Megyei Tükör, 1971. október (4. évfolyam, 448-474. szám)

1971-10-01 / 448. szám

(folytatás az első oldalról) létében állandóan tanács­kozzon az anyagi és szellemi javak létrehozóival, új látó­határokat, új távlatokat nyis­son a sokoldalúan fejlett szo­cialista társadalom remtésének útján való megte­hata­dásunk előtt. Mindezek fényében került sor a tegnapi munkalátoga­tásra is, ami módot nyújtott arra, hogy felmérjék, milyen eredményeket értek el az ok­tatásnak az élettel, a terme­léssel való összekapcsolásá­ra adott útmutatások teljesí­tésében, a műhelyiskolák te­vékenységében, abban, hogy az egész iskolahálózatot a munka igazi amfiteátrumai­vá változtassák és a legma­gasabb szinten fejlesszék to­vább az oktatást. S ezt annál is inkább, mert az idei tan­évben az RKP KB Titkársá­ga úgy határozott, hogy az iskolákat, minden fokon, konkrétan és közvetlenül tá­mogassák azok az ipari, me­zőgazdasági, fogyasztási szö­vetkezeti és kisipari szövet­kezeti termelési egységek, a­­melyeknek feladatuk ellátni az iskolaműhelyeket gépek­kel, felszerelésekkel, készü­lékekkel, szerszámokkal, s feladatuk ugyanakkor sítani a szakmai-műszaki bizto­tá­mogatást is. Íme, milyen széles körű és nagyszerű fel­adat áll oktatásunk előtt an­nak érdekében, hogy az isko­lákban és a líceumokban az ifjúságot a munka szellemé­ben neveljék, hogy az ifjúság bármely területen alkalmas legyen a munkára, s megért­se, hogy minden, a társada­lom számára hasznos munka tiszteletre méltó. A párt- és államvez­etők lá­togatása a Giurgiului úti ener­getikai ipari líceumban kez­dődik. Mint ismeretes, ezek a szakiskolák jól meghatározott szerepet töltenek be az általá­nos iskola utáni oktatási rend­szerünkben, mert elsősorban itt képezik ki a középfokú ká­dereket nemzetgazdaságunk összes ágai számára. Ezek az iskolák, amelyekben a fiata­lok az érettségi bizonyítván­­nyal egyidejűleg konkrét szak­mai képesítést nyernek, nagy elismerésnek örvendenek a ta­nulók részéről­, amit az is bi­zonyít, hogy egyre nagyobb számban jelentkeznek a felvé­teli versenyvizsgákon. E szak­líceumok első végzettjei, akik e nyáron már a termelésben dolgoztak, munkájukkal bebi­zonyították ennek az oktatási formának a hatékonyságát. A líceum bejárata előtt Nicolae Ceaușescu elv­társat Octavian Groza, villamosener­­gia-ipari miniszter, a tansze­­­mélyzet és nagyszámú tanuló fogadja ; lelkes éljenzés köze­pette virágokat nyújtanak át a párt főtitkárának. Az épü­let homlokzatán hatalmas pannó felirata hirdeti : „Üd­vözöljük körünkben, szeretett Nicolae Ceaușescu elvtárs !“ Alexandru Moșu tanár, a lí­ceum igazgatója tájékoztatja a vendégeket az általa veze­tett intézmény tevékenységé­ről. Megemlíti, hogy a líceum nappali és esti tanfolyamain jelenleg 768 növendék tanul, felkészülnek arra, hogy a hő- és villamosenergetika kiváló­an képzett munkásai és tech­nikusai legyenek. A tavaly vég­zett első évjárat termelőmun­kát végez szakosított egysé­gekben, köztük az Energore­­paratii vállalatban, villamos központokban, hozzáértésről és illetékességről tesznek tanúsá­got. Azt is elmondja, hogy a végzettek közül tizenhatan