Háromszék, 2022. november (34. évfolyam, 9611-9631. szám)

2022-11-08 / 9616. szám

www.3szek.ro Hámmsze 2022. NOVEMBER 8. •KEDD • XXXIV. ÉVFOLYAM • 9616. SZÁM FÜGGETLEN NAPILAP ÁRA: 3 LE] • ELŐFIZETŐKNEK: 2>10 LE] MEGYEI KÓRHÁZ Leállt a régi épület felújítása­ ­ A 2020 októberében aláírt finanszírozási szerződés szerint még e hónap végéig be kellene fejezni a sepsiszentgyörgyi Dr. Fogolyán Kristóf Megyei Sürgősségi Kórház belgyógyászatának, a neurológiának, a szemészetnek és a nefrológia-dialízis osztálynak helyet adó régi kórházépület teljes felújítását, bővítését, de eddig csak a munkálatok alig negyedével végeztek, miközben augusztusban elfogyott az idénre előirányozott pénz a folytatáshoz - közölte tegnap András-Nagy Róbert menedzser azon a sajtóbeszélgetésen, amelyen a teljes egészségügyi rendszert érintő pénzhiányról, az alulfinanszírozásnak a szolgáltatásokra, orvos- és eszközhiányra vonatkozó kihatásáról tájékoztattak. » 2 Az építkezés befejezésére még várni kell albert levente felvétele Ünneplő falvaink Vasárnap Haralyban vi­lágháborús emlékművet avattak, Hidvég pedig első helyszíne volt a kilencedik alkalommal megkezdődött Székföldi Magyar Napok­nak. » 3 Egy lépéssel megelőzték az energiaválságot Újabb zöldenergia-pályá­­zat valósul meg Gelencén a Norvég Alap jóvoltából: három faőrleményes hő­központtal csökkentik a közintézmények fűtési költ­ségeit. » 4 Könyveléstől a konyháig A világot megbénító ko­­ronavírus-járvány első évében, amikor számos vendéglátóipari egység kényszerült arra, hogy a megszorítások miatt fel­függessze tevékenységét vagy éppen bezárjon, Mi­­kóújfaluban pizzázó és ca­­teringszolgáltatást kínáló vállalkozás indult. »5 Két keréken kutyák, medvék előtt öt perc alatt 30 megyéből 108 önkor­mányzat adta le pályázatát a Kör­nyezetvédelmi Alap Igazgatóságához kerékpárutak építésére. Csak e program révén 890 kilométernyi bicikliút épülhet országszer­te - közölte Facebook-oldalán Tánczos Barna környezetvédelmi miniszter. Olyannyira nagy volt az érdeklődés, hogy a pályázat meghirde­tése után két perccel gyakorlatilag elfogyott a keret, Kovászna Megye Tanácsának a 3. percben benyújtott pályázatára - a Sepsiszentgyörgyöt Árkossal összekötő kerékpárútra - már nem jutott pénz, ami pedig azt jelzi, hogy vagy az igénylési módon kellene változtatni, vagy több forrást kellene biztosítani a programra. A fokozott érdeklődésnek, valamint a terve­zett 890 kilométernyi bicikliútnak azonban még­iscsak örülhetünk. Végre Romániában is kezdik felismerni a bicikliutakban rejlő lehetőségeket, hiszen azok nem csupán környezetbarát alterna­tívát jelentenek az autós közlekedéssel szemben, de széles tömegek számára elérhető sportolási és kikapcsolódási lehetőségeket is, ugyanakkor komoly turisztikai jelentőséggel bírnak. Hollan­diában, Ausztriában vagy akár Magyarországon komoly bevételi forrás a kerékpáros turizmus, hiszen rengetegen vágynak aktív kikapcsolódás­ra, két keréken pedig sokkal alaposabb bete­kintést kaphatnak egy-egy kisrégió kulturális, építészeti vagy természeti értékeibe. Minden bizonnyal a kerékpárutak építése iránti érdeklődés annak is köszönhető, hogy a klímaváltozás kihívásaira is válaszul az Euró­pai Unió a környezetbarát közlekedést helyezte előtérbe, erre adnak tehát pénzt. Azon persze lehet vitatkozni, hogy a közúti infrastruktúra tekintetében a nyugat-európai országokhoz ké­pest hatalmas lemaradásban lévő Romániában valóban a kerékpárutak építése-e az elsődleges fontosságú. Nem lenne-e indokoltabb például előbb terelőutakat építeni a városok körül, hogy az ott élők ne fuldokoljanak a kipufogógázban, esetleg összekötni végre autópályával az ország régióit? De a vasúti hálózat fejlesztése is sürgős, hiszen ma lassabban közlekednek a vonatok, mint a rendszerváltás előtt. E kérdések dacára az kétségtelen, hogy a kerékpárutak építését célzó program közösségi igényt elégít ki, hiszen mostanra már mifelénk is kialakult a biciklizés kultúrája, mind többen pattannak két kerékre. Reménykeltő az is, hogy a kérdéssel Háromszéken is kiemelten foglalkoz­nak: korábban jelentették be a Sepsibükszádtól Rétyig tartó bicikliút tervét, de minden kisrégió­ban született már erről szóló elképzelés. Ugyanakkor azonban ahhoz, hogy ezek a majdan épülő kerékpárutak betöltsék rendelte­tésüket, fontos lenne gondoskodni a bicikliúton haladók biztonságáról is. Mert lehet ugyan, hogy a kerékpáros életét nem veszélyeztetik majd többtonnás kamionok vagy centikre szá­guldozó autók - de az sem jelent nagy élvezetet, ha medvék vagy a juhnyájat őrző, sokszor fel­ügyelet nélkül csatangoló hatalmas pásztorku­tyák elől menekülve kell eszeveszetten tekerniük a kerékpárra pattanóknak. Ugyan erre a tipiku­san romániai színfoltra Brüsszelben vélhetően nem gondoltak, amikor a bicikliutak építését prioritássá emelték, itthon azonban a kormány­nak, a környezetvédelmi minisztériumnak, adott helyzetben pedig az önkormányzatoknak mindent meg kell tenniük, hogy mire a tervezett fejlesztések megvalósulnak, a medve- és a pász­torkutya-problémát is megoldják. FARCÁDI BOTOND máról holnapra

Next