Hajdú-Bihari Napló, 1992. február (49. évfolyam, 27-51. szám)

1992-02-15 / 39. szám

8 HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ Az ’56-os kutatócsoport Debrecen (HBN)­­ Tavaly nyáron alakult meg Debrecenben az 1956-os forradalom megyei kutatócsoportja, amely a TIB ke­retében tevékenykedik. Az elmúlt év ok­tóberében a forradalom 35. évfordulója alkalmából regionális tudományos ta­nácskozást szervezett Debrecenben A vidék forradalma címmel. Ez volt ha­zánkban az első olyan történészkonfe­­rencia, amely egy régió -Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár, Borsod-Abaúj-Zemplén - '56-os forradalmi eseményeivel foglal­kozott. A kutatócsoport gondozásában előreláthatólag márciusban megjelenik A vidék forradalma című füzet. Az MTA 1956-os kutatócsoportja feb­ruár 19-én Budapesten rendezi meg Filep Tibor A debreceni forradalom, 1966. ok­tóber című könyvének, valamint a leg­újabb levéltári évkönyvben megjelent Politikai restauráció és megtorlás Hajdú- Biharban, 1956-57 című tanulmányának szakmai vitáját. A kutatócsoport célul tűzte ki történel­mi dokumentumok gyűjtését. A csoport műhelyében megkezdődtek egy nagyobb szabású dokumentumkötet kutató- és előkészítő munkái. Az elképzelések sze­rint a fellelhető és legfontosabb megyei vonatkozású '56-os dokumentumokat publikálják majd. A kutatócsoport két tagja az 1955-56 utáni megtorlás bírósá­gi iratait tanulmányozza, és Valuch Tibor állítja össze a politikai perekben elítéltek listáját. Táncpedagógusoknak Újabb kulturális szakmai érdek-kép­viseleti tömörülésről érkezett hír: az el­múlt év végén a fővárosban megalakult a Táncpedagógusok Országos Szövetsége. A szervezet magában foglalja a balett, a modern tánc, a társastánc területein dolgozó szakembereket. A szövetség cél­ja a szakmai összefogás megteremtése, to­vábbképzések, bemutatók, előadások, versenyek szervezése és tagjainak érdek­­képviselete és érdekvédelme. Első felada­tuknak egy adatbank létrehozását tekin­tik. A szövetség munkájában részt venni kívánók az alábbi címen jelentkezhetnek: Táncpedagógusok Országos Szövetsége, Budapest, Gorkij fasor 38. 1068. MINDENFÉLE • DIÁKKONFERENCIA. A Magyaror­szágon tanuló, illetve a közelmúltban át­települt erdélyi, kárpátaljai, felvidéki és délvidéki fiatalok részére országos ki­sebbségi diákkonferenciát rendeznek március 21-én és 22-én Tahitótfaluban. A jelentkezéseket március 10-ig rövid élet­rajz kíséretében kérik az Erdélyi gyüle­kezet címére (1146 Budapest, Thököly u. 44.). • DOTE. Az egészségügyi vállalkozá­sok jelenéről és jövőjéről esik szó a DOTE vezetősége által szervezett ankéton feb­ruár 21-én 18 órától az egyetem elméleti tömbjében. Vitaindítót Csermely Gyula szülész-nőgyógyász, a VOSZ egészség­­ügyi tagozatának vezetője tart. Éneklő ifjúság Debrecen (HBN) - Az Éneklő ifjúság területi döntői március 7-én 9 órától a debreceni általános és a hajdúböször­ményi, 10-től a balmazújvárosi és a püspökladányi, 14-től a nyíracsádi, már­cius 21-én 9-től ugyancsak a debreceni ál­talános, március 28-án 9-től a berettyóúj­falui és a létavértesi, 10-től pedig a haj­­dúszoboszlói művelődési központban lesznek. Jelentkezni a területi döntőket rendező művelődési központokban, a Kölcsey művelődési központban vagy a Kossuth gyakorló általános iskolában Pal­­laginé Farkas Etelkánál lehet. KULTÚRA 1992. FEBRUÁR 15., SZOMBAT Egy zeneszerző, aki eklektikusan szereti Csokonai Színház: már elkezdték Kocsák Tibor újabb musicaljének próbáit Erdei Sándor Debrecen (HBN) - Kocsák Ti­bor