Hargita, 1970. augusztus (3. évfolyam, 178-202. szám)
1970-08-08 / 184. szám
OLDAL - HARGITA A jó minőség korkövetelmény (Folytatás az 1. oldalról) fenyő- és bükkdeszka áru átvételével a megrendelők, nem voltak megelégedve, mert a deszkák korhadtabbak a megengedettnél, magas nedvesség tartalmúak, bogosak és a méret szempontjából nem voltak megfelelőek, s azokat visszautősították. Súlyosbítja ezt, hogy a szóban forgó termékek egy része exportra készült. Hasonló okok miatt nem vették át a megrendelők a gyergyószentmiklósi és a Csíkszeredai fakitermelő és -feldolgozó egységek egyes árutételeit sem. Felvetődik a kérdés : figyelmesebb, gondosabb munkával, szigorúbb ellenőrzéssel vajon nem lehetett volna gátat vetni a rossz minőségi termékeknek? Egy másik gyakran előforduló ok, a szerződési előírások be nem tartása. A szerződés pedig törvényerővel bír, s annak aláíróit maradéktalanul kötelezi minden egyes kitétel szigorú betartására. Gyakoriak a kifogások a Partizán áruival szemben is. És nem véletlenül, mert ez mondhatni természetszerű velejárója a selejtnek és a termelésben megmutatkozó egyébb fogyatékosságoknak. Persze - mondhatná valaki - a helyi iparban a munkafeltételek nehezebbek, bajok vannak az anyagellátással, heterogén a termékskála stb. stb... Ez így is van. De mindezzel rendszerint számolnak a tervmutatók kidolgozásakor. Az adott tervek, munka és technológiai fegyelem példamutató tiszteletben tartása pedig alapvető kötelesség. És ha ez így van, akkor a minőség megrövidítésének „kórokozóit" elsősorban a gazdasági tevékenység mikéntjében kell keresnünk. A minőség megjavítása követelmény és feladat, hiszen ez a gazdasági hatékonyság fokozásának egyik jelentős tényezője. Minőségi munka nélkül nincs (mert nem is lehet) jó minőségű termék, ez pedig - s elsősorban ez — szabja meg a jövedelem nagyságát. jegyzet Nem árt néha eszünkbe juttatni az untig ismert dolgokat, s alkalomadtán jól jön a vásárlóknak szánt figyelmeztetés, nehogy valaki elfelejtse megvenni a kereskedelemben kínált portékákat. Ez lenne a reklám célja, a figyelemfelkeltés, a vevő tisztes becsalogatása az üzletbe. Sokféle oka van, hogy a kereskedelem nálunk csak ritkán reklámozza áruit. Talán sokan fölöslegesnek tartják, hisz mindenki tudja, hol mit lehet venni, illetve hol mikor lehet megvenni valamit No, de nem egy jegyzetbe kívánkozik eme bonyolult probléma feszegetése, ez alkalommal csupán azt akarom elmondani, hogy nem kell aggódniuk a reklámvágyóknak, mert azért elszórt kísérletek itt-ott történnek nálunkfele is. Méghozzá egé- A könyvesboltban könyvet árulnak szén eredeti módon, olyankor és olyan helyen, ahol az égvilágon senkinek sincs szüksége rá. Csíkszentsimonban például a könyvesbolt cégtáblája alatt külön felirattal hívják fel az arra járók figyelmét, miszerint ott könyvet árulnak! Lehet gyatrán állanak könyveladási tervük teljesítésével, s mentőötletnek szánta valaki ezt a dupla vagy semmi játékot. Mert ahol több más áru mellett a tömegméretekben gyártott táblát eredetileg máshová tervezték, olyan üzletekbe, ahol több más áru mellett egy sarokban könyvet, újságot is találhat a cipőpasztáért induló vevő. De a könyvesboltba a legtájékozatlanabb bácsika sem megy féldecit