Hargita, 1968. november (1. évfolyam, 216-241. szám)

1968-11-22 / 234. szám

HARGITA MINT KOLUMBUSZ TOJÁSAI... Megyénk kereskedelméről (Folytatás az 1. oldalról) helyzeten? Korántsem. Ott még több a szemét. A bárosnak példá­ul fogalma sincsen, hogy mire jó az a kloramin. Az egyik jégszek­rényben meg rossz, eltaposott cipő­ket tartanak. A konyhában más­napról ott maradt mosatlan ásíto­­zik még délben 12 órakor is. A bérlő, az „ebédlőteremben“ testet­len deszkából úgynevezett „szepa­­rékat“ állított be. Úgy néz ki az egész „vendéglő“, bocsánat a kife­jezésért mint egy tisztességesebben elkészített sertéshizlalda. Fenyő vendéglő (Gyergyószent­­miklós). Ezt is bérbe adták azzal a reménnyel, hogy hátha az egyéni kezdeményezés, az az utasításoktól mentes alkotó fantázia kicsihol va­lami sajátosat, nem mindennapit. Úgy látszik, tévedtek, mert a kis­vendéglő most is éppen olyan pisz­kos, mint néhány esztendővel ez- Koszosak a terítékek, senki cseréli ki őket, szemetes a föld, mindig várja a seprűt. Carpaţi vendéglő (Csíkszereda). Nyitás előtt félórával látogatunk el megyeközpontunk közismert ven­déglőjébe. Asztalok megterítve, tá­nyérok kirakva, a föld azonban szemetes. Vajon mi lesz itt két, három óra múltán?.. A felvágott kenyér egy asztalkán összedobálva takaratlanul, egyik-másik szelet festékesett vagy mészporosan, mert a kenyeres­ láda helyett falnak dobálták... A Cafe bárba már el sem láto­gatunk... Gondoljuk, jellemzésünk alátá­masztására elég ennyi példa a sok közül. Akaratlanul is felteszi az ember a kérdést, vajon véletlen-e, hogy a legtöbb verekedés, bicská­zás, huliganizmus éppen ezekben a lebújokban történik? Vajon nincs-e hatással a vendégekre a környezet is? Kétségtelenül igen. Mert­ ezeken a helyeken sajnos a sárga földig lerészegedhetsz, mert kiszolgálnak. Ezekben a falatozók­ban kevés kivétellel (Carpaţi és Homoród vendéglő) egyetlen szem­pont a fontos, hogy minél több pénzt hagyjál ott. Társadal­mi intézményeink megbízottai az­, tán szónokolhatnak az alkoholiz­mus elleni harcról, annak ártalmas hatásáról. Itt „semleges területre“ jutottál, mert itt minden arra kényszerít, hogy igyál. De ne hagyjuk ezt a megállapí­tást sem bizonyítékok nélkül: e­­zekben a falatozókban, bár a Ke­reskedelmi Minisztérium az étel­fogyasztás jelentőségét szorgalmaz­za, az eladott ennivaló aránya nem haladja meg a forgalom 10—15 százalékát. Az italfogyasztás töltött 85­—90 százalék. (Szováta falatozó Székelyudvarhely: 210.000 lejből 21.000 lej ételfogyasztás. Ott fala­tozó 197.000 lejből 24.000) Bárki utánunk próbálhatja, láto­gasson meg néhány büfét, vajon hány helyen mondja a kiszolgáló? Kedves vendég sültet, kolbászt, vagy bármilyen hideg ételt is ren­delhet bora, pálinkája mellé, van nálunk bőségesen, fogyasszon be­lőle kérem,, mert­­az ital önmagára árt az egészségnek. Bizony csak nagyon ritkán fordul elő. És ezen ne is csodálkozzunk. Falatozóink nagy részében ételt, ha akár sem fogyaszthat kellő meny­­nyiségben és választékban, mert nincs. Körülbelül húsz falatozót lá­togattunk meg az elmúlt napok­ban és sajnos­ el kell mondanunk, hogy döntő többségükben megle­pően hiányos volt a kötelező mi­nimális ételválaszték. Most már csak az a kérdés, hogy miért neve­zik azt kötelezőnek, ha senki sem tartja be, mire jók a minisztérium rendelkezései, és