Háromszék, 2014. június (26. évfolyam, 7208-7231. szám)
2014-06-02 / 7208. szám
II KÖZÉLET Háromszék A KICSENGETÉS HÁROMSZÉKÉN : KICSENGETÉS HÁROMSZÉKEN A KICSENGETÉS HÁROMSZÉKEN . BARÓT A tudás vértezel es HECSER LÁSZLÓ Búcsúztak iskolájuktól és tanáraiktól a Baróti Szabó Dávid Középiskola tanulói szombaton. A kedvezőtlen időjárás a sportcsarnokba szorította az ünneplőket, ám az esemény így is sikeresnek bizonyult A felszólalók hangsúlyozták: a baróti tanulóévek jó alapot jelentenek a nagybetűs élet elkezdéséhez. Dimény János iskolaigazgató úgy vélte, a középiskolában töltött évek alatt nemcsak tudást kaptak a diákok, hanem tanáraik segítségével rejtett tehetségeiket is felfedezhették, így az egyetemen való sikeres helytálláshoz vagy választott szakmájukban való - remélhetőleg itthon történő - elhelyezkedésükhöz komoly segítséget kaptak. A tanfelügyelőséget képviselő Farkas István a Baróti Szabó Dávid Középiskola közösségépítő szerepét emelte ki, majd a fiatalokra hámló, egyre nehezebb feladatokról beszélt. Meggyőződését fejezte ki: a diákok által itt kapott tudás komoly vértezetet biztosít, hogy az élet ne tudja oly könnyen megleckéztetni őket. Bárót polgármestere, Lázár-Kiss Barna András a végzős diákok felnőttsorba nevelését szüleiknek, tehetségük kibontakozását segítő tanáraiknak köszönte meg, a ballagókat pedig arra kérte, legyenek büszkék iskolájukra. A XI. osztályosok nevében szólva Varga Réka Anetta a nagyobbaktól kapott bátorításról beszélt, és a rengeteg közös élményt említette, s kitartást kívánt nekik céljaik eléréséhez. A végzősök nevében Vincze Gréta elsősorban a szülőknek és a tanároknak mondott köszönetet támogatásukért, majd az új kihívásoknak való megfelelésről szólt A végzősök előadták verses-zenés műsorukat majd megkoszorúzták Baróti Szabó Dávid és Gaál Mózes szobrát, illetve Benkő József kopjafáját. Az osztályfőnökök és a szakkatedrák vezetői díjazták a legjobb teljesítményt nyújtó diákokat is. Érdemes Diák-díjat kapott - a középiskola négy esztendeje alatt legalább 9,20-as átlagot ért el, és legalább egy-egy tantárgyverseny megyei szakaszán dicséretben részesült Ágoston Mátyás Pál, Demeter Anita, Lőrincz Orsolya, Miklós Aba Lóránt, Soós Ildikó Csilla, Szőcs Tamás és Vincze Orsolya Gréta. A Baróti Szabó Dávid Emlékbizottság és Alapítvány nagydíját a Petru Poni országos kémiaversenyt az utóbbi két évben megnyerő Lőrincz Orsolya kapta. Egy vállalkozókat és a civil társadalom képviselőit tömörítő csoport az alapítványt kérte fel, hogy a diákjaival legjobb eredményt elérő tanárokat díjazza: a díszoklevéllel és ötszáz euró jutalommal járó díjat az országos kémiaversenyeken diákjaival tizenegy helyezést elérő Takó Géza József kapta. KOVÁSZNA Ünnep lyukas tetejű tornateremben IP BOKOR GÁBOR Öt végzős osztály 116 diákja lépett ki utoljára szombaton a kovásznai Körösi Csoma Sándor Líceum főbejáratán. Az iskolacsengő hangjára esernyők sorfala között vonultak végig az udvaron, egészen a tornateremig, ahol a kicsengetési ünnepség zajlott A ceremónia meghitt hangulatban zajlott a résztvevőket az sem zavarta, hogy a mennyezetről hulló esőcseppek vegyültek az öröm könnycseppjei közé. Tanulmányi előmenetelükért, tantárgykét, ruhákat hozták előtérbe. A tornaterem versenyeken, iskolán kívüli tevékenységek során elért eredményeikért méltatták, díjazták a végzősöket. Közben szinte fejükre dőlt az épület - és ez nem a tanodának