Hajdú-Bihari Napló, 1994. április (51. évfolyam, 77-101. szám)

1994-04-01 / 77. szám

1994. ÁPRILIS 1., PÉNTEK HARMADIK OLDAL HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ 3 Egyre nehezebb a cigány sors Ladányban... Veszélyben van az anyanyelvük is, mert a gyerekek már nem tanulják meg Kovács Zsolt Püspökladány (HBN) - Kupec­­kedtek, toll- és használtcikk-ke­­reskedéssel foglalkoztak régen a püspökladányi cigányok. A tsz-vi­­lágban egyesek a mezőgazdaság­ban, mások a fővárosban vagy a Dunántúlon találtak munkát. Az elmúlt években a munkahe­lyek jelentős része megszűnt, a vál­lalkozás fortélyaihoz pedig keveset ért az iskolázatlan cigány ember, így napjainkban a város keresőké­pes cigány lakosságának fele mun­kanélküli-segélyből vagy szociális támogatásból él. Életüket tovább nehezíti, hogy a város önkormány­zati testületében nincs olyan sze­mély, aki az érdekeiket képviselni tudná. Püspökladány lakossága pe­dig még jól emlékszik a két évvel ezelőtti „Zserbó-ügyre"... A képviseletről A sportpálya melletti új családi házában kerestem fel a helyi ci­gányság egyik képviselőjét, Kovács Józsefet, aki a Hajdú-Bihar Megyei Cigány Érdekszövetség elnöki tisz­tét is betölti.­­ A helyhatósági választások köze­ledtével egyre fontosabbá válik a ki­sebbségek érdekeit képviselő szerveze­tek tevékenysége. Az önök érdekszövet­sége mit tud tenni azért, hogy az et­nikai kisebbségnek is legyen képvise­lője a vélhetően új tagokkal felálló kö­vetkező önkormányzati testület­ben?­­ Mint megyei vezetőnek, az az elképzelésem, hogy minden olyan településen, ahol cigányság él, a szövetség által indított személyre szavazhassanak a cigányok a kör­zeti hovatartozás figyelembevéte­le nélkül. Ez azért lenne jó, mert a városunkban élő 1200 cigány nem egy választókörzetben lakik, így ha több képviselőjelöltet indítunk, ak­kor szétforgácsolódnak a szavaza­tok. Ha lesz képviselőnk a követ­kező testületben, akkor ő első kéz­ből tud tájékoztatni a bennünket érintő határozatokról, felvilágosí­tást tud adni jogainkról, és közve­títené kéréseinket a város vezetői­nek. - A helyi cigány közösség kéthar­mada az egy választ­ókerületnek mi­nősülő Új telepen él. A körzet képvi­selője hogyan áll ki az etnikai kisebb­ség érdekei mellett? - Nem a megfelelő ember van a testületben. Nem tudja kellőkép­pen képviselni az érdekeinket. Nem világosítja fel a választóit az őket jogosan megillető járandósá­gaikról. Ezenkívül még a polgár­­mester sem szívlel bennünket. Bár­milyen kéréssel fordulunk hozzá, elutasít bennünket. „Nem! Nincs! Miért? Hát, azért..."­­ A püspökladányi cigányok között nagyon magas a munkanélküliek aránya... - Mind jobban lemaradunk a magyarok mögött, egyre nehezebb a cigány sors! Ez összefügg az ala­csony iskolázottsággal. Főleg az idősebbek és a nők között vannak még írástudatlanok, de a fiatalok az általános iskolát elvégezve rend­re kimaradnak a szakmunkáskép­zőből, vagy el sem kezdik azt. Ezért csak segédmunkásnak me­hetnek el, de őket sem alkalmaz­zák szívesen, mert a cigányok állí­tólag nem szeretnek dolgozni. Higy­­gye el, ha lenne munkánk, egészen más lenne az életünk. Azért va­gyunk kénytelenek az önkormány­zatra támaszkodni, mert se mun­ka, se jövedelem! De menjünk ki az új telepre. Érdemes megkérdezni ott is egy-két embert. Beszállunk az öreg Wartburgjá­ba. Útközben elmondja, veszélyben van az anyanyelve a cigányságnak, mert a gyerekek már nem tanul­ják meg. - Ha a nyelvünk oda lesz, azzal együtt a hagyományaink is elvesz­nek - panaszkodik. „11-es", „Aranysárkány" és a „Szultán" A 4. számú főutat elhagyva, már az új telepen vagyunk. Szép, rendezett porták mellett hala­dunk el. - Itt még a magyarok laknak - mutat az új házakra. Aztán megváltozik az utcakép. Megműveletlen