Megyei Tükör, 1980. október (13. évfolyam, 2704-2730. szám)

1980-10-01 / 2704. szám

Október 1. Zenei Világnap Évadkeidés kivételes élménnyel Az UNESCO Nemzetközi Ze­nei Tanácsa öt évvel ezelőtt zenei világnappá avatta októ­ber 1-ét. E napon értékes, művészi, az embert és érzelmi életét gazdagabbá tevő muzsikára irányul a figyelem, szerte a világon. A Zenei Világnap köz­ponti eszméje mindenfelé a zenei köz­művelődés eredményeinek felmutatása. Ennek a gondolatnak jegyében indult megyeszékhelyünkön is az újabb — nyolcadik — állandó zenei évad. Úgy tűnt, a brassói filharmónia az idén az eddigieknél is tartalmasabb, gazda­gabb kínálattal hálálja meg a sepsi­­szentgyörgyiek ragaszkodó érdeklődé­sét : rendkívül színvonalas, kiegyensú­lyozott produkcióval örvendeztette meg hallgatóságát. Igazán ritka, meg­örökítésre méltó pillanatoknak voltunk tanúi, egyfelől Mendelssohn II., Skót szimfóniájában, másfelől Markus Stoc­­ker svájci előadó gordonkajátékában. K­ánon Ionescu-Galați karnagy a ta­pasztalatokban gazdag zenekarvezetők biztonságával tudta, mit követelhet e­­gyüttesétől, s könnyedén teremtette meg a harmonikus, közös munka lég­körét. Temérdek finom effektust való­sított meg, de egészében a vonal rajz tisztasága, a dallamkontúrok lenyűgö­ző szépsége, a szimfónia hol visszafoj­tott szenvedélye, hol zabolátlan lendü­lete — nagyszerűen érvényesült. A karnagy a hangsúlyok pontos kiemelé­sével, a dallamok lejtésének érzékeny megformáláséval, a muzsika költői ere­jének tartalmas újjáteremtésével mél­tán szolgált rá a hallgatóság kitörő tet­szésnyilvánítására. A zenekar vala­mennyi tagja észrevehetően ritka fe­gyelemmel s szép hangzásával segítette a karmester törekvéseit, a zenakari szólisták közül ezúttal Miklós Imre ru­galmas, színgazdag leheletfinom klari­nétszólóit, Viorel Bandu­c és Eugen Bujoiu gyönyörűen éneklő, lágy oboa-, illetve fuvolaszólóit, valamint a kürt­négyes tisztán szárnyaló fúvós produk­cióját méltányoljuk. Végül az est kül­földi vendégművészéről röviden : Mar­kus Stockert egy évvel ezelőtt ismerte meg a sepsiszentgyörgyi közönség. Ezúttal Csajkovszkij Változa­tok egy rokokó témája ver­senyművének magánszólamában mű­ködött közre. Tavaly már alkal­munk volt gyönyörködni szép tónusá­ban, intonációs tisztaságáén, és min­denekelőtt hibátlan technikájában. E versenyműben az előadónak egy olyan tulajdonságára kellett felfigyelnünk, a­­m­ely a felsoroltaknál sokkal értéke­sebb : a nagy mesterekhez méltó intel­ligenciával játszik. NAG­YN­ALM­A­G­YI JÓZSEF Vannak görcsösen korukba kapasz­kodó alkotások, melyek az évtizedek­­évszázadok teltével egyre inkább kor­­lenyomattá válnak, némelyek éppen­séggel elaggnak. És vannak művek, melyekhez „felnő“ az idő : inkább nyernek, mint veszítenek mondaniva­lójukból. Széchenyi István kerek 150 évvel ezelőtt, 1830-ban megjelent Hi­tel­e, a reformkor dübörgő írásos nyi­tánya, Jánusz-arcú mű : egyszerre pil­lant szét a múlton s néz a jövőbe. Az évforduló tiszteletére hasonmás kiadás­ban megjelent munka üzenetén töp­rengve az olvasónak nem egy gondo­lata támad. Az első talán az, hogy mennyire csalóka a cím s egyszempon­­tosítottak ismereteink, melyek szerint a Hitel ,,kifejezetten közgazdaságtani mű“. Valóban csak ez lenne ? A cím­adó fogalom napjainkban is kulcsszó mind a bel-, mind a külkereskedelem­ben. Az a személyes élet körén belül is, hiszen a lakás- és sereg más ipari árucikk vásárlásánál felhasznált való­ságos