róható fel. Hűen mutatta a hazai oktatás paradoxonjait: a diákok áldatlan körülmények között tanulnak, miközben a minisztériumban megoldások helyett eszement szabályokat gondolnak ki - lásd a táborszervezés túlbonyolítását. A román nyelvű osztályok tanulói népies ingben, nemzetiszín kokárdával jelentek meg, a magyarok a székely ruhát, a díszmagyarra emlékeztető, zsinóros ingészük volt az ünneplők számára, sokan kint rekedtek számukra, sajnos, nem biztosították a kihangosítást. Becsek Éva iskolaigazgató üzenetét Inczeffy Tünde aligazgató tolmácsolta az iskolavezető osztályfőnökként ült végzősei körében. Az iskolai évek során pedagógusok és diákok kölcsönösen sokat nyújtanak egymásnak - hangoztatta. A tanfelügyelőség képviseletében Tankó Viorica biztatta a végzősöket: az érték bennetek van, csak meg kell találni a kulcsot a kincsek eléréséhez. Thiesz János polgármester mondanivalóját Butyka Gyula tanácstag közvetítette. Orbaiszék egyetlen líceumának végzőseitől búcsúzunk, nekik kell majd átvenniük a nehéz feladatokat, nekik kell előremozdítaniuk a térséget. A XI. osztályosok nevében Anda Copârlea és Bereczki Előd szólalt fel, a végzősök gondolatait Andrea Sitoiu és Kádár Kata adta át A 2014. év Körösi-díját kapta meg Fazakas Dalma, Marius Luca és Vajna Júlia. A város kiválósági díját Konráth Árpád, Marius Luca, Luka Levente és Florina Stanciu vehette át. Nicolae Enea, Vasile Neagovici és Dumitru Şerban tanácstag különdíját Bianca Gabriela Grigore érdemelte ki. A tanács RMDSZ-frakciója Dombi Dalma Orsolyát tüntette ki. A Romániai Magyar Pedagógusok Szövetségének díját Kádár Kata kapta meg, Konráth Árpád Fejér László képviselő díját vehette át. Iskolai és iskolán kívüli tevékenységéért számos diákot jutalmazott az iskola vezetősége, helyi civil szervezetek, magánszemélyek, a debreceni testvériskola. Az ünnepségen búcsúztatta végzős tagjait az iskola Tiszta Szív Kórusa és Diákszínpada. KÉZDIVÁSÁRHELY A közösség erőt ad IjpIOCHOM ISTVÁN A kézdivásárhelyi Nagy Mózes Elméleti Líceum négy végzős osztályának száztizennégy diákja ballagott pénteken, az ünnepség a hagyományokhoz híven a végzősök felvonulásával kezdődött, majd felcsendült az iskola himnusza. Dezső László Levente református lelkipásztor Pál apostol Szeretethimnuszából idézve köszöntötte a ballagókat, majd Beján András iskolaigazgató szólalt fel. „Nagy Mózes iskolájában megtaláltátok minden napnak a derűjét, az örömét, az értékét, miközben közösséggé váltatok. (...) Az itt eltöltött éveitek nem maradnak nyomtalanul iskolánk életében, a közösség, amelyben végzőssé nőttetek, segített benneteket. Vigyétek példáját tovább, és igyekezzetek mindig tartozni egy közösséghez, amely erőt adhat a küzdelmekhez” mondta. Bokor Tibor polgármester, az iskola volt igazgatója felidézte azokat az időket, amikor még neki kellett a búcsúzókat jó tanácsokkal ellátnia. Farkas István szaktanfelügyelő köszöntője után a tizenegyedikesek énekkel, verssel és tánccal búcsúztak végzős barátaiktól, az évfolyam nevében Antal Dobra József mondott beszédet. A zászlóátadást követően a végzősök műsora következett, beszédet Fülöp Andrea mondott, Imre Júlia, Kádár László Gellért, Baróti Johanna és Pascu Tamara énekelt, Daczó Zádor és Rancz Anett szavalt. A Nagy Mózes Közművelődési Egyesület kuratóriuma nevében Budai István tanár nyújtotta át az iskola névadójáról elnevezett díjat, melyet idén Imre Júlia és Léva