépe­ket. A tervezéstől a megvalósításig A vállalati tervekkel tag­gyűléseken, termelési érte­kezleteken ismerkedtek meg a KISZ-esek. A tervek is­meretében ki-ki felmérhette, mik a rá háruló feladatok, érezhette helyét, munkájá­nak szükségességét a terme­lésben. Ennek megfelelően az akcióprogramok a haté­kony munkát, a munkaszer­vezés korszerűsítését, a mi­nőségjavítást, a munkafegye­lem megszilárdítását helyez­ték előtérbe. A helyi gazdaságpolitikai célok megvalósítását legin­kább a szocialista munka­­verseny-mozgalomba való bekapcsolódás segítette. En­nek legnépszerűbb formájá­ban, a szocialista brigád­­mozgalomban a termelés te­rületén dolgozó hajdú-bihari fiatalok 70 százaléka, mint­egy 27 ezer ember dolgozott. Megyénkben 611, a KISZ irányítása mellett működő ifjúsági brigád van csaknem hétezer taggal. Hetvenkilenc brigád a kiváló cím tulajdo­nosa. Sok kollektíva vállalá­sa irányult az ésszerű anyag- és energiatakarékosságra, az export, a termelékenység nö­velésére. Közülük néhány kiváló eredményt ért el, így például a posta gépjármű szállítási üzem Volvo, az AFIT XIII. .számú Autójaví­tó Vállalat Március 15. ifjú­sági brigádja. A KISZ megyei bizottsága a jelentést tárgyalva megje­lölte a szocialista munka­versenyben­­ adódó további feladatokat is. Megfogalmaz­ta többek között, hogy a versenycélok konkrét és tel­jesíthető vállalásokban je­lenjenek meg, és nem utol­sósorban azt, hogy a mun­kát üzem- és munkaszerve­zési hiányosságok ne gátol­ják. Társadalmi munka, védnökségek Jelentős értéket képvisel az a társadalmi munka, ame­lyet a megye fiataljai az „Egy üzem — egy iskola” mozgalom keretén belül a gyermekintézmények par­kosításában, felújításában, egyes létesítmények, köztük sportpályák és az úttörővas­út építésénél végeztek. Tár­sadalmi munkáról lévén szó, ki kell emelni az egyetemis­ták, főiskolások, középisko­lások helytállását a mezőgaz­dasági munkában. A KISZ Központi Bizott­sága által kezdeményezett országos védnökségekben a hajdú-bihariak országosan is kimagasló teljesítményt nyújtottak. Az uszty-ilimszki faipari és cellulózkombinát, a paksi atomerőmű, valamint a Tisza II. vízlépcső és ön­tözőrendszer építésénél egy­aránt. Utóbbinál a közös fel­adatok megoldása érdekében az érintettek, a hajdúszováti Lenin Tsz, a Hajdúszoboszlói Állami Gazdaság, a kutató-, tervezőintézetek és a víz­ügyi vállalatok KISZ-szer­­vezetei egyeztették tenniva­lóikat. A húsprogram végre­hajtásában megyénk az el­sők között van. Hajdú-Bihar fiataljai részt vettek az ál­lattenyésztő telepek, a fel­dolgozó üzemek építésében, korszerűsítésében is. Az úgynevezett fehérjeprogram pályázatra több mint száz pályamű érkezett, melyek többségét a gyakorlatban is bevezetik. A megyei védnök­ségekről, a Magyar Gördülő­csapágy Művek kapacitásbő­vítéssel egybekötött beruhá­zásáról, a kábai Hajdúsági Cukorgyár építéséről már korábban beszámoltunk la­punkban. A védnökség — hosszú évek tapasztalatai bizonyít­ják — jó munkaforma, moz­gósító ereje van. Az utóbbi időben elterjedtek az úgyne­vezett helyi védnökségek, amelyek jelentős eredmé­nyeket hoztak a vállalati, mezőgazdasági beruházások terén, az új termékek gyár­tásának bevezetésénél, új technológiák meghonosítá­sánál, üzemi, óvodai építke­zéseknél. A helyi védnöksé­gek realizálásában jelentős eredményeket ért el többek között az MGM, a MÁV Jár­műjavító, a MEZŐGÉP Vál­lalat, a Hajdúszoboszlói Ál­lami Gazdaság és a beret­­­tyóújfalui ELZETT Művek. Egyre jelentősebb felada­tokat láttak el az ötödik öt­éves tervidőszakban az üze­mi, vállalati, szövetkezeti KISZ-bizottságok mellett működő Fiatal Műszakiak és Közgazdászok, valamint a Fiatal Agrárszakemberek Tanácsai. Kiemelkedő volt a Hajdúsági Iparművek, a BIOGAL Gyógyszergyár, a hajdúnánási Micsurin és a püspökladányi Zöld Mező Tsz tanácsainak tevékenysé­ge. Munkájuk eredménye­ként javult a munkaerővel való gazdálkodás is. * * * Egész társadalmunk, vala­mennyiünk érdeke, hogy to­vább javuljon a népgazdaság egyensúlyi helyzete, foko­zódjék az energiával, a nyersanyagokkal való éssze­rű takarékosság, javuljon termékeink minősége, ezáltal külkereskedelmi verseny­­képessége. Természetes hát, ha a fiatalok az ifjúsági szö­vetségben végzett munkán belül továbbra is a népgaz­dasági és vállalati tervek eredményes megvalósításá­ra összpontosítanak elsősor­ban. F. É. HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ.—1981. JANUÁR 1. BK­M

Next