Háromszék, 2015. február (27. évfolyam, 7409-7432. szám)

2015-02-02 / 7409. szám

Mészárszékre küldik az ukrán újoncokat? Brutális veszteségeket szenved el az ukrán hadsereg a szakadárokkal folytatott har­cokban - erről szólnak azok a dokumentumok, melyeket a CyberBerkut nevű hacker­­csoport szivárogtatott ki. Miközben újabb 45 ezer újoncot soroztak be, az adatok sze­rint két hét alatt 1100 Kijevhez hű katona esett el, és több mint száz tankot veszítettek. A hackercsoport a Sputniknews.com csoportra hivatkozva arról számol be, az Ukrán Biztonsági Szolgálat megtiltotta a védelmi minisztériumnak, hogy pontos adatokat adjon a hadsereg veszteségeiről. Sokan dezertálnak, megadják magukat, fi­atal férfiak csoportjai pedig menekülnek, többek közt Oroszországba. A CyberBer­kut azt állítja, hogy ezeket az információ­kat az ukrán katonai főügyész számítógé­péről szerezték. Az MNO.hu portál által megkérde­zett biztonságpolitikai szakértő, Nógrádi György szerint nem lehet megállapítani az adatok hitelességét, a valós veszteségekről ugyanakkor mindig hazudnak az érintett fe­lek. Arra a kérdésre, hogy ha a hír igaz, mi­ért szenvedhetett Kijev ekkora vesztesége­ket, kijelentette: az ukrán hadsereg a konf­liktus kezdetén egyáltalán nem állt készen egy háborúra, a kiválóan képzett titkosrend­őrség zöme átállt az oroszokhoz, két hét alatt pedig példátlan módon három vezér­kari főnököt „fogyasztottak el”. Nógrádi szerint, ahogy a szakadárok mö­gött az oroszok, úgy Kijev mögött az Egyesült Államok áll, Oroszország viszont a Fekete-tengeren százszoros, egyéb fegy­vernemekben pedig nyolc-tizenkétszeres túlerővel rendelkezik Ukrajnával szemben. Mindeközben Petro Porosenko ukrán el­nök bejelentette, hogy az idei első mozgósí­tás első kilenc napja alatt 45 ezer újoncot so­roztak be. Arra a kérdésre, hogy a behívott újoncok mégis mire számíthatnak, Nógrádi csak annyit mondott: fel kell készülniük, hogy egy ilyen konfliktusban sajnos mindig súlyos orosz túlerő vannak veszteségek. Az ukrán hadsereget fel­készületlennek nevezte, amely nem rendelke­zik modern technikával, és ugyan külföldről rengeteg fegyvert kapnak, ezek használatá­nak betanulása hosszabb időt vesz igénybe. Megosztott Európa Nógrádi György elmondta: az európai ál­lamok egy része - Németország vezetésével - kiegyezéspárti, míg mások - így például a balti államok és Lengyelország - az orosz be­folyás visszaszorításának esélyét látják a konfliktusban. A kijevi vezetés sem egységes: ugyan a harcias miniszterelnök, Arszenyij FOTÓ: MN-GRAFIKA Jacenyuk sok esetben még Barack Obama amerikai elnöktől is jobbra áll, Petro Po­rosenko államfő a „német vonalat” követi. Nógrádi szerint míg Magyarország számára Ukrajna szomszéd állam jelentős magyar ki­ Mekkora mozgásteret remélhet Skócia? A tavaly szeptember 18-ai (a függetlenségellenes tábor ötvenöt százalékos győzelmét eredményező) népszavazást megelőző kampány utolsó napjaiban a konzervatív-liberális-munkáspárti Nem-kam­pány közös nyilatkozatot adott ki, melyben ígéretet adnak át Skóciának - amennyiben az országrész a Az elmúlt időszakban a brit és a skót miniszter­­elnök több ízben tárgyalt arról a megszövegezett tervről, mely további jogköröket adna át a helyi törvényhozásnak az új parlamenti ciklust követő­en. Január 22-én David Cameron látogatott el skót kollégájához, a referendum után lemondott Alex Salmond miniszterelnök utódjához, Nicola