fő­iskolán tanulnak, hogy mérnö­ki és almérnöki képesítést sze­rezzenek. Ezután kerül sor a tanmű­helyek, laboratóriumok és mű­szaki kabinetek megtekintésé­re : ezek felszerelése részben az iskola védnökétől, az Ener­­gomontal vállalattól, másrészt önellátásból származik, azál­tal, hogy az iskolában állítot­ták elő a növendékek gyakor­lómunkájához szükséges fel­szereléseket, megtakarítva több mint 300 000 lejt. A ta­nulók a tanszemélyzet hoz­záértő irányításával és köz­vetlenül a termelésben dolgo­zó mérnökök és technikusok vezetésével sajátítják el az is­mereteket. A felsősök azokban a vállalatokban tökéletesítik mesterségbeli tudásukat, ahol tanulmányaik végeztével fog­nak dolgozni, s így alaposab­ban megismerhetik a techno­lógiai folyamatot. A tanulók gyakorlati mun­káját szolgáló műszaki alap fejlesztésének kilátásairól szól­va, az iskolaigazgató tájékoz­tatja a vendégeket, hogy hő- és villamosenergetikai gyakorló­tér épül, amelyre feltétlenül szükség van a növendékek szakképzésében. A párt- és államvezetők az iskolaműhelyekben tett láto­gatás során érdeklődnek, hogy min dolgoznak a tanulók ? A vendéglátók, elmondják, hogy egy pontosan meghatározott munkaterv alapján számos o­­lyan alkatrészen dolgoznak, amelyre a termelőegységek­nek szükségük van ; motor­forgórészeket tekercselnek, gé­peket javítanak stb. A párt főtitkára értékeli az eddigi eredményeket és java­solja, hogy a műhelyeket ki­zárólag olyan gépekkel és fel­szerelésekkel lássák el, ami­lyeneket a szakvállalatok hasz­nálnak, hogy a tanulók a va­lóságos követelményeknek megfelelő szakképesítést sze­rezhessenek. AZ ÁLTALÁNOS ISKOLÁK ÉS LÍCEUMOK FŐ FELADA­­TA SZERVESEN ÖSSZEHAN­GOLNI AZ ÁLTALÁNOS KULTURÁLIS ISMERETE­KET A TERMELÉSI GYAKORLAT ÁS Az­ idei tanév új és sokat ígérő körülmények között kez­dődött meg az általános isko­lákban és az általános művelt­séget nyújtó líceumokban. Ezeknek az iskoláknak a ta­nulói a széles körű általános kulturális ismeretek mellett kötelező módon műszaki-ter­melési ismereteket is el kell hogy sajátítsanak, mert ez a követelmény magából az élet­ből, társadalmunk anyagi ter­melési alapjának, a tudomány­nak és technikának a lendületes fejlődéséből fakad. Ma már elképzelhetetlen a konkrét munkától elszakadt oktatás : az elméleti ismeretek csak konkrét munkában ellenőriz­­­hetők le, ma a dolgok és je­lenségek tágabb megértésére van szükség, nagy jártasság kell. Az említett iskolák közül el­sőnek a Gheorghe Șincai líce­umba látogattak el. A párt- és államvezetők ta­lálkozása a­­ tanügyi káderek­kel módot nyújt arra, hogy röviden áttekintsék a jövő évben 80 éves fennállását ün­neplő líceum történetét. A lí­ceum jelenlegi tanárai, akik­nek többsége hazánk szocia­lista építésének éveiben sze­rezte meg képesítését, folytat­ják az iskola múltbeli neves tanárainak hagyományait. O­­daadással és szenvedéllyel olt­ják bele a növendékekbe ala­pos és sokoldalú ismereteiket, s az ifjúságot a lángoló haza­­fiság, a szocializmus magasz­tos eszméinek szellemében ne­velik. A párt- és államvezetők Victor Petre professzor, az is­kola igazgatója és Emilia Ciu­­raru