Hargita Népe, 1990. július (2. évfolyam, 140-160. szám)

1990-07-28 / 159. szám

A LÉLEK VÉGTELENJÉBE VESZETT 141 éve h­alt meg l*eSZÜN Sándor — Reményik Sándor Petrovics ítél Az apja szerb, az anyja tót De örök vizek ringatták m­ tank k­i A roppant óceánjáró hajót. Jött a Vér ködös partjai felől,­­ a Lélek végtelenjébe veszett. Árbocán magyar zászló lebegett Mi az, hogy szerb ? Mi az, hogy tót ? Mi az, hogy faj ? Mi az, hogy vér ? S mi az a Tűz és mi az a Titok. Mely mindenen keresztül A szívig ér ? Mi vegyül el a fajban és a vérben, Hogy megcsendüljön halhatatlanul A legmagyarább magyar költeményben . Minket, akiknek minden porcikája Az ő dalai mámorától reszket — Minket ma név szerint és vér szerint És ezerféleképpen elemeznek. A dédapánknak­ neve mi is volt ? A dédanyánkba a vér honnan folyt ? Az őseinkben fel hetedíziglen A fajtisztaság mekkora is volt " fel név szériát és faj szerint ".A vér szerint járnak iskolába gyermekeink. És bolygatják a Tüzet és a Titkot És szétszórják a Tüzet és a Titkot dlj törvények szerint. És megcsapolják most a székely vért — Minden kis csöppje drága gyöngyöt ért — És kimutatják csalhatatlanul Nagy, rettenetes vegyi tudománnyal: Más vér ez — nem rokon a­ Magyarsággal. Hát jól van, jól van — ezt is el­visel­je . Mert: falra hányt borsó ez is. Ál-tudósok kezén játék-kavics. Fent a legfőbb Semmit eszekben Ül minden földi bíróság fölött Amna más néven ismert Petrovics. Mi legfőbb bíránk minden faji perben : A vér: a semmi. A Lélek: a Minden. (Nagyvárad, 1935. április 4.) „...Tanítsd beszélni" „Szinte ma az útban mondta (már ti. Bem), hogy neked itt Marosvásárhelyt csináljunk szállást s ide hozzalak. Nekem is ez a fő vágyam, de míg erősebb lábra nem állunk a szomszéd­ban levő oroszok irányában, addig azt tenni nem merem. Csak hét mérföldnyire vannak innen, s az idevalók a napokban is szétfutottak innen, mint a csirkék. De mihelyt némileg biztos lesz e hely, az lesz az első dolgom ,meg lehetsz felőle győződve. "Agyon vagytok, kedves, imádott lelkeim ! Ha én hallhatnék ,a tavait feleletek! Ha lehet valahogy szerét ejtheted, írj, csak egy szócskát is, édes angyalom. Én nem mulasztom el az arra menő­ alkalmakat. Szopik-e még e, fiam? Válasszátok és miinél előbb '! tanítsd beszélni, hogy meglepjen. Csókolom a lelkete­­ket és híveteket miliomszor, számtalanszor imádó férjed Sân­ilor" (Petőfi „kedves, édes Juliskájához" intézett utolsó előtti le­vele) K­ orabeli vallomá­sok „A nagy honvédsereg érkezése napján, július 30-án, hetedmagammal ki voltam rendelve a Macskássy-udvarba elhelyezett térparancsnoksági iroda ajtaja elé. Körülbelül délután 2—3 óra között az ak­kori térparancsnok, Báró Ga­mnera Gusztáv úr szóbeli ren­delettel felküldött a piactérre, hogy Petőfi Sándor urat, ki bár katona, de mégsem viselt csákót vagy sapkát, hanem közönséges kalapot és benne három szál nemzetiszínű tol­lat, göndör haja van és kihaj­­tásos inggallért hord, — tes­táljam meg szépen, hogy szí­veskedjék hozzá ma ebédre lejönni, mert szívesen látja... csak hamar ráismertem Petőfi úrra. Hozzámentem és előad­tam a báró úr üzenetét. Ezu­tán Petőfi úr azt kérdezte : Merre menjünk ?" (Sípos Sándor székelykeresztúri re­gény) „1849 július 30-án érkezett Bem tábornok kis