Hajdú-Bihari Napló, 1988. július (45. évfolyam, 156-180. szám)

1988-07-01 / 156. szám

FOLYTATJA MUNKÁJÁT AZ ORSZÁGGYŰLÉS NYÍRI ÜLÉSSZAKA (Folytatás a 2. oldalról) nem lendítheti fel a gazda­sági fejlődést. Erre nagyobb esélyünk lehet, ha a gaz­dálkodói környezet megfele­lő módosításával az átlagos­nál nagyobb piaci teljesít­ményre képes vállalatok fejlődési feltételeit tesszük lényegesen kedvezőbbé. Amely vállalat támogatás nélkül is magas jövedelmet ér el, jelentős, növekvő az exportja, állandó, fizetőké­pes vevői vannak, nem rek­lamálják termékeit, az az egységes adózási rendszer keretében automatikusan kapja meg az átlagosnál kedvezőbb feltételeket. S hogy mik lehetnének a kedvezőbb feltételek? Mind­az, amit később a gazdaság egészének nyújtani aka­runk : kiszámíthatóság, va­­gyonérdekeltség és vagyon­­garancia, fejlesztést ösztön­ző jövedelemszabályozási rendszer és hitelpolitika, a forint külső-belső konver­tibilitása, tőkebevonási és -behozatali lehetőség. A gazdaság kiszámítható­vá s a jövő tervezhetővé tételét már több alkalom­mal is megígértük a gazdál­kodóknak, de eddig csak nagyon kevés történt ez ügyben. Ezért nyíltan az at­tól való aggodalmunk a fe­lelős, hogy a vállalatok biz­tonságosabb fejlődéséért a költségvetés még nagyobb hiányával kell megfizet­nünk. Ebből a félelem szülte bűvös körből csak akkor le­het kitörni, ha belátjuk: a magát biztonságban érző vállalat nyeresége — és így adóbefizetése — gyorsabban fog nőni, mert nema lesz tel­jesítmény-visszatartásra kényszerítve. Ha vállaljuk a kockáza­ti — ami igazán nem nagy —, hogy kezdetben leg­­lább az előbb meghatáro­­ztt követelményeknek megfelelő vállalatok száma-­­ több évre garantáljuk a kdvezőbb feltételeket, ak­­ár e szűk kör növekvő tel­­jesítményével a gazdaság része is kimozdítható lesz­tagnáló helyzetéből. Az új kialakított gazdálkodói környezet működési szabá­­lyait célszerű lenne egysé­ges — tulajdonformától és ágazati tagozódástól függet­len — ipartörvényben ösz­­szefoglalni és állandóvá tenni. Egy társulási, integrálódá­si folyamatnak kell végbe­mennie egyfelől a kutatás, fejlesztés és az ipari ter­melés, másfelől az ipari ter­melés és a kereskedelem között. Valóban rugalmas, gyorsan alkalmazkodó, nagy teljesítményekre képes szer­vezetek csak a piaci sike­rekben való közös érdekelt­ség hatására jöhetnek létre. Ezért a társulást, az ér­dekegyesítést, közös vállal­kozást az országhatároknak sem szabad korlátoznia, sőt: egyengetnünk kell a nemzetközi gazdasági kap­csolatok útját. A szocialista országokkal is tovább akarjuk erősíteni kapcsolatainkat, mert ez mind a magyar ipari ter­mékek értékesítése, mind a számunkra fontos szocialis­ta ipari termékek behozata­la szempontjából döntően fontos. S akkor, amikor a legnagyobb tőkés országok lépéseket tesznek a szocia­lista piacok megnyerésére, nem biztos, hogy az a leg­jobb megközelítési mód, ha mi a feltételek javítása he­lyett a piacról hátrálunk vissza. Ugyanakkor arra tö­rekszünk, hogy a forgalmat ezekben az években a ki­egyensúlyozottság jegyében, illetve minél előbb egy kor­szerűsített, piaci mechaniz­musokra épülő, kölcsönösen előnyös együttműködési rendszerben növeljük. Ezért a kapcsolatok modernizálá­­nak a vállalatok közvetlen kereskedelmi forgalmát, fi­zetési kötelezettségeik