Háromszék, 2018. október (30. évfolyam, 8512-8537. szám)

2018-10-18 / 8527. szám

Imával a szórványért Erdély és Székelyföld rejtett, ritkán látogatott természeti és kulturális értékeinek felfedezésére vállalkoztak, vállalkoznak azok a sepsiszentgyörgyiek, akik részt vesznek a Kakas Zoltán néprajz­­kutató által szervezett honismereti kirándulásokon. A Beszélő Tájak Túracsoport­­ e névre ke­resztelte csapatát a kezdeményező - szeptember végén Máramarosban járt, s felkereste a térség néhány magyar települését, köztük az erőteljes szórványsorsban lévőket is. Kakas Zoltán alapos és precíz idegenvezetőként már az autóbuszban ismerteti a látnivalókat, a helyszínen rendszerint rövid ideig tart a rápillantás egy-egy falura, városra. Ám a kíváncsibbakban megszülethet az elha­tározás, hogy a rövid látogatást egy ráérősebb nézelődéssel is érdemes folytatni. Hiszen szülőföl­dünkkel, halkan beszélő tájainkkal ismerkedünk.» 6. A kapnikbányai Szent Borbála-templom Szakoktatás kreatív módon Kötelező tananyagon kívüli, készségfejlesztő gyakorlati okta­tást indít a sepsiszentgyörgyi Puskás Tivadar Szakközépiskola a mechanika, elektronika és autószerelés területén, amelyet az említett szakágazatokban működő helyi cégekkel közösen va­lósít meg a Kovászna Megyei Kereskedelmi és Iparkamara által elnyert egymillió lejes uniós támogatásból. Az együttműködő partnereket a program részleteiről kérdeztük. FEKETE RÉKA » A cél az, hogy a szakiskolás diákok ne tan­anyagként tekintsenek az általuk választott szakmára, hanem megszeressék a fém­­megmunkálást, az autósze­relést, lehetőségük legyen kreatívan hozzájárulni egy végtermék elkészítéséhez - hangsúlyozza a Puskás Ti­vadar Szakközépiskola igaz­gatója. »2 ALBERT LEVENTE FELVÉTELE Ebben az épületben hozzák létre a kreatív műhelyt Diszkriminálják a magyar tanítókat Az Országos Diszkriminációellenes Tanács (CNCD) tegnapi hatá­rozata szerint az Oktatási Minisztérium hátrányosan külön­böztette meg a kisebbségek nyelvén oktató tanítókat, amikor eltörölte az általuk tartott románnyelv-órák túlóraként történő kifizetését - tájékoztatott Asztalos Csaba, a testület elnöke. Asztalos Csaba elmondta: a tanács egyhangú döntéssel állapította meg a kisebbsé­gi nyelveken oktató tanítók diszkriminációját, és felszólí­totta a minisztériumot, hogy a határozat közzétételétől szá­mított harminc napon belül szüntesse meg a hátrányos megkülönböztetést. A tanács szerint a minisztérium az egyenlő munkáért egyenlő bér elvét sértette meg júli­usban hozott rendeletével. A magyar iskolák tanítói azért tartanak hetente hárommal vagy néggyel több órát, mint a román iskolákban oktató tár­saik, mert ők a román és a ma­gyar nyelvet is oktatják. Asz­talos Csaba elmagyarázta: a tárca úgy próbálta azonos bé­rezésben részesíteni a román és a magyar iskolákban okta­tó tanítókat, hogy a románul tanítóknak előírta: részt kell venniük azokon az órákon is, amelyeket szaktanár oktat az elemi iskolában, a magyarok­nak viszont nem. Ilyen órák az idegen nyelv, a testnevelés és a vallás. »5 Ellehetetlenítik az ügyészség munkáját Súlyos zavarokat okoz a vádhatóságok - elsősorban a korrup­cióellenes ügyészség (DNA) - működésében az igazságügyi törvényeket módosító sürgősségi kormányrendelet, amely kedd délután jelent meg a Hivatalos Közlönyben-állapítja meg a legfőbb ügyész kijelentésére hivatkozva a Maszol. Augustin Lázár közölte, a rendelet egyes előírásai az alkotmányba ütköz­hetnek, ezért felkérik a nép ügyvédjét: támadja meg a jogsza­bályt az alkotmánybíróságon.