táborával Székelykeresztúrra és­­ édesa­pámhoz, ki akkor a jelenleg Gyárfás Endre birtokában lé­vő udvarházat bírta bérben, — a tisztek közül többen száll­tak be, köztük Zeyk Domokos is, ki másnap oly hősi módon fejezte be életét Héjjasfalva közelében ... Este­felé híre szaladt, hogy Petőfi is meg­érkezett és fenn van a piacté­ren. Ezen hírre apám rögtön felsietett a piacra ... megta­lálta Petőfit, tót meghívott va­csorára, bivalytejes és túrós puliszkára. Petőfi a meghívást szívesen és örömmel fogadta el. Nyolc órakor már javában folyt a vacsora, melyen töb­ben vettek részt, így a polgá­ri elemekből az 1854-ben Ma­rosvásárhelyen kivégzett Gál­­fy Mihály is jelen volt. Va­csora után nővérem, Vargha Róza felkérésére Petőfi elsza­valta egyik költeményét, s ké­sőbb autók emlék­könyvébe három versszakos költeményt írt, melyben a ke­délyes vacsora hangulatáról és a bivalytejes és túrós pulisz­ka ízletességéről volt szó..." (Vargha Zsigmond negyven­­nyolcas honvéd, több évig raboskodott a Mack féle ösz­­szeesküvésben való részvéte­le miatt, s onnan kiszabadul­va végigszolgálta Garibaldit, majd közmegbecsülésben élt Fiatfalván) „— Mit gondolsz, kit ver meg ma az Isten ? — Remélem a muszkát — felelem én. — Én nem remélem, de kö­vetelem — mondta ő. Párbeszédünk befejezése u­­tán igyekezett reá beszélni, hogy vele Fehéregyháza felé menjek, hol, mint mondá, jobb szárnyunk viselt dolgairól szeretne tudomást szerezni. Hiába mondottam neki, hogy... ahol állottunk, s honnan az e­­gész csatateret be lehetett lát­ni, sokkal előnyösebbnek tar­tom, mint a fehéregyházit.. Hiába tettem azon ajánlatot, hogy ha óhajtja a középpon­ton, akár az ágyút­elepi­g előre megyek vele. Ő hajthatatlan­ul megmaradt szándéka mellett, s a viszontlátásig köszöntve ott hagyott en­gemet... “ (Gya­­lokay Lajos, honvédszázados) ..Én az országúton lovagol­va, a kozákok után siettem, a­­miikor közvetlenül a szökőkút­nál,­ Fehéregyháza és Héjjás­­falva között egy leszúrt felke­lő tiszt mellett, ki már le volt vetkőztetve, több vérrel be­­mocskolt iratot láttam hever­ni, miket valószínűleg a kozá­kok találtak a tiszt kirablása közben, s megint eldobáltak... A lelet, amelyből azt kellett következtetnem, hogy a halott tisztnek Bem mellett volt állá­sa, a­rra bírt, hogy közelebbről szemügyre vegyem a holttes­tet... De a halott előttem tel­jesen ismeretlen volt, sovány, kicsiny, száraz arcú, nagyon határozott kifejezéssel és nagy fekete korszakaitól. .. Nad­rágja fekete pantalló volt. Ké­sőbb tudakozódtam több fel­­kelőtisztnél ezeknek az ada­toknak a közlése mellett ez u­­tán a személyiség után, és a legtöbb közülük úgy vélte, hogy a halott bizonyosan Pe­tőfi volt, kit az ütközetben még láttak Bem oldalán, de a­­kit az ütközet után senki töb­bé nem látott.. .“ (Heydte császár: «T­ortá­n 1849. július 30 — 2—3 óra közt a székelykeresztúri Macskásy-udvarban a térparancs­nokságnál ebédel. Fél 7-ig is a Piac téren látták Petőfit Bemmel. Va­raidőben Vargha Zsigmondéknál. 11-kor betér a Sza­tó­­mába, ott mulat reggeli 3-iig, amikor az ébresztőt fújja . 1849. július 31-én 4 óra felé a Macskásy-udvar felé megy a tiszttársaival, azok a csapatokhoz vonulnak.­­ ő kivárja a szedelőzködő Bemet. 