tanárnő, a pártbizottság titkára kíséretében megtekin­tik a tanműhelyeket, amelyek az idei tanévben kezdték meg működésüket. Először azonban megmutat­ják a vendégeknek a fizikai és kémiai laboratóriumokat, ahol a tanulók és a tanárok már szorgalmasan tevékenykednek. A kitűnően felszerelt laborató­riumok megkönnyítik e két tantárgy kísérleti alapon tör­ténő elsajátítását. Különösen nagy érdeklődést kelt az audió-vizuális labo­ratórium, amelyben főként i­­degen nyelveket tanulnak. Ezt a laboratóriumot, amelyet hat, külön magnetofonnal, fül­kagylókkal, egy tökéletes hangszigetelésű tanterembe rendeztek be, a líceum tanárai tervezték és állították elő sa­ját eszközökkel. Az audió-vi­­zuális előadási módszer rend­kívül hatékonynak bizonyult, éppen ezért­­ az Oktatásügyi Minisztérium nagy súlyt he­lyez elterjesztésére és általá­nos bevezetésére. Szorgalmas munka folyik a lakatosműhelyekben és az elektrotechnikai szerszámgépek műhelyében is. A védőöltö­­zetben dolgozó iskolások ta­náraik felügyelete alatt dol­goznak a szerszámgépeknél és esztergáknál, s egy valóságos termelési osztály benyomását keltik. Az iskola szorosan e­­gyüttműködik az Autobuzul vállalattal, amely hozzájárult az iskolaműhelyek felszerelé­séhez szerszámgépekkel,­­ és lehetővé teszi azt is, hogy a végzős növendékek műhely­­­­óráikat magában a termelési folyamatban végezhessék. Kint, az udvaron növendékek cso­portja, szintén a termelőmun­ka-óra keretében, kőműves­munkát végzett. A műhelyek, akárcsak a fi­zikai munka tantermeiben végzett gyakorlati munka, kivívják az elismerést. A párt főtitkára arra buzdítja a tan­erőket, szorgalmazzák tovább­ra is az általános, elméleti ismeretek egybekapcsolását a gyakorlati munkával. Taná­csolja továbbá, hogy létesít­senek modern elgondolású tár­sadalomtudományi kabinetet, amelynek segítségével a tanu­lók elsajátíthatják a tudomá­nyos szocializmust, a politikai gazdaságtant, a történelmet és a marxista-leninista filozó­fiát. A véleménycsere során ja­vasolt megoldások e fontos és tekintélyes tanintézet kor­szerűsítésére és kibővítésére irányulnak. A Matei Basarab líceum tőszomszédságában, a Bajor Haiducul utcában a vendégek megtekintik a lakatos-, sző­nyegszövő-, szabó-, elektro­technikai-, konfekció- és kö­töttáru-, asztalos-, kézi meg­­munkáló-iskolaműhelyeket. Itt vérzik gyakorlómunkájukat a szektorbeli összes általá­nos műveltséget nyújtó líceu­mok tanulói. A szektor valamennyi vállalata hoz­zájárult e műhelyek felsze­reléséhez. Emil Stancu, Gheor­ghe Șova és Virgi­­liu Pop tanárok kí­séretében a vendégek meglá­togatják a munkatermeket, ahol éppen a 39. számú líce­um növendékei tartják gya­korló óráikat. A gyermekek ügyesen forgatják a szerszá­mokat, a készülékeket. A sző­nyegszövő műhelyben — ahol megállapodás alapján dol­goznak a Munca şi Arta szö­vetkezet részére — megcso­dálják a fiatal lányok ráter­mettségét : termékeik rend­kívül szépek, minőségük ki­fogástalan. A lányok saját kezűleg szőtt szép szőnyeggel ajándé­kozzák meg a párt főtitkárát. A konfekcióműhelyben gyermekruhák zeket a kisipari készülnek. E­ szövetkeze­tek útján