pénz­­beni elszámolását, s a kü­lönféle társulásokat is lehe­tővé kell tennie. Az ipari miniszter el­mondta: a szerkezetváltás fő mozgatóereje a piaci igé­nyeket jövedelemszerzés céljából elvállaló gazdálko­dói döntés lesz. A kormány azonban ezután sem vonul­hat vissza a pártatlan szemlélő szerepébe. A gaz­daság egészének fejlődé­séért, ezen belül a gazdasá­gi szerkezetváltás folyama­tosságáért továbbra is fele­lősséget kell vállalnia. A rá­bízott eszközökkel befolyást kell gyakorolnia a fejlődés menetére. A kormány új pénzforrások feltárásával és befektetésével egyenérté­kűen segítheti elő a gazda­ság fejlesztését, ha a kezé­ben lévő pénzeszközeit a jövőben az eddiginél össze­­hangoltabban, s egy testü­letileg elfogadott szerkezet­­átalakítási politikához iga­zodva működteti. Berecz Frigyes szólt az emberi tényezők jelentősé­géről a szerkezetátalakítás­ban, s ennek során végeze­tül kiemelte: " Tárgyilagosságra van szükség, s arra a meggyőző­désre, hogy a szerkezetát­alakítás feladata a mi dol­gozóink képességeinek teljes kifejtésével megoldható, s helyzetünk ezúton ismét jobbra fordítható. Ezáltal megnyitható az út egy olyan fejlődési pálya előtt, ame­lyen végigjárva felzárkózha­tunk a fejlett gazdaságú or­szágok sorába. Több mint egymillióan dolgoznak az iparban. Tud­ják, hogy munkájuk sikeré­től döntően függ az egész társadalom boldogulása és ezért érzik felelősségüket. Az ipar viszont csak a tár­sadalom egészének megértő segítségével lehet sikeres. Elgondolásaival, eltökéltsé­gével ezt a cselekvő közre­működést, támogató egyet­értést szeretné elnyerni. Gágyor Pál (Budapest, 13. vk.), az Ipari Informatikai Központ vezérigazgatója, bi­zottsági előadó elmondotta, hogy a magyar gazdaságban 1957 óta napirenden van az ipar szerkezetátalakítása. A folyamat azonban igen ne­hezen halad. A következ­mény: az elmúlt másfél év­tized során elszenvedett cse­rearány-veszteségek Ma­gyarország II. világháborús anyagi veszteségeivel mér­hetők össze. Ennek csak részben oka a nemzetközi környezet változása. A képviselők többsége vi­tathatónak tartja azt a szemléletet, hogy a vállala­tokat szorító szabályozási rendszer azért nem lazítható, mert szűk a makrogazdaság mozgástere. A gazdasági kör­nyezet számos eleme ellen­tétesen orientál, semlegesíti az ösztönzést. Az export­­ösztönzés gyakorlata ellent­mondásos, eszköztára szegé­nyes és sematikus. Az egyik legfontosabb feladat az ár- és bérrendszer re­formja, valamint az adó­rendszer korrekciója. Ezzel lehet ugyanis biztosítani a gazdaság helyes orientáció­ját. A fejlesztési források bő­vítéséhez a külföldi forrá­sok beáramlását a jelenle­ginél is kedvezőbbé és gör­dülékenyebbé kell tenni. A mainál lényegesen kedve­zőbb feltételeket kell kínál­ni, elhárítva az ennek még útjában álló adminisztratív és egyéb akadályokat. Gágyor Pál hangsúllyal szólt arról, hogy a szerke­zetátalakítás egyik kulcsele­me a képzés, az oktatás, az átképzés. Az utóbbi eszten­dőkben a különféle erőfor­rások fontossági sorrendjé­ben előtérbe került a tudás, az ismeret, illetve ennek hordozója, a magasan kva­lifikált szakember. Ebből kiindulva nem viselhető el, hogy hazánkban százezer la­kosra alig ezer egyetemi és főiskolai hallgató jut, míg más, hozzánk hasonló fej­lettségű országokban szá­muk meghaladja a 2500-at. Az