és névleges kölcsönök a hitele­zés állami rendszerén alapulnak. Más­részt a polgári haladás útját fürkésző reformer, a feudalizmus felszámolásá­nak szükségességét hirdető politikai gondolkodó erős kritikai hangsúllyal, érvek sorával bizonyítja, hogy az ipa­rosításnak, a földművelés és állatte­nyésztés fejlesztésének, a kereskedé­sfem kivirágzásának gátlója a korabeli hitelviszonyok rendezetlensége, a sza­bályozottság hiánya, a túlhaladott tör­vények és jogszokások, végső soron a rendi társadalom jellege, felépítése. A mű botrányt kavart, vitákat szült, ádáz ellenfeleket hívott csatába, a Szé­­ p hitel időszerűsége chenyi-ellenes uszítás egyik kútfejévé vált. A Hitel­ben tárgyalt kérdések köré­nek vizsgálata elsősorban a szaktudo­mányra, a korakapitalizmus történetének kutatóira tartozik. Viszont van a mű­nek egy másik rétege is, melyet a mai olvasó izgalmasan időszerűnek érez. Széchenyi már a fogalmazás hajszolt­­ságában tudta, hogy amit ír, a lótéma­­ körül kerekít­ve ajánlással, előszóval, bevezetéssel, néhány a tárgyat megelő­ző észrevétellel, befejezéssel, berekesz­téssel, végszóval stb., egyáltalán nem szabályos és higgadt tudományos érte­kezés, s az egész „egy labyrinthez ha­sonló“. Az alapgondolatot minduntalan elborítják a nemzetnevelő moralista a­­gyából kipattant elmélkedések, példá­zatok, új tartalommal feltöltött fogal­mak köré szőtt fejtegetések. Nemhiába akarta művének azt a címet adni, hogy az Emberekk­i­, majd azt, hogy a Bol­dogság alapjai. Utóbbi teljesebben ki­fejezte volna munkája tartamát, hi­szen a hitel szónak — Széchenyi értel­mezésében — van egy második, nem gazdaságtani értelme is. A hitel, ebben a jelentésben a társadalom tagjainak egymás iránti kölcsönös bizalmára utal, mely előfeltétele az erős nemzeti köz­szellem kialakulásának, az egyének ko­­hézív közösséggé szerveződ­ésének. Ám ehhez egy sajátos közösségi tudat ki­alakulására is szükség van, melynek sarkalatos személyi feltétele a kimű­velt emberfő. És ezzel haza, a másba is érkeztünk. Ugyanis a kiművelt em­­berfő lényegében a racionálisan mű­ködő, tudományosan képzett, hosszabb időszakra előre gondolni tudó emberi agy. „Minden kifejlődés, előmenetel, erő, érték és szerencsének legmélyebb sarkallója a kiművelt emberfő“ — je­lenti ki a Hitel­ben Széchenyi. Az em­beri alkotó elme primá­tusát nyomaté­­kosítja, a Vitág­ban is, azt írván, hogy „az emberi agyvelő jeleli a cultura ös­vényét, s csak az birja a nemzeteket a lehető legmagasb civilizációs fokra és semmi egyéb“, a közértelmesség. ..a tudományos emberfő mennyisége a nemzetek igazi hatalma. Ezek statisti­­kája az ország legérdekesb, leginteres­­sánsaibb része“ — olvashatjuk ugyan­csak a Hitel­ben, valamint, hogy­­iga­zibb súly s erő az emberi agy­velőnél nincs“. A lapnak a szaktudást tart a, s végzetes hatásúnak, ha valaki olyan feladatkört tölt be s munkát végez, a­­melyhez nem ért. „A háztartás igen ki­csinyben országláshoz hasonlítható. Ha az elsőben a vadász­ok főzni kocsis­nak fagylaltot készíteni, szakácsnak nyargalni, cukrásznak vasalni, szoba­tisztítónak borotválni sőt, kellene, mily következést lehetne várni ?