Megyei Tükör, 1971. augusztus (4. évfolyam, 395-421. szám)

1971-08-01 / 395. szám

I­r­ r­r AZ EMLÉKEZÉS • • + KÖTELESSÉGE (Mattis Teutsch János bukaresti kiállításának margójára . • •) Milyen gyakran dobálózunk a jelzők­kel ! Ez ilyen, az olyan nagy művész. A század nagyjai így, a század nagy­jai úgy ! Mattis Teutsch János művé­szetéről, annak jelentőségéről is el­mondhatnék, kinyilatkoztathatnék egy egész sor nagy jelzőt. Hogy a korabeli európai expresszionizmus egyik út­törő jelentőségű egyénisége volt, hogy művészete súlyban egyenértékű ezzel és azzal. De ez mind csak hipotézis lenne. Ahhoz, hogy képesek legyünk reális mértékkel mérni, oda kellene helyezni képeit a kortársak alkotásai mellé, Jawlenszky, Franz Mark, Macke és Kandinszky mellé . . A. tavaly, a­­mikor Párizsban Az európai expresszio­­nizmus története cílen nagy kiállítást láttam, arra gondoltam, hogy itt lenne a helye neki is, s képzeletben már pró­báltam az őket megillető helyre tenni a képeit. Úgy éreztem, hogy fametsze­teinek, valamint zenei-expresszionista képlátomásainak érdem szerint lega­lább egy független falat kellett volna adni. Hiszen olyan dolgokat, amelyeket Jawlenszky csak lehullani, Franz Mark egészen más úton old meg, ő tökélete­sen kibontott, megvalósított. Ilyenkor, amikor rá gondoltam, mindig az volt az érzésem, hogy szegényebb nélküle ez a seregszemle. És hiszem, hogy szegé­nyebb lenne a konstruktivisták felvo­nultatása is, ha neki nem biztosítaná­nak helyet .. Sajnos, addig, amíg nincsen ott, ma­radunk a feltételezésekkel, az elképze­lésekkel, a hipotézisekkel. Július 26-án megnyit bukaresti em­lékkiállítását azért tartom nagyszerű tettnek, mert első lépés arra, hogy túl­­tehessük magunkat a vele kapcsolatos tájékozatlanságon, hogy legalább a ma­ga egységében tudjuk felmérni az ő testének jelentőségét, meggyőződhes­sünk : micsoda küzdelem folyt ennek az embernek a műhelyében egy életen keresztül. Küzdelem, hogy a kor szelle­mének megfelelő nyelven tudjon meg­szólalni. Problémák, a megoldásra váró feladatok fűtötték, jól meghatározott cél érdekébe állította művészetét. S ennek a célnak a központjában sohasem ő­ az egyén, az alkotó állt, hanem mindig a közösség. Kevés művészünk van, aki annyira a köz, az egész szempontjából ítélt volna meg mindent, mint ő. A ké­pek bizonyítják, hogy miként béklyóz­ta meg egy időben csupa líra, csupa szenvedély énjét a kényszer, hogy ki­mondja, amit kívánt tőle kor : milye­nek vagyunk mi, emberek, miként a­­lakít bennünket korunk, és miként ter­mettünk arra, hogy alakítsuk mi is korunkat. Minderről beszél a kiállítás, beszél a 157 műalkotás, melyek a műfaj közt osz­lanak meg: java részük festmény, de van egy gyönyörű sorozat linóleum­­metszet, néhány rajz, és közel negyed­száz szobor. Felróhatnánk sok mindent a rende­zőknek. Azt, hogy nem képviseltették arányosan a különböző korszakok mun­kásságát. Hogy nem szemléltet­ték a művészi fejlődést, hanem kizárólag a terem esztétikáját szem előtt tartva .— „rendeztek" ■. De miért legyek ünneprontó ? Inkább örüljünk annak, hogy gyönyörű lát­ványt ad a kiállítás. Hogy a bejárat­­folyosóval szemben hatalmasan fel­nagyítva, esztétikus, sokatmondó egy­szerűséggel rajzolták fel a művész alá­írását, hangulatot teremtve ezzel, még mielőtt belépnénk a képek közé. Hogy bízhatunk abban: lesz rá lehetőségünk, ha nem is nekünk személy szerint, ha­nem az európai szellemtörténetnek, hogy valóban egymás mellé helyezhes­se mindazokat, akiknek részük van szá­zadunk sajátos arcú művészete meg­teremtésében. S ha ez tényleg meg fog történni, csak nyertesei lehetünk mi, nem vesz­tesei. Hiszen Mattis Teutsch révén gaz­dagabbnak fogjuk valamennyien érezni magunkat. Gazda József MATTIS TEUTSCH JANOS -4 KOMPOZÍCIÓ x vasárnapi kiadás kis képek nagy festője Dési Incze János kéttucatnyi kismé­retű olajfestményét állította ki a sep­siszentgyörgyi múzeumban. Némelyik kép alig két férfi tenyér nagyságú ; a legnagyobbak sem haladják meg egy varrottas párna méreteit. Aprócska ab­lakszemeken tekint ki a világba Incze János, más szóval : kisméretű képein keresztül enged betekintést saját mű­vészi világába. Sajátos, egyedi világ az Incze Jánosé, olyannyira sajátos, hogy festményeit, ha egyet valamikor alaposabban szem­ügyre vett közülük, ezer más közül is könnyen kiválaszthatja bárki. Ez