Háromszék, 2009. november (21. évfolyam, 5821-5845. szám)

2009-11-02 / 5821. szám

SPORT Harumsz ÁROS KÁROLY­tnt----------------------------­Olümpiától a Márványstadionig Másnap szoboravató ünnepségen vettünk részt a Nemzetközi Olimpiai Akadémia tábo­rában, Németh Ferenc szobrász Olimpiai alle­gória című alkotását avattuk fel Iszidorosz Kouvelosz, a NOB elnöke jelenlétében. Hadd idézzem a szobrász dr. Jakabházyné Mező Mária által felolvasott szavait: „...Számomra nagy megtiszteltetés, hogy Görögországban, az egyetemes emberi kultúra bölcsőjében és Táncosaink ott is a legméltóbb helyen, Olimpiában kerül felállításra az alkotásom. A görög mitoló­giából ismert, hogy itt az ókor­ban megrendezett sportesemé­nyeket, olimpiai játékokat a főisten, Zeusz tiszteletére ren­dezték. Az ókori görögök min­­­­den­­ olimpia alkalmával Olü­mpiában, az Altison belül egy szobrot ajándékoztak és állítottak fel Zeusz tiszteletére. Én földi halandóként­ szeret­ném megtisztelni és ajándék­ként átnyújtani Zeusznak az Olimpiai allegória alkotáso­kat, bízva abban, hogy az a A Korinthoszi-i főisten tekintetére és figyelmére érdemes lesz. Szeretném kérni Zeuszt, hogy az alkotásomat őrizze meg itt, Olü­mpiában az idők végezetéig, és emelje be a művészeti köztudatba, adjon le­hetőséget, ihletet és erőt olyan alkotások létre­hozásához, melyek az emberi lét végeztéig fennmaradnak, és Zeusz dicsőségét hirdetik.” A tíz évvel ezelőtt Nikosz Philaretosz alapí­totta Olimpiai Parkba ez idáig öt nemzeti olimpi­ai akadémia — az örmény, a litván, a guatemalai, a dél-koreai, a szaúd-arábiai — állított szobrot, ma hatodikként a Magyar Olimpiai Akadémia. Az újkori olimpiai játékok atyja, Pierre de Coubertin — szíve itt nyugszik Olümpiában, teste Lausanne-ban pihen — és a Nemzetközi Olimpiai Akadémia megálmodói — John Ketsens és Carl Diem — emlékoszlopánál he­lyeztük el a megemlékezés, az elismerés és tiszteletadás koszorúit. Coubertin oszlopa mel­lett áll a kandeláber, melyben minden olimpia teljes ideje alatt lobog a szent láng. A koszorúzás után a NO­B székházába és könyvtárába vonultunk, hogy megcsodáljuk az olimpiai lángot vivő fáklyákat (1936—2008 csatorna között), na és megnézzünk az olimpiai játékok történetével foglalkozó néhány rendkívüli könyvet, köztük a legfrissebbet, a dr. Székely Ferenc által most hozott, 10 év a Heves Megyei Sportmúzeumban, a sport történelmének temp­lomában című kiadványt. Méltó helyre került. Délután megrendeztük a mi kis „olimpiai vetélkedőnket” a Nem­zetközi Olimpiai Aka­démia parkjának sportpá­lyáin — van itt labdarú­gó-, kosár-, röplabda-, atlétikai pálya, úszóme­dence, pingpongasztal, ebből több is... —este pedig „görög táncosa­ink”, népdalénekeseink ünnepi műsorával tettük még emlékezetesebbé a díjazási ünnepséget, na és a búcsút, hiszen más­nap elbúcsúztunk Olüm­piától. Az útirány a Ko­­rinthoszi-öböl partján fekvő Loutraki. Az uta­zás látványa csodálatos, balra az öböl csendes vizét vonalazó hajók, jobbra olaj­faligetek, ég felé nyúló hegyek, egymásba kapaszkodó fehér há­zak rengetege ejtett ámulatba... és végül a Mantas Szálló. A felfrissülés gondolatával igyekeztünk az öbölbe. A víz 23 fokos volt, csendes b­utraki sétával telt el az este, lelkileg mindannyiunk a Korinthoszi-csatornára tervezett hajókirándulás­ra készült, aztán Delfibe, hiszen szállóigeként ismételgettük az aranymondást: Aki nem járt Delfiben, az nem volt Görögországban sem. Delfi (Delphi, Delphoi, Delfoi) A Xeropotami folyó völgyszakadékában fekszik, 