inni, sejti, tudja, hogy mit kínálnak ott számára. Szentsimonban lehet, hogy szükség van erre a plusz feliratra A könyvesbolt kirakata legalábbis ezt sejteti. Van ugyan ott néhány megporosodott könyv, de a lim-lomok választéka jóval gazdagabb. Aztán az is igaz, ritkán cserélhetik közszemlére kitett portékáikat, mert nagyon-nagyon kiszáradt az eredetileg légymentesítési célokat szolgáló rozsdás tányérkából a víz... Apróság. Csupán azért érdemes szóvá tenni, mert ennyiből is sejteni lehet, mennyire szívükön viselik fogyasztási szövetkezeteink a falusi könyvterjesztés sorsát. Borbély László Talán korainak tűnik iskolakezdésről beszélni, hiszen még sok-sok nap van a nagyvakációból, de különösen az első osztályba lépő gyermekek szüleinek nagyon is idejében kell kezdeniük a felkészítést. A szükséges tanszerek és egyenruha mellett, lelkileg is elő kell készíteni az iskolakötelezetteket. A gyermeknél az átmenet az otthoni környezetből az iskolaiba társadalmi helyzete gyökeres megváltoztatásával, és az eddigi körülményektől elütő szokások átalakulásával jár. Ez az új helyzet, ha az átmenetet nem készítették kellőképpen elő, gyakran komoly komplikációkat okozhat. Az iskolába kerülést egyetlen gyermek sem fogadja közömbösen, a rá váró változás bizonyos feszültséget idéz elő, ami a kíváncsiságtól a szorongásig igen széles skálán nyilvánulhat meg. Kérdésekkel árasztják el a szülőket, nagyobb testvéreket, és a válaszoltaktól függően alakul a gyermek viszonya az „ismeretlenhez”. A szülők, hozzátartozók meggondolatlan kijelentéseikkel a gyermekben félelmet ébreszthetnek, amit a fantázia világában feldolgozva, a gyermek az iskolát veszélyes valaminek kezdi érezni. Az óvodáskori csíntalanságokat nem szabad olyan fenyegetésekkel elintézni, hogy majd meglátod, mit csinálnak veled az iskolában - vagy, kerülj csak az iskolába, ott majd elrendeznek ... A hatás, ami ezekkel a fenyegetésekkel jár, nemcsak annyiban áll. NEVELŐK FÓRUMA hogy a gyermek egyre fokozódó szorongással számlálja „szabadsága” hátralévő napjait, hanem felmérhetetlen kárt okozhat, érzékenyebb idegrendszer esetén, az iskolábajárás egész időtartamára. Hiába győződik meg az első hetek után, hogy semmi különösebb veszély nem fenyegeti, ha rendesen eleget tesz kötelességének, szorongása, félelme nem szűnik meg, konkrét formát ölt. Gyakran ez az oka annak a gyermek és a nevelő számára egyaránt kínos helyzetnek hogy a jól megtanult leckét az iskolában képtelen elmondani. Ilyen esetben, mielőtt a tanítót, vagy a gyermeket szidni kezdené a szülő, nem árt, ha előbb végiggondolja, hogyan is készítette elő gyermekét életének új periódusára, és semmi esetre se fokozza félelmét, meg nem értésével, gúnyolódással. Az iskola félelemmel való fogadásához hozzájárul az is, ha hirtelen zúdítják a gyermekre az iskolábajárás minden nehézségét. Negatívan befolyásolja a gyermeket, ha egyik napról a másikra bejelentik, hogy holnaptól kezdve korán kelsz és egyedül rendezed magad, mert te már iskolás vagy. Ez a negatív hatás könnyen elkerülhető, ha idejében és fokozatosan hozzászoktatjuk a gyermeket az önálló mosakodáshoz, öltözködéshez, s ami a legfontosabb, korán kell felébreszteni benne a munkaszeretetet. Ha türelemmel