juttatják a piacra. Az elektrotechnikai ben a Steagul Roșu műhely­teher­gépkocsikhoz szükséges al­katrészek, az asztalosműhely­ben székek, a mechanikai műhelyben a Timpuri Noi motorjainak egyes alkatré­szei készülnek. Egyébként a műhelyt a Timpuri Noi látta el szerszámgépekkel. A Dimitrie Cantemir líce­um fővárosunk másik híres iskolája. A párt főtitkárát és a többi párt- és államvezetőt itt is, akárcsak az energeti­kai líceumban, a Gheorghe Șincai líceumban, vagy a Matei Basarab mellett műkö­­­dő iskolaműhely-komplexum­­ban, meleg lelkesedéssel fo­gadják, kifejezésre juttatva a tanulók és a tantestület sze­­retetét és háláját a párt és annak főtitkára iránt. Üte­mesen hangzik fel a Ceaușescu—RKP jelszó. A munkalátogatás ünnepi han­gulatú. Ileana Teodorescu tanárnő a kémialaboratórium­ba kíséri a vendégeket. A helyiség tágas, jól felszerelt, a vegytanórák minden elő­írt kísérletét végre lehet haj­tani, a tanulók önállóan elvégezhetik az összes kötele­ss­ző kísérleteket. két A líceumban nyolc év óta fizikai és matematikai különosztályt indítottak be, s minthogy a kezdeményezés eredményesnek bizonyult, rö­videsen egy kémiai különosz­­tályt is létesítenek. A párt főtitkára javasolja az oktatásügyi miniszternek, intézkedjen, hogy állítsák össze az iskolai laboratóriu­mok felszerelésének kor­szerűsítési tervét. Eb­be az akcióba­­­ kötelező mó­don be kell vonni a műszaki főiskolákat, a kutatóintézete­ket és vállalatokat. Hasonlóan jó között — kitűnően körülmények felszerelt • laboratóriumokban — sajátít­­ják el a tanulók a fizikát és a természettudományokat a Cantemir líceumban. A természettudományokkal kapcsolatban a főtitkár arra kéri a tanárokat, hogy tegye­nek fokozott erőfeszítést az előadás modernizálására. A természetben vényszerűségek uralkodó tér­jobb megér­téséhez a biológia, az anató­mia stb. oktatásában alkalma­zott ábrázoló módszereket élénk, aplikatív módszerek­kel kell helyettesíteni, a­­melyben a gyakorlati ábrá­zolás túlsúlyban legyen. Jó benyomást­ keltenek a villamossági szerelőműhelyek, a lakatosműhelyek, a kötö­­dék. A Dimitrie líceumban végeznek Cantemir ’ gyakor­lómunkát a Spiru Haret és a 10. számú líceum tanulói is. Az­­ itteni műhelyek nagy bukaresti vállalatok, köztük az Automatizálási elemgyár, az Electrobobinatul, a pipe­rai faipari kombinát stb. védnöksége alatt tevékeny­kednek. Az elektronikai sze­relőműhelyben, amelynek védnöke az Electronica üzem, belföldi gyártmányú rádió­­készülékekhez gyártanak al­katrészeket és pótalkatrésze­ket. Jelen van az Electronica üzem igazgatója, C. Faur mér­nök is, aki elégedett a gya­korlatukat végző munkájával, a még iskolások szerény, de reális az iskolások támogatással, amit nyújtanak a ve­­zetése alatt álló üzemnek. INNEN INDULT EL A FELHÍ­VÁS : MINDEN ISKOLÁS VEGYEN RÉSZT A HAZAFI­As tevékenységben. A gépkocsisor a Ștefan cel Mare útról begördül a Re­publici­ sugárútra, méter hosszúságban Több száz iskolai egyenruhás fiatalok irányít­ják a forgalmat : a 10. számú és az 36. számú általános iskolák pionírjai. Az ő iskolá­juk a látogatás következő ál­lomása. Az iskola bejáratához