Megyei Tükör, 1986. február (19. évfolyam, 4357-4380. szám)

1986-02-01 / 4357. szám

AZ ÖNELLÁTÁSI PROGRAM TELJESÍTÉSÉÉRT Élenjáró falvak, élenjáró gazdák Bár még mindig eléggé vontatott ütemben, de megyeszerte egyre na­gyobb lendülettel folytatódik vidékünk önigazgatási és önellátási programjá­nak keretén belül a szerződéskötés. A lakosság élelmiszerellátását biztosító közérdekű akció mindenütt befejező szakaszához érkezett, ám ami az ered­ményeket illeti, az eddigi kimutatás még mindig arról ad számot, hogy szá­mos helységben a szerződéskötések ed­digi üteme nem áll egyenes arányban a lehetőségekkel. Sok helyt a falusi la­kosság egy része még mindig várako­zási álláspontra helyezkedik, de he­lyenként a néptanácsi elöljárók, illet­ve a húsipari vállalat megbízottai sem állnak feladatuk magaslatán. Egyes helyeken a községi szervek még min­dig nem értették meg, hogy hatékony segítségük, aktív közreműködésük nél­kül a felvásárlók nem végezhetnek e­­redményes munkát. Ha követendő példáért néhány élen­járó községet kellene előtérbe helyez­nünk, akkor a felsorolást Bárkánnyal kell kezdenünk. Ez a helység erede­tileg 455 darab szarvasmarhára kapott tervet, s eddig száz százalékban ele­get tett kötelezettségeinek. Hasonló­képpen a harkányiak összesen hétszáz juhra szerződtek, és ugyanennyi sze­repel a tervükben is. Ami ezután ke­rül a szerződéskötési nyomtatványok­ra, az terven felüli mennyiség. Viszonylag szép eredményt vallhat­­ magáénak Nagybacon is, ahol a terv­ben szereplő 375 bikaborjúból nem hiányzik már sok. Jóllehet, csak 281 darabról ad számot statisztikájuk, de az adottságuk figyelembevételével meg­van a lehetőség az előirányzat teljesí­tésére. Sertésekből mutatkozik még le­maradás, és a juhok szerződése terén van még kilátás a tervszám megvaló­sítására. Kökösön mindössze tíz szarvasmarha hiányzik még a 128 darabot előirány­zó terv teljesítéséhez. A 190 sertésből 127-re kötöttek eddig szerződést. Élőpatak, Karátos, Sepsiszentgyörgy, Málnás és Zágon eddigi eredménye e­­melkedik még ki, jóllehet, a tavalyi­hoz viszonyítva e helységekben is az eredmények egyelőre várakozáson alu­liak. Nem érdektelen végigtekinteni szerződéskötők névsorán, annál is in­a­kább, mert nagyon sokan az anyagi ér­dekeltségen túlmenően, hazafias köte­lességük tudatában igen jelentős mér­tékben vállalnak részt az önellátási program megvalósításából. Sokan elő­irányzataikon felül kötöttek szerződést állateladásra, s az átlagot jóval felül­múló mennyiséggel iratkoznak fel ál­­lathizlalásra. Ezek között szerepel pél­dául Pető Rudolf Magyarhermányból, aki három bikaborjút értékesített 1300 kiló összsúlyban. Ugyancsak Magyar­­hermányból Komporály Dénes két nö­vendékállata megközelítette az ezer ki­lót. Csók Sándor Erdőfüléről négy bi­kaborjút hizlalt leadásra. Gáli Lajos Barátról öt, Tokos Sándor Bardócról tíz sertést szerződött, darabonként száz-száz kiló súllyal. Baróton a kimu­tatáson még szembetűnik Csíki Béla neve négy sertéssel. Az átlagot meg­haladó darabszámmal — és mennyi­séggel — szerepel még a berecki Lázár Ignác (a három bikaborjú összsúlya másfél tonna), a brădeti Zbîrcea Sabin, az ozsdolai Lázár Lajos, a lemhényi, Mátyás Katalin, a bodzafordulói Ion Baciu, a magyarhermányi Németh Gé­za, a bodoki Ferencz Zoltán, a zaláni Lunguly János és mások. A húsipari vállalattól az eddigiek so­rán minden állathizlaló megkapta a kiutalt kukoricamennyiséget, s aki most adja le hizlalt állatát, avagy elő­leg fejében takarmányt igényel, azt minden további nélkül megkapja. U­­gyancsak a húsipari vállalattól értesül­tünk, hogy ez évre 13 ezer malacra szól a megye kiutalása, amit február elején le is szállítanak a szerződött fe­leknek. MAROSI Z­ászló Hivatástudatból és szakmai tudásból jeles A