az elkülönülés, elkülöníthetőség már ön­magában művészi kvalitás, amely el­ismerésre késztetheti még az Incze-ké­­peket átható groteszk szemléletmóddal — legközelebbi rokonai nálunk Tom­­csa és Benczécsi — netán nem rokon­szenvező szemlélőket, is. Olyan groteszk világ kel életre ecsetje nyomán.Amely­ben nincs helye semmiféle tetszelgés­­nek, szépelgésnek, pátosznak, sőt még harsányságnak sem. „Szokványos“ té­mák : egy olaszországi út emlékei, itá­liai tájak, gondolások, a múlt század végérel változatlanul népszerű cirku­szi akrobaták, meg utcarészletek erdé­lyi kisvárosokból, a kék és zöld leg­különbözőbb árnyalatait váltogató sza­bad vízfelületek. Nem „tetszetőseit“ Incze képei a szó mindennapi értelme szerint. Nem él a fény- és árnyék­ellentét kínálta hatáskeltés eszközei­vel, színei sem csillognak. És nem is hizeleg modelljeinek, mint a közízlést hatékonyan mérgező giccsgyártók. Az ember és a táj a maga esendőségében kerül vásznára. Nem állít ki portrét, mégis többet mond el modelljeiről, mint kortárs kollegáinak többsége. A kitűnő dési festőművész képei jó­részt rálátásosak, mintha egy emeleti ablakból tekintene egy-két festékfolt­­tal ábrázolt modelljeire, és a kompozí­ciói témájául szolgáló, néhány girbe­­görbe vonallal fölvázolt városképre, tájra. Egyedi báját gyermeki kedélyből és hatalmas élettapasztalatból „keveri“ ki. Valamilyen belső tűz hevíti fres­­kószerű lapidaritással megfestett tom­­paszínű képeit. Egyaránt bölcs fölény­­nyel és derűs humorral ábrázolja Cap­rit (1971) és Margitai Fü­rdőt (196­5) , Santa Luciát (1970) és a Szamost (1970) ,Muranót (1971) és a Téglagyárat (1967) . Semmi esetlegesség sincs Incze Já­nos képein : szilárd és átgondolt kom­pozíció fogja egységbe ezeket a szín­nel és vonalvezetéssel egyaránt nagy művészi gonddal megmódolt festmé­nyeket. Kis képei, színhasználata, nagy foltokban vászonra vitt színei révén, meg a részletező előadásmód tudatos elkerülése folytán, egytől egyig monu­mentális hatásúak. ★ A Kovászna megyei fr Múzeum fontos tömegnevelő feladatot teljesít sorozat­ban rendezett tárlataival. Elismerés il­let mindenkit, akinek része van abban, hogy megyeszerte sok ezer tárlatláto­gató megtekinthette, hogy csak a leg­utóbbiakra emlékeztessünk, Nagy Im­re és Incze János munkáit. Fontos len­ne azonban megfelelő szakvezetésről és katalógusról is gondoskodni. S u­­gyanakkor a képek hatásosabb elhe­lyezéséről és jobb megvilágításáról. Katona Ádám készül a magyar irodalom tankönyve Csütörtökön délután igen fontos megbeszélés vette kezdetét a sepsi­szentgyörgyi 1-es számú elméleti líceumban. Az ülésen, ahol az elméleti líceu­mok I. évfolyama számára készülő magyar irodalom tankönyv és szö­veggyűjtemény szerkesztési és pe­dagógiai szempontjait vitatták meg, részt vett a bukaresti Tankönyvkia­dó nemzetiségi osztályának magyar szerkesztősége részéről Rózsa Mária és Negreanu Magda. Természete­sen­ a szerzők és koreferensek is jelen voltak. Többek közt Szatmár­­ról Antal Péter, Kovásznáról Gaz­da József, Sepsiszentgyörgyről Pethő Sándor, Albert Ernő irodalomsza­kos tanárok, Marosvásárhelyről pedig az irodalomtörténeti rész szerzője, Kócziány László, a mar­os­­vásárhelyi Akadémia Kutató Köz­pont főkutatója. A szóban forgó tankönyv és szö­veggyűjtemény 300, illetve 400 ol­dalas lesz, s az 1972—73-as tanév kezdetén kapják kézbe a tanulók és tanárok. A már meglévő rész, a számos színes nyomású­ ábra és sok más újszerű szerkesztési megoldás arról tanúskodik, hogy a szerzők és szerkesztők a legkorszerűbb okta­tási­­szempontokat figyelembe véve készítik ezt a rég várt tankönyvet. A megbeszélésen vezérelvként al­kalmazták az oktatásra vonatkozó legújabb pártdokumentumokat. Komzsik István BOÉR GÉZA FA mondják : nevetni való hűség, amit én művelek — gyökerem földet ölel, a lombom meg eget s kétségűzések vergődésében nekem csudamód lassan már nem­ ágam, nem gyökerem, csak a föld s az ég fáj. KÖZLEMÉNY Felhívjuk a sepsiszentgyörgyi lakos­ság figyelmét, hogy kedden, augusztus 3-án, a szeniorjai új lakónegyed kivé­telével, a fővezeték javítása miatt a vízellátás szünetel. HÖRIGAZÍTÁS Tegnapi lapszámunk hatodik olda­lán az utolsó jelentés a Holdra-szál­lás előtt című tudósításunk szövege sajnálatos módon fordított tördelésben jelent meg A hibáért ezúton kérjük az olvasók elnézését. 3. oldal

Next