miért nevezzük kocsmáinkat Falatozónak?.. De mi­ért nem teszünk már valamit a­­­zért, hogy végre életünk minden­napjainak a színvonalára emeljük őket? Mert ugyebár az is az igaz­sághoz tartozik, hogy a balánbá­­nyai újonnan megnyitott nagyven­déglőben két nap múltán néhány huligán összetörte a berendezést. Lám, vannak olyanok is a fogyasz­tók között, akiket a társadalmi rá­hatás minden eszközével tanítani, nevelni kell... De ne térjünk el a tárgytól: a székely­udvarhelyi Szo­váta falatozó felelőse mondta el, hogy ottjártunk előtt éppen egy fréttel rendelt 80 darab cukrász­tésztát — persze hiába... És délben 12 órakor sem érkeztek meg még az aznapra rendelt ételek. Gondoljuk, mindebből levonják a következtetést a helyi kereske­delmi vállalatok. Mert ismételten hangsúlyozzuk, hogy nincs és nem lehet létjogosultsága azoknak a falatozóknak, vendéglátóipari egy­ségeknek, amelyekben hiányoznak a feltételek a civilizált, korunk­hoz, életideálunkhoz méltó kiszol­­­gáláshoz. (Folytatjuk) SPORT - SPORT - SPORT - SPORT Az iskolai sport — az utánpótlás melegágya Az iskolai sport — sportmozgal­munk egyik jelentős területe. A tokiói olimpián a még diák Mihaela Penes aranyérmes volt és sok — ha nem is olimpiai bajnok — még középiskolás tanulmányait végző ifjú került be divizós csa­patba, vagy ért el — hazai szinten — szép eredményt. Ez kétségtelen minőségi fejlődést jelent a közép­iskolai sportban, amelynek az utánpótlást kell biztosítania. Ennek ellenére az iskolai sport fejlődése korántsem kielégítő, ha arra gondolunk, hogy az ifjak 18. életévükig különböző (szakmai, elméleti) iskolák hallgatói. Ha még ehhez hozzáadjuk a nagy nemzetközi találkozókon elért eredményeket és ezek birtokosai­nak életkorát, akkor örömmel vesszük tudomásul az új „divíziós“ középiskolás bajnokság beindítá­sát. Jóllehet, ezeket a bajnokságo­kat egyelőre csak a kézi- kosár- és röplabda szakosztályok szer­vezték meg, reméljük az eredmé­nyek a felsőbb szerveket meg­győzik arról, hogy érdemes a többi sportágban is versenyeket rendez­ni az iskolások számára. Kétségtelen, hogy néhány for­duló után túl korai volna bármi­lyen következtetést levonni, de minden esetre biztos: iskolai spor­tunk, és nem utolsó sorban sport­­mozgalmunk nagyot nyert ezzel. A régi formában megrendezett középiskolás bajnokság (rajoni, tartományi) nagyon kevés csapat­nak nyújtott lehetőséget, hivatalos mérkőzésre. Ugyanakkor nagyon rövid volt (1-2 nap) a versenyek időszaka is. Ez természetesen maga után vonta a felületes, kampány­­szerű felkészítést, mivel sem a gyermek, sem pedig a testnevelő tanár nem volt érdekelve. A hagyományoknak megfelelően a bajnokcsapatokat szinte előre meg lehetett állapítani és így a többi résztvevő nagyon sok esetben csak a turista szerepét töltötte be. Ebben a formában nem lehetett biztosítani a felkészítés folyama­tosságát. Ezzel magyarázható az a tény is, hogy nagyon sok tehetséges — kiváló fizikai adottsággal rendel­kező —­ iskolás sportoló kallódott el, még abban az esetben is, ha testnevelő tanára technikailag fel­készítette. Hány jó „kicsi csapat“ nem tudott érvényesülni, tovább jutni, mert a sorsolás nem kedve­zett, vagy egy mérkőzést elvesztett és így csak harmadik lehetett. Előfordult az is, hogy a felkészü­letlen csapat gyenge szereplését a testnevelési tanár a