immár a második musicalt írja a város színházának, szín­házbarát közönségének. Miként a Légy jó mindhalálig című pro­dukciót, úgy a Kid, a kölyök címűt is Pinczés István főren­dező, megbízott igazgató kéré­sére komponálja. A két mű mu­zsikája alaposan elüt egymástól, míg az előbbi érzelmes „szív­musical", romantikus poprock, az utóbbi countryzene lesz, benne jó adag ízelítővel a gaz­dag észak-amerikai zenéből. De beszéljen erről a legilletéke­sebb, a komponista. - Ön a Madách Színházban dol­gozik, s nyilvánvalóan szerteágazó az az alkotói munka, amit ott vé­geznie kell. Mégis, ha kimondom a nevét, a musical műfaja jut az eszembe. - Sokfajta zenei tevékenységet folytatok, nem csak könnyűze­nész vagyok. A főiskolán, zenés mesterséget tanítva ismerkedtem meg a nagyvilágban akkor már játszott musicalekkel. Kezdettől „mindenevő" zeneszerző va­gyok, sok alkalmazott, más szó­val színházi zenét szereztem da­rabokhoz. Színészek kértek tő­lem sanzonokat, énekesek rock­dalokat... - Nem akart sohasem könnyűze­nei együttes tagja lenni? - Egyszer délben megalakítot­tunk egy bandát, de estére fel is oszlattuk. Hamar rájöttünk, hogy az ilyenfajta zenélés nem nekünk való. Az idegenkedéstől a rajongásig - Maradt tehát a komponálás, a musicalek. - Akkor vette kezdetét a vi­lághírű musicalek magyarorszá­gi térhódítása. Jól jött, hogy a főiskolán sok musicallel találkoz­tam, ezek tananyagok voltak, nem egyet közülük azóta se tűztek műsorra Magyarorszá­g­on. A főiskolán a Hairből, J­ézus Krisztus szupersztárból, más közkedvelt Webber-dara­­bokból keresztmetszeteket csi­náltunk. Megismerkedtünk a rockszínházasokkal, Miklós Ti­borral, aki gyakori szerzőtársam. Felkérték barátomat, Kemény Gábort és engem, hogy írjunk zenés művet egy híres regényből, akkor jött létre A krónikás. Ez volt a debütálásom a műfajban. Szép siker volt, s voltaképpen elkezdődött nálunk is a műfaj kampányszerű népszerűsödése. - Sokan megütköznek már az ötleten is, hogyan lehetett a Móricz­­regényből musicalt írni. - Bennünk is ott munkált a fél­sz, elsősorban a jól ismert mó­­riczi mélységek miatt. Én tud­tam, milyen zenét képzelek el, de abban nem voltam biztos, hogy a regény anyaga és a muzsika il­lik majd egymáshoz. Sokan való­ban idegenkednek az ötlettől, viszont ha megnézik az előadást, meggyőződnek a vállalkozás jo­gosságáról. - Vannak zeneszerzők, akik nagy mennyiségben, szakmányban tud­nak komponálni. A Kocsák-műhely­­ben hogyan születik a zene? - Ha abszolút zenét írok, tehát nem kísérő-, alkalmazott zenét, hanem vonósnégyest vagy szin­tetizátormuzsikát, ezeket köny­­nyen megcsinálom. Mindig van egypár ötletem, leülök a zon­gorához, és följátszom kazettára. Musicalt írni mindig nehezebb, hisz' bele kell helyezkednem ab­ba a világba, amelyhez zenét kell szereznem.­­ A tömegkommunikáció lépten­­nyomon a budapesti premierről be­szélt. Szinte sohasem szólt a deb­receni ősbemutatóról. „ Holott mi sohasem titkoltuk a mű genezisének debreceni vonatkozásait. Debreceni felké­résre, Debrecennek írtuk. Mindig el is mondtuk, de a riportokból rendre kimaradt.­­ Szokta-e olvasni a darabjairól szóló kritikákat? A Magyar Hírlap kritikusa például nagyon leszólta a megzenésített Légy jó...