bánunk a gyermekkel, fokozatosan késztetjük munkára, s ha nem fenyegetések árán érjük el, hogy elvégezze feladatait, egészen mások lesznek a tanulmányi eredmények is. Különösen nagy gonddal kell előkészíteni ilyen szempontból azokat a gyermekeket, akik valamilyen okból kifolyólag nem járhattak óvodába, mert a közösségi élet gyakorlata híján sokkal inkább ki vannak téve a kezdeti nehézségek okozta lelki traumáknak. A gyermek számára érthetően és nem fenyegetésként kell megmagyarázni, hogy szeptembertől kevesebb ideje lesz a játékra, mint eddig, de minél jobban és gyorsabb ■ ■* ■■iMiMianim I ■!■■■ I m ■ m I ban végzi el feladatát, annál több ideje marad a játszótársakkal való időtöltésre is. A vázolt jelenségek megelőzésére nem lehet receptekkel szolgálni, a figyelmes szemnek kell eldöntenie, hogy az adott esetben milyen problémákkal kell megküzdenie és milyen formában oldhatja meg őket. Hangsúlyozni szeretném azonban, hogy olyan viszonyt kell teremtenie, hogy a gyermek érezze, hogy bármikor bizalommal fordulhat szüleihez, és segítséget kap azokban a helyzetekben, amelyeket egyedül nem tud megoldani. Ahhoz, hogy a gyermek az élet követelményeit bátorsággal el tudja viselni, és ne ébredjen benne kínzó szorongás, vagy bénító félelem, az önállóságra és munkaszeretetre való nevelés mellett, feltétlenül fontos az is ,hogy megtanulja önmagát és tetteit helyesen értékelni. Ha azzal a tudattal készül a gyermek az iskolába járásra, hogy érdekes és szép dolgokat tanul, amit feltétlenül el tud sajátítani, biztosan öröm lesz az első nap, amikor iskolatáskával a kezében elindul a munkahelyére. G. Vári Marianna HOGY ÖRÖM LEGYEN AZ ISKOLAKEZDÉS SPORT- TELEX Barátságos labdarúgó mérkőzés Gyergyószentmiklóson Jövő-Hajdúszoboszlói Bocskai 0-1 (0-0) Óriási érdeklődés előzte meg a nemzetközi mérkőzést. A lelátók már az előmérkőzésen megteltek, amelyen az A- osztályos gyergyószentmiklósi Lendület jégkorongozói — felerősítve három labdarúgóval — a balánbányai Bányász C-osztályos csapatát látták vendégül. A mérkőzés 3-3 arányú döntetlennel ért véget. Utána következett az igazi futball. Szép, változatos játék, amelyben a vendégek időnként megcsillogtatták tudásukat, igazi futball iskolát mutattak. A gyergyószentmiklósi lövő se maradt alul a játékban. Szépen szőtték támadásaikat, ügyesen adogattak s az első félidőben többnyire fölényben is voltak, hogy mégsem sikerült győzniük, ez annak tulajdonítható, hogy a szoboszlóiak kapuvédője, Szölesi, aki egyébként a mezőny legjobbja volt, magabiztosan mindent tisztázott. Két ízben, amikor verve volt a 65. és 75. percben Dán, illetve Publik, erős lövéseiket csak a kapufa mentette. A mérkőzés befejezése előtt két perccel Publik beadása üresen találta a kapu előterében tartózkodó Mátét, akinek lehetősége nyílt az egyenlítésre, de labdája elkerülte a vendégek kapuját. A mérkőzés egyetlen gólja úgy született, hogy az oldalvonalról bedobott labda a kifutó kapussal szemben fölpattant és az üresen álló Halas István a hálóba pöckölte. A mérkőzés mindvégig sportszerű volt, s ami fontos, a közönség is. Karda László SPORT - TELEX • A Teeside-ben folyó ifjúsági asztalitenisz Európa-bajnokságon a román és a magyar női válogatott mérkőzött a 