kedvezőtlen sorshúzással magyarázza. Legtöbb esetben ezeket a csa­patokat a hazai közönség (az is­kola tantestülete és diákjai) nem is látta hivatalos mérkőzésen, mi­vel a bajnokságot nem rendezték ugyanabban a helységben, ami sok félremagyarázásra adott okot. Nagyon sok hasonló esetet lehetne felsorolni, amely alátámasztja, hogy a régi középiskolás bajnokság rendezési formája nem biztosította az iskolás­ sport minőségi fejlődé­sét. Az „ifjúságiak és iskolások di­­víziós bajnoksága“ egymagában még nem váltja valóra a hozzáfű­zött reményeket, ha az aktív té­nyezői, a testnevelő tanárok és a tanulók a rájuk hárult feladatokat nem végzik lelkiismeretesen, szív­­vel-lélekkel. Nem szabad elfelejte­ni, hogy a feltételeket biztosítot­ták, a lehetőség az érvényesülésre sokkal nagyobb mint valaha volt. Azoknak az iskoláknak, amelyek­nek csapatai megyénket képviselik e „divíziós“ bajnokságban, minden erőfeszítést meg kell tenniük, hogy szereplésük a feltételeknek megfe­lelő­­ legyen. Ehhez pedig állandó önképzés és tanulás szükséges. LADÓ DÉNES szaktanfelügyelő Kinőni a gyerekcipőt Beszélgetés Ferencz Ágnessel, a tájékozódási terepfutó válogatott-keret tagjával Ferencz Ágnes a napok­ban tért haza egy kétnapos nemzetközi tájékozódási te­repfutó versenyről. A ma­gyarországi Spartacus sport­­egyesület hívta meg hazánk, Bulgária, Lengyelország, a Német Demokratikus Köz­társaság és Ausztria, élvo­nalbeli versenyzőinek egy­­egy csoportját. — A Spartacus a magyarországi kisipari termelőszövetkezetek sport­­egyesülete. Én, mivel a kisipari szövetkezetek Hargita megyei szö­vetségének egyik művészeti szak­­irányítója vagyok, a Romániát képviselő, szövetkezeti válogatott tagjaként vettem részt a versenyen. " Az eredményekről a sportlapokból már értesül­tünk: a női egyéni küzdel­mekben ötven induló közül Ferencz Ágnes a tizenharma­dik, egy másik román ver­senyzőnő, Chivu Ileana a ti­zennegyedik helyen végzett. Ez volt tájékozódási futóink eddigi legjobb nemzetközi szereplése. — Nem is állt szándékunkban győzni, tulajdonképpen tapasztala­­tokat gyűjteni mentünk. Nagyon erős a nemzetközi mezőny, s ná­lunk bizony kissé elhanyagolt ez a sportág. Pedig több mint kilenc­ven éve már, hogy hódító útjára indult a skandináv országokból. Népszerűségét bizonyítja, például Svédország több mint 50.000 leiga­zolt versenyzője. Ott nem ritka e­­set, hogy eg­y-egy versenyen há­romezren is elindulnak.­­ Erről az érdekes sport­ágról a hazai és ezen belül a megyénkben sportkedve­lők nagyon keveset tudnak... -t- ... pedig sokkal több támo­gatást, népszerűsítést érdemelne. Érdekes, változatos. Nemcsak a fizikai teljesítő­képességet veszi igénybe, de a térkép utáni irány­tűs tájékozódás, az előre kijelölt tereppontok megtalálása alapos el­méleti felkészültséget, aktív gon­­dolkodást is követel. Vonzó azért is, mert az eredményes verseny­zés gyakorlatilag nincs felső kor­határhoz kötve. A szabályok értel­mében, a versenyeken nagyon sok, korosztályokra osztott csoportba lehet benevezni, mindenkinek a saját korcsoportjában elért ered­ményét értékelik. Kiegészítő sport­nak sem megvetendő. Székely Zol­tán kolozsvári gyorskorcsolya edző „fiai és lányai“ például évek óta ezt a sportot gyakorolják nyaran­ta. Már csak azért is érdemes fog­lalkozni nálunk is a népszerűsíté­sével. Hargita