sepsiszentgyörgyi agráripari szak­iskola erre a napra másképpen készült, mint más alkalommal szokott. A ver­senylázat jól ki lehetett tapintani, s akik eljöttek, hogy felkészültségükről, tudásukról számot adjanak, azok volt iskolájuk előtt is bizonyítani akartak. Hisz a megjelentek túlnyomó többsége pár évvel ezelőtt azokat az iskolapa­dokat koptatta, amelyekbe most be kellett ülniük. Azóta sok minden megváltozott szakiskola háza táján. Korszerűsítették a a laboratóriumokat, a műhelyeket. O­­lyan traktor-keresztmetszetet készítet­tek, amilyen az országban egy-kettő, ha áll iskolák rendelkezésére. És az is a változásokhoz tartozik, hogy immár nem tekintik ezt az intézetet más lí­ceumokból kihullt tanulók gyülekező­helyének. Sok, nagyon sok fiatal vá­lasztja most már élete hivatásául a me­zőgazdasági munkát, s ehhez legköz­vetlenebbül a mezőgazdasági iskolán át vezet az út. Hosszú évekre visszamenőleg lehet bizonyítani, hogy a Sepsiszentgyörgy környéki és erdővidéki falukból sok család férfitagjai itt sajátították el a traktorvezetés fortélyait, a mezőgépé­szeti szakma megannyi titkát, s aki egyszer innen kikerült, az általában meg is állta és állja helyét, bárhová is került. Bizonyára ezek a gondolatok is hoz­zájárultak ahhoz, hogy az idei szak­mai olimpia valóban az elvárások szintjére emelkedjék, s a nem túl né­pes mezőny dacára is lázba hozza a versenyzőket, a bíráló bizottság tagjait, mindazokat, akiknek valamilyen közük is van ezekhez az évente megrendezett versenyekhez. Ha nehezebben is forgott az írószer­szám a traktorkormányhoz, a villához, a kapához szokott kezekben, a vála­szok nagy hozzáértésről, munkaszere­tetről tanúskodtak. Mert hát azok a traktoristák, akik az előző szakaszon túljutottak, s körzetüket képviselték a megyei döntőn, tisztában vannak azzal, miként kell megjavítani egy esetleges géphibát, milyennek kell lennie a téli olajsűrűségnek. Ugyanígy, az állatte­nyésztők könnyen eligazodnak a takar­mányféleségek között, tudják, mitől lesz nagyobb a tejhozam, s mitől sú­lyosabbak a hízó állatok. A növényi­­termesztőknek sem kell immár magya­rázni, ha bejutottak erre a vetélkedő­re, melyik növényt milyen sűrűn kell vetni, ültetni. A tanterem után az iskola traktor­­vezetői pályáját vették birtokukba a fiatal mezőgazdászok. Az már érthető elvárás, hogy függetlenül szakmájától, minden mezőgazdásznak kell tudnia traktort vezetni, a mezőgazdasági gé­pekkel bánni. A harminchat versenyző mindenike erről győzte meg a bíráló bizottság tagjait. Végül, az elért pontszámok alapján a következő sorrend alakult ki: Mezőgépészek: 30 éven aluliak: Rá­­duly László (Uzon), 2. Marcu Vasile (Bodok), 3. Dávid Péter (Barót); 30 éven felüliek: 1. Héjja János (Cserná­­ton), 2. Szarvas Constantin (Uzon), 3. Virág Tibor (Bárót). Állattenyésztők: 30 éven aluliak: 1. Ferencz Zoltán (Bodok), 2. Csog Sán­dor (Bárót), 3. Szabó Mária (Szentlé­lek); 30 éven felüliek: 1. Katona Fe­renc (Bárót), 2. Kocsis Ferenc (Cser­­náton), 3. Szabó Lajos (Bodok). Növénytermesztők: 30 éven aluliak: 1. Zöld Sarolta (Uzon), 2. Finta Iza­bella (Szentlélek), 3. Szép Erzsébet (Barót); 30 éven felüliek: 1. Negrea Eugenia (Uzon), 2. Gödri Gábor (Bo­dok), 3. Balogh Erzsébet (Szentlélek). A zárójelbe tett nevek az illető ag­ráripari tanács székhelyét jelölik, s nem a versenyzők munkahelyét. Az országos döntőn a hat első helye­zett vesz részt. (baróti) MEGYEI TÜKÖR 7 ............ Az új típusú ember neveléséért (folytatás az első oldalról) fejlett szocialista társadalom megte­remtéséhez, a kommunizmus felé való haladás felgyorsításához, a pártprog­ram maradéktalan végrehajtásához. A Megéneklü­nk, Románia orsz­ágos fesztivál, amely pártunk főtitkárának kezdeményezésére született, s amelynek eddig öt seregszemléje volt, kiváló ke­reteket teremtett a széles néptömegek, a műkedvelő és hivatásos művészek, a tudományos-műszaki alkotók tevékeny­ségének, művészetének kibontakoztatá­sára, az erős művészeti-kulturális-alko­­tói mozgalom megszilárdulására. „Az új ember formálását célzó ne­­velőmunkában, kulturális-művészeti te­vékenységben igen fontos szerep hárul a Szocialista Művelődési és Nevelési Tanácsra, az összes művészeti és kul­turális szervekre, intézményekre — mondotta pártunk főtitkára. — Gon­doskodjanak az egész tömegművelődési tevékenység, ezen belül a szórakozta­tás alapos megszervezéséről, kölcsönöz­zenek ennek a tevékenységnek kom­­baltív, forradalmi szellemet, hogy hoz­zájáruljon a szocialista társadalom ös­­­szes tagjai nagyszerű erkölcsi vonásai­nak fejlesztéséhez.“ Pártunk főtitkára számos esetben hangsúlyozta, hogy kötelességünk ha­tározottabban összpontosítani az ideo­lógiai, politikai-nevelő tevékenységet a pártprogram valóra váltására, a dia­lektikus-materialista szemlélet, a szo­cializmus és a forradalmi humanizmus elvei, a párt bel- és külpolitikája ér­vényesülésére. Szocialista kultúránk humanizmusa, emberközpontúsága le­hetővé teszi azt, hogy az összes dolgo­zók részesüljenek az alkotás, a művé­szi szép gyümölcseiből, egyre felké­szültebben, magasabb szinten vehesse­nek részt a párt XIII. kongresszusán elfogadott határozatok, pártunk főtitká­ra útmutatásainak, orientációinak élet­re hívásában. Gazdaságosan, veszteség nélkül (folytatás az első oldalról) új minőségi színvonalnak az elérésé­ben elsődleges szerepe van a meglévő termelőkapacitásaink, erőforrásaink maximális, hatékony kihasználásának, a nyers- és segédanyagokkal, a hő- és villamos energiával való takarékos, ésszerű gazdálkodásnak, a termelési folyamatok mechanizálásának és ahol lehet, automatizálásának, olyan modern gyártási folyamatok vagy technológiai módosítások bevezetésének, melyeknél kisebbek a veszteségek, melyek töké­letesebben felhasználják a nyersanya­got, és minőségileg magasabb szintű termékek előállítását teszik lehetővé, és ugyanakkor jelentősen megnövelik a munkatermelékenységet is. Ebben szellemben határozottabb lépéseket te­­­szünk annak érdekében, hogy a fa­döntéstől és -szaggatástól egészen a fű­részáruk előállításáig minden munka­fázisban szélesebb körben alkalmazzuk a műveletek mechanizálását, biztosítva ugyanakkor, hogy a kitermelt faanya­got a lehető legmagasabb szinten, a le­hető legkisebb veszteséggel dolgozzuk fel. Mindezen célkitűzések valóra váltá­sa a szervezési intézkedések mellett feltételezi faipari dolgozóink szakmai tudásának növelését, ismereteiknek ál­landó bővítését — csak így tudják kel­lőképpen kezelni és kihasználni az egyre modernebb faipari gépeket és berendezéseket —, valamint a felelős gazdaszellem kialakítását. A szakmai tudás elmélyítése és továbbfejlesztése érdekében átfogó ismeretfelújító és szakmai továbbképző akciót szerve­­z­zünk, melyben munkaközösségünk min­den egyes tagja részt fog venni. A fe­lelős gazdaszellem kialakítása érdeké­ben pártunk főtitkára, NICOLAE CEAUȘESCU elvtárs útmutatásai szel­lemében szélesebb körben fogjuk al­kalmazni a globálisakkord-javadalma­­zást, kihasználva annak ösztönző ere­jét. művelődés Falusi könyvhón­ap N »gy» Ha február — mondhatnék immár —, akkor falusi könyvhónap. Ebben az évben is — a XXVI. — eme égisz alatt számos rendezvényre kerül sor a fal­vakon, melyeknek magasztos célja szocialista tudat erősítése, a falvak dol­­­gozói szakmai felkészítésének tökélete­sítése, az új agrárforradalom tudomá­nyos módszerekkel való kiteljesítése. Február 2. és március 3. között me­gyénkben is az állami és szövetkezeti agráripari tanácsoknál, a termelőszö­vetkezetekben, az állami mezőgazdasá­gi vállalatokban, a