3—4. helyért. A magyar együttes 3—0 arányban győzött. Férfiaknál a magyar csapat a 3. helyen végzett, a szovjet válogatott elleni 5-1 arányú győzelmével. Az Európa-bajnok címért a svéd és a csehszlovák együttes kerül szembe egymással. A helsinki nemzetközi atlétikai versenyen az 1 500 m-es síkfutásban 3 p 42,3 mp idővel a francia Jean Wadoux győzött. Nevala finn gerelydobó 87,92 m-rel lett első. ‡ Athénban megkezdődött az ifjúsági kosárlabda Európa-bajnokság, amelyen két csoportba osztva 12 csapat vesz részt. Első eredmények: Görögország - Románia 93- 73 (48-38), Szovjetunió - Bulgária 80-62, Jugoszlávia - Spanyolország 69-67, Lengyelország - NSZK 51- 46. Nagy meglepetés született az USA profi teniszbajnokságának negyeddöntőjében, a chilei Jaime Fillol 4-6, 7-5, 6-3 arányban legyőzte az amerikai Clark Graebnert. A dél-afrikai Cliff Drysdale 6-4, 7-5 arányú győzelme az ausztráliai Ken Rosewall fölött szintén meglepetésnek számít. SZEREPET A TUDOMÁNYOS PIACKUTATÁSNAK! — Egy kerekasztal-értekezlet margójára — A napokban részt vettem mint meghívott fogyasztó, egy, a megyeközpont kereskedelmi helyzetét tárgyaló kerekasztal értekezleten. Az óvatosan induló, de az órák múlásával mindinkább terebélyesedő és mélyülő vitában felvetett kérdések tömege oda torkollott mint főkérdéshez, hogy vajon az illetékes szerv - mint ismeretes, a Helyi Állami Kereskedelmi Vállalat — milyen módszerrel, hogyan számítja ki a lakosság mennyiségi és minőségi szükségleteit, azaz milyen alapon kérik - szerződik vagy vásárolják — a szükséges árukat? A vitának több résztvevője pedig éppen a következő módon fogalmazta meg kérdését: - Milyen tanulmányokat végez a Helyi Kereskedelmi Vállalat ilyen irányban? A válasz kissé lehetően, de feltétlenül kioktató jelleggel hangzott el: — Tanulmány? Túlontúl tudományosan hangzik ez így, nem gondolja a kérdező? Ilyesmire nincs nekünk módunk, mert szakember kellene hozzá,. .. talán szociológus? (...) A jelenlegi módszer pedig egyszerű és abból áll, hogy a vevők által leginkább keresett cikkeket feljegyzik az eladók, s e feljegyzések összesítése alapján történnek a rendelések, a szerződések, illetve a közvetlen felvásárlások. .. A fejtegetésnek ezen a pontján hökkentem meg és kezdtem a gyakorló fogyasztói minőségemben, tovább spekulálni: először: az ismertetett „módszerrel" aligha lehet még megközelítően pontos mennyiségi felmérését is elvégezni a keresletnek; másodszor, és szerintem ez a súlyosabb — mivel az áruknak igen jelentős része idényenként, tehát évszakonként változik, lehetetlen az említett módszerrel még ugyanabban az idényben kielégíteni a vevőket, a szerzett kereskedelmi információk tehát e cikkeknél legfeljebb 9 hónap múlva lesznek hasznosíthatók. Ha pedig figyelembe vesszük, hogy a kereskedelemben állandóan új árucikkek jelennek meg, jobbak, szebbek és tökéletesebbek, melyeket a vevő alig vagy egyáltalán nem ismer, ha rászámítjuk, hogy a ruházkodási cikkeknél a változás állandó, akkor világossá válik, hogy az említett módszer a gyakorlatban nem sokat ér. Innen merném eredeztetni azt a megcáfolhatatlan helyzetet, hogy aki „helyből öltözködik’’, az mindig el van maradva azzal szemben, akinek módja, lehetősége van a fővárosban, vagy