kertek, tatarozat­­lan házak, kutya, malac, tyúk sza­badon bóklászik a házak között. Az új telep főutcájára kanyarod­va, ismét változik a kép: „11-es kocsma", „Aranysárkány italbolt" és még ki tudná felsorolni az ud­varok mélyén meghúzódó italki­mérő helyek neveit. Egy új, kétszin­tes családi ház előtt állunk meg. Az udvarban lévő „Szultán ital­bolt" mutatja a lakók foglalkozását Magas, elegáns férfi nyújtja a ke­zét:­­ Kovács Imre vagyok. Kísérőmtől, Kovács Józseftől tu­dom meg, hogy Imre indult négy évvel ezelőtt a helyhatósági válasz­tásokon, de nem került be a testü­letbe. Az új ház halljába invitál a házigazda. Rend és tisztaság. Virá­gos tapéta, fehér bútor, porcelán­csillár, a falon lógó szentképek és keresztek hirdetik, hogy itt katoli­kus erkölcsi normák szerint élnek az emberek. Az utcában hamar hí­re ment, hogy Kovácsékhoz vendé­gek érkeztek. Hamar tele lett a he­lyiség. Szinte mindegyikőjük egy­szerre beszél. - Azt üzenem Farkas Dezső pol­gármester úrnak, hogy munkát ad­jon a cigányoknak, ne segélyt! - vá­lik ki a szóáradatból egy reszelős hang. - Aki elissza, elkártyázza a se­gélyt, azoktól meg vonják meg! - hallom meglepődve egy fiatalem­bertől. A ház ura csendre inti a bentlé­­vőket, azok pedig kimennek. - Ha a polgármester nem terem­ti meg a munkalehetőséget, akkor megteremtjük mi magunknak - mutat Kovács Imre az udvaron lé­vő kocsma felé. - Nekem nincs képesítésem az italméréshez, de szeretném, ha Ka­ta lányom megszerezné. Hozom a bizonyítványát! Tiszta jó jegy van benne! Legalább neki legyen jó munkahelye... Mehetett volna Debrecenbe hároméves iskolába, de nem engedtem el. Annyi rosszat hall mostanában az ember, meg a három év csak három év. Ehelyett beírattam volna a munkaügyi köz­pontban szervezett féléves tanfo­lyamra, de nem vették fel. Higgye el, azért, mert cigány! Még a pénzt is ki akartam ott rögtön fizetni. (Később felkerestem a megyei munkaügyi központ püspökladá­nyi kirendeltségének az illetéke­sét, aki elmondta, hogy amikor be­jött Kovács Imre és a lánya, akkor még nem lehetett jelentkezni a ven­déglátói tanfolyamra. Viszont újbó­li jelentkezésükkor már betelt a lét­szám.­ - Sok a kocsma az utcában - álla­pítom meg. - Nincs más lehetőségünk. Ital­boltok nyílnak és tönkremennek. Ez az élet rendje. A cigányok jó ré­sze nem ért az adózáshoz, az áru­­beszerzéshez, az üzlethez. Minde­gyik hirtelen akar meggazdagodni. Az ilyenek is rontják a cigányság hírét. Én elvenném tőlük az üzle­tet. - Milyen a viszony az új telepen a magyarokkal? - Elviselhető. Sokan már beil­leszkedtek a magyarok közé. Má­sok csak próbálják, de nagy a visszahúzó erő. Az a fő gond, hogy a magyarok egy kalap alá vesznek minden cigányt. Nekik nincs kü­lönbség a rendes roma és a putris csaló között. „Teljesíthetetlen kérések" Farkas Dezső polgármestert a hi­vatalában kerestem fel. - Nagy a széthúzás a város ci­gány lakossága között - válaszol kérdésemre. - Ennek részben gaz­dasági, részben családi okai van­nak. Ezért nincs képviselőjük a tes­tületben. A jelenleg érvényben lé­­­vő választási törvény szerint, ha valamelyik cigány szervezet a vá­ros két választókerületében egyé­ni jelöltet tud indítani, akkor a lis­tás szavazáson is részt vehet az adott cigány szervezet. Ha pedig minden cigány a szervezetük listá­jára adja le voksát, akkor kizárt­nak tartom, hogy ne kerüljön be képviselőjük az önkormányzati tes­tületbe. Az elmúlt választáson az új telepen élő Kovács Imre, mint a legtöbb szavazatot kapott kisebb­séghez tartozó személy, mintegy fél évig megfigyelőként részt vett a testületi üléseken. Később lemon­dott erről a jogáról is, mert maga helyett mást szeretett volna a meg­figyelői székbe ültetni. Erre pedig a törvény nem ad lehetőséget. - Seg­yek? - A