5 felé, miután Bem rende­leteit átvette, még egyszer betér Vargháékhoz, akiknél reggelizik. 6-kor indulás az újszékelyi főhadiszállásra Gyalokayval. 8 felé Petőfi kiugrik a kocsiból a fehéregy­házi Haller-kastély előtt — aztán, bár parancs nélkül, a gyalogosok közé keverül. 10 körül Scarlatin tábornok el­esik, ami az ütközetben a magyarok számára kedvező for­dulatot ad. 10—11 közt találkozik Gyalokayval. 1 körül egy régi zárda romjai, az úgynevezett Monasztéria felé siet Bemhez, aki azonban elzavarja őt a maga veszedel­met hozó közeléből. 2-kor Réjjasfalván — aztán nyoma vész­i, csak 5 felé bukkan fel a Monasztéria közelében, a Sárvíz hídján, ahonnét az ütközetet szemléli. 5—6 közt a Fehéregyháza felé vezető úton a kaptatónál elesik. (Hatvany Lajos: így élt Petőfi c. kötetéből) Petőfi utolsó napja Sohasem hagy el bennünket Hányszor írtunk róla foga­lmazáso­­k­at, rögtönzéseket, doktori disszertáció­­­kat­, megemlékezéseket, gyönyörű és lád tanulmányokat, kis- és nagymo­­nográfiákat? Hányszor írtunk, regél­tünk, mendé-mondáztunk, pletykáltunk Pét­efi­ Sándorról,­ a Szabadság költőjé­ből, a Szerelem dalnokáról, az Apos­toliról, Üstökösről, a Legnagyobb Ma­gyar Kön­tőről ? De vajon hányan és hányszor gond­olítun­k rá úgy, hogy se ükapáink, szüleink meséje, se tanító­ink, tanáraink, professzoraink, se az emlékiratok szóáradata ne befolyásol­ták volna, ne fojtották volna el még csírájában a bennünk sarjadni kezdő Ferödi-képet, miután elolvastuk ver­seit ? A nagy költőket a nemzet szereti — s kötelessége is — magáénak tekinte­ni. Ám kötelességének érzi azt is, hogy a saját arcához hasonlítsa, az adott időben élő önmagával azonosít­sa költőjét. így válik egy nemzetinek vallott poéta állandóan alakuló, ala­kulható, sőt, átalakítható, torz foga­lommá. De így válik halhatatlanná is. Milyennek láttuk, látjuk mi Petőfi ,Sí*,tort ? Látjuk-e, fogjuk-e látni va­­le ,is teljes egészében, igazi emberi­­m­ Naszi mivoltában? Vagy csupán es­küre emelt kézzel, átállás szónokként, neje mellett kardosan-kokárdásan pompázó férfiként, hídon merengő-ré­mült, kétségbeesett, kozák pikák elől inaid gyarló emberként, s netán Szibé­riában sínylődő mártírként tudjuk el­, képzetei őt ? ! Megdöbbentem, amikor tizenéves ko­romban a kezembe került Petőfi e­­gyetlen fennmaradt daguero­typiá­j­a. Kamasz-kíváncsisággal kutattam, vizs­gáltam arcvonásait, a feje tartását, s összehasonlítottam őket azzal a horosz­kóppel, amely számtalan szoborról, festményről, glecses arról-arról tekin­tett azidáig rám. Bevallom, kissé kiáb­rándító volt az összehasonlítás, de egyben egy felemelő érzést is kiváltott belőlem: lám igaz a közhely, miszerint a költő, sőt, a Nemzet Költője is em­ber. Egy csapott vállú, borzas hajú, a­­liig serkent szaka­dú, szigorú tekintetű fiatalember, aki életének egy röpke pillanatát szerette volna megörökíteni az anyagon is. Néztem a képet, elol­vastam a felfedezéséről, felújításáról szóló tanulmányt, és nagyon irigyeltem azt, aki restaurálta (majdnem azt ír­tam, hogy rehabilitálta) Petőfi arcké­pét, aki megszabadította a vékony la­pocskát az évek folyamán rárakodott piszoktól, koromtól, zsiradéktól, pe­nésztől. Igen, irigyeltem azt, aki elő­ször látta tisztító vegyszerek hatására előtűnő ember­arcát. Petőfi Sándor igazi arcát, aki először