Református gimnázium, Hajdúböszörmény, 1904

­ egybevetést még a tudomány primitív eszközeivel ren­delkező ifjú előtt is megérthetővé, hihetővé és egyszer­smind annyira intenzívvé, hogy a szükségesnek ítélt ese­tekben a tárgyalás a többi gimnáziális nyelvekre is, né­metre, magyarra kiterjeszkedhessék. Szóval az utasításoknak a nyelvtani oktatás tekin­tetében kitűzött célját a legigazabbnak ismerem el, utolsó betűjéig csak helyeselni lehet. Az­által, hogy a fejlődés­nek és összehasonlításnak törvényét a nyelvek terén a zsenge ifjú elmékben megérzékíti és öntudatosan kezel­tetni igyekszik, még a későbbi, sőt részben egyidejű filo­zófiai propedeutikai oktatásnak is egyik hatalmas alap­vetője és istápolója, mert megtanít bennünket, hogy a bölcsészet ítélőszéke előtt a világnak jelenségei nem a mindennapi élet tér- és időbeli szétszaggatottságában, hanem az örökkévalóság egybetartozásában, az ok és okozatiság összefüggő­ viszonyában jelentkeznek. De lássuk most már a görög nyelv tanítása céljá­nak második részét, az irodalmi oktatást. Az egész sze­rény 10 sorban húzódik meg Erre azt lehetne mondani, hogy hiszen nem a sorok száma lényeges, mert lehet ám egyetlen egy sorban is akkora feladatot tűzni ki, amekkorának megvalósítására nem elegendő egy egész élet munkássága sem. Ez igaz, csakhogy itt a lényeg a kevés, az összezsugorodott külsőben összeaszott lélek is lakozik. És hogy az ítéletünk objektív lehessen, fordul­junk magához a szöveghez: »Másodszor irodalmi tekin­tetben épen nagy a fontosságuk a görög nyelvi tanul­mányoknak. A tanulók a görög irodalom termékei kö­zül legalább a homéroszi époszokkal tüzetesebben fog­lalkozván, ez époszokban oly remekművekkel ismerked­nek meg, amelyekből a szép forrásai örök frisseségük­­ben buzognak s amelyek nemcsak a különböző korok és népek költőinek szolgáltak az epikai előadás minta­képéül, hanem az eposz, sőt a költői nyelv eszthetikai műszabályait is belőlük vonta el a későbbi elmélet. Emellett a bennük nyilatkozó gondolkozásmód, vallásos és erkölcsi világnézet az emberi szellem fejlődésének oly­ ­a .

Next