“ A valódi­­lag kiművelt emberfő — a természetes társadalmi munkamegosztásban — szakterületének mestere,­­ugyanakkor általános felvilágosult műveltséggel, ,.pallérozod elmével“ is bír, meyba beletartozik az állampolgári „erény“ is. Végső soron ezek a többször körüljárt gondolatok teszik korszakojítóvá a Hitel-t, s végső, általánosítható tartal­maiban ma is erősen időszerűvé. VERESS DÁNIEL Nem tévedésből vagy késlekedés miatt írunk szeptember végén ismét iskolakezdésről, a megye Népi Művészeti Isko­lája ezekben a napokban kezdett hozzá a rendszeres mun­kához, megszervezték az osztályokat, számbavették, annak rendje és módja szerint az oktató tanárokat, illetve szakem­bereket, akik a munkát vezetik. Ezekben a napokban épp felkészítőket tartanak az oktatókkal. Gáli Borbála igazgatónő bizakodóan tekint az új oktatási év elé, bizakodása nem alaptalan, jó hagyományai vannak ennek az intézménynek, bár anyagi gondjai megsokasodtak mostanság. Az osztályok, tanulók száma kb. ugyanannyi, mint a ta­valy, az oktatás rendszerében sem történtek komolyabb vál­tozások. A meglévő 33 és fél katedrába beleszámítjuk a me­gye más helységeiben működő osztályokat is. Húsz osztály­ban mintegy 750 tanuló foglalatoskodik azon a területen, melyhez tehetséget érez magában. — Tizenkét alapkádert alkalmaz, akalmazhat az iskola (zenére, képzőművészeti oktatásra stb.) — mondja az igaz­gatónő —, de alkalmazhatunk időszakos oktatókat, osztály­vezetőket is, egy évre nevezzük ki őket, viszont ez nem öt­letszerűen, kény és kedv szerint történik; majdnem az ösz­­szes időszakos oktatónk évek óta nálunk dolgozik, illetve nálunk is. Sajnálatos az is a munkánk szervezésében, hogy szűk az úgynevezett keret, ezért sok a betanító emberünk, a­­kiket viszont tudunk honorálni a tanügyi törvények rendel­­kezései szerint. Tehát, végzettségnek, jártasságnak megfe­lelően, lásd a népi mesterek alkalmazását, ilyen je.avatokra. — Változott-e az iskola szervezeti felé­pítése valamit idén ? — Nem változott. Sepsiszentgyörgyön működik jópár osztály, közel 400 tanulóval. Ezen kívül vannak „kirendelt­ségeink“, azért is jó, ha beszámolunk most az érdeklődők­nek, hogy akik, tehetségük szerint, dolgozni óhajtanak egy­­egy szakkörben, ismerjék a rendszert. Nagyobb községek­ben néprajzi­­osztályok működnek, de ezekből szervezünk városokban is. Bodzafordulón va­n művészi brigád, zenei ok­tatás, Kézdivásárhelyt színjátszó csoportunk dolgozik, van zeneoktatás ott is, és népi faragók tanulnak a mi irányítá­sunkkal. Baróton zeneoktatás folyik, Csernátonban a Hasz­­mann testvérek faragó kört irányítanak, igen jelentős ered­ményekkel, immár országos hírnévvel, annak ellenére, hogy aránytalanul kevés anyagi segítséget adhatunk. Vargyason természetesen a bútorfestést művelik igen szépen, hag­yo­­mányszerűen, Kőröspatakon ugyancsak faragó kör dolgozik. Igen-igen sajnáljuk, h­ogy Bálint András bácsi, országos dí­jazott idős faragónk vajmi keveset tud segíteni beteges­kedik. Azt az utasítást, miszerint néprajzi jellegű oktatást csak ott szabad végezni rendszeresen, ahol annak , bölcsőjei van­nak helyeselni tudjuk. Példa erre az árapataki hímző kör. Idén végzett egy osztályunk, Lőrincz Etelka és Dénes Mária vezeti, irányítja a kört, és jó híre-neve van, amint hogy volt is mindig az árapataki keresztszemesnek. A legeredetibb mo­tívumokat újítják föl, ezért érték ma is minden munkájuk. Sajnos, a pénzkereseti lehetőség — hogy ne­ mondjuk : szük­séglet— devalválja, magyarán: értékteleníti a munkákat. Erre nagyon kell vigyázni. Példa : a dús mintákat szinte kerülik az asszonyok, mondván (vagy csak gondolván), hogy nem kifizetődő. — Hogyan viszonyulhat az önellátás rendelkezéseihez az­­ intézmény? Oka van az önellátásnak, mármint a rendelke­zésnek,­ de azt is tudjuk, külön gondot jelent ez napi mű­vészeti iskolának is . .. ..... — Tavaly május óta ezt halljuk: önellátói önel­átás. Nem tudunk még pontos összeget, azt, hogy menny meg­valósítanunk, 40 százalékot? kevesebbet? ,7,1 ^ , 2 86 000 lej a költségvetésünk, ennek 40 százalék’ ^cp e­c­nek vagyunk megkeresni. Vállalhatjuk az „egyéb költsége­ket“, azt a 86 000 lejt, többet aligha. — Ezt is hogyan tudják összehozni ? — Vannak módok, ha kevés is. Idén például lemond­tunk olyan osztályokról, melyek túl költségesek voltak. Pél­dául Szentgyörgyön a népi faragóműhelyt, osztályt kellett föladnunk, nem tudván fizetni oktatót, műhelyt, villanyt, gépeket stb. Megnyitottuk Kőröspatakon a­ faragóműhelyt, ott, ahol a hagyomány is jelentős. Sepsiszentgyörgyön vajmi kevés hagyománya van a népi faragászatnak. — Mi gátolja, illetve látszik gátolni ebben az évben az intézmény jó munkáját ? — Egyik nagy bánatunk, hogy mindig más hátán élünk. ott dolgozunk, ahol műhely van. Például a vargyasi iskolá­ban ahol évek óta nagyszerűen működik a Szécsi Antal szervezte műhely. Ugyanígy vagyunk, így „élünk“ Csernáton­­ban, Kőröspatakon. De elmondhatom, hogy ahová beenged­tek bennünket, sehol azt meg nem bánták. Gáli Borbála nem mond le semmir­ől, aminek hasznát látja a népi művészet éltetésének, illetve felújításának fo­lyamatában. Néha csak jelképes az összeg (600 lej),­ amit egy-egy oktatónak, osztályvezetőnek, népi mesternek fizetni tudnak. Haszmann József sem azért a néhány száz lejért dolgozik és oktat. Remény van arra, hogy be tudják indítani a kerámia osztályt is. A Népi Művészeti Iskolában mindenki végez min­dent, ,a ház körül“, villanyt szerel Szilágyi Zsolt énekes, zenetanár ,takarít mindenki, rendez mindenki, amit kell a termekben. Rusztavelli grúz költő írja : „Aki férfi, legyen bátor,/ dolga bárhogy megnehezül.“ — A Népi Művészeti Iskola igazgatónője pedig így gondolkodik, ha dolga megnehezül : Gállné majd rom lesz, de megmaradnak a varrottasok, a súly­kólók, megmaradnak a székelykapuk. CZEGŐ ZOLTÁN ] MEGYEI TÜKÖR Megjegyzések (SARGA) Ha a művész maradandót alkotott... 11a a mérnöknek találmá­nya van... Ha a színész alakítása em­lékezetes... Ha a sportoló rekordot döntött... Ha valaki teljesítménye rendkívüli... ... a sznobtanyákon eldöntik, a saj­tóban megállapítják, és az utcán is beszélik, hogy: „irigylésre méltó“. (IDOMÍTOTT) Pórázon vezették. A vendéglő ajtajához kötötték. Ott la­pult, a lábtörlő mellett. Onnan lestem, hogy gazdája, ura és parancsolója ho­gyan habzsolja a paprikást. És szagol­­ta, érezte a ki-be járó vendégek láb­­szagát. « Ezért azt hittem, reméltem, hogy va­lakinek a lábába harap. Nem harapott. (Pedig farkas­ ősei voltak...) Csak nyüszített kínjában. De hal­kan, hogy gazdája meg ne hallja. Ennyi volt a lázadása. Koncot várt. (BICIKLISTA) Fent görnyed. A kor­mányba kapaszkodik. Nyeregbe­­ érzi magát. Lent­­tapos. Halad. És minél job­ban görnyed, minél ke­ményebben tapos, annál gyorsabban halad. Sz. Gy. J. Elmaradt paradoxon G. A Shaw a paradoxonok embere Az írek sajátos észjárására oly jellem­ző, sokak által kedvelt paradoxont Shaw fejleszti jellemeinek és drámái­nak szerkezeti elvévé ! E nyugtalanító tiltakozásra ingerlő, de közvetlen gya­korlati érvény nélküli, s ezért végső fokon , ártalmatlan v­itéletpárokat Shaw arra használja fel, hogy felrázza, gon­dolkodásra bírja, meggyötörje közönsé­gét. Paradoxon-ostyákba csomagol­va, olyan keserű igazságokat , ad be a né­zőinek, melyek ellen azok egyébként felháborodottan tiltakoznának. Az Ember és felsőbbrendű emberben például így fogalmazza meg (polgári közönségének) az útonálló és a tőkés közti különbséget : ,.