-t - Hangsúlyoznom kell, hogy amit csináltunk, musical. Nem a regényből készült opera. Nekem nem kötelességem eldönteni, hogy a produkció jó-e vagy rossz, mindenesetre nagyon hit­tünk benne. Kétségtelen viszont, hogy sikeres produkcióról van szó, nagy tömegek érdeklődnek iránta. Szereti a közönség, talán még fölötte is az értékeinek. Általában tehát rajongó arcokkal találkozom, a kollégák is több­nyire lelkendezve szólnak a munkánkról. A megnyilvánulók egyötöde szól róla elutasítóan, de hát én ezt nagyon természe­tesnek tartom. Egyébként a Légy jó... muzsikája tükrözi leginkább a zenei gondolkodásomat, ízlése­met, világomat. Westernmusical készül - Milyen különbségeket lát a deb­receni és a budapesti előadás kö­zött? ! - Úgy vélem, mind a két elő­adás mellett és ellen lehet érvel­ni. Ahány előadás, annyiféle. Legközelebb Győrben fogjuk be­mutatni, most keresünk gyere­keket, s már előre látom, az is egy másféle színpadra állítás lesz. Én a debrecenit nagyon hitelesnek tartom, már csak azért is, mert a darab, a történet a városé, a játszó gyerekek itt élő, igazi gyerekek. Az egyik fősze­replő majd' csak olyan körül­mények között él, mint­­ anno - Nyilas Misi. A Csokonai Színház előadásában az éneklés és a tánc egy kicsit háttérbe szorul, ezt a budapestiek jobban csinálják. - Beszéljünk az új darabról, a Kid, a kölyökről. - A zenés mű alapjául szol­gáló színművet Robert Coover írta, fordítója a debreceni Abádi Nagy Zoltán. Ez westernmusical, a zene tulajdonképpen már ké­szen is van. Amerikai népzenére, gospellekre, s főleg a country­­hagyományból vett dallamokra épülő muzsikát kellett szerez­nem. A nagyobb kompozíciók­ban az a jó, hogy a stílusokat keverni, helyesebben: elegyíteni lehet. A rockoperában például a rock csak egy elem, a legválto­zatosabb kifejezésmódokra nyí­lik lehetőség. Én különösen sze­retem a sokszínűséget, s arra törekszem, hogy a sokféleség vé­gül mégis egységes művé ösz­­szegződjön. „A két musical sok mindenben különbözik egymástól” Fotó: Horváth Katalin Közeledés a mozifilmhez, közeledés a nézőhöz Dombrovszky Ádám Budapest (ISB) - Hat napon át három budapesti mozi adott ott­hont a huszonharmadik magyar filmszemlének, melyen két esz­tendő magyar filmtermésével találkozhattak az érdeklődők. Huszonhárom játékfilm és húsz dokumentumfilm ősbemuta­tójára is sor került, de akadtak a filmek között olyanok is, ame­lyeket a hazai nézők már a te­levízióban is láthattak (Koltay Gábor: Julianus, Jancsó Miklós: Isten hátrafelé megy, Makk Ká­roly: Magyar rekviem, Mészáros Márta: Napló apámnak, anyám­nak). Sára hozott legtöbbet Közelebb került-e a magyar film a mozinéző nagyközönség­hez? Megmaradt-e kísérletező kedve? Két alapkérdés, melyek talán nem is annyira erősítik egymást. A magyar mozinéző már hoz­zászokhatott, hogy az évek során a kevésbé érdekes, kevésbé lát­ványos filmeket „kísérleti alko­tásnak" minősítették, s az átlag mozinéző még csak a mozi tájé­kát is kerülte, ha ilyen filmről hallott. A „kísérleti kategóriából" mindenekelőtt a Három bagatell című játékfilmszkeccset emeljük ki, mely két főiskolai vizsgafilm és egy Balázs Béla Stúdióban ké­szült film szerkesztésével ké­szült. Különösen izgalmas a het­venes években(!) rendezett mes­termű, az azóta tragikus körül­mények közt elhunyt Bódy Gá­bor filmje, a „Hogyan verekedett meg Jappe és De Escobar után a világ" című Thomas Mann-adap­­táció. Bódy fantasztikus forma­­nyelvmegújító képességével, sa­ját eszközeivel hallatlanul pon­tosan tükrözi vissza képi síkon a novella tartalmi-filozófiai mon­dandóját. Az Amerikai anzix ar­chaizáló atmoszféráját idéző adaptáció igazi kísérleti film, s minőségét tekintve közel kerül a színvonalához a szkeccs másik két darabja. A csend, a hallgatás atmosz­féráját adta vissza Can Togay A nyaraló című játékfilmje. Egy gyilkossági ügy