ipari bizottság és a témát megtárgyaló többi parlamenti bizottság is tá­mogatja az ipar szerkezet­­átalakítására előterjesztett programot — mondott a bizottsági előadó, végezetül javasolta: a témakör nép­gazdasági fontosságára való tekintettel a Parlament kér­je fel az ipari minisztert, hogy rendszeresen, évente egy alkalommal számoljon be az ipari bizottságnak a szerkezetváltás helyzetéről, és szükség szerint erről az ipari bizottság az Ország­­gyűlést is tájékoztassa. Ja­vasolta továbbá, hogy a ku­tatás-fejlesztést és az ezek­kel kapcsolatos pénzügyi és szervezeti kérdéseket szabá­lyozó számtalan rendelet, utasítás helyett az Ország­­gyűlés tűzze napirendre egy egységes, korszerű innováci­ós törvény megalkotását, támogatta azt a korábban már megfogalmazott javas­latot, hogy az Országgyű­lés az ipari miniszter elő­terjesztésében alkosson in­novációs törvényt. Kiss Dezső (Borsod-Aba­­új-Zemplén m., 8. vk.), a Borsodi Szénbányák válla­lat vezérigazgatója elmond­ta: A gazdasági kihívásra a szénbányászatnak is felelnie kell. Ez természetesen az eddigitől eltérő gazdálko­dást, termelési, fejlesztési módszereket kíván. Az el­képzelések megvalósításával kialakulhat egy, a mai mé­reteinél kisebb, de stabi­labb szénbányászat. Ugyan­akkor felhívta a figyelmet arra, hogy — mivel a bá­nyavállalatok magatartását a termelési költségszint ál­tal meghatározott gazdasá­gosság szabja meg — a széntermelés nagymérvű visszaesése ellátási konflik­tusok forrása lehet. Bodorné Danka Márta (Bács-Kiskun m., 2. vk.), a Budapesti Rádiótechnikai Gépgyár Kecskeméti Gyá­rának munkaadagolója fel­szólalásában a vidéki ipar­­telepítéssel kapcsolatos el­lentmondásokkal, anomá­liákkal foglalkozott. Kérte, hogy az illetékesek záros határidőn belül hozzanak döntést az önállósulni aka­ró termelőhelyek sorsáról. Reidl János (Somogy m., 5. vk.), a Videoton Tabi Gyáregységének meó-cso­portvezetője emlékeztetett arra, hogy az elmúlt idő­szakban határozott tenden­ciával erősödött a magyar népgazdaság térvesztése a világpiacon. Termékszerkezet-váltá­sunk lassú ütemére utal, hogy az állami ipar értéke­sítésében az új és korsze­rűsített termékek aránya az utóbbi években nem éri el az 5 százalékot. Mivel a piaci kényszer nem eléggé hatásos, kívánatos, hogy az Ipari Minisztériumnak, vagy valamely felügyeleti szervnek legyen jogköre azoknak a vállalatoknak a felelősségre vonására, ame­lyek rossz minőségű ex­porttermékekkel lejáratják a magyar munka presztízsét — javasolta a felszólaló. Felszólalások Zsidei Istvánná (Heves m., 5. vk.), a Mátra vidéki Fém­művek diszpécsere a recski ércbánya legutóbbi 21 évé­nek történetére utalva kifo­gásolta a döntési mechaniz­mus gyakorlatát, a haloga­tó, a kockázatot nem vállaló bizonytalankodást. Varga Gyula (Szabolcs- Szatmár m. 3. vk.), az MSZMP Szabolcs-Szatmár Megyei Bizottságának első titkára egyetértett azzal a megállapítással, hogy a kor­mány nem vonulhat vissza az ipar minden területéről, de — mint mondotta — ma még ez a veszély nem is fe­nyeget. A helyzet inkább fordított, túl sok a központi beavatkozás, és ez erősen csökkenti a vállalatok moz­gásterét. Kovács Mátyás (Komá­rom m., 4. vk.), az MSZMP Oroszlányi Városi Bizottsá­gának első titkára részlete­sen beszélt a válságágazat­ként számon tartott szénbá­nyászat