Útonálló zsivány vagyok. Abból élek, hogy kifosztom a gazdagokat.. .Tisztességes úriember vagyok. Abból élek, hogy kifosztom a szegényeket.“ S a közönség, ahelyett hogy felháborodástól dadogva Shaw­ fejét követelné, nevet. Az Ördög cimborája szintén egy ma is aktuális paradoxonra épül; arról az előítéletről próbálja lerántani a leplet, miszerint az erkölcsnek álcázott terror, a képmutatás, az igénytelenség eluta­sítása , cinizmus és pökhendiség, a lát­szólagos cinizmus mögött — állítja — gyakran a legmagasabbrendű erkölcsi­­ség, az emberbe vetett mélységes hit húzódik meg. A darab alapparadoxonát a címsze­replő hordozza. Mindenki más csupán a hozzá való viszo­nyában létezik. Igaz, Hichard is csupán azokat a szerepeket játssza végig, melyeket környezete rá. Az első felvonásban író­ival is viszonyul saját fenegyerekség­géh­ez, őhozzá úgy, hogy provokatí­­ve olta tolia „szerepét“. A Richardot alakító színész követke­­z­ésképén ism­ét cinikus, arrogáns, kihí­­vó, fölényes, hetyke, de nyegle, pökhen- Uik­iypsked^nem mert a nyegleség c^.'ds5le,' bán? jj^ire is hasonlít az e­­'-^ahbiek­hez., kizff^M­inden eszmei és er­­kölcsi futást, s elképzelhetetlenné** te­­•s2i. Richard hitellel amúgy is nehe- 20,1 ábrázolható „fordulatát“ és egész későbbi magatartását. Kálin Péter alakítása, sajnos, ellent­mond , „nagy fordulat“ épp Richard által megfogalmazott indítékainak: „örültek érzem magam, hogy vesz­tembe utak, de nem tehettem másképp és most sem tehetek másképp. Úgy nőt­tem fel hogy mindig saját lelkem tör­­nyeit követtem. Most sem tagadha­tom ha akasztófa vár is.“ Az in­­dítékok belülről fakadók, alig is van közü k­onk­rét személyekhez, vagy kül­ső költményekhez. (, Megtettem volna ezt (a halál vállalását) akárki fiáért a várostőtt és... akárki asszonyáért“. Ennek a belső folyamatnak az ábrázo­lása, a sepsiszentgyörgyi előadásban, sajnos elsikkad. Érdemes volna elgondolkodni rajta : mi az ka, hogy Bálint Péter alakítá­sában az ironikus könnyedség csak­nem rendig — ez történt az Amphyt-­onban és a Mandragórában is — nyegleséggé alakul ? Az ok nézetünk szerint a megkomponálatlan színpadi mozgásban keresendő : a hányaveli, fö­lényeskedő taglejtésekben és járásiján. S amikor ez még a modor pökhendi­­ségével is társul, annyira erőteljes a nézőt érő benyomás, hogy azt már a későbbi visszafogottsággal és a gesz­tusaiban is jól ábrázolt méltósággal sem lehet ellensúlyozni. A rendezőnek (Völgyesi András) vagy meg kellett volna kísérelnie egy át­gondolt gesztusrendszer kialakítását, vagy meg kellett volna változtatnia a szereposztást. Nem tette, a következ­mények pedig sajnos, az egész előadást meghatározzák. Gondolati váz hiányá­ban a játék elemeire hull, s minden színész a rendező és partnerei segítsé­ge nélkül, egymaga próbál megküzdeni a szereppel, aminek az a következmé­nye, hogy vagy néhány külsődleges gesztusból vagy régi sikeres előadások ,,kellékeiből“ alkotják meg szerepei­ket, a darab igazi sokrétűségét csu­pán Zsoldos Árpádnak sikerült meg­ragadnia. Burgoyne fölényes intellek­tusának, helyzetén való nagyvonalú fe­lülemelkedésének, iróniájának ábrázo­lásával a darab gondolatiságának fon­tos rétegét juttatja el a nézőhöz. Kár, hogy hasonlóan intellektuális partne­reit, Richardot és Anderson lelkészt az előadás nem képes valóban partnerei­vé növelni. Az előadás jó pontjai egyébként az epizódszerepek. (Simon András, Gáspár Imola, Botka László, Dobos Imre, Ve­ress László és mások.) B. B. iMyufc11 rtjf-Mmrrr* -t­ —• Fölöttük a havasok „Minden va­lult sors — a nehéz ki­sebbségi sors is — humanizálhatja az embert.