Háromszék, 2017. február (29. évfolyam, 8012-8035. szám)

2017-02-25 / 8033. szám

425 1­650100001 81­ 0­0­0­0­1 www.3szek.ro FÜGGETLEN NAPILAP ÁRA: 1,20 LEI • ELŐFIZETŐKNEK: 88 BANI TAMÁSI ÁRON SZÍNHÁZ Dráma és költészet az új előadásban Új bemutatóval várja közönségét a Tamási Áron Színház társulata: Bertolt Brecht A városok dzsungelében című darabját Poropi Dorka rendezte, akinek korábbi sepsiszentgyörgyi rendezése, a Kaisers Tv, Ungarn, az utóbbi évek egyik legsikeresebb előadása volt. Az új előadás bemutatójára holnap este hét órától kerül sor a nagyteremben.» 3 Szakács László, Pálffy Tibor és Alba Annnamária A városok dzsungelében - BARABÁS ZSOLT FELVÉTELE EMBERHIÁNY MIATT KÉLTEK AZ ADÓÉRTESZTŐK Nem emelték, mégis nőtt Az övezeti besorolást alapjaiban megváltoztató rendszeren túl Sepsiszentgyörgy önkormányzata semmit sem módosított, nincs adóemelés, még az inflációs kiigazítást sem alkalmazták, amint az ötvenszázalékos növelést sem, amire egyébként a pénzügyminisztérium döntése nyomán lehetőségük lett volna. Az épületek, területek utáni adóterhek növekedése kizárólag az övezeti besorolás átalakítása miatt következett be - tisztázta Sztakics Éva alpolgármester. Az elöljáró továbbá a lakossági értesítők késéséről is magyarázattal szolgált.»­3 ALBERT LEVENTE FELVÉTELE Sokan hagynak több pénzt idén a városi adóhivatalban KELEMEN HUNOR A SZÉKELY SZABADSÁG NAPJÁRÓL Minden közösségünket erősítő rendezvény fontos Fontos és helye van minden olyan rendezvénynek, amely az identitást erősíti, a március i0-ei, Marosvásárhelyre tervezett székely szabadság napja kapcsán pedig az RMDSZ álláspontja nem változott: mindenkit arra buzdítanak, hogy legyen jelen minden olyan helyen, ahol úgy érzi, ott kell lennie - válaszolta újságírói kérdésre Kelemen Hunor RMDSZ-elnök csütörtökön egy sepsiszentgyörgyi sajtóbeszélgetésen. FARCADI BOTOND »­A szövetsé­gi elnök beismerte: két évvel korábban Sepsiszentgyörgyön tett egy szerencsétlen nyilat­kozatot a rendezvényről, majd a sajtó „ki is csinálta emiatt”, de éppen dühös volt - mostan­ra megtanulta a leckét. (2015. február végén Sepsiszent­györgyön azt nyilatkozta: a marosvásárhelyi autonómia­tüntetés betiltásának ügye a marosvásárhelyi polgármes­teri hivatalra és a szervezőkre tartozik - szerk. megy.) Újabb kérdésre azt is közölte: ő maga nem vesz részt a marosvásár­helyi rendezvényen, bizonyá­ra lesznek kollégái, akik ott lesznek.» 2 WASS ALBERT-UDY KEZDIVASARHELYEN Képtelenségekkel riogat a prefektus Nem finomkodott a jelzőkkel Kelemen Hunor RMDSZ-elnök a nem létező kézdivásárhelyi Wass Albert utca ügyében a prefektúra kérésére indított bűnügyi eljárás kapcsán. Igaz, nem is könnyű megfelelő jelzőket találni azokra a képtelenség határait messze túlhaladó kijelentésekre, amelyekkel a kor­mánymegbízott megindokolta az ügy kivizsgálására irányuló kérését.» 2 máról holnapra Fényévekre az autópályáktól ■ 11milliárd eurónál többet veszített a román­­- állam az észak-erdélyi autópályán, amely­ 1- nek alig 12 százaléka készült el tíz év alatt - 52 kilométer a 415-ből, amire 2003-ban írták alá és 2013-ban bontották fel a szerződést, amelynek eredetije rögtön el is tűnt­­, legalábbis ennyit szá­moltak ki a szakértői kormány ellenőrei a tavaly. És csak az indokolatlan kifizetéseket adták össze, azt nem firtatták, hogy az elkészült kilométere­kért valós vagy felduzzasztott árat fizettek-e a közpénzből, azaz a mi adóinkból Annak idején rebesgették, hogy a svájci magas hegyek, keskeny völgyek között is olcsóbb a sztrádaépítés, mint Erdély andalító lankáin, de ez sem magyarázat arra, hogy miért nincs autópályánk. Az utóbbi években a dél-erdélyi vett lendületet (uniós támo­gatással), de az is leállt, s kérdéses, hogy az utolsó nyolcvan kilométert idén - sokadik határidőre - meg tudják-e nyitni a forgalomnak. Dacára ugyanis a derűlátó állami költség­­vetésnek, az ágazati vezetők igen-igen óvatosan nyilatkoznak a régen várt új gyorsforgalmi utakról Pár éve még nyakra-főre ígérgették a több száz kilométereket, térképeket rajzolgat­­tak, mesterterveken vitatkoztak, nyomvonalakat egyeztettek, lázasan tettek-vettek, egymásra licitáltak - most azonban kínosan nagy a csend, nem beszélnek az irodákban és nem dolgoznak a terepen, noha a megkezdett szakaszok átadási határidőinek egy részét máris túlhaladták, és újabbak közelednek. A késlekedés pedig csak növeli a veszteséget. És nem csupán az elúszott, esetleg cigányútra tévedt állami pénzekről van szó: a cégek, intézmé­nyek, magánszemélyek még külön is ráfizetnek arra, hogy Romániában csak lassan és bizonytala­nul, gépkocsit rongálva és testi épséget kockáztatva működik a közúti szállítás. A közel 14 ezer alkalma­zottat foglalkoztató Piteşti-i autógyár már komo­lyan fontolgatja, hogy más országba költözik, de nincs olyan vállalkozás, amely ne várná türelmet­lenül a közlekedési viszonyok javulását. Úgyhogy a kormánynak iparkodnia kell a sztrádaépítéssel már saját érdekében is. A sürgősségi rendeletek éjszakája óta valósággal tapintható bizalmat­lanság veszi körül a Victoria-palotát, ezt oszlatni csak tiszta, átlátható, jó munkával lehet. Nagyon szép, hogy a korrupcióellenes ügyészség vizsgálja az észak-erdélyi autópályára kötött szerződést, jó, ha bár tíz-húsz év után utolérik a bűnösöket, de nekünk, vétlen adófizetőknek addig is utakra van szükségünk, mert elveszett időnket senki nem téríti vissza. Mindannyian jobban járnánk, ha a kormánykoalíció irányítói a túlzsúfolt börtönökről a túlzsúfolt utakra fordítanák a figyelmüket, és leg­alább egy autópályát rendesen, megfelelő áron és minőségben be is fejeznének Romániában. Jelenleg inkább távolodunk ettől. Vajon hány fényévnyire van tőlünk egy erdélyi autópálya? DEMETER I. ILDIKÓ

Next