Háromszék, 2005. szeptember (17. évfolyam, 4559-4584. szám)

2005-09-01 / 4559. szám

A KATRINA HURRIKÁN UTÁN Lesz-e tartós piaci vihar? A Standard and Poor’s hitelminősítő szerint a Katrina hurrikán várhatóan vissza­fogja a harmadik negyedévi amerikai gazdaságnövekedést, ugyanakkor a komoly hely­reállítási munkák minden bizonnyal erősítik a GDP-bővülést a következő negyedévek­ben. Ezzel némiképp ellentétes a Moody’s Investors Service nézete, miszerint a korábbi tapasztalatok arra vallanak, hogy nem okoz tartós felfordulást a piacokon a Mexikói­öblön végigsöprő Katrina hurrikán, a forgószél keltette amerikai piaci viharok jó eséllyel egy-két hónap alatt elülnek. A nemzetközi hitelminő­sítő Londonban kiadott je­lentése szerint az Andrew, a Katrina előtti legutóbbi ötös erősségű hurrikán, amely 1992-ben tört rá az Egyesült Államokra, biztosított érték­ben hozzávetőleg 15 milliárd dollár kárt okozott, ami inflá­ciós kiigazítással összevethe­tő a keddre trópusi viharrá szelídült Katrina okozta, be­csült kárértékkel. Az Andrew után a tízéves irányadó amerikai kincstárjegy hozama a biztonságba menő- Szélvész zúzta gépkocsi New Orleansban. Robban a külő befektetések hatására az benzinár is? 1992. júliusi 6,84 százalékról annak az évnek a szeptemberére 6,42 százalé­kig süllyedt, de novemberre már 6,87 százalé­kig emelkedett. Az olajár 1992. szeptemberig 2,5 százalékkal nőtt, de novemberig ez a nyereség is elolvadt — áll a Moody’s elemzésében. A tavaly szeptemberi Ivan hurrikán ugyan­csak átterelte a portfoliótokét a kincstárje­gyekbe, amelyek hozama az augusztusi 4,28 százalékos átlagról szeptemberben 3,98 szá­zalékos mélypontra süllyedt, de decemberre már ismét 4,23 százalék volt. Az­ Ivan által a Mexikói-öböl olajkitermelő berendezéseiben okozott károk tavaly októberig 14 százalékkal emelték az olajárakat, de ez a pótlólagos ár­nyereség egy hónap alatt eltűnt — emlékez­tettek a hitelminősítő elemzői. A széles merítésű Standard and Poor’s 500-as tőzsdeindex mind az Andrew, mind az Ivan pusztításának idején stabil maradt. A Moody’s szerint, jóllehet a fő aggo­dalom a mostani természeti katasztrófa okozta energiadrágulással kapcsolatos, a forgószél csak átmenetileg feszíti tovább a már eddig is erőteljes kereslet jellemezte pi­aci helyzetet. A hurrikán a globális olajter­melés 2 százalékát érintheti, és „nem ez lesz az a sokk, amely a fogyasztói költekezés fáj­dalmas lefaragását okozza” — írták a hitel­­minősítő elemzői. A héten a londoni City egyik legnagyobb, rendszeres olajpiaci előrejelzéseket is közlő befektetési háza, a Barclays Capital szintén azt jósolta, hogy a hurrikán ellenére nem emelke­dik tartósan 70 dollár fölé az olajár, mert ez az árszint már éreztetné makroszintű hatása­it az amerikai gazdaságban. A bank szernt a 60 dolláros ársávig vezető úton az árugrá­sokat még csak enyhe makrogazdasági re­akció követte az Egyesült Államokban, amit a piac szabad jelzésnek tekintett a követke­ző árhatár meghaladására. A kőolaj ára akár 80 dollárra is nőhet hordónként, amennyi­ben a Katrina hurrikán komolyabb károkat okozott az olajágazatnak — vélik a borúlá­tóbb elemzők. A Katrina­ miatt nyolc olajfi­nomító munkáját leállították, és gyakorlati­lag teljesen szünetel a Mexikói-öbölben az