­­5 I­ m­ máról holnapra győztek? Télen pillanatban nehéz megjósolni a hétfőn­­ elfogadott, az igazságügyi törvényeket újból módosító sürgősségi rendelet összes hatását, szociálliberális kormánygaleri­a párhuzamos állam elleni harcban bevetett eddigi taktikái (a Iordache-különbizottság verejtékes harca, Laura Codruţa Kövesi korrupcióellenes fővezér meneszté­se) csak részleges sikert hoztak, ez a mostani azon­ban mesterhúzásnak minősül. Már az elfogadása is megér egy misét. Nehezen hihető, hogy Tudorél Toader miniszter úrnak hirtelen pattant ki a fejéből az ötlet, hogy mégsem elegendő az ügyészek megregulázására, amit végül a három igazságügyi törvény átszabásával kalandosan elértek, sürgős „pontosítások kellenek”. És míg a közvélemény éppen a családmeghatározási referendum körül forrongott, a minisztérium csendben dolgozott, majd az elhíresült 13-as rendelet mintájára fű alatt be is terjesztette szellemi remekművét. Pontosításokban tényleg nincs hiány, kár, hogy rend helyett nagy eséllyel inkább káoszt eredményeznek elsősorban a korrupcióellenes ügyészség és a Szervezett Bűnözés és Terrorizmus Elleni Igazgatóság háza táján, hisz amennyiben a módosításokat betű szerint alkalmazzák, erősen megtizedelik e testületeket. Kérdés, hány jelenleg a két vádhatóságnál tevékenykedő ügyész képes fel­mutatni legkevesebb 10 éves szolgálati időt „mezei” beosztásban, illetve a vezető tisztségbeliek legkeve­sebb 15-öt. Valószínűleg igen kevesen, de ha mégis, még mindig ott van a másik sarokba szorítási eszköz: nem vizsgáztak a LIT ügyészi részlege előtt, igaz, ez a kötelezettség eddig nem is létezett. Ez az előírás is tökéletesen mutatja, milyen célt szolgál a rendelet, hiszen az áthelyezésekre vonatkozó szigorításokkal egyetemben (amelyek olyan nagy vádeljárásokat is megakaszthatnak majd, mint az 1989-es forradalom, vagy a 90-es bányászjárás dossziéit, vagy az augusztus 10-ei tüntetés szétve­résének vizsgálatát) kellően tágan fogalmaz, hogy számtalan értelmezésre adjon lehetőséget. Ezért nem világos például, hogy visszaható módon - azaz elviekben alkotmányba ütközően - alkalmazandó­­ak-e például a szolgálati évekre vagy a vizsgákra vonatkozó előírások, amint az sem, hogy ezután a nagy ügyekben a különböző jellegű ügyészségek hogyan működhetnek együtt. Azt a rendelkezést pedig, amely szerint az igazságügyi miniszter is kezdeményezhet fegyelmi eljárást az ügyészek ellen, talán kár is magyarázni, hogy gyakorlatilag megerőszakolja a hatalmi ágak szétválasztásának alapelvét, és elsőrangú politikai fegyver is egyben. Első látásra tehát Dragnea és csapata megtalálta a győzelem útját az igazságszolgáltatás politikai alárendelésére, a helyzet mégsem reménytelen. A kormány nagy eséllyel nem vonja vissza a rendeletet, a parlament a megerősítő törvény révén viszont még tehet valamit. Esélyes továbbá, hogy a szakmai szer­vezetek, intézmények jelzései nyomán az ombudsman vagy végső védvonalként az államfő az alkotmány­­bíróság elé viszi az egészet, és ha Valentin Zegrean volt taláros testületi elnöknek hinni lehet, könnyedén elkaszálható jogszabályt kapnak a kezükbe. NAGY D. ISTVÁN

Next