helyzetéről. Az eocénprogram újraértéke­lésekor gondolkodni kellene azon is, hogy a tanulságok levonása, a felelősök kere­sése csak a sajtó és a tele­vízió dolga-e? Dudla József (Borsod- Abaúj-Zemplén m., 5. vk.), az MSZMP Borsod-Abaúj- Zemplén Megyei Bizottsá­gának első titkára leszögez­te: az ipari szerkezetátala­kítás nagyon összetett, sok­rétű feladat; megvalósítása nemcsak műszaki-gazdasági koncepciót, eszközöket igé­­­nyel, hanem egyértelmű és határozott politikai akara­tot, magatartást és társadal­mi támogatást is. Végezetül hangsúlyozta: a megújulás mindenekelőtt a kezdeményező szellemű em­bereken múlik, ezért a leg­hatékonyabb befektetés a személyi feltételek javítása. A szakszerű, igényes mun­kát a legkicsiszoltabb köz­ponti program, a több pénz sem pótolhatja — mondot­ta egyebek között Dudla József, az MSZMP Központi Bizottsága nevében is elfo­gadásra ajánlva a beszámo­lót. Csongrádi Csaba (Heves m., 7. vk.), a Gagarin Hő­erőmű Vállalat gondnokság­vezetője visontai tapasztala­tai alapján egyik természeti kincsünk, az ország lignit­­vagyonának sokrétű haszno­sítási lehetőségeire hívta fel képviselőtársai, vala­mint a kormány figyelmét. Mint mondotta, a lignit komplex hasznosítása illesz­kedhet az ipar szerkezetát­alakítására készült prog­ramba. Megfontolásra aján­lotta, hogy épüljön lignittü­zelésű erőmű, illetve ener­­geikai kombinát Bükkáb­­rány mellett. Sziráki András (Szolnok m., 2. vk.), a Szolnoki Me­zőgép Vállalat vezérigazga­tója javasolta, hogy a szer­kezetváltást ne központi csomagtervek alapján szer­vezze meg a kormányzat. A kiemelt vállalati kör kivá­lasztásánál az legyen a döntő szempont, hogy ter­mékeik már most verseny­képesek-e, s milyen export­piacokkal rendelkeznek. Biacs Péter (Budapest, 30. vk.), a MÉM Központi Élel­miszer-ipari Kutató Intéze­tének főigazgatója a mező­­gazdasághoz szorosan kötő­dő feldolgozó­, ezen belül is az élelmiszeripar helyze­téről beszélt. Az ipari mi­niszterhez intézve szavait szorgalmazta, hogy a szer­kezetváltás hatékonysága érdekében rendezzék az in­novációs lánc egyes intéz­ményeinek kapcsolatrend­szerét, az alapkutatástól a marketingig. Ennek kapcsán Tétényi Pál beszéde Tétényi Pál, az Országos Műszaki Fejlesztési Bizott­ság elnöke hangsúlyozta: a benyújtott fejlesztési kon­cepció általános irányai és céljai messzemenően kor­szerűek, és kutatási, mű­szaki kapacitásunk lehető­ségeivel is összhangban van­nak, a gazdasági feltételek biztosítása viszont csak ke­mény munkával teremthető meg. A fejlődés döntő eleme a csúcstechnológiát alkalmazó ágazatok (elektronika, hír­adástechnika, irodaautoma­tizálás) körébe tartozó szak­makultúrák hazai bővítése és színvonaluk emelése. Ezeknek a technikáknak a széles körű behatolása a magyar gazdaságba, a ver­senyképesség elengedhetet­len feltétele. Különösen fon­tos a magyar ipar szerepe az infrastruktúra fejlesztésé­ben, ezen belül a távközlés és informatika most formá­lódó, hosszabb távú fejlesz­tési programjában. Az eddigi viták, a gazda­ság szerkezetváltásának las­sú volta miatti bírálatok nem is a célokat, hanem a megvalósítás reális lehetősé­geit, eszközeit, forrásait kér­dőjelezték meg. Ez érthető, hiszen az iparnak a mai szorító helyzetben lényegé­ben magának kell előterem­tenie a szerkezetváltáshoz szükséges