olajtermelés, ami napi mintegy 1,5 millió hor­dó kiesést okoz. A Mexikói-öbölből szárma­zik az amerikai olajtermelés negyede, ami a globális olajtermelés mintegy 2 százaléka. KITILTOTT LÉGITÁRSASÁGOK Elégedetlen a francia sajtó A francia légtérből kitiltott öt légitársaság közül — amelynek listáját hétfőn hozta nyilvánosságra a francia polgári légi­forgalmi hatóság — egy sem működtet járatot Franciaországban, ezért a Le Figaro napilap a hatóság ellenőreinek segítségével 37 nevet tartalmazó saját feketelistát állított össze. Valamennyi francia országos napilap elégedetlen a virtuális­nak és feleslegesnek tartott do­kumentummal, amely semmiben nem segíti a francia utasok tájé­kozódását, mivel a listán szerep­lő légitársaságok nem repülnek francia célpontok felé. A Le Figaro szakértők se­gítségével összeállított leltá­rában azon légitársaságok neve szerepel, amelyek az el­múlt két évben nagyobb prob­lémákkal hívták fel magukra a figyelmet, illetve előfordulnak a brit, svájci és belga fekete­listán. Ellenben nem szerepel a konzervatív napilap lajstro­mán a venezuelai katasztrófát okozó West Carribean, a gö­rög Helios és a 2004 januárjá­ban Sarm es-Sejkben bekö­vetkezett légi szerencsétlen­ségért felelős Flash Airlines, mert e légitársaságok azóta beszüntették járataikat. Az újság a következő 37, szerinte problémás légitársasá­got jelölte meg: Aerocondor 4 (Portugália), Africa Lines (Kö­zép-Afrikai Köztársaság), Air Cairo (Egyiptom), Air Koryo (Észak-Korea), Air Mauritanie (Mauritánia), Air Memphis (Egyiptom), Air Mozambique (Mozambik), Air Saint- Thomas (Egyesült Államok), Air Universal (Sierra Leone), Air Van Airlines (Örményor­szág), Albanian Airlines (Al­bánia), Alexandair (Görögor­szág), AMC Airlines (Egyip­tom), Cameroon Airlines (Ka­merun), Central Air Express (Kongói Demokratikus Köztár­saság), Dniprovia (Ukrajna), Fly Air (Törökország), Girjet (Spanyolország), Hemus Air (Bulgária), ICTTPW (Líbia), International Air Service (Libé­ria), International Air Tours (Nigéria), Johnsons Air (Ghá­na), JR Executive (Libanon), Karthago (Tunézia), Luxor Air (Egyiptom), Olympic Airlines (Görögország), Onur Air (Tö­rökország), Phoenix Aviation (Kirgizisztán), Phuket Air (Thaiföld), Premium Air Shuttle (Nigéria), Silk Way (Azerbajdzsán), Silverback Cargo Freighters (Ruanda), South Airlines (Ukrajna), Star Air (Sierra Leone), Tadjikis­tan Airlines (Tádzsikisztán), Tuninter (Tunézia). Az Európai Repülésbizton­sági Ügynökség jelentésére hivatkozva a nyugat-európai típusú repülőgépek közül a lap szerint a többinél balesetve­­szélyesebbnek tekinthetők a következők: Boeing 707,727 és 737-100; McDonnel Douglas DC 8 és DC9; Lockheed Tristar; Fokker 27* és 28, valamint az első, közel negyedszázados Airbus A 300-as (B2 vagy B4). Utóbbit átalakítás után gyak­ran teherszállításra használják. A Libération napilap hangsú­lyozza: az Európai Uniónak se­gítenie kell az újonnan csatla­kozott kelet-európai országokat abban, hogy repülőgépeik mű­szaki-biztonsági paramétereit nyugat-európai szintre hozzák. MAGYAR JÁRMŰIPAR. A magyar járműipar csaknem 100 000 embert foglalkoztat, és az első fél évben az ipari átlagnál gyorsabban, 7 szá­zalékkal bővült­­- mondta Szanyi Tibor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára. A