cigányok is csak azt a se­gélyt, és csak annyit kaphatnak, amennyi a törvényben meghatáro­zottak szerint jár nekik. Azt pedig a szociális iroda dönti el, hogy ki­nek milyen jogcímen, mennyi jár. Sokszor érzem, hogy megpróbál­nak „kijátszani" a szociális iroda el­len. Ha őket ott elutasítják, akkor abban reménykednek, hogy hatal­mi szóval majd én rendreutasítom a szociális részleget. Ezek mellett tüzelő- és vásárlási utalványokat adtunk ki nekik, de ezeket szinte tőzsdei árfolyamon adták-vették egymás között__és hogy elküldöm őket...? Ha idézést kapnak a pol­gármesteri hivatalba, akkor rögtön hozzám jönnek, mintha én leírnék a hivatal. Én pedig az idézésnek megfelelő helyre irányítom őket. Szilágyi Lajos, az új telepi vá­rosrész önkormányzati képviselő­je a problémákat hallva elmondta: a fogadóórákon megjelennek a ci­gányok képviselői, de néha teljesít­hetetlen kérésekkel állnak elő. A városban sokan nem szeretik a ci­gányokat, mert sok esetben kide­ríthetetlen forrásokból tudják fenn­tartani viszonylag magas életszín­vonalukat. „Kivételt pedig nem te­hetek amiatt, mert egyesek közü­lük alacsonyabb életszínvonalon él. Én nem a magyarokat és nem a ci­gányokat képviselem a testületben, hanem az új telepi embert." Megélnek belőle? (A kép nem riportunk színhelyén készült.) Fotó: Iklódy János „Fair play” díj a választási kampányban Budapest (ISB - H. M.)­­ Lassan elkezdődik a visszaszámlálás, és hivatalosan is beindul a válasz­tási kampány. Április nyolcadi­­kától egy hónapon át javarészt gyűlésekről, a pártprogramok is­mertetéséről, politikus vagy azzá válni kívánó jelöltek bemutat­kozásáról olvashatunk, hallha­tunk. A választási kampányról már jó előre több politikus, pártvezető is azt állította: durva lesz és vag­dalkozó. Az indulatok elszabadu­lásától való félelem arra ösztönöz­te a Független Jogászfórumot és a legjelentősebb pártokat, hogy ki­dolgozzák a választások idejére irányt adó etikai kódexet. " Az Országos Választási Bizott­ság titkára, Kara Pál, egy napok­ban megjelent interúban úgy fo­galmaz, hogy bizonyos határok között a jelölt tisztességén múlik csupán, hogy miként környékezi meg az állampolgárt, amikor ar­ra kívánja befolyásolni: neki adja oda ajánlószelvényét. Vagyis sok minden megtehető, ízlés és etika dolga, hogy a burkoltabb, az árnyaltabb vagy a harsányabb, durvább módszert választja-e va­laki. Talán még idejében, a mocsko­­lódási hullámot megelőzve jelen­tette be a Kereszténydemokrata Néppárt legújabb szándékát. Még­pedig azt, hogy megalapították az 1994-es választások fair play dí­ját. A demokrácia előnyeit nálunk­nál - szerencséjükre - hosszabb ideje élvező és gyakorló országok­ban tán nem is futja ekkora ötlet­re. Az egyébként sportberkekben elterjedt elismerést annak a párt­nak kívánják - egy neves, nem­zetközi személyiségekből álló zsű­ri által - adni, amely a legkorrek­tebb választási kampányt folytat­ta. A díjalapítást bejelentő keresz­ténydemokrata kampányfőnök halványan utalt rá: egyáltalán nem biztos, hogy a választásokat meg­nyerő párt lesz a fair play díj ju­­talmazottja. KOMMENTÁR D: Karádi Katalin Értelmetlen tettek A minap az Erzsébet híd drótkötelére felmá­szott egy férfi, és az istennek sem volt hajlan­dó lejönni, így a tűzoltóknak kellett­­ kissé nyaktörő mutatványok arán­y a közelébe fér­kőzni. A mentés sikeres volt, végül is béké­sen beszállt az emelőkosárba. Bizonyára köny­­nyebb és biztonságosabb volt lejönni, mint fel­menni, bár ez az ember alighanem mindenre el volt szánva. Ekképpen akart tiltakozni a nyo­morúság ellen, felhívni magára a figyelmet, hogy segítsen végre rajta és a családján va­laki. Mégsem ért el vele semmit, legfeljebb azt, hogy az egyik lap címlapfotójára kerülhe­tett. A biogiliszta-vállalkozásban