Hajónapló, 2011 (16. évfolyam, 1. szám)

2011-04-01 / 2. szám

Mo­kho Olvasópróba. Leülünk egy nagy asztal körül, talán van ásványvíz és kávé, az asszisztens kiosztja a pél­dányokat, a színészek lapozgatnak, lopva bemérik, mekkora lesz a szerepük, többnyire ekkor találkoznak először a szöveggel, a rendező zavartan vagy sem, mond néhány szót az előttünk álló hetekről, aztán ha van színészi ambíciója, nagy kedvvel, ha nem, hát ál­­mosító monotonitással felolvassa a művet, cigiszünet, majd következik a koncepció, az a bizonyos rendezői, a végén, ha marad idő, a díszlettervező a makettet, a jelmeztervező a tervrajzokat mutatja, a többiek őszinte vagy annak tűnő érdeklődéssel fel-felállnak, az asz­talnak fölébe hajolnak, netalántán kérdést tesznek fel. Ennyi. Holnap visszaolvasó. Vlad olvasópróbáján nincsen példány. Ő maga madár­látta trikóban, nyúzott mackónadrágban és zokniban a színészek elé áll, és mutatja. Tréning. Egy kis gimnasz­tika meg mindenféle koncentrációs játék. „Lehet, hogy az előadást nem segíti, de egészséges", mondja mo­solyogva, aztán megkérdi, ki mit olvasott Hoffmanntól. És tovább mosolyog, „nem baj, ha nem, elég, ha lapoz­gatjátok kicsit, a lényeg az, hogy mindenki válasszon magának egy szerepet. Egy szituációt. Mondatokat." Az arcokon értetlenség. Aztán kérdések. Mit lehet és mit nem lehet? És kiderül, Vladnál ezek a kérdések nem érvényesek. A válasz min­denre ugyanaz: „mózsno". Lehet, bármit lehet. A lényeg utána következik. Hogy a tíz színész és a két zenész, folyamatosan a térben, a teljes szabadság terhével önmagára és a másikra-mindenkire figyelve pillanatról­­pillanatra döntést hozzon, ő hozza a döntést és nem­­ más - ezáltal építsen fel egy személyiséget, miközben hagyja a többieket, hogy ugyanezt tegyék, és így, együtt, a kapott szabadsággal és az együttlétezés kötöttségé­vel egy itt­ és­ most világot is felépítsen. És amikor egy-egy állomáshoz érünk, Vlad megkérde­zi: „Mit gondoltok?” Nem a kérdés fontos itt, hanem az a megdöbbentő felismerés, hogy ezt valaki komolyan is gondolja. Hogy valaki valóban kíváncsi a színészre, vagyis hát a másik emberre, Vlad vár, várja a válaszo­kat. Meg kell szólalnunk, és valóban arról beszélni, mit gondolunk. És mert az a kérdező ember mosolyog ránk és komolyan vesz bennünket, magunk sem értjük, de elkezdünk válaszolni. Komolyan és őszintén. Gyermeki tisztasággal és játékossággal. A történés teremtői és részei leszünk. A „mózsno” felszabadít és terhet súlyoz ránk. Repülhetünk­­ a felelősség keresztjével vállunkon.

Next