Stur­­geonhöz, hogy ismertesse azt a törvénytervezetet, mely Skócia kiszélesedő devolúciójáról szól. A májusi választások előtt esélytelen, hogy West­minster és Holyrood (a skót parlament) ratifikálja az egyezményt, amely a szigetország északi nem­zetének enged nagyrészt széles pénzügyi és gazda­sági függetlenséget. Míg London sikerként éli meg a tervezetet, ad­dig Edinburgh csalódásként fogadta a Lord Smith of Kelvin által elnökölt bizottság ajánlásait. Sturgeon az egyik legnagyobb problémának azt tartja, hogy a tervezetben nem szerepel konkrétan a brit parlament vétójának tiltása, azaz bármely, a skót nemzetgyűlés által foganatosított törvényt a központi kormányzat továbbra is felülírhat, vissza­vonulhat. Cameron sietett a sajtó előtt is kijelente­ni, hogy ígéretéhez híven Westminster a jövőben nem él vétójogával. A megállapodást a nagy parlamenti pártok hozták tető alá, így semmi kétség afelől, hogy a következő kormányzati ciklusban életbe lép. Természetesen, mint a BBC is megjegyzi, nem szabad elfelejteni, hogy a nyilvánosságra került tervezet része a tavasz végi választási kampánynak is. Noha a tervezeten még lehetőség van módosítani, a legnagyobb változás abból fakadhat majd, hogy Skócia szinte teljes egészében rendelkezik az adóbe­vételei felett, s nem kell átutalnia a jelenleg körülbe­lül évi 47,6 milliárd fontra rúgó összeg nagy részét a központi kasszába. Ebben az összegben nem szere­pelnek a skót partok melletti, úgynevezett offshore olajtermelésből származó bevételek - azok továbbra tettek arra, hogy további fontos döntési jogköröket brit unió része marad, is központi költségvetési források maradnak. Éppen ezek azok az elemek, melyek a függetlenségpártiak egyik központi témájaként szerepeltek az önálló Skócia gazdasági erejének megszilárdítására. A szociális támogatások felett is önállóan rendel­kezhet az edinburghi parlament, ám - s ezt Nicola Sturgeon is kifogásolta - új jogcímeket nem alkothat a jóléti rendszerben. Összességében a skót miniszter­­elnök asszony úgy fogalmazott, hogy bár a javaslatok nem felelnek meg Skócia érdekeinek, valamennyi előrelépést sikerült elérni az ügyben. A törvénytervezetnek az előzetes elképzelések szerint már szerepelnie kell az új parlament királynő által tartott nyitóbeszédében, vagyis a ciklus prog­ramjának része. Noha Skócia maholnap a négy or­szágrész közül a legnagyobb önállósággal bír az Egyesült Királyságban, továbbra is kérdés, miként működik majd tovább a több mint háromszáz éves múltra visszatekintő Westminster. George Osborne brit pénzügyminiszter épp a héten beszélt arról, hogy a skóciai parlamenti képviselőktől egész egyszerűen meg kellene vonni a szavazati jogot akkor, amikor olyan költségvetési tételek és törvények kerülnek sorra a Temze-parti palotában, melyek csak Angliát érintik. (Síkos Péter/Kitekinto.hu) , 2015. február 2., hétfő 1 sebbséggel, addig Oroszország nyersanyagok és a paksi atomerőmű révén stratégiai part­ner, így Magyarország egyértelműen a politi­kai megoldásban érdekelt. A szakértő szerint ugyanakkor az egész konfliktusnak csak poli­tikai és nem katonai megoldása lehetséges. Amerikai játszma Ukrajnában Zbigniew Brzezinski szerint Oroszország Ukrajnával együtt nagyhatalom, Ukrajna nélkül semmi. A kiváló amerikai stratéga megállapítását az idő vagy igazolja, vagy cáfolja, de az eddig történteket mindeneset­re megmagyarázza. Történelmi ismereteink