forrásokat, min­denekelőtt a veszteséges, tá­mogatást igénylő tevékeny­ségek át- vagy leépítése, a meglévő kapacitások hatéko­nyabb működtetése révén. Számottevő még a tartalék az ipar költséggazdálkodásá­ban is. Csupán 1 százalékos költségmegtakarítás — ami nem tekinthető túlzott fel­adatnak — évi csaknem tíz­­milliárd forint többletfor­rást eredményezne. — A jövőben — mutatott rá Tétényi Pál — a kívánt külpiaci pozíciót ne az im­port kényszerű korlátozásá­val, hanem a hatékony im­portra is támaszkodó telje­sítmények dinamikus növe­lésével érjük el. A felélén­külő importverseny egyben a legerősebb ösztönzője le­het a termelési szerkezet át­alakításának is. A hazai igé­nyek kielégítését célzó ter­melés akkor lesz hatékony, ha egyben exportképes is. — A kormány feladatá­nak tekinti, hogy — 1987- hez és 1988-hoz hasonlóan —, újabb lépéseket tegyen a vállalati műszaki fejlesztést ösztönző feltételek megte­remtése érdekében. A felté­telek azonban önmagukban még nem elégségesek. Az egyén felelősségérzetét, al­kotni vágyását, az új eléré­sének és megvalósításának szándékát semmi nem he­lyettesítheti. A teljesítmény elismerése, a látszatmunkát, az alibitevékenységet elítélő légkör nélkül nem érhetjük el céljainkat. A szerkezet átalakítása és megújítása elsősorban vál­lalati feladat. Ez azonban nem a feladat és nem a fe­lelősség áthárítása, a szer­kezetátalakítás nem nélkü­lözheti a tudatos, összehan­golt állami, kormányzati po­litikát és cselekvést. A sze­rep megosztásában különö­sen figyelmet érdemlő elem a szervezettől és szektortól független versenysemleges­ség tartós garantálása jogi és szabályozási eszközökkel A valódi versenysemlegesség megvalósulásának fő eszkö­zeként pedig a folyó terme­léshez nyújtott támogatás le­építése az iparon belül és azon kívül is. Kellő előrelá­tással, a korábbiaknál erő­teljesebben kell élni a tu­datos visszafejlesztés, vissza­vonulás eszközével. A hang­súly a visszavonulás tuda­tos és átgondolt voltán le­gyen. Ennek kell kifejeződ­ni a megszűnő gyártmányok ésszerű pótlásában, a fel­szabaduló eszközök értelmes hasznosításában, és minde­nekelőtt a munkaerő zömé­nek új, az eddiginél haté­konyabb foglalkoztatásában. Mindez együtt jár egyes szakmák leértékelődésével, jelentőségük csökkenésével és újabb szakmák megjele­nésével. Sürgősen szükség van arra, hogy mielőbb va­lósággá váljék a különböző határozatokban megfogalma­zott elgondolás, az átfo­góbb, konvertálható szakér­telmet adó szakmunkáskép­zés. Tétényi Pál végezetül a következőkben foglalta ösz­­sze az ipari szerkezet módo­sításának általános feltéte­leit: — a vállalatok nyere­ségérzékenységének növelé­se és a tartósan veszteséges tevékenység leépítésének kényszere; a termelési té­nyezők, a tőke hatékony hasznosításában, a vállalat távlati eredményességében való érdekeltség megterem­tése; a hazai és nemzetközi termelési és tudományos­műszaki munkamegosztás­nak a jelenlegit jelentős mértékben meghaladó szint­je; a műszaki fejlesztés és az ipari szerkezetváltás ösz­­szeépülése, az ezt elősegítő eszközök biztosítása, a szer­kezetváltás személyi, embe­ri feltételeinek javítása, a foglalkoztatási gondok csök­kentése képzés és tovább­képzés, átképzés, új munka­helyek teremtése révén. Novák Lajos (Szabolcs- Szatmár m., 2. vk.), a Fém­munkás Vállalat