Református gimnázium, Hajdúböszörmény, 1911
A rajz oktató- és nevelőhatása. Irta: Király Jenő. A középiskola feladata a nevelés és az ismeretek nyújtása. Minden tantárgynak meg van ez a két hatása az ifjúságra. A gyermek az iskolába kerülve, már a környezet hatása alatt is önkéntelenül nevelődik. Tanárainak egyénisége, tanulótársainak szokásai befolyással vannak az utánzásra nagy hajlandósággal bíró gyermeki lélekre. De másrészről az ismeretek nyújtása nemcsak az értelmi, hanem az erkölcsi neveléshez is eszköz. Ez kételkedne pl. a történelem nevelő hatásában, mikor feltárva előttünk a múltat, megtanít bennünket a hazafias, társadalmi erények tiszteletére és példákat állít azok követésére. Milyen nagy befolyással vannak a természettudományok az önbizalom kifejlődésére, mikor bemutatják az emberi elme újabb és újabb produktumait, melyek mind azt bizonyítják, hogy az ember harcol a természet vad erejével, lassan kint legyőzi azt és úrrá lesz felette. Küzdelemre buzdítja az ifjút, bátorítólag hat rá és vigaszt nyújt neki. A rajz is ismereteket nyújt és nevel. Helytelen volna azt gondolni, hogy a rajz csak a szem és a kéz munkája. Az alábbi példák is mutatják, milyen munkát végez az agy a rajzolásnál.