Református Gimnázium, Hajdúnánás, 1941

T­ehetségkutatás. A tehetséges magyar falusi gyermekek felkutatása ebben az évben már intézményesen indult meg, eredményes gyakorlati kezdeményezések nyomán. A rendszeres munka közvetlenül szükségszerű célja az, hogy értelmiségünk a magyar falu tehetséges fiaiból utódokat nevelhessen ma­gának és így a magyarság szellemi kultúrájának azok is hordozói vagy művelői lehessenek, akik különben anyagi szegénységük miatt elesnének szellemi képességeik kifejlesztésének lehetőségeitől. Magyarságunk sajátos lelki arculatának tudatos kialakítását munkál­juk voltaképp falusi népünk tehetséges fiainak felkutatásával is. A gya­korlati kísérletekre indító gondolat megvillant már századunk fordulóján , a magyar lelkiség nagy kifejezőinek költői vagy művészi intuícióiban. Alkotásaikban, valamint a Trianon után megújult magyar történettudomány társadalmi szemléletében, mint világosító meglátás indította azután külön­böző tudományágak kutatóit és érdeklődőit arra, hogy a „magyarság­tudomány“ célkitűzéseiben keressék munkásságuk új szintézisét. A népkutatás eszméjének élményi gyökereit irodalmisága igazolja, tudományossága pedig biztosítja az önálló módszerek elvonásának lehe­tőségeit is. Kultúrpolitikai célkitűzéseinknek e népi vonatkozásai ugyanis új feladatokat fognak adni a tehetséges magyar gyermekek felkutatóinak. Meg kell keresnünk a magyar gyermek sajátos élményformáit. A te­hetségvizsgálatok tapasztalati anyagát a népkutatás kifejlődő tudományos módszereivel, eredményeivel megmérve, bizonyára közeledni fogunk ahhoz, hogy a közvetlen társadalompolitikai célkitűzéseken túl , a magyar gyer­mek sajátos képességeit önelvű módszerekkel tudjuk megállapítani. A magyar tudományosság legmagyarabb feladata talán éppen az, hogy a falusi tehetséges magyar gyermekeket felkutatók munkáját olyan kísérleti anyaggyűjtésnek tekintse, amely irányt és szempontokat adhat elsősorban az önálló magyar lélektani kutatásoknak. A magyar irodalmiságból és a magyarságtudomány eredményeiből táplálkozó lélektani vizsgálódás ugyanis a tehetségkutatásnak irányt szabhat, eszközöket adhat, de kísérleti ered­ményeiből új módszereket is konstruálhat, amelyek alkalmazásával viszont maga a tehetségkutatás válik majd eredményesebbé.

Next