Norbert végzős diáknak, valamint Imre Magdolna óvónőnek és Dezső Benedek tanárnak ítéltek oda. A Rotary Klub, a Pro Sanitate Alapítvány, a Sapientia Tudományegyetem, a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége, az iskola szülői bizottsága is díjazott, a Kézdiszéki Székely Tanács minden diáknak és osztályfőnöknek Székelyföld-térképet ajándékozott. A négy évfolyam legjobb tanulója Fülöp Andrea, az önkormányzat díját is ő vehette át. A ballagási ünnepség végén Vargha Béla római katolikus főesperes áldotta meg a ballagókat és az ünneplő tömeget. A MÚLT HÉT Ballagás A kicsengetéseket különféle iskolákban azért rendezik más-más napokon, hogy akiknek kicsengetési kártyát küldenek, mindegyik ceremóniára el tudjanak menni, és zsebükhöz mérten anyagiakkal is hozzájárulhassak az ifjak sínre tevéséhez. Ahogy elértéktelenedett az érettségi diploma, úgy lett egyre nagyobb a kicsengetés körüli cécó. Az utóbbi időben megnehezedett az érettségi diploma megszerzése, ezért a mostaniaknak értékesebbeknek kellene lenniük, mint a régi, kilóra gyártottaknak. A fiatal a középiskolából „kilép az életbe”, és ha érettségije sikerül, beballag az egyetemre. Sajnos, az érettségi eredmények mostanában siralmasak. Van, aki ezért a pedagógusokat, más a gyermekeket, illetve a kedves szülőket hibáztatja - de leginkább a kamerás vizsgarendszert. Most már az egyetemeken több a hely, mint ahányan le tudnak érettségizni, ezért azok lasszóval próbálnak hallgatókat fogni. Aztán, ha a diák beiratkozik valamelyik fakultásra, nem menekül meg az egyetemi diplomától. Sajnos, még nem sikerült törvényesíteni, hogy az egyetemet az is el tudja végezni, akinek nincs érettségije. Pedig jó lenne, mert ha valaki felmutatja a főiskolait, attól nem is kérik az érettségi diplomát. Aztán soknak hiába mindenféle diploma, ha azzal sem talál idehaza munkát, és ballaghat vele külföldre mosogatni, gyerek- vagy öregpesztrának, esetleg koldulni. Számtalanszor bebizonyosodott: nincs különösebb összefüggés a szorgalom, a tanulmányi előmenetel és az egyén anyagi gyarapodása között. Ez oda vezet, hogy a gyerek látja maga előtt a példát: szülei sem tanultak, mégis meggazdagodtak, s nem volt nekik gond pénzzel diplomát szerezniük A tudomány és számítástechnika fejlődésével meg kellene az egész oktatási rendszert reformálni. A klasszikus tanulás a legtöbb diáknak nem könnyű, nem kényelmes és igen időigényes. Amikor gyermek voltam, még olyan tudománytalan módszereket alkalmaztunk mint a tankönyvnek éjszakára párna alá helyezése. A tanárok emlegettek valami tölcsért is, ami nekik nincs, de jó lenne, ha lenne, mert azzal a fejünkbe töltenék a tudományt. Azóta sokat fejlődtünk Maholnap oda jutunk, hogy a gyermekek nem is tanulnak meg kézzel írni, csak a számítógép billentyűzetén. Nyelveket sem kell tanulni. A beütött szöveget már minden nyelvről minden nyelvre lefordítja az okos masina. Az orvostudomány az agytevékenységet géppel vizsgálja. Várom, hogy azok, akik okosak szorgalmasak és tanulnak összeházasítsák a számítástechnikát az orvostudománnyal. Rákötik majd az ember agyát egy nagy teljesítményű számítógépre (vagy fordítva), így kényelmesen, hanyatt dőlve, halk zenét hallgatva letöltik a megrendelt tananyagot a gépről az agyra, és így percek alatt annyit okosodhatunk majd, mintha egy évig jártunk volna iskolába. Nem baj, ha kézzel nem is tudunk írni. Kati János 2014. június 2., hétfő