megyét különben természeti adottságai kiválóan al­kalmassá teszik arra, hogy idővel a tájékozódási terepfutás erős köz­pontjává váljék és versenyzőink beleszólhassanak az országos küz­­delmekbe is. Kinőhetjük a gyerek­cipőt. Erre nemcsak a környezet bíztat, hanem az eddigi tapasztala­tok is. Bár eddig csak a szövetkezeti sportegyesületeknek voltak ilyen szakosztályai, összesen talán csak tizenöt leigazolt versenyzőnk van a megyében a későbbi sikerek zá­logai lehetnek a volt tartományi bajnokságokon elért Csíkszeredai sikerek és a néhány héttel ezelőtt megtartott, Szent Anna-tavi verse­nyen résztvevők lelkesedése. Tisz­tában kell lennünk azonban azzal is, hogy számottevőbb eredménye­ket — a többi sportághoz hason­lóan — csak kemény munkával ér­hetünk el. És a külföldi tapaszta­latok alapján, az eddiginél okvet­lenül nagyobb hangsúlyt kell fek­tetni, országos szinten is, ennek a természetjárásból sarjadt sportnak az atlétikai oldalára. A magyar­­országi versenyzők legjobbjai közé tartozó Monspart Sarolta és Sőtér János például élvonalbeli atléták . A Megyei Testnevelési és Sportszövetség turisztikai bizottságának újonnan vá­lasztott elnökeként, milyen tervekről, elképzelésekről tudna beszámolni olvasóink,­nak? - Mindenekelőtt megfelelő se­gítséget, anyagi és erkölcsi támo­gatást kérünk a sporteg­yesületek­­től, a KISZ turisztikai bizottságá­tól, az iskoláktól. Elsőrendű fel­adat a népszerűsítés, a tehetséges versenyzők toborzása, és kiváloga­tása. Több helyi jellegű versenyt szeretnénk szervezni és elküldeni képviselőinket az országos találko­zókra. A közelebbi tervek: január­tól, a meglévő alapok teljes kihasz­nálásával, újraindítjuk a szervezett tevékenységet. Az újonnan jelent­kezők számára elméleti oktatást szervezünk és ahogy az időjárás megengedi, már kora tavasszal, ki a hegyekbe. BARTONEK ISTVÁN Alázatos kérelem Alulírott egy kéréssel fordu­lok az időjárásfelelőshöz — le­gyen szíves, tanuljon a könyv­terjesztő vállalattól. Kérésemet az alábbiakkal indokolom: Nemrég megyénk minden helységében könyvhét volt, az irodalmi könyv hete. Amennyi­ben az igen tisztelt időjárásfe­­lelős nem figyelt volna fel erre az akcióra, elmondanám, hogy nagy kár érte, sokat mulasztott. Elmulasztotta észrevenni azt a néhány rozzant falragaszt, ame­lyek pár kerítés tövében figyel­meztették az arrajárót három brassói író-költővendég érkezé­­sére, a könyvesboltban megren­dezésre kerülő író—olvasó talál­kozóra. Elmulasztotta magát a találkozót, ahol is a három ven­dég közül az egyik — Radu Teodoreanu — műveit dedikál­ta a vásárlóknak, a másik két —a utopiett­a— vendég tevékeny segédletével, akik jobb híján, be kellett ér­­jék a barátságos beszéddel, lé­vén Franz Bulhardt kötete va­lahol útban a postán Csíkszere­da felé, s lévén, hogy Apáthy Gézának még szerkesztőségi fió­kokban lapulnak a kiadásra jö­vő évben kerinő versei. És el­mulasztotta a hátralévő héten az ürességtől kongó könyves­bolt látképét, lévén, hogy a könyvház alatt szinte semmiféle magyar nyelvű irodalmi könyv nem érkezett az üzletbe. Bezzeg, másként néz ki az üz­let most, mikor elmúlt a könyv­hét. Szombaton piacra került, a húsz év óta hiánycikknek szá­mító Quo vadis, Sálinger nagy is volt. Milyen jó, hogy elmúlt a könyvhét. Az irodalmi könyv hete... Tehát, mint említettem, ké­rem a tisztelt