alapján rendkí­vül rossz jel, hogy az ukrán kormány eltö­rölte az ország semlegességéről szóló, négy évvel ezelőtti döntést, és lényegében napi­rendre tűzte a NATO-hoz való csatlakozást. Petro Porosenko elnök és a mögötte álló erők rendkívül kockázatos lépésre vállal­koztak. Nyilvánvaló, Oroszország nem en­gedheti meg, hogy a vele szomszédos Ukrajnába — ahol ráadásul tizenkétmillió orosz él­­ az Egyesült Államok adott eset­ben atomfegyvereket telepítsen. A kijevi deklaráció nyilvánvaló provo­káció. Vajon Obama eltűrné, hogy Kína vagy Pakisztán atomfegyvereket telepítsen Kanadába? Már a kérdésfeltevés is abszurd. De akkor miért gondolja az Amerika-barát Porosenko, hogy az orosz birodalomnak tu­domásul kellene vennie egy ilyen fenyegető lépést? Ki veszélyezteti itt a világbékét? Ki a valódi provokátor? Oroszország? Aligha. (Ruzsbaczky Zoltán /MNO.hu) Az emberi jogok megsértése je­lentős szerepet játszott a legtöbb je­lenlegi válság kiterj­edésében és sú­lyosbodásában - mondta Kenneth Roth, a HRW igazgatója, aki csütör­tökön Bejrútban mutatta be a szer­vezet éves jelentését. A szakértő ki­fejtette: sok kormány úgy gondolja, hogy a biztonsági szempontokat az emberi jogok fölé kell helyezni, és a jelenlegi biztonsági fenyegetések elleni lépéseknek elsőbbséget kell élvezniük az emberi jogokkal szem­ben. „Úgy vélik, hogy az emberi jogokat - mint luxust - háttérbe kell szorítani” - fogalmazott, és kijelen­tette, hogy ez a fajta szemlélet rö­vidlátásra utal, és ellenkező hatást vált ki. Kifejtette: az Iszlám Állam szunnita dzsihadistáinak előretöré­sét a HRW szerint egyebek mellett az okozta, hogy a Nyugat nem volt képes véget vetni a szíriai erősza­kos cselekményeknek, az Egye­sült Államok 2003-ban lerohanta Irakot, majd lábbal tiporták az em­beri jogokat a bagdadi Abu Graib börtönben vagy a guantánamói amerikai katonai támaszponton történt visszaélésekkel. Irakban Washington és London szemet hunyt Núri al-Máliki volt síita kor­mányfő szektás politikája, a szun­nita kisebbség üldözése, az önké­nyes fogva tartások és a sommás kivégzések felett, miközben egyre csak szállította a bagdadi kormány­nak a fegyvereket - sorolta a pél­dákat Kenneth Roth. A Nyugat alig reagált Az ukrajnai válságra vonatko­zólag azt állapította meg: a krízist súlyosbíthatta, hogy a Nyugat vi­szonylag gyengén reagált arra: Oroszországban az utóbbi két év­ben elfojtották a másképp gondol­kodók hangját és megsértették az emberi jogokat. Arra is kitért, hogy a nyugati országok a „jók a gonoszok elleni mentalitásukkal”, továbbá azzal a törekvésükkel, hogy Ukrajnát az orosz agresszió áldozataként állítsák be, nem vet­tek tudomást arról, hogy Ukrajná­ban is sérültek az emberi jogok. A Human Rights Watch ezenkí­vül bírálta a kormányok minden­napossá vált kémkedését. „A kor­mányok mindenütt tömeges megfi­gyelő módszereket fejlesztenek ki a műfaj bajnokai, Washington és London mintájára” - jelentette ki Cynthia Wong, a HRW internettel foglalkozó kutatója, aki figyelmez­tetett: „Valóságos orwelli forgató­­könyv valósulhat meg.” (MTI) Az oldalt szerkesztette: Farkas Réka wmmmmmmm Az USA is kellett az Iszlám Állam megszületéséhez? Az emberi jogoknak egyebek között az Egyesült Államok általi megsértése is hozzájárult az Iszlám Állam nevű terrorszervezet iraki megjelenéséhez, valamint az ukrajnai válság kibontakozásá­hoz - állítja a Human Rights Watch (HRW) jogvédő csoport.

Next