Nyíregyhá­zi Gyáregységének techno­lógiai osztályvezetője me­gyéje helyzetével foglalko­zott hozzászólásában. El­mondotta, hogy az iparban foglalkoztatottak létszáma az aktív keresőknek csupán 23 százaléka, a 30 százalé­kos országos átlaggal szem­ben. Új ipari üzemeik tele­pítésére csak elvétve kerül sor. Lotz Ernő (Borsod-Abaúj- Zemplén m., 12. Vk.), az Ózdi Kohászati Üzemek ve­zérigazgatója a kormányzati szervek és a vállalatok kö­zötti ésszerű munkamegosz­tás jelentőségéről, a felelős­ségi körök elhatárolásának szükségességéről beszélt. Felhívta a figyelmet egy, a szerkezetátalakítás folya­matát lassító jelenségre. Véleménye szerint a kor­mánydöntéseket általában nem a végrehajtás fázisa követi, hanem az apparátu­sok hosszú hónapokig tartó vitája a határozatok értel­mezéséről. László Ferenc (Fejér m., 8. Vk.), a Dunai Vasmű üzemfenntartás gépészeti karbantartás vezetője a vas­kohászat gyakran bántó, egyoldalú megítélését tette szóvá, a Dunai Vasmű gaz­dálkodási eredményeit is­mertetve. A vállalat az el­múlt négy év alatt a ko­rábbi 300 millió forintos veszteséget 800 milliós nye­reséggel váltotta fel. A Dunai Vasmű az új ta­rifarendszer szerint 288 millió­­ forint környezet­szennyezési bírságot fizet évente. Ilyen nagy összegű bírság mellett a vállalatnak nincs lehetősége arra, hogy környezetvédelmi beruházá­sokkal megszüntesse az ár­talmakat. Ezért azt java­solta, hogy a befizetett bír­ság kerüljön egy elkülöní­tett számlára, és ha össze-­ jön egy-kétmilliárd forint — amely már egy kohászati vállalatnál is jelentős ösz­­szeg —, csak erre a helyi célra lehessen felhasználni. Balogh Gábor (Baranya m., 9. vlk.), a Mohácsi Fa­rostlemezgyár műszaki igaz­gatóhelyettese felszólalásá­ban egyebek között java­solta, hogy a termelékeny­ség, a termelőeszközök jobb kihasználtsága érdekében ösztönözzék a több műsza­kos, illetve a folytonos munkarendben tevékenyke­dőket. A jelenlegi progresz­­szív adókulcs azonban csak kevés, bérpótlékból szárma­zó jövedelmet hagy meg a dolgozóknak. Javasolta a kormánynak, illetve a Par­lament ad hoc bizottságá­nak: vizsgálják meg annak lehetőségét, hogyan lehet csökkenteni, vagy teljesen törölni a fizetendő személyi jövedelemadót, a három vagy folyamatos műszakban tevékenykedők műszakpót­léka után. Esetleg adómen­tességet nyújtani az érintet­teknek. Antal Ferenc (Veszprém m., 7. vk.), a pápai Elek­­thermax Vállalat műszaki (Folytatás a 4. oldalon) Környezetvédők levele az Országgyűléshez Péter János, az Országgyűlés alelnöke csütörtökön fogadta a környezetvédők egy csoportját, s átvette tőlük, majd a képviselőkhöz továbbította a bős­­nagymarosi vízlépcsőrendszer beruházásával foglalko­zó levelet. Ebben az aláírók — a Bajcsy-Zsilinszky Baráti Társaság, valamint a hozzájuk csatlakozott körök és csoportok — a többi között azt javasolják az országgyűlési képviselőknek, hogy kérjenek rész­letes beszámolót a nagyberuházás várható költségei­ről, következményeiről és a vállalt nemzetközi köte­lezettségekről. E kérdést egyébként több parlamenti képviselő is megemlítette felszólalásában a most zaj­ló nyári ülésszakon, s Villányi Miklós pénzügymi­niszter válaszában jelezte: a kormány az év máso­dik felében az Országgyűlés elé terjeszti tájékozta­tóját. (MTI) HAJDÚ-BIHARI NAP 1.0 — 1988. JOUAS K­­stjj

Next