egy nagyvárosban beszerezni szükségleti cikkeit. Ugyanazért a pénzért!... A kereslet mennyiségi kiszámításánál a város lakosságán kívül számításba kellene venni a vidékről naponta Csíkszeredába dolgozni bejövő, mind nagyobb számú ingázót is, akiknek legtöbbje nemcsak magának, de egész családjának vásárol, a jelentős számú, hivatalos és ügyes bajos dolgukat itt intézők is külön szorzószámot kellene jelentsenek, hogy a turistákról ne is beszéljünk. Mindezekre gondolva, élesen vetődött fel a kérdés: miért ismeretlen és idegen, miért „túl tudományos" igény egy piackutató szakember a megyében, amikor szerte a világon tudományos intézetekkel, computerekkel és a szakemberek hadseregével dolgoznak ezen a területen?? Lassan aztán oda summázódott a vita, hogy a kisvárosnak már igen szűk ruháját levető rhegyeközpont átméreti nehézségeit a kehéskedelem érzi, de érezteti is a legjobban, modern és nagy üzlethelyiségek, valamint mennyiségileg elégséges és az éghajlatunknak megfelelő, korszerű raktárak felépítéséig. A megoldás állandó és folyamatos, pillanatig sem szünetelhet. Csíkszeredának a kereskedelemben tevékenykedő dolgozói készek az eddigieknél nagyobb erőfeszítésekre, hogy kereskedelmünk elérje, utolérje a kívánt színvonalat. Persze, ha nem fog hiányozni a vezetésből és a szervezésből, a kereskedelemben elengedhetetlen merészség, újat akarás, ötletesség, a piac szükségleteinek pontos ismerete és gyors, idejében való ellátása - mindez pedig tudományos megalapozottsággal . Nagy Benedek Búcsúzkodás (BARTUNEK ISTVÁN felvétele) EGYKORI TANÍTÓM önnön életén demonstrálta e tőmondat igazát; a tett hasonlatos az orvoséhoz, aki először magán próbálta ki a szívkatéterezést. Nem véletlen, hogy így társítom a gondolatokat, amelyek végkövetkeztetése - erőt, fáradságot nem kímélve.. ., több nemzedék hálája... stb. - bizony közhellyé kopott az idők folyamán. De csak örülhetünk annak, hogy közhellyé kopott. Annál jobb számunkra, mentül több tanítóembert illetnek vele, és persze, teljes joggal. A tanító tehát tanít. Hanem a kijelentés tartalma bővebb, mintsem első látásra tűnik. Mert tényleg így van, de nemcsak betűvetésre-számolásra. Azt hiszem, mindenki látott faluhelyen jártában úgy estefelé tanítót, amint épp a művelődési otthon felé ballag, hónaljban az elmaradhatatlan hegedűvel, még a hangvilla domborulatát is látni a felső zsebben. Bizony úgy állunk manapság, hogy a műkedvelés oroszlánrészét falvainkon a tanítóember végzi. Itt elsősorban a dalra, a táncra, a muzsikára gondolok, mindarra tehát, amiért legtöbbször úgy emlegetnek egy helységet, mint az örökség továbbvivőjét, a helyi szín, a csak egy falu, de legjobb esetben is egy vidék népi hagyományainak felmutatóját. De térjünk vissza a megkezdetthez: a tanító fiú-, leány-, egyes-, páros táncot tanít be; egy- vagy több szólamú, vegyes-, férfi-, női kórust énekeltet; fúvós-, vonós-, népi-, könnyűzenekart foglalkoztat. Ezen kívül legtöbbjük az iskolai zenekarokkal, tánccsoportokkal, énekkarokkal is foglalkozik. Mi az oka, hogy a tanítónak három pár karja, és legalább nyolc lába kellene legyen, ha maradéktalanul eleget akar tenni a kívánalmaknak? Először is a többi tanerő hozzá nem értése. Mert meg kell adni, manapság