570 méterrel a tengerszint felett. Alapítása elvész a mondák ködében, viszont a Krisztus előtti VII. században már a görögség nemzeti szentélye. Történelmi tény, hogy az első szent háborúban (Kr. e. 590) az amfiktio­­nok (szomszédos köz­ségek, amelyek valami­ért szövetségben éltek egymással) szövetsége kivívta Delfi független­ségét Krisa városával szemben. A győzelem emlékére megalapítot­ták a pithiai játékokat, melyeket Kr. e. 582 óta négyévenként rendez­ték meg. Minden bizon­nyal azért a pythóit, mert Delfi ősi neve Pytho volt. Egy másik változat szerint a Gaia fiát, Python sárkányt Krisa közelében leterítő Apollón tiszteletére rendezték a pythói játékokat, mindig az olim­­piász­ időszámítás harmadik évében, rendsze­rint augusztus közepe táján. A legenda sze­rint a sárkányt legyőző Apollón elhatározta, hogy lerakja egy temp­lom és egy jósda alap­ját. „Az emberek — mondta Apollón — itt választ kaphatnak kér­déseikre a bölcs Pithia papnőmtől, aki a le­győzött Python bőrébe burkolva egy három­lábú aranyszéken ül majd egy mély, füstöl­gő barlang szájánál, mely a komor Hadész Delfi országába vezet... Az emberek kötelesek lesz­nek nekem és a templom papjainak aranyat, értékes szerszámokat és tucatnyi más kincset adni... Megparancsolom még: rendezzenek já­tékokat, ünnepségeket, versenyeket, dalokkal és táncokkal, a szörnyeteggel vívott győzel­mem tiszteletére..." Kezdetben csupán zenei, de aztán birkózó-, kocsi- és lovasversenyeket is csatoltak a játékokhoz. A díj itt, eltérően az olümpiai játékok olajfaág koszorúitól, babér és pálmaág volt. Delfi a pithiai játékokon túl tehát a jósdá­járól is híres. A szent kerülete — kb. 280 x 130 m —■ falakkal körülzárt terület volt. Az ide vezető út két oldalán a görög történelem nagy eseményeit megörökítő emlékművek, szob­rok sorakoztak. A kerület középső részén állt Apollón temploma (az 58x23 m-es épületet hat, illetve tizenöt dór oszlop szegélyezte), hajója mögött egy kis teremben, az adyton­­ban (a templom legszentebb része, ahová csak a papok mehettek be) trónolt a jósoló papnő, Pithia. Az Apollón-templom adytona hasadék fölé volt építve, melyből valószínű­leg vulkanikus eredetű, hideg kábító gőz pá­rolgód ki (az akkori görögök szerint a sár­kány rothadó teteme párolgott), mely elkábí­totta, hipnotikus állapotba hozta Pithiát, aki ebben az állapotban közvetítette Apollón sza­vait az ide látogatóknak. Na de vannak olyan mítoszok is, amelyek a delfi szentély jósere­jét annak tulajdonítják, hogy itt van a Föld közepe. A legenda szerint Zeusz két sast (vagy hollót) bocsátott fel a Föld két ellentétes széléről, hogy aztán azok találkozási helyéről megtudja, hol van a világ köldöke (közepe). A sasok ott, Delfiben egy tojás alakú kőre, a Omphaloszra telepedtek le. A fentiek alapján szinte lo­gikusnak tekinthető, hogy a zarándokok hada utazott Delfibe Pithia jóslatának re­ményében, s természetesen fizettek is érte aranyban, ezüstben... így aztán Delfi igazi kincsesbányává vált, sorra épültek a kincsesházak. Azt már szinte mondanom sem kell, ma csak a kövek, oszlopok tanúsítják létüket, akárcsak Apollón szentélyét, a lóversenyek pályáját. Na meg a múzeumban őrzött tár­gyak, szobrok, mint az egy­kori Római tér (agora) bikája, a trójai ló, a szfinx, a spártai emlékmű... Delfi ma Európai Kulturális Centrum. Hellász földjén járva ezt bűn lett vol­na kihagyni. A MOA szobra Koszorúzás Coubertin emlékművénél Irf *Co­ro­­NT A föld „köldöke” Apollón szentélyének romjai 2009. november 2., hétfő

Next