száz évvel ezelőtt született és az utóbbi tíz évben újjáéledt magyar járműipar adja az ipa­ri termelés 14 százalékát és az export 25 százalékát. A magyar járműiparban kulcs­szerepet töltenek be a multi­nacionális cégek, a Suzuki, az Audi és az Opel. MEDÚZA A REAKTOR­BAN. Medúza került egy svéd atomerőmű hűtőrendszerébe, ezért le kellett zárni a három reaktorból egyet, de a beren­dezést már újra is indították. Röviden A délkelet-svédországi nukle­áris erőmű a hűtővizet a Balti­tengerből nyeri. ÁRUSZÁLLÍTÓ HIBRID. A japán Daihatsu autógyár közölte, hogy a járműipar sorozatban gyártott első haszonjárműhibridjével je­lentkezik a jövő hónapban. A kis szállítóeszköz négy sze­mély szállítására is alkalmas, áruval hátsó üléseinek padló­szintbe hajtása után lehet megpakolni. A Hijet Cargo Hybrid névre keresztelt jármű­nek 660 köbcentis benzinmo­tora mellett egy villanymotor­ja is van, melyek alternatív módon használhatók. ELADÓ A PRAKTIKER. Még idén eldől, hogy a Praktiker barkácsáruház­­láncot eladja-e az anyavállalat, a Metro áruházlánc, vagy a tőzsdére viszik. Erről Wolf­gang Werner, a Praktiker első számú embere nyilatkozott a Die Welt német lapnak. A Praktikernek több mint 300 áru­háza van, tavaly árbevéte­lének 22 százaléka jutott Ke­­let-Európára. Az oldalt MTI-információk alapján szerkesztette: Mózes László VILÁGGAZDASÁG IRAKI HÁBORÚ Drágább, mint a vietnami Az iraki háború többe kerül havonta az Egyesült Álla­moknak, mint a vietnami a múlt század hatvanas-hetve­nes éveiben — tartalmazza egy tegnap nyilvánosságra hozott jelentés. A Politikai Tanulmányok és a Fókuszban a Külpoliti­ka háborúellenes, liberális in­tézetek által Az iraki ingo­­vány címmel kiadott tanul­mány szerint az iraki háború költségei elérik az 5,6 milli­árd dollárt havonta. Ez napi bontásban 186 millió dollárt jelent. Összehasonlításul: a viet­nami háború hadműveleti költsége a háború nyolc évén keresztül, figyelembe véve az infláció mértékét, havi 5,1 milliárd dollár volt. A GDP arányában a vietna­mi háború jelentősebb mér­tékű volt, az éves GDP 12 százaléka, míg az iraki csu­pán két százalék. Közgaz­dászok ugyanakkor arra fi­gyelmeztetnek, hogy az iraki háborúval túllépik a költség­­vetési kereteket, növelik a deficitet, és a költségvetési hiány megduplázódhat a kö­vetkező tíz évben. A tanulmány szerzői, Phyllis Bennis és Erik Leaver úgy vélik, hogy ha az Egye­sült Államok egy lakosára vetítve nézzük a kiadásokat, ami 727 dollár, ez az elmúlt hatvan év legköltségesebb katonai művelete. BRIT DIVATÁRUGYÁRTÓK Kelet-Európába költöznek A nagy brit divatláncok közül több Kínából Kelet-Eu­rópába, Törökországba és Indiába telepíti át a gyártást, mivel a „trendy” ruhák iránti kereslet azonnali kielégí­tésének szükségessége a beszerzési politika gyökeres átalakítására készteti a kiskereskedőket­­■ írta a Fi­nancial Times. Egyszerűen arról van szó, hogy a gyártó­kat közelebb akarják hozni saját piacaikhoz. A folyamatot felgyorsí­totta az Európai Unió és Kína közötti textilvita, ami miatt a láncok olyan országokba he­lyezik át a gyártást, amelyek korlátozás nélkül szállíthat­nak az unió piacára ruházati cikkeket. Néhány hónappal ezelőtt a sort egyebek mellett a Primark, a Zara és a New Look nyitotta, ők verseny­társaikat lepipálva