tönkrement és el­keseredésében éhségsztrájkba kezdő házas­páron sem segít furcsa akciójuk, csak maguk­nak ártanak vele, nekik lesz még rosszabb. Ami egyébként az éhségsztrájkot illeti, nagy di­vattá vált a közelmúltban. Még ismert közéle­ti személyiségek is megpróbálták kifejezni a til­takozásukat ezzel az eszközzel. Csakhogy a módszer - például a figyelmez­tető munkabeszüntetésekkel és más hasonló demonstrációkkal szemben - jóval kevésbé ve­zet sikerhez. Az utóbbinál van mód az egyez­kedésre, ám ha valaki a saját egészségét, tes­ti épségét veszélyezteti, ki figyel oda? Törvé­nyek vannak, szigorú jogszabályok, vissza kell fizetni a kölcsönöket, meg kell téríteni az adót, ki kell egyenlíteni a villanyszámlát és így to­vább. Elvi kérdésekben pedig - legyen az ügy bármilyen nemes - legfeljebb a szolidaritás ad erőt a tiltakozónak, arra pedig, hogy sajnál­ják, nincsen szüksége. Egyszóval: eleve cső­döt jelent, nincs értelme az egyéni tiltakozás­nak, és hőssé sem válhat ezáltal senki. Ho­gyan is lehetne az egy nyomorult hétköznapi ember, aki a betevő falatért küszködve szán­ja el magát, hogy valamivel igenis ki fog tűnni. Hány hasonló sorsú család vagy magányos ember tehetné meg ugyanezt, mert nem lát kiutat, és a holnaptól nem remélhet semmit. Most, amikor a választás előtt a pártok újból mérkőznek, részint a szegények, kilátástalan sorsúak népes táborából is tudnak majd híve­ket szerezni, hiszen kecsegtető a sok szép, új ígéret. Félő azonban, hogy a fásult, csaló­dott emberek sokasága nem adja le sehová a voksát, mert már megfizették a tanulópénzt, el­veszítették a hitüket. Pedig nem feltétlenül vá­lasztási fogás mindaz, ami a pártprogramok­ban megfogalmazódik, s korai volna kétségbe vonni a későbbi tetteket, főként pedig a jó szán­dékot. Csak az a kérdés, mire lehet menni a kormánypálcával, a hatalom birtokában eb­ben az országban mindaddig, amíg a gazda­ságot nem sikerül talpra állítani? NAP MINT NAP Gulyás Imre Tükörképek Sohasem tartoztam azok közé, akik elő­szeretettel siratják vagy sírják vissza a te­let, noha a tél ellenségének se igen vallom magam, sőt. Mint mindennek, ennek is meg­van a maga ideje. E felfogás szerint kötöt­tem és kötöm a télhez a mi kis mulasztha­­tatlan, családi hagyománnyá lett esemé­nyeinket is, köztük a hortobágyi, Zsuzsan­­na-napi kirándulásokat, amikor szinte szent­írásnak vehetők a nagy orosz költő szavai, hogy „február terít vastagon­­ havat a táj­ra". Nekünk az a február 19-e, vagyis Zsu­­zsanna-nap volt az idén is a tél leggyönyö­rűbb napja, amikor gyermeki szilajsággal és önfeledtséggel hemperegtünk meg és „nyomtunk szentet” az érintetlen, friss hor­tobágyi hóban, a széplelkeknek rendelt tisz­ta fehérségben. De hát miért is írom le mindezt éppen ma, amikor már tavaszi madárdalra fülel a kert, amikor szirmait bontogatja a barack­virág? Azért, mert amióta a hó elszökött, nyoma sincs bennünk az évről évre, télről télre megjelenő illúziónak, amely azzal ál­tat, hogy egyszer csak volt, nincs: eltűnik a tengernyi szemét az életünkből. Eltűnik a sok, kideríthetetlen eredetű vagy anyagú halom és kupac az erdei utakról, a harmat­tiszta fakadásvizeket szállító árkok és szi­várgók partjáról, a százados fák alól, vagy (szinte hihetetlen) valamely különös érték­re figyelmeztető, természetvédelmi tábla tövéből. Volt és nincs illúzió, hogy egyszer mi is megéljük álomi, nagy-nagy tisztaságát a tájnak, amilyen tisztaságban azt utoljára talán a csüggedni nem tudó végvári vitézek látták, ha látták. Mi nem láttuk és a sorsunk­ban talán az van megírva, hogy nem is lát­hatjuk, amíg a bennünk levő rút fekélyeket ki nem vetjük, mert az ártatlan külső, a kép, a táj is csak annak lehet a tükre, amik vagy amilyenek legbelül mi magunk vagyunk.

Next