“ — írja Sinkó Ervin, akinek valamikor a harmincas évek közepén, moszkvai időzése során mondhatta, fé­lig tréfásan, félig komolyan Isaak Bá­bel, a Lovashadsereg írója (az idézet nem pontos) : nézze Ervin Izidorovics, magyarnak lenni, aea­­yar zsidónak len­ni, magyar zsidó írónak lenni és ki­sebbségi sorsban élni Jugoszláviában — pech, de mindehhez még kommunistá­nak is lenni. .. Babés hamarosan meg­halt (a törvénysértések áldozata lett, a légkörről (Sinkó is kitűnő könyvet írt egyébként). Sinkó, ha embertelen meg­próbáltatások árán is, de túlélte a fa­sizmust és a szocialista Jugoszláviá­ban élt és tanított haláláig. Mondatát Beke György idézi Fölöt­tük a havasok című Dacia könyvki­adónál megjelenő „családi krónikájá­ban“ és nemcsak idézi, hű szellemé­hez, fáradhatatlanul és céltudatosan, 24­4 oldalon, sorolja a példákat, az ese­teket — az egyedieket, az általánosít­­hatókat —, a sorsokat, a jelenségeket, az eseményeket — mintegy megteremt­ve a sinkói summa hátországát, igazo­lását Cáfolatát soha, hiszen a megma­radás parancs. „Itt formálja lelkét a regéli magyar tradíció, kisebbségi éle­tünk egyetlen megtartó bölcsessége : úgy szretni saját népét, hogy általa a ^ilásnalj bántódása ne legyen.“ — idézi jk«fkc (fe vo^jtí szólag Nagy Sándor: ■'. .jndor József ú.I.szóló írását, 1935-ből. "Ken, aj megmar­adás az élet parancsa, még akkor is, ha voltak, akik „dacosan hátat lódítottak annak a közösségnek, amelybe jó vagy rossz sorsuk kötötte őket A jövő bizonytalansága, a megél­hetés tei­szméje törte össze öntudatu­kat“. Bie idézi a kasza alól elhajló fű­szál potáját, de arra is figyelmeztet, hogy letöbbször a kaszás sarka nyom­ja le őket az elhajló, fűszálakat, fel­­egyenedhetnek, de sárosan... Dehát Beke­rbel­ riporter (is), tudja, hogy az analógiák nem pótolhatják a gon­dolkodót, az analógia olyan, mint a mankó, mankóval is leh­et járni, de mankó nélkül lehet igazán. Békemegrázó, izgalmas és fontos könyve írt, neuralgikus pontok kita­­pintásául, sokszor nyersen, magát (ak­kori üteményét) sem kímélve szól hoz­zá egy közösség életéhez, történetéhez. Megh­ó a könyv, mert az író két ré­gi (a tepbélyesedő életműben is búvó­­ikkért úji^^^eg újra feltörő) té­­csájíjHreg és a Bukarestbe, J ^át‘‘-t a sza^Milt magyarság sorsa .cvázi ossz egy „családi króni-ka“ ötörvény'a világáb­an. Az ívfény — a silói humanista parancs — vilá­gánál egértelműbbek a tanulságok is. „Ők maguk, a krónika szereplői, anyó­som és apósom soha nem kérték tőlem, hogy könyvbe írjam őket. Első hallásra talán megrettennének szándékomtól, mindig hamar összerezzentek. Életútjuk átgondolása után — amit nekem kell megtennem helyettük, — értenék jól, hogy életük, bukásaik és örök újrakez­déseik kibeszélése nem sérthet családi szemérmet, ha egy sorskép példázata, eltűntek emlékezetére és eljövendők gyámolítására “ — vall Beke a könyv­ről, amely elsősorban az őszinte kér­désfelvetések és a sok új információ miatt érdekes és izgalmas s az infor­­mációk, életutak, a Szórvány történeté­nek tanulságai (az eljövendők) miatt fontos ! Beke már a hetvenes