gondolkodha­tott el a kézzelfogható valóság és az eszménykép közötti különbségről és hasonlóságiról. . Több, mint száz éve halt meg. Fe­héregyházán gyilkolták-e meg, avagy Szibériában , tért meg Istenéhez — mindegy. Magyarként hiszem és val­lom, hogy Petőfi itt, Erdélyben lépett az örökkévalóságba. Itt koszorúzták meg szobrait, itt gyalá­zták meg szob­rait, itt él még az a körtefa, itt dalol-­­ják a leglelkesebben dalait s itt üldöz­ték a dararcait. Több, mint száz éve él a költő nem­zeti öntudatunk homlokterében. Több, mint egy évszázada magyaro­zgatjuk, eszményítjük őt, és ócsárolják, jelenték­telennek, nem­ magyarnak, de „nacio­nalistának" is nyilvánítják. Ismerjük immár minden verssorát, minden róla szőtt legendát. Petőfi ragyog, halvá­nyul, izzik és kihűl,­­ kiált és suttog. Dörgedelmes és alkura képes. Szüksége van pajzsra is, nemcsak kardra. Sa­ját maga cáfolta meg a rágalmazó­kat, saját maga hűtötte le mindig lán­goló imádóit, mindazokat, akik szerep­­játszónak is ti­tulálták . De amit a színpadon A népnek hirdetünk . Ne hazudtolja meg A cselekedetünk, — vallja a­ költő magáról a színját­szásról, s nem lehet képmutató az, aki tudatosan vállal magára egy (vagy több) szerepet, s főként akkor nem az, amikor látni kénytelen, hogy kora tár­sadalmában, korainak politikai, műve­lődési életében nincs minden szerepre elég és megfelelő ember. .. . hősleg működés. Három szerepben, minthogy összesen A társaságnak hat tagja volt. Talán nem tűnik emll­tetettnek, ha most nem Petőfire gondolunk. De hogyan is állunk a ,,könnyelmű­en megírt", „életének, minden apró­­cseprő, eseményét megéneklő" versei­vel. Hiányzott-e Petőfiből a költői-poli­­tikai ,felelősségtudat, előtérbe kerül­tek-e öntömjénező, egyéniségét, ma­gánéletét, tünékeny hangulatait rögzí­tő versei ? Nem. Semmi esetre sem ! Ne fogjon senki könnyelműen A húrok pengetésihez Nagy munkát vállal az magára, Ki most kezébe lantot vesz. Ha nem tudsz mást, mint eldalolni Saját fájdalmad s örömed: Nincs rád szüksége a világnak S ezért a szent fát félretedd — mondja százada/századunk költői­nek, s hogy' ez nemcsak puszta tanács volt, hanem lényegéből, eszméiből fa­kadó program is, azt önmaga bizonyí­totta. ő mutatott rá példát ne’-'-z. ha­lálosan nehéz példát -­És kinek szólt, kinek szól az üzenet?. Vagyok henyélő század gyermeke, Höl megdalolni méltó tárgyam nincsen, S ha volna is, mi lenne sikere? Sintődik a nyelv terhes rabbilincsen. Legyünk önzők egy pillanatig. Sajá­títsuk ki magunknak ezeket a sorokat. De legyünk merészek is, ha kell, ma­gával a költővel szemben is: igazad volt, igazad van, de nem lesz igazad Sándor! __Hiszen mi, petőfi-emberek tudván-tudjuk, együttesen és­­ külön­­külön is. Az én pályám nem mindennapi pálya, S ki utat tör: gaz és tüske várja. Ezzel a tudattal vágtunk neki, ha kellett összeszorított fogukkal, ha meg­engedték, őszinte baráti karoktól tá­mogatva, de­­mindenképpen áttörtük/ áttörjük a gáncsoskodók mű-palánk­ja­it, és miután bebizonyosodik, hogy nem voltunk az igazságnak híján, miu­tán­ minden és mindenki megmérette­tett, elmondhatjuk kogy étel,sértés nél­küli. Jézust visszavárjuk, mert meg­halt érettünk, de Petőfit nem várjuk vissza, mert ő soha sem hagyott el bennünket. SZONDY GYÖRGY

Next