idő­járás felelőst, tanuljon a könyvterjesztéstől. Rendezzen november, december, január, február hónapokban fagy-napokat. Lehetőleg minél többet. Hátha a fenti tapaszta­latból okulva, hiánycikk lesz Csíkban a fagy, s nem kell har­csafűrésszel felvágnom karayí­­táshiányból kifolyólag mindmá­ig felvácratlan téli tüzelőmet. Tisztelettel: KOVÁCS NEMERE V. I. Volna még egy kérésem. Ezúttal a könyvterjesztés il­letékeseihez. Ha lehet no­vember hátralévő részében, s decemberben ne tessenek könyvhetet rendezni. Jön mikulás, karácsony, újév. É­­va, Ádám napja... Mi a csu­dát ajándékozok majd mind­ezen ünnepi alkalmakra, ha a könyvesboltban könyv he­lyett könyvhét lesz? Elvégre a legszebb és leghasznosabb ajándék a könyv! (Valamint a legolcsóbb is, különösen nagyszámú rokonság esetén és ez sem elhanyagolandó tényező). Januárban aztán majd jöhet a könyvhét. Ak­kor úgy sem lesz pénzünk rá ■ Hargita A gépjármű a ma emberének hasznos segítőtársa, megkönnyíti, gyorsítja munkáját, kényelmet, pi­henést nyújt. Ennek okozati kö­vetkezménye, hogy sokasodik a gépjárművek száma, sokasodnak a közúti forgalom problémái. Ezért a modern gépkocsivezetés a köz­lekedési szabályok tökéletes isme­retét, a legmagasabb fokú fegyel­mezettséget és óvatosságot igény­li. Ez­t az igényt az emberek testi épségének védelme támasztotta. Napjainkban ezrek és ezrek is­merkednek meg a gépjárműveze­téssel, a közlekedési szabályokkal. E cikksorozatommal segíteni kí­vánom a gépjárművezető-jelöltek felkészülését. A cikksorozat szerkezeti felépí­tésénél az a szándék vezetett, hogy az alapfontosságú­ fogalom-megha­tározásokat, forgalmi irányító jel­zéseket, útvonal típusokat követően bevezessük az olvasókat a forgal­mi szabályok bonyolult világába, ismertessük a közúti forgalmi ren­delkezéseket és tájékoztassam a gépjárművekkel kapcsolatos mű­szaki követelményekről. A gyakor­latban kialakuló forgalmi helyze­­teket, a forgalmi szabályok rendel­kezései alapján magyarázom egy­szerű, de Szemléletes fényképek és grafikon-vázlatok útján. I. A KÖZÚTTAL KAPCSOLATOS FOGALMAK 1. Közút Közúton nemcsak országutat, hanem utcát, teret, közúti hidat, alagutat, aluljárót és minden e­­gyéb közterületet értünk, amely a gyalogosok, járművek és álla­tok közlekedéséül szolgál. Tehát közútnak számít például egy utca, két házsor közötti terü­letének, mind a járművek, mind a gyalogosok közlekedésére szól­­ve«Zé. ■-‘•s **/$%.. . ■» Nega minősül közútnak egyes nagy, zárt területen lévő gazdaság, gyár, üzem úthálózata, amely az üzem belső forgalmának lebonyo­lítására szolgál. Hasonlóképpen, nem közút a magánterületen veze­­tő, ún. magánút sem. A közúti közlekedés számára zárt utakat bejáratuknál jól lát­­ható felirattal kell megjelölni. Ugyancsak nem közút a zárt­­pályás villamos és a vasúti pálya által elfoglalt terület. Azonban azok, a pályatesten átvezető, ki­épített átjáróhelyek, amelyeken járművek, vagy gyalogosok közle­kedése bonyolódik le, közútnak minősülnek. A „közút“ gyűjtőfogalomba tar­tozó közterületek megkülönbözte­tésére (utca, tér, stb.) elnevezése­ket használunk. A köznapi szó­­használatban ezek az elnevezések ismertek és használatosak, így csupán néhány kevésbé ismert fo­galom jelentésével foglalkozunk, főként azokkal, amelyek a szabá­lyok alkalmazása szempontjából jelentősebbek: alagút, aluljáró, fe­­lüljáró, úttest és járda, valamint útpadka. a) ALAGÚT — A közlekedési útvonal föld­­alatti vezetésére épített végleges létesítmény. Nálunk ismert formá­ja az olyan útvezetés, ahol a köz­út a hegy alatt a környezettel egy szintben vezet tovább (pl. Gyilkos­­tó). b) ALULJÁRÓ — A közútnak vagy a vasút és közút olyan keresztezése, ahol e­­g­yik pálya a térszinten, a másik pedig alatta vezet. (Pl. a Brassó­ba való bemenet.) Aluljáró kizá­rólag gyalogos közlekedés céljár­a is épülhet. c) FELÜLJÁRÓ — A közútnak vagy a vasút és közút olyan keresztezése, ahol az egyik pálya a térszinten (a kör­nyezettel egyszíntben, néhol kissé süllyesztve), a másik pedig fölötte épült hídszerkezeten vezet át. Fe­lüljáró kizárólag gyalogos közleke­dés céljára épülhet. d) ÚTTEST ÉS JÁRDA — A közút egyes részei között különbséget teszünk, aszerint, hogy milyen jellegű forgalom le­bonyolítására alkalmasak, így: — a forgalmi szabályok szem­pontjából, úttesten az útnak azt a — rendszerint —■ szilárd burkolatú részét értjük, amely a járművek és állatok közle­kedésére szolgál. — a járda, a közútnak az a része, amely kizárólag a gyar 3 logosok közlekedésére szolgál és az úttesttől láthatóan el van választva. A járdát az úttesttől könnyen felismerhetően választják el: ki­épített, vagy felfestett szegélyek­kel, növényzettel, útárokkal stb. e) ÚTPADKA — Az úttestet rendszerint két­oldalt — a csapadék elvezetésére — útárok szegélyezi. Útpadka az útnak az a — többnyire — bur­­kolatnélküli része, amely az út­test és az útárok között van. 2. Normális útviszony — Normális útviszony: sík, szá­raz és jó állapotban lévő beton, kocka, vagy makadám út. 3. Osztottpályás úttest —­ A forgalom növekedése, a balesetek megelőzése szükségessé teszi az olyan utak építését, ame­lyek a kétirányú forgalmat egy­mástól elválasztják. Osztottpályás az az úttest, ahol a kétirányú for­galmat terelőszigettel, növényzet­tel, középre helyezett, zártpályás villamossínekkel, vagy másképpen választják el egymástól. Zártpályának tekintjük a villa­­mospályát, ha a villamosközleke­désre szolgáló terület nincs burko­lattal ellátva, vagy azt kiépített szegély választja el és ezáltal köz­úti járműközle­­edésre alkalmat­­lan. (Pl. Bucureşti — Floreasca). 4. Forgalmi sáv — A forgalmi sáv egy gépkocsi­­sor biztonságos közlekedésére ele­gendő szélességű úttestrész (2,75— 5. Útkereszteződés — Az útkereszteződés szintén gyűjtőfogalom. Ide tartoznak mind­azon helyek, ahol két, vagy több közút egymást keresztezi, egymás­­ba torkollik, vagy egymástól elága­zik 6. Csomópont — A csomópont kiépített köz­­utak találkozási (metszési) pontja. A csomóponton az utak rendsze­rint kiszélesedve találkoznak, és a forgalom terelése céljából általá­ban terelőszigetet is létesítenek. 7. Autópálya —­ Az autópálya kizárólag gép­járműforgalomra szolgáló — egy­mástól zöld sávval, vagy más mó­don elválasztott — két úttesttel és úttestenként legalább két forgalmi sávval kiépített olyan út, amely utat és vasúti pályatestet külön szintben keresztez, de út abba be­torkollhat és abból elágazhat. 8. Autóút — Az autóút kizárólag gépjár­műforgalomra szolgáló útvonal, a­­melyet vasúti pályatest külön szintben keresztez, de más autóút keresztezhet egyazon szintben. 