még nem tartunk ott, hogy a falumunka lényegét bár érzékeltethetnénk a felsőfokú oktatásban. Amire különben így, elméletileg meglehetősen hervadt lehetőségek kínálkoznak. Mi sem példázza jobban a tényt, miszerint egy ízben, amikor néhány leendő pedagógus tapasztalatcserén vett részt egy faluban, és ízelítőt kaptak az ottani színpadi életből, meglepődtek, mi több, megijedtek, ezt mind egyetlen embernek kell elvégeznie? - Nem, dehogy - nyugtatták őket a helyiek, mindenki egyformán részesül belőle. .. A másik ok véleményem szerint a régi gyakorlat, amely szerint a falusi népnevelő tevékenység mindenese a tanító, így volt ez öt évtizeddel ezelőtt, legyen hát így most is.Különben említettem, ma azért nem ilyen kategorikus a tényállás. Manapság a tanító a tömegnevelő munkának nem egészét — csupán zömét végzi.) Hallottam egy okos meglátást a beszélgetés során: a falu lakosságának mindegy lenne, tanító, tanár, csak érződjék, hogy foglalkoznak velük. De és visszajutunk a dolog fékjéhez, a hogyan foglalkoznának mások is a tanítóember munkáját megkönnyítendő, ha vajmi keveset értenek a műkedveléshez, s ha igen, akkor is csak elméletben? Márpedig falun végrehajtóra lenne leginkább szükség a jelenlegi körülmények között. Vagy legalábbis a meglátás és a gyakorlat szerves összekapcsolására, összekapcsolására. Mit tehetünk? Hovatovább számolnunk kell azzal, hogy a mindenes tanító réteg kiöregszik a munkából. És - tisztelet a nagyon kevés kivételnek - mi lesz akkor a műkedvelés szép hagyományaival? Megoldásként ezen a szinten csak egyfajta aktív összedolgozásra gondolok. Ismerje az a tanerő — bár konkrétan nem ő foglalkozik vele - azt a táncot, hogy ha a szükség úgy kívánja, nem mondom, kitáncolja, de legalább irányítani tudja. Mert itt nincs szó a betanításról - az a legényes már adott, ki tudja, hány száz éve kész tény. Csupán csiszolni kell - ha kell - rajta. Persze, ez is ügyszeretet kérdése. Oláh István* A tanító tanít 1970 augusztus 8. szombat Napkelte : 5,10 ; nyugta : 19,32 Holdkelte : 11,16 ; nyugta : 21,47 Az évből eltelt 220 nap, hátra van még 145 ÉVFORDULÓK: - 1870-ben kezdődött Ploieşti-en az Al. Candiano-Popescu vezette köztársasági felkelés. - 180 éve született Kölcsey Ferenc költő, kritikus. HETIVÁSÁR : Gyergyószentmiklós, Székelykeresztúr, Csíkszépviz, Csíkszentmárton, Korond, Lövéte. TELEVÍZIÓ •ifj .îTKuoa '3&0 AUGUSZTUS 8. SZOMBAT 17,00 Kis előzetes 17,05 Német nyelvű adás 18,05 Hirdetések 18,15 Ex-Terra ’70 (döntő) — helyszíni közvetítés a fővárosi Herăstrău parkból 19,15 Hirdetések 19,20 Ezeregy este — gyermekeknek 19,30 Híradó 20,00 Enciklopédia 20,55 A csodamadár — riport 21,15 A megvesztegethetetlenek (II.) 22,05 Távolsági előadás 23,00 Emil Gavris bordalokat énekel 23,30 Híradó. MOZI AUGUSZTUS 8. SZOMBAT CSÍKSZEREDAI Hargita : A titokzatos kozmoszbeli „X“. Színes, szélesvásznú japán film. SZÉKELYUDVARHELYI Homoród : Ragyogás a fűben. Amerikai film. GYERGYÓSZENTMIKLÓSI Mioriţa : A hajsza. Színes amerikai film. S/CICELY Kiírt ESZTIRI Haladás: Két férfi, egy halál. Román film. VLAHICAI filmszínház : Mint a bagoly nappal. Színes francia-olasz film. MAROSHÉVIZI callman : Ilyen lakodalom még nem volt. Színes román film. BALÁNBÁNYAI