erős ke­resletnövekedésről adtak számot, mert a legújabb kol­lekciót gyorsabban tudták piacra dobni, mint riválisaik. A ruházati kiskereskede­lemben jelentős érdekeltsé­gekkel rendelkező Philip Green milliárdos a lapnak el­mondta, hogy tavaly decem­ber óta Kínából Kelet-Euró­pába és Törökországba te­lepítik át a gyártást az érde­keltségi körébe tartozó cé­geknél, hogy közelebb le­gyenek az otthoni piachoz, és gyorsabban tudjanak re­agálni a változó igényekre. Green utalt arra, hogy a kí­nai ruházati termékek az árat és a minőséget tekintve is kiválóak, de a gyártók­­túl messze vannak ahhoz, hogy a legutolsó divatot igénylő vásárlóközönség igényeit a lehető leggyorsabban ki le­hessen elégíteni. Közelebb tervezi vinni a gyártást Euró­pához a Next is, a Debenhams Indiába tart, ahonnan rövi­­debb a szállítási idő, mint Kí­nából. Nagy-Britanniába ten­geren 22 nap alatt ér Kínából az áru, míg például Törökor­szágból öt nap alatt. Elemzők rámutatnak: ha az ár a legfőbb szempont, akkor Kína verhetetlen, ha viszont azt nézzük, hogy a hosszabb szállítási idő miatt a divatcégek nem tudják azonnal piacra dobni a leg­újabb kollekciót, akkor az így kieső forgalom miatt veszte­ségük keletkezik. Növekszik a cseh sörexport Több mint hárommillió hektoliter sört exportál az idén Csehország a tavalyi 2,64 hektoliterhez képest — közölte hétfőn Prágában a cseh sörfőzők szövetsége. Az egyre növekvő kivitel kedvező hatással van a termelésre, amely idén eléri a 19 millió hektolitert, 1990 óta a legmagasabb szintet. Az idei első hat hónap alatt 1,46 millió hektoliter sört exportáltak, 21 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. Csehország a tíz legnagyobb sörexportáló ország közé tartozik, s jelenleg sörtermelésének 16 szá­zalékát értékesíti külföldön, ez a nemzetközi átlag duplája. A világ első számú sör­­exportőre Mexikó. A cseh sör iránt legnagyobb az érdeklő­dés (hagyományosan) Németországban, ahová a kivitel 39 százaléka irányul. Nagy­ság szerinti sorrendben a cseh sör további legjelentősebb fogyasztói Szlovákia, Nagy- Britannia, Egyesült Államok, Svédország, Oroszország és Magyarország. Az első fél évben 9,15 millió hektoliter sört főztek Csehországban, ez 3,5 százalékkal több, mint 2004 első hat hónapjában. A bel­földi fogyasztás egy százalékkal emelkedett. A cseh sörkivitel 23 százalékát a pilzeni Plzensky Prazdroj adja, míg a prágai Pivovary Staropramen részesedése 19 szá­zalék, a budejovicei Budejovicky Budvaré pedig 18 százalék. A legtöbb sört, a terme­lés 44 százalékát a Plzensky Prazdroj állítja elő. A korábbi időszakokhoz képest idén gyorsan emelkedett az alkoholmentes sör fogyasztása is, s a fél évben meghaladta az egész fogyasztás egy százalékát. A Csehországban elfogyasztott sör 72 százalékát csapolt sör teszi ki, míg külföl­dön általában üveges vagy dobozos sört isz­nak. A cseh sörfőzők szövetségének közlé­se szerint Csehország Európában az egyet­len olyan ország, amelyben folyamatosan nő a vendéglőkben elfogyasztott hagyomá­nyosan csapolt sör mennyisége. Az utóbbi években ebben nagy szerepe van a külföldi turistáknak is. Egyes felmérések szerint pél­dául a britek jelentős része — különösen a fiatalok — kimondottan sörtúrákra járnak a hétvégeken Prágába. 2005. SZEPTEMBER 1.

Next