évek ele­jén a Magunk keresése című könyvé­ben közölt csángó riportokat, sajtó alá rendezte Koós Ferenc múlt századi bu­karesti református lelkész emlékiratait, „búvárlotta“ Veress Sándor múlt száza­di negyven­nyolcas emigráns magyar mérnök életét, most a múlt századi csángó szekencsek nyomát járván vé­gig a Szórvány közérzetének rajzában és az esetek mintaszerű elemzésében egy közösség létének belső törvénysze­rűségeire figyel, ösztöneiben és tuda­tában humanista parancsokkal, melye­ket csak felerősítenek a To­mács nélkül című interjú kötetének a megkérdezett román és magyar írók által megfogal­mazott tanulságai. Hisszük, e kitűnő könyve sem az utolsó „szava“ ebben a „kérdéskörben“. BOGDÁN LÁSZLÓ agáz­ügyben Sepsiszentgyörgy lakosságának megnyugtatására annyit tudunk mondani, amennyit magunk is megtud­unk, érdek­lődvén az áragázellátás menetéről, illetve akadozá­sáról. Reg­gel héttől, nyolctól állnak sorban az emberek az­­utóbbi idő­ben egy-egy palackért és nemegyszer történt meg mostan­ság hogy délután üres kézzel, kongó palackkal kellett haza­mennünk. A megnyugtatásra tehát annyit, hogy ata tizenkét órától osztanak palackokat. A tájékoztatásra azonban Tóth Józsefet, az aragázelosz­tó központ vezetőjét kértük föl. Hogyan alakult ki ismét ez az áldatlan állapot a lakosság ellátásában ? — A szükséglet, az igénylés és a kiutalás közti ellent­mondásnál kell keresnünk a magyarázatot. 28 127 palack a megye havi szükséglete, ennyit kellene kapnunk, hogy pa­zarlás nélkül, de méltányosan kielégíthessük az igényeket. Ezzel szemb­en 15 600 palackot kapunk, havonta. Az a hely­zet, hogy kiadják az új lakások részére az új palackokat, de enyhén szólva , nem arányosan számítják a kiutalást. Az­t is el kell mondanunk, hogy az utóbbi időben sikerült levennünk az aragázgondot, a sorban állás terhét a lakos­ságról, biztosítván a rendszeres ellátást. Nem rajtunk múlik, ha a gondok megújulnak, s vele a mi aggasztó helyzetünk is. Rövid­ tájékoztatónkat azzal zárjuk, hogy ma tizenkét órától lesz tele palack, viszont a cseréhez szükséges lesz a városi személyazonossági igazolvány," valamint az évre szóló, helybeli kiadású aragázszelvény, épp a visszaélések elkerü­lése érdekében. .­­. 7. Őszi órarend szerint tarta­nak nyitva a sepsiszentgyör­gyi ipari termékeket forgal­mazó kereskedelmi egységek. Csütörtök továbbra is bevá­sárlási nap marad, ekkor az üzletek este 20 óráig lesznek nyitva. Szerda délután a vá­ros központjában az összes üzletek zárva tartanak. A vá­sárlók kérésére a Kismama üzletben októbertől két vál­tásban dolgoznak 7,30—19,30, csütörtökön 7—20 óra között. MAROSVÁSÁRHELY 12,00—13,00 Olvastuk, hal­lottuk. Nóták. Ismerjük meg az ország törvényeit. A V’Mo­­torock együttes felvételeiből. Sport. 16,00—18 00 ikkrek, tu­dósítások. Adrian Enescu könnyűzenéjéből. Mai falu, mai emberek : Kelementelke, Maros megye. Népdalok, népi táncok. Irodalmi és művé­szeti napló : Első bemutatók, első sikerek:­­ évad elején a marosvásárhelyi és sepsiszent­györgyi színházban. Mikrofon­nal a Vatra folyóirat fordítói körében. Olasz dalok és san­zonok. A Sepsiszentgyörgyi Állami Magyar Színház folytatja bér­letes előadásait. Műsoron G. B. Shaw AZ ÖRDÖG CIMBO­RÁJA című szatirikus törté­nelmi játéka. Rendező Völ­gyesi András, díszlettervező Völgyesi András, jelmezterve­ző Pl­ugor Sándor, segédren­dező László Károly, zene: Csí­­ky Csaba. Fellépnek : Bálint Péter, Darvas László, Zsoldos