Bányász : Don Quijotte gyermekei. Színes szovjet film. GYERGYÓCSOMAFALVI Művelődés: A mi bolondos családunk. Szélesvásznú csehszlovák film. GALOCASI Fenyő : Lakáskiutalás. Színes lengyel film. TUSNÁDFÜRDŐI Olt : A vén huncut. Színes francia film. BORSZÉKI Borszék : Az apáca és a komisszár. Jugoszláv film. BORSZÉKI Forrás : Az özvadász. Színes francia-angol-román film. LÖVÉTEI filmszínház : Monte Cristo jegyében. Színes francia film. PARAJDI filmszínház : Robbanás a hegyekben. Színes jugoszláv film. DITRÓI filmszínház : A bosszúálló. Színes olasz film. GYERGYÓALFALUSI filmszínház : A pillanat embere. Angol film. CSÍKSZENTDOMOKOSI filmszínház : Ragyogás a fűben. Amerikai film. CSÍKSZENTMÁRTONI filmszínház : A szimpatikus ,,R" úr. Román film. CSIKSZENTSIMONI filmszínház : Dr. Mabusse ezer szeme. Német film. CSIKSZÉPVIZI filmszínház : Mi lesz veled emberke? (I-II. rész). Német film. HODOSI filmszínház . Azután született a legenda. Román film. RÁDIÓ AUGUSZTUS 9. VASÁRNAP Magyar nyelven: 8—8,30-ig: — Pionírok és iskolások műsora: Pionírklub. Hallgatóink írják. Mikrofonnal a ratosnyai pionírtáborban. Számtani fejtörő. Menjünk kirándulni ! Versek és énekek az erdőről. 8,30—9-ig : — Kisgyermekműsor. Postás Jankó. Prokofjev : Péterke és a farkas — szimfonikus mese. 16,30—17,15-ig : a 330, a 261 és a 202 méteres hullámhosszon . — VASÁRNAPI MOZAIK. 1970. AUGUSZTUS 8. SZOMBAT IDŐJÁRÁS A Meteorológiai Intézet jelentése szerint a mai napra is szép, meleg idő várható. A délután folyamán viszont változékony égbolt, felhősödés, valamint villámlásokkal kisért záporesők. Gyenge észak-keleti szél. Legmagasabb nappali hőmérséklet 22—27, az éjszaka folyamán 10—13 fokra hűl a levegő. A marosvásárhelyi ÁLLAMI SZÍNHÁZ magyar tagozata országos vendégszereplése során augusztus 9 és 10-én Székelyudvarhelyen, augusztus 11 és 12-én pedig Csíkszeredában mutatja be Alexandru Chiriţescu Darázsfészek című darabját. (021) A Csíkszeredai Városi Közszolgáltatási Vállalat (1.6.0.) közli hogy 1970. augusztus 9-én villanyáram miatt vízszolgáltatási szünet lesz 8 órától 16 óráig. A vállalat egyben értesíti a Lenin-Bălcescu negyed lakóit, hogy augusztus 10 és 12 között melegvíz-szolgáltatás nem lesz. (022) A balánbányai BÁNYÁSZATI SZAKISKOLA az 1970/1971-es tanévben a következő szakmákban nyújt képesítést : — Bányagépész — oktatási időtartam 3 év — Ércelőkészítő — oktatási időtartam 2 év A versenyvizsgára 15—17 éves, általános iskolai végzettségű fiatalok jelentkezhetnek az iskola balánbányai székhelyén augusztus 10 és 31 között a következő iratokkal : — születési bizonyítvány (eredeti és másolat). — általános iskolai végzettséget igazoló bizonyítvány (eredeti). — az általános iskolától kapott egészségügyi lap vagy az egészségügyi körzetben kiállított orvosi bizonyítvány. — a felvételi időpontja előtt legtöbb három héttel kibocsátott vérvizsga eredménye és a tüdőszűrő-vizsgálat eredménye. A FELVÉTELI VERSENYVIZSGÁT szeptember 1 és 10 között tartják román nyelvből ,is matematikából (írásbeli és szóbeli). A versenyvizsga alatt az iskola ingyenes elszállásolást és ellenérték fejében étkezést biztosít. Bővebb felvilágosítást az iskola titkársága ad (Balánbánya — 8-as telefon, belső szám :111).