kapcsán a lé­nyegtelen történések, a hangula­tok hatalmasodnak el a mozi­vásznon, s talán nem véletlen, hogy ez az a mű, melynek végén alig jut egy csekélyke, a szemle során megszokott és illendő a filmvégi tapsokból. Hát igen, a Tavaly Marienbadban című zse­niális Rasnais-mű után merész vállalkozás egy ilyen hallgatag filmet rendezni! A szemle legtöbb alkotása Sára Sándor nevéhez fűződik. A Krónika, a Pergőtűz, a Csonka- Bereg című filmek rendezője hű maradt régi témájához: a má­sodik világháború magyar ál­dozatainak emlékéhez. Most be­mutatott darabjai közül a Kö­nyörtelen idők az, amelyik az „átlag mozinéző" számára a leginkább izgalmasnak ígérke­zik. Lehet-e lapítanunk sorsfor­dító történelmi időben teszi fel a kérdést. Öt kiskatona megpró­bálja ezt tenni a második világ­háború végén. Sorsuk csak tragé­diába torkollhat. Már e Sára-film is elvezetett a „közönség-film" kategóriájához. A filmszemlén bemutatott alkotásokon egyér­telműen felfedezhető a törekvés: közeledni a „mozifilmhez", kö­zeledni a nézőhöz. S egyben közeledni Európához. Vagy ép­en Hollywoodhoz. Bár ez utób­­ira egyetlen igazi példa mu­tatkozott: a „hollywoodi iskolán" nevelkedett Zsigmond Vilmos igazi sztárokat (Liv Ullmann és Michael York) felvonultató, egyébként kicsit mesterkélt Té­kozló apája. Nem magyarul A hangalámondás sem hasz­nált az előbb említett bemutató­nak, miként a Hotel West ese­tében sem. „Európaiságunkat" il­lusztrálja, hogy már nem is ma­gyarul beszél filmjeink jó része, bár lehet, hogy a mozikban való vetítésig még elkészül a magyar film magyar szinkronja. Vagy legalább a szövegaláírás, mint ahogy Szabó István Találkozás Vénusszal című alkotása eseté­ben történt. A Hotel Westtel, a Tékozló apával, s mindhárom Sára-film­­mel elérkeztünk egy lényeges ponthoz: a múlt feltárásához. A mai magyar film - kicsit az iro­dalmat, színházat is pótolva - je­lentős szerepet vállalt fel múl­tunk feltérképezésében. 1956-ról, s az azt követő eseményekről számos film született. Mészáros Márta Naplója, Schiffer Pál Le­döntött útjelzőkje, Makk Károly Magyar rekviemje, Ember Judit Újmagyar siralomja, Erdélyi Já­nos és Zsigmond Jenő Az eltűnt idő nyomában című filmje, s még közel sem teljes a lista. S a Ho­tel West már átvezet a­­jelenbe: egy romániai magyar fiatalember miként szenved, s miként keve­redik bele újabb disznóságokba pusztán „szekus" múltja miatt. Igen, a múlt meghatározza je­lenünket, s a mai valóság nem­csak dokumentarista műveket (például Almási Tamás két Ózd­­filmje), hanem a játékfilmeket is áthatja. Fekete Ibolya Az apo­kalipszis gyermekei című filmje azt veszi sorra, mi történik a kelet-európai fiatalokkal egy vi­lágrend összeomlása után. És is­mét elénk tárul a szomorú ma­gyar pedagógussors. Szabó Ist­ván legújabb művében, Az édes Emma, drága Böbe címűben hosszú idő után először vesz elő magyar témát. Ugyancsak tragi­kus a vége Dám György A túl­élés ára című filmjének, mely azt mutatja be plasztikusan, miként esik szét a család azáltal, hogy tagjainak nincs idejük egymásra figyelni. Hat napon át három budapesti moziban reggeltől estig vetítet­ték a legújabb magyar filmter­més darabjait. Közvetlenül a tö­mény filmnézés után nem köny­­nyű az értékítélet. De ha mégis „díjátadásra" köteleznének, a filmszemle nagydíját Gárdos Pé­ternek adnám. A Skorpió meg­eszi az Ikreket reggelire című film rendezőjének Rudolf Péter, Eszenyi Enikő és Törőcsik Mari nagyszerű alakításával talán vég­re sikerült egy egyszerre értékes és közönségeimet alkotni.

Next