mezőgépesítési állo­másokon, a kultúra hajlékaiban, könyv­tárakban és iskolákban alaposan kidol­gozott tervek alapján számos összejö­vetelre kerül sor, melyeknek fő célja a könyvek népszerűsítése, a könyvter­jesztés javítása. Könyvismertetőket, kerekasztal-megbeszéléseket, vitaeste­ket, szimpozionokat tartanak, írók, k­i­­adóív, tudományos és művészeti dolgo­zók találkoznak olvasóikkal, a művé­szetek szeretőivel. Ezeken a találkozó­kon terítékre kerül a könyvkiadás és -terjesztés számos kérdése, a meghí­vottak ismertetik az 1986-os kiadói ter­veket. Ugyanakkor irodalmi témájú versenyeket, a Mezőgazdaság sorozat­ban megjelent könyvek ismertetését, a Mindenkinek tudományt és technikát sorozatban kiadott könyvismertetőket, irodalmi körökkel szervezett előadóes­teket tervezett be a koordináló, a Szo­cialista Művelődés­politikai Neve­­lő­ K,a Vaszna MejL Bizottsága. A falusi Üzietben könyvüzletek­ben, könyvtárakba az iskoláknál te­matikus ^ . m­.v.gd^L. nyitnak m- • "'-fii­r ha Ăl* a/ ° 1' m"l­­oszfencében az ,,:< ' -1 po­litikai kiadvány a tudományos irodalmi termékbe a falusi politi­kai-ideológiai,­­b­int az agrozoo­­technikai nevelést elősegítő könyvek­re helyezik. A falusi kéthónap ünnepélyes megnyitóját vaslap, február 2-án tartják megyénk,­ ezúttal az agrár­ipari jellegű erdegiUi városunk, Bá­rót lesz a vendé­gadó. A könyvtár­ban szervezett Megnyitót 11 órakor tartják, vendégeidnek Deac Marius, a Szocialista Mfelődés és Politikai Nevelés Kovászna Megyei Bizottságá­nak alelnöke, Csső Zoltán költő és Oprisiu Nicolae műnök. A falusi könyvenap keretében az első héten főleg a társadalmi-politikai kiadványok dominának, a második hét az agráripari kői­ek bemutatásának, terjesztésének na­ka, a harmadik héten a műszaki-irományos jellegű könyvek következek, a negyediken pedig szépirodalmai ad­vány­okra össz­pontosítanak. A keyvhónap idején az író—olvasó találozókról, rendezvé­nyekről tájékoztatjuk olvasóinkat. SÁNDOR Csaba Januári tallózó Az év elején, amint azt már meg­szokhattuk, még mindig 1985-ös felira­tú könyvek „uralják“ a mezőnyt, a könyvesboltok új könyveknek fenntar­tott, kiemelt helyein . . . Ezek közül legelőször Szász János tervezett regényciklusának első köny­vére, a Január című regényre hívnánk fel a figyelmet. A bevallottan önélet­rajzi ihletésű történet hőse maga az író családtörténete (édesapja első vi­lágháborús elbeszélése is be van dol­gozva) felesége, Anemone Latzina szász költőnő családtörténetének bizonyos megdöbbentő emlékeivel — édesapja második világháború utáni munkatá­borba hurcolásával i­s bővül. A Kriterion Román költők sorozatá­nak két új darabjáról, a Farkas Árpád fordításában megjelenő Valaki engem álmodik című Ana Blandiana-verses­­könyvről már részletesebben is szól­tunk e hasábokon, a másikra, a Ká­­nyádi Sándor fordította Ioan Alexan­­dru-verseskönyvre, a Szeplőtelen szere­lemre most hívnánk fel a kedves olva­só figyelmét. Íme a jellegzetes Alexan­­dru-strófa Kányádi ihletett és pompás magyarításában: „Te vagy a láng a szótalan / Az áldott anyaméhen túli. / Világ végét érintő angyalok / Szárnyai­tól szoktál kigyúlni / Ó itt maradnom adj erőt / örökre itt legyek megáldott / Hol sötéten enyésznek el Gyilkos hiábavalóságok ..stb. A Kriterion Téka sorozatában válo­gatás jelent meg a kiváló román iro­dalomkritikus, Titu Maiorescu írásai­ból is. Bírálatok, litacikkek, tanulmá­nyok címmel. Aiatta, fordította és jegyzetekkel ellátta Dávid Gyula. Egy nagy irodalomszent ő és érzékeny iro­dalomértő portrét rajzolják ezek az írások. A Dacia Könyváidónál jelentkezett új könyvével Lásidfy Csaba, az Ud­varház Sztregová nemű könyv két kis­regényt tartalmaz, a címadó — amint címe is mutatja - Madách Imre ma­gányos alakja köré szövi a regényt, második