ve­zető út két oldalán felsorako­zott diákok és tanárok élén­ken tapsolnak, éljeneznek, énekelnek. Az iskola kórusa, amely a fővárosi pionírkóru­sok közötti verseny­ első dí­jasa, a következő szövegű dal­lal fogadják a vendégeket: Bine ați yenit în a noastră scumpă școală Noi vă primim toți cu /îm­bete și flori Vă așteptăm cu mare bucurie Să ne trăiți iubiți condu­cători Idéztük a dal szövegét, mert­­ egyszerű szavainak erős ér­zelmi telítettsége jól kifeje­zi a tanulók és a tanítók há­láját szocialista hazánk és vezetői iránt, azokért a nagy­szerű munka- és tanulási körülményekért, amel­yeket számukra, s minden iskola számára teremtettek. Drăgoi Corina pionír, őrs parancs­nok ünnepélyes komolyság­gal tesz jelentést Nicolae Ceaușescu elvtársnak. Be­számol mindazokról az ered­ményekről, amelyeket az 36. számú általános iskola pio­nírjai és tanulói a nyári ha­zafias munkában elértek. El­mondta, hogy az ország ös­­­szes pionírjaihoz és iskolásaihoz intézett fel­hívásukra, amelyben ja­vasolták, hogy a vakáció utolsó hetét mindenütt for­dítsák hazafias , több mint 2 millió munkára, azzal válaszolt, hogy iskolás részt vett a begyűjtési kampány­ban, a helységszépítési akci­ókban, vagy más közös érde­kű munkában. A pártfőtitkár megöleli a kis pionírlányt, majd gratulál a kezdeményezésükhöz tanulóknak s ed­digi eredményeikhez. Elena Vasiliu tanárnő, az iskola igazgatója, ezután be­mutatja a vendégeknek az is­­kolaműhelyeket : a kárpitos-, kézimunka-, műanyag , szö­vő és elektrotechnikai mű­helyt. A párt- és államvezetők itt is figyelmesen megnézik a tanulók hozzáértésről és tehetségről valló munkáit. Újból hangsúlyozzák az is­­kolaműhelyek hatékonyságái­t és fontosságát az elmélet és gyakorlat összehangolása szempontjából az általános iskolákban. A kézimunka­műhelyben a fehér köpenyes kislányok szorgalmasan dolgoz­nak a hímzéseken, népvise­leteken, babákon, amelyeket az iskola jó eredménnyel ér­tékesít. A lányok virággal és különböző, általuk készített tárggyal ajándékozzák meg a párt főtitkárát. Az asztalos. és kötőmű­hely, a természetrajz- és a fizikalaboratórium jól fel van szerelve, de mindegyik túlságosan kicsi. Ezért java­solják, hogy az iskolai típus­tervek vegyék figyelembe az iskolaműhelyek szükséglete­it. Az 56. számú iskolában felmerülő műhely-kérdések megoldására a tantestület vállalja, hogy a lakosság tá­mogatásával és a lebontott é­­pületek anyagának újrafel­használásával új épületet e­­mel az iskolaműhely számára. A­ SZAKMAI ISKOLACSO­PORTOK VALÓSÁGOS TER­melővállalatok• Új ötéves tervünk egyik a­­lapvető feladata a szakmai oktatás tökéletesítése, a szak­munkások és a műszaki káde­rek felkészültségi színvona­lának emelése. Éppen ezért fejlődik olyan gyors ütem­ben a nagy ipari vállalatok és a gazdasági minisztériu­mok mellett kiépült szakmai és műszaki oktatási hálózat. A vállalatok mellett új isko­lacsoportok létesültek, a meg­lévők bővültek, s a követel­ményeknek megfelelően nőtt a szakmai oktatás műszaki alapja. (folytatása a 3. oldalon) NICOLAE CEAUȘESCU elvtárs munka­látogatása a főváros különböző fokozatú iskoláiban

Next