Árpád( Krizsovánszky Szidó­nia, Gáspár Imola, Simon András, Botka László, Kőmí­­ves Mihály, Fülöp Klára, Do­bos Imre, Nagy Ilona, Balázs Éva, Z­­ászló Károly, Orbán Károly, Veress László, Győry András, Szabó Zoltán. Október 2-án, csütörtökön 16 órakor Ll-bérlet. Október 2-án, csütörtökön 16 órakor D-bérlet. A Sepsiszentgyörgyi Állami Magyar Színház előadás-szer­vező irodája felhívja a közön­ség figyelmét, hogy a nézők kérésére új bérletet szervez. Az M-bérlet előadás­ai ked­den lesznek. Az első előadás október 14-én 19 órakor. Kézdivásárhely­en mremléknek nyilvánított főterén hosszú ideje állványsor költözködik épülettől épületig. A megújult házak előtt újra és újra elism­étlik a nézelődök, hogy ez igen, ez szép, mennyivel jobban illeszkedik a tér hangula­tába az eredeti formájába visszaállított épület. Az évtizedek során rájuk aggatott idegen elemektől m­egfosztott házak lassan felfedik, s velünk, nézelődőkkel is felfedeztetik Er­dély egyik legszebb és legeredetibb kisvárosának főterét. A korabeli rajzok, tervek, régi fényképek alapján restaurált főtér egyik bizonyítékává válik annak, hogy múltunk, nemzetiségi jellegzetességeink megőrzése mennyi örömet, elégtételt szolgáltathat mindannyiunknak. S azt is bizonyít­ja, hogy kár lemondani — valamilyen hamis illúzió kerge­­tésének jegyében — arról, ami értékként, múltunk tükör­képeként ránk maradt. (Bartha Árpád felvétele) 1980. október 1., Napkelte: 6.14 Napnyugta : 17.56 Eltelt: 275 nap Hátravan: 91 nap . 1949-ben ezen a napon kiáltották ki a Kínai Népköz­társaságot. • 1843-ban ezen a napon jelent meg az Învăţătorul Sa­tului című folyóirat, Petrache Poenaru szerkesztésében. • 100 éve, 1880-ban jelent meg Kolozsváron az Ellenzék című napilap első száma. Ala­pította Skirtk­a Miklós. Erdély legnagyobb múltú magyar nyelvű napilapjának szépiro­dalmi, színházi, kulturális és kritikai cikkei is voltak, nagy olvasótáborra támaszkodott. Megszűnt 1944-ben,­­ 1887-ben ezen a napon szü­letett HECTOR HODLER svájci szerkesztő, műfordító és publicista, az Eszperantó Világszövetség (1908) egyik megalapítója. (Mh. 1920. márc. 31-én.) • 1946-ban hirdetett ítéletet a nürnbergi nemzetközi kato­nai törvényszék a német há­borús főbűnösök és társaik perében. • 1974 óta, az UNESCO Nemzetközi Zenei Tanácsának javaslatára október elseje Ze­nei Világnap. Továbbra is hideg, borús idő várható, helyenként eső. A mérsékelt északnyugati szél megélénkül. Nappal 13 és 16 C-fok, éjszaka 4 és 5 C-fok között váltakozik a hőmérsék­let. 14.00 Részletek a román lab­darúgó-csapatok európai ku­pamérkőzéseiből; 16.00 Telex; 16.05 Oktatás-nevelés; 16.25 Nemzet nyelvtanfolyam; 16.45 Pronoexpressz-húzás; 16.55 Könnyűzene; 17.25 Hirdetések; 17.35 N­onpolgári fórum; 17.55 Kína NK-beli útiképek; 18.25 Verses-zenés összeállítás; 18.50 Ezeregy este; 19,00 Híradó ; 19,20 Gazdasági szemle; 19.40 Mi, nők; 20,20 Korai tavasz — kínai játékfilm; 22,10 Híradó: Sepsiszentgy­örgy — Művész: Négy zászló alatt — széles­vásznú, színes olasz-f­rancia­­spanyol koprodukció,­­ 11, 15, 17, 19, 21 órától. Sepsiszentgyörgy — Lux: Falanszter — színes, két­részes román film­, 10, 16 és 19 órától. Kézdivásárhely — Május 8. : Vadember — szélesvásznú, színes francia-olasz kopro­dukció, 10, 16, 18 és­ 20 órától. Kovászna — Győzelem: Gyilkosság bűnjel nélkül — színes NDK film, 11, 17 és 19 órából. Bárót : Az egyetemista, a számító­­gép és a krumpli — színes szovjet film, 20 órától. 2.—3

Next