címe: Elék­lések (Uzoni Zsolt vallomásai), s egy­ élet töredékeit vil­lantja fel, nagy elhitető erővel és tö­­redékvoltában is teljesen. Forrása rég fakadt a címe Mózes Huba új könyvénél, amely a Kriterion Könyvkiadónál jelent meg, s alcíme szerint tanulA^yidl^ferumentum­o­­kat tartalmazi Szerint pe­dig Mózes Huba m­inden egyes írá­sából az önmagán, szemben igényes, megbízható filológus, az alkotás titkai­nak értőjét­ ismerh­eti meg az olvasó. Végezetül a Kriterion egy izgalmas, forrásértékű dokumentumkötetére hív­nánk fel a figyelmt. A Kelt Balázs­­falván... című kötyv — amint címe is jelzi — a roma­—magyar együtt­élés múltjába vezetne, jelentős és fon­tos levelek hozzáa­ Wival; a két köz­readó a román—ffityar levelezés múlt­jából 1746—1916 kiött válogat. El­mondható, hogy kb Chindriș és Ko­vács Ferenc, a lev&k gondozói kiváló munkát végeztek. Ahogy azt a rövid előszót jegyző Stem Pascu is megál­lapítja, akárcsak elő, közösen gondo­zott dokumentumfüzetük, a George Barit magyar levelezése (1974) eseté­ben. (A könyv alaposan dokumentált, bevezető tanulmányt Kovács Ferenc jegyzi...) 1 (hadházi)4 „Ember és környezet” KOVÁSZNA MEGYEI MŰKEDVELŐ KÉPZŐMŰVÉSZEK KIÁLLÍTÁSA SEPSISZENTGYÖRGYÖN Köszöntjük a nem hivatásos képző­művészek mostani kiállítását, köszönt­jük azokat, akik „második műszakban“ áldoznak a művészetek tanulmányozá­sára s önmaguk, meg a képzőművészet művelésére, erejükhöz, idejükhöz, adott­ságaikhoz mérten. Vájtfülű esztéta fölszisszenhet megszólítást olvasván, hogy jó, jó, nem a hivatásosak, amatőrök, nevezzük, ahogy akarjuk, de mégis —: disztingváljunk. Hát erre most most hely meg idő hí­ján nem tudok hirtelen mit mondani, hadd idézzem hát egy megbecsült — kül- és belföldön egyaránt — hivatá­sos képzőművész (de valódi!) szavait: — Meg kellene már szűnnie végre a hivatásos és nem hivatásos elkülönítés­nek — mondja Baász Imre. Igen, azon valóban el lehet tűnődni, hol járt egyetemre (igen: a Nagy- meg Kis-Alföldre, a néphez) Petőfi Sán­dor, hol akadémiára Van Gogh — ne folytassuk. Én hiszek Baász Imrének Nem akarok itt követ dobni álló­vízbe, ennek a kérdésnek a hullámai már többször parthoz értek. Maguknak az amatőröknek kell egyre azt bizo­nyítaniuk, műveltségükkel, munkáik­kal, hogy mosódik ám el a határ, hol itt (ennél), hol amott (amannál). A most kiállító huszonöt faragó, fes­tő, rajzoló, csontművelő egyike sem mondhatja el magáról, hogy „egy életet tett“ a képzőművészetre. Más, hogy egy életen át műveli, szerelmese is. De hát meg kell vallanunk férfiasan (és nőiesen), hogy ama táltos ló sem ru­gaszkodna égig, csak úgy, jókedvűen, ha a parázs­kaja mellé nem kapna gazdájától egy-két tarisnya földi ab­rakot. kel Felvinczy Kálmán nagyszerű érzék­megmunkált rézdomborításokon eleveníti meg a Szent­ Anna tó bal­ladáját, Erős János tanár, múzeumi restaurátor, egykor költő — most hi­hetetlen szépmívű csontfaragványokon halhatatlanítja lírai témáit. Hát hadd titulálja valaki műkedvelőnek őt, lát­ván s értékelvén ezeket a műveket! Jancsó Benedek csontfaragványai közt egyet sem találok, melyet jószívvel ha­za nem vinnék, melyet jószívvel nem ajándékoznék legkedvesebbjeimnek (Legyen ám ez is gondja a teremőr­nek!) Kosa Bálint Gy. Szabó Béla ta­nítványának tartja magát, s éltében a nagy művész is annak tartotta. Csak sajnálni tudjuk, hogy új, mostani, há­rom klasszissal jobb munkái más fala­kon vannak kiállítva most, nem itt. Jakabos István, Szentpáli R. Eszter, Nagy B. Viktor, Marti Lajos fafaragók is jelenkeznek. Fekécs Ilona a szőtte­sekkel, maszkokkal bíbelődik, szép si­kerrel, és érzem, jól érzi magát ezen a kivert úton. Jó utat! Külön meg kell említenem Ambrus Szilveszter már­­ványfaragványait. Erre a „műkedvelő­re“ már Bukarestben is