9. Menetirány szerinti jobboldal — A menetirány szerinti jobb­oldal az úttest képzeletbeli, vagy megjelölt felezővonalától, a menet­irányt tekintve, jobb kéz felől lé­­vő úttestrész. Azokon az útteste­ken, ahol a villamossínek az út­test egyik oldalán vannak, a sínek által elhatárolt úttestrész nem szá­mít úttestnek a jobboldal megálla­pítása szempontjából, még akkor sem, ha esetleg a sínek és a járda között bizonyos járművek elhala­dása lehetséges lenne. Ugyanez az elv érvényesül ak­kor is, ha az úttest széléhez közel eső úttestrészt lezárták. Ha azonban a lezárt úttestrész az egyébkén­ti jelzővonal közelé­ben van, és az úttestet úgy fog­lalja el, hogy a forgalom részére mindkét oldalon elegendő hely marad szabadon, az úttest bezárt részét kell jelzővonalnak tekinte­ni, tehát mellette jobbról kell elhaladni. Osztottpályás úton az osztólé­tesítménytől jobbra eső rész a menetirány szerinti jobboldal. Egyirányú utcában és körfor­galomban pedig az úttest teljes szélessége jobboldalnak tekinten­dő. 10. Lakott terület — Lakott terület a közút men­tén — annak legalább egyik ol­dalán — lakóházakkal, üzemi é­­pületekkel vagy egyéb hasonló létesítményekkel összefüggően be­épített terület. Nem szükséges, hogy az út mindkét oldalán épületek sora­kozzanak, hisz a lakott területre jellemző fokozott közlekedési ve­szély akkor is fennáll, ha csupán egyik oldalon vannak épületek. Az sem feltétele a lakott terület­nek, hogy a települést helység­jelző tábla jelzi-e vagy sem. Vi­szont a település területén vezető út olyan szakasza is lakott terü­leti szakasznak minősül, amely mentén közvetlen közelségben nincsenek épületek egyik oldalon sem. Az a terület viszont, ahol az út olyan mértékben különül el a településtől, hogy a településnek közvetlen közlekedési kapcsolata nincs az adott úttal, tehát a te­lepülés útjai vagy utcái más út­hoz csatlakoznak, nem tekintendő lakott területnek. 11. Kellően világított terület — Kellően világított terület a közútnak az a része, ahol a köz­­világítás lámpáinak fénykérése összeér és az úttestet teljes szé­lességben megvilágítja. A kellő megvilágítottság el-­­­döntésénél sem lehet figyelembe venni a gyalogjárda megvilágítá­sának mértékét, bár biztonsági szempontból ennek is van jelen­tősége. A forgalmi szabályok nem határozzák meg a megvilágított­­ság mértékét, azonban gyakorla­tilag akkor megfelelő a megvilá­gítás, ha a lámpák fényképei ösz­­szeérnek, közöttük árnyékos te­rület nincs és az úttesten haladó gyalogosok és járművek könnyen észlelhetők. Kérdés és félélet — A mellékelt rajzon lévő gép­járművek egyszerre értek az útke­reszteződéshez. Melyiknek van közülük elsőbbségi joga az átha­ladásnál és miért? a) — az 1-es számú gép­járműnek, minthogy jobbról érkezett: b) — a 2-es számú gép­járműnek, mivel egyenesen halad tovább: c) — a 3-as számú gép­járműnek, tekintettel arra, hogy az 1-es és 2-es gép­kocsik kötelesek a jelzése­ken keresztül elsőbbséget biztosítani. A megfejtőket kérjük, hogy azt a választ, melyet helyesnek találnak, X-szel jelöljék meg az üres sorban. Aki ellenőrizni sze­retné önmagát, vágja ki az új­ságból ezt a részt és küldje be a­­Hargitai szerkesztőségének. A helyes választ és a megfejtők név­sorát a lap közölni fogja. CIMPIAN ALEXANDRU törzsfőhadnagy, a Hargita megyei Milícia forgalmi osztályának vezetője rp GÉPKOCSI. sp­ R? rfp­­grat m T­RE Z K 1 N­ 1 TANFOLYAMA

Next