fölfigyeltek, országos első díjat, kapott a Megének­­lünk, Románia fesztiválon. Fábián Gi­zella a kiállítás anyagában egy külön szín­ külön hang ebben a disszharmó­­niában. A népművészet a családban cí­mű munkájával; bűbájos, majdnem naiv érték. De itt az igazi naiv mű­­vész is: Orosz Endre nem „teszi ma­gát“, nem is lehetne így festenie, va­lóban a naiv művészet világából hoz igazán felejthetetlen munkákat. Igen, hálásak lehetünk, hogy ismét együtt jelentkeztek, újabb szinten (a haladás egyik bizonyítéka Dániel Éva meg Németh Éva munkái) egymástól tanulnak, tőlük tanulunk kitartást, mű­­vészetszeretetet, az igazit, az alkotó szeretetet. (A sorolás hiányos, az értékelés is — hely híján. Ezért provokálom őket egyenként, itt is­ ne féljenek az egyé­ni kiállítástól, s akkor nagyobb a fal­felület, s több­­ a méltató, elemző szöveg.) C’ZEGŐ Zoltán FEKÉCS ILONA faliszőnyege DANIEL ÉVA Teli táj ERŐS JÁNOS csontfaragásai (GERGELY Béla felvételei) A táncot szépen végig kell járni ... Hogy milyen kevéssel be tudja érni az ember! Katolnán jut eszünkbe Mó­ricz Zsigmond Kerek Ferkójának szín­házi előadása előtt, amikor Szőcs Lász­ló és Balogh Pál kézdivásárhelyi líceu­mi diákok — két, szemre is ügyes le­gény — fogad az ifjúsági klubban, a­­melyet nemrég szedhettek ennyire rendbe és erre az estére öltözővé ala­kítottak át, jól bedurrantottak a csem­pekályhába, tudván, hogy nagy létszá­mú ez a darab és a színfalak mögötti két apró helyiség nem elegendő, egy­előre fűteni is csak módjával lehet azokat, egy árva zománcos kályha csak afféle konyhai feladatok ellátására vál­lalkozhat, az ajtókra sem sikerült még a kilincseket felszereltetni, szóval ha ebben a két hátsó helyiségben a fűtés­től nem is, de van egyéb, amitől pi­ronkodni lehet még. A nézőteret szemügyre vesszük, úgy látszik, meg­is unták már a jó kato­naiak, hogy állan­dóan reparálni kellessék a hidrásdesz­­kát, mozaiklapokkal öntötték ki a nagy terem padlózatát, a székek, padok is elég szedett-vedettek, de beszélgető partnereim is tudják, hogy már ki is fizették az újak, kultúrotthonba alkal­mazosak árát, azt is megtudom, hogy az ifjúsági klub számára a saját ze­nei felszerelésüket kölcsönözték oda, de a megyei KISZ-bizottság segítséget ígért a klub felszerelésére, azt is ész­­reveszem, hogy ezekben a napokban a filmvetítés is szünetel, pedig éppen a falusi filmfesztivál hónapjában va­gyunk, de a gépet el kellett szállítani javításra, méterekbe, fél méterekbe szaggatta a filmeket. Közben megérke­zik Kocsis Jenő művelődési otthon igazgató is, a közönség is szállingózni kezd, főleg a fiatalja, nos a művelődési otthon igazgatójával szünetekben és előadás után beszélgetünk majd miről is? Arról, hogy valaha, valamelyik régi néptanácsi választás idején járt itt színház utoljára egy versműsorral. Hogy normális színpadi produkcióval mikor voltak itt, arra még a közép­nemzedékhez tartozó színészek sem em­lékeznek, később, Sepsin derül ki, hogy Simon Magda Százházas lakodalmával — huszonvalahány esztendővel ezelőtt... Tapsol a fiatalság, kedvelik az elő­adást, bár konzerválásra alkalmas a hőmérséklet a hátsó öltözőkben, a szí­nészhomlokokat sem ráncolja bosszú­ság, igen, mert, ha arra gondol az em­ber, hogy az a kevés is, ami itt tör­tént, milyen sok lehet ahhoz viszonyít­va, ami itt volt, derűsre simul a hom­lok, mosolyra szalad a szájszegelet, mert nagy dolog az, hogy ezután itt színházak is színpadra léphetnek és ezt Kocsis Jenő művelődési otthon igaz­gató igencsak tudja, azért adott bele anyait-apait rövid ittléte óta, hogy kí­vül kerítés, belül padló, szék és kályha kerüljön helyére, új függöny díszeleg­jen a színpadon és tervei is egytől egyig bizalmat ébresztenek bennem, köszönet, mondja, azért is, hogy a me­gyei művelődési bizottság is a zsebébe nyúlt, függöny, szék, miegymás úgy kerülhetett ide, a további támogatásra ezután is számítanak, de a helybéli állami gazdaságéra is, egészen új igaz­gatója bizonyára segíteni fog, arról is tesznek majd, hogy a falu népének ne kelljen már szürkületben, egyszerre el­ülnie a tyúkokkal — tyúkfarm is van a községben —, legyen majd klub, művelődési otthon, ahová beteheti lábát, szóval valami rendes dolog kez­­­detének jeleit tapasztaljuk mindunta­lan, a szíves vendéglátást is ideértve, mert ezért is kedvet kap majd a szí­nésznép, hogy a legközelebb Vörös­marty Mihály A fátyol titkai című vígjátékával, a Humorszendvics című kabaréval is idejöjjenek, ezekre az előadásokra, minden bizonnyal, a tan­ügyiek is eljönnek majd, sőt talán a hatolykaiak, martonfalviak, imecsfalvi­­ak után is el lehet szalasztani azt az autóbuszt, mert ebben a teremben há­romszázan is elférnek akár; nos, csak­ugyan, egyelőre kevéssel is beéri szí­nész, néző, de ha már Kocsis Jenőék beálltak ebbe a táncba, azt szépen vé­gig is kell járni, végig, amíg minden a helyére kerül ebben a művelődési otthonban. (csernátoni) ­-------------------------------------------------------------------------------------­ Vendégünk volt : ALEX 4­1>HD BOBOC : A sokféleség dicsérete Alexandru Boboc egyetemi tanár, a filozófiai tudomá­­nyok doktora jelenkori filozófiatörténetet ad elő a buka­­resti egyetemen. Közkedveltek kultúrtörténeti és értékel­­méleti különszemináriumai is. Az RSZK Akadémiája filo­­zófiai, logikai és jogi szekciójának titkára. Számos nemm­­zetközi filozófiai találkozón és kongresszuson képviseli hazánkat. Az NSZK-ban megjelenő KANT-STUDIEN mun­katársa. Beszélgetésünk váltakozva románul és magyaru folyik. — Professzor elvtárs, tavalyelőtt a jelenkori filozófia történetét összefoglaló háromkötetes munkájáért az Aka­démia önt jutalmazta a filozófiai nagydíjjal. Egyéb mű­vei is a jelenkori nem marxista filozófia meghatározó sze­mélyiségeivel foglalkoznak. Mi magyarázza ezt a vonzal­mat? Egyrészt az az általános szükséglet, belső filozófiai gondolkodás megújhodásának éveiben marxista filozófiai irányzatok és módszertanok kritik értékelése és eredményeik marxizmusba való beolvasztás terén mutatkozott. Másrészt az a tény, hogy moszkvai do­ [UNK]­torátusom után alkalmam nyílt egy nyugat-németországi tanulmányútra, s bonni, valamint mainzi tanulmányút­­ alatt alaposabban megismerkedhettem Kanttal, s a filozófia XX. századi kisugárzása révén a kortársi filo­­zófia polgári irányzataival. A korigény és érdeklődési kö­röm egybevágott. — A díjazott munkákon kívül milyen műveket ke­­­­szűnhetünk még ennek az egybeesésnek? — Talán az 1968-ban megjelent KANT ÉS A NEO­­KANTIANIZMUS (Kant şi neokantianismul), az 1970-es MAX SCHELER ETIKÁJA ÉS ÉRTÉKELMÉLETE (Etica­­ și axiologia la Max Scheler), az 1973-as NIKOLAI HART­MANN ÉS A JELENKORI REALIZMUS (N. Hartmann și realismul contemporan), valamint az 1974-es A NEOPO­­ZITIVIZMUS ÉS A JELENKORI TUDOMÁNYOSSÁG (Neopozitívismul și științele contemporane) állanak hoz­zám a legközelebb.­­ A kitüntetés évében egy újabb összefoglaló művel ■ is jelentkezett, a rangos Kortárs eszmék (Idei contempo­rane) sorozatban látott napvilágot az ELLENTÉTEK A KORTÁRSI FILOZÓFIÁBAN (Confrontări în filozofia contemporană) ... — Nyelvelméleti és ontológiai, azaz lételméleti szem­pontok alapján igyekeztem rendszerezni a kortársi filo­zófiai áramlatokat. Egy másik megjelenés előtt álló kötet­­­­ben az értelmezéstani szempont az uralkodó, címe AZ ÉTELMEZÉSTAN ÉS AZ EMBERTUDOMÁNYOK (Er­­menesfájpt^i științele umane). Pillanatnyilag egy, a Kor­társ c­zmek sorozatban megjelenő Husserl-kötet, a FILO­ZÓFIAI ÍRÁSOK román fordítását vetem össze az erede­tivel. Terveim közé tartozik, hogy az ELLENTÉTEK.. . nyelvre vonatkozó fejezetét önálló nyelvfilozófiai tanul­mánnyá fejlesszem. — A professzor elvtárs beszélgetésünk kezdetén utalt arra, hogy a hazai elméleti gondolkozás az elmúlt 20 esz­tendőben kitárulkozott a polgári filozófia előtt, megpró­bálván magába építeni annak vitathatatlan értékeit és eredményeit. Nem vezetett ez filozófiai eklekticizmushoz? s — Közelről sem. Ma már a marxista filozófián belül sem képzelhető el egyetlen irányzat, egyetlen módszer,­­ Az egyedüli, s az élet minden területén érvényesíthető­­ racionalitás ideje lejárt. Ma már egy olyan tökéletesen­­ koherens és oszthatatlannak tűnő tudomány, mint a logi­­­­ka is pluralizálódik, a klasszikus logikai diszciplínáik mel­­­­lett ma már sűrűn hallhatunk a cselekvés vagy az élő­ l világ logikájáról, logisztikáról, polivalens logikáról stb. S­­ ezek gyakorta nem csupán kiegészítik egymást, szemben­­ is állnak egymással. — Az ok ... ? ! — Valószínűleg az, hogy a világot ma már nem lehet , egyetlen szempont alapján, egyetlen módszertan szerint é értelmezni. A valóság ellentmondásos bonyolultságát csu­­­­pán az értelmezési módok gyakorta ellentmondó sokféle­­­­­sége tudja adekvátan megközelíteni. A dogmatikus érte­­­­lemben vett egység és globalitás eszményeiről valószínű­leg örökre le kell mondanunk. Annak lehetősége, hogy­­ valamely szűk, önmagába záruló kulturális univerzumban­­ találjuk meg a tökéletesen harmonikus létezés esélyeit, objektíve szűnt meg. Egy részletkérdés két ellentétes a­ szempont szerinti, de egyformán mély megközelítése min­­é­dek­képpen többet nyújthat, mint valamely globalizáló­­ vizsgálódás. b — Melyek­ ön szerint a legfontosabb „megoldásra vá­ a­ró“ kérdések? k — A determinizmus és a társadalmi lét ontológiájá­­­­nak kérdései. Egyértelművé vált, hogy az emberi szférá­­­­ban a determinizmus klasszikus fogalmai használhatatla­­n nők. Az a világ, melyet vasszükségszerűség irányít, már­­ nem is lenne emberi világ. A társadalmi lét nem annyira ok-okozati összefüggések, mint inkább értékszempontok szerint szerveződik. Tisztáznunk kell tehát a társadalmi lét ontológiáját, most már Lukács György munkaközpontú, céltételező meg­közelítését, az akauzális, nem megtervezhető emberi tevé­kenységek irányába is kitágítva. Hisz Lukács „teleológia“ fogalmába az emberi gondolkodás nagy mutációi, mond­juk, Descartes híres álma a módszerrel már nem férne bele. Márpedig a társadalmi lét alakulását ezek a mutá­ciók legalább annyira meghatározzák, mint az élővilágét a genetikai kód változásai. Arra, hogy a klasszikus értelemben felfogott raciona­lizmus ma már csupán a racionalitás egyik esete, jó pél­da, hogy a modern irodalomban nagyon gyakran épp az értelmetlenség képes értelmesen ábrázolni a valóságot. Gondoljon Kafkára, vagy Beckettre. Néha a korszerűen felfogott determinizmus közelebb áll az indeterminizmus­hoz, mint a determinizmus klasszikus értelmezéséhez. — Még egy utolsó kérdés. A professzor elvtárs Mehe­dinți megyében született és nőtt föl. Hol tanult meg ilyen jól magyarul? No meg németül, franciául, oroszul? — A németet és a franciát a gimnáziumban tanul­tam. Bukarestben végeztem közvetlenül a háború utáni években, kitűnő tanáraim voltak, nem én voltam az egyet­len, aki megbízható nyelvtudással került ki az iskolapad­ból. Az orosz Moszkvában, a magyar meg önkéntes KISZ- aktivista koromban, a 60-as évek elején ragadt rám, ami­kor is német tudásom révén az erdélyi megyéket látogat­tam. Diákjaimat is arra ösztönzöm, tanuljanak meg minél több nyelvet, mert minden új nyelv más és más rálértást nyújt a világra és nem utolsósorban önmagunkra. S erre mindannyiunknak